Akustiske tiltak viser igjen på målinger, se kurver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustiske tiltak viser igjen på målinger, se kurver?

Hei
    Har lånt noen bassfeller og plater til å ta første refeleksjonen. Jeg har målt litt og så vidt jeg kan se har det en effekt over 150 hz pga av en glattere kurve og mindre dype dipper.
    Akustiske tiltak på målingene, i første refleksjonen på venstre høyttaler, lilla kurve uten plate. Plater bak høyttaler som ser ut til å demper de kraftigeste dippene. blå og grønn kurve uten plater.

Er jeg på rett spor når jeg tolker kurvene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gul kurve med bassfelle, redusere dippen ved 90 hz noe, hørbart?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo ikke hva slags bassfeller du har fått låne, men jeg ville forventet bedre effekt. Har du flyttet de litt rundt å funnet optimal plassering? Plassering har mye å si.

Dessuten kan du også kikke på waterfall-grafen, den forteller hvor lang tid lyden "henger igjen" i rommet. Ofte er det like interessant som selve frekvenskurven (forutsatt at frekvenskurven ikke er helt borti natta..), lang decay gir rumlete bass, kort decay gir mer kontant og tørr bass.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nevermind så ikke graf to

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke se særlige forandringer under 150Hz på frekvenskurven. Til det er tiltakene for små. Det krevs mye her eller Helmholtz resonatorer e.l.. Det du skal kikke på er vannfalldiagrammet fra 500Hz og ned. Og så ETC kurven og zoome inn på de første 20 ms. Der bør du se forskjeller. I ETC kurven så ser man refleksjoner og ms er altså millisekunder de ankommer etter direkte lyden. Du vil se utstikkende frekvenser jevne seg ut med spesielt absorbentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som dere sikkert skjønner en nybegynner på dette her. Men her er noen flere målinger. Fint om dere med bedre oversikt over dette kan se om mine vurderinger er noe lunde riktig? Målingene er gjort fra sweet spot.
    Målt ETC med akustiske tiltak(lilla kurve) og uten(blå kurve), for meg ser de helt like ut. Ergo ingen målbar effekt?
    PS de to kurvene er parallell forskjøvet for å lettere se ulikheter/likheter.

Legger også ved vannfall diagram.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd de ikke virker i det hele tatt, og at de er som luft. Du har blitt lurt.
    Men seriøst, du hører vel forskjell? Spesielt med absorbentene i førsterefleksjonen burde forskjellen være tydelig.

Det ene som skjer er redusert kamfiltereffekt. Kamfiltereffekt er utstikkende frekvenser over 300 Hz. Det kalles kamfilter fordi frekvenskurven ser hakkete ut som en gammeldags kam. Ser på de to første grafene og spesielt øvre frekvensområdet. Det ene har masse "piggtråd" i øvre frekvensområdet og er uten tiltak. Den andre ser har mye mindre og er med tiltak. Det er riktig nok store tiltak, men du også skal se en reduksjon av dette. Du bør også se en forandringer i ETC kurven, men jeg sliter med å lese den du har lagt ut. Men ta i alle fall en titt på frekvensresponsen med og uten tiltak.

Har du målt høyttalerne også med vannfallet eller bare subene? Det er først og fremst i forhold til høyttalerne du vil se de største forandringene. Nå har ikke du så mye tiltak, så du vil ikke se drastiske forandringer. Men noe vil skje i forhold til modal ringing og kortere etterklangstid. Modal ringing betyr bassen henger igjen lengre i rommet i spesifikke frekvenser. Dette kan man se på vannfallet. I linken under med den oransje grafen kan du se ringing ved spesielt mellom 40-50Hz, 75Hz og 150Hz. Det er der hvor vannfallet komme mest imot deg. De henger lengst igjen i rommet og disse er viktig og korte ned.

Da også en titt på RT60 med og uten tiltak. RT60 er egentlig brukt til mye større rom og blir ikke helt riktig i stuestørrelse, men den sier deg alikevel noe om etterklangstiden. På bildet under ser du også et eksempel på det.

Når det gjelder utjevning av bassen hos deg, så er jeg nok redd du må ha nye høyttalere eller midbass suber. Jeg tror de høyttalerne dine er for små til å gi deg en virkelig god kurve, selv også med store tiltak og bedre plassering. Men husk at jevn frekvensrespons betyr ikke alt. Modal ringing, redusering av kamfiltereffekt/refleksjoner og redusert etterklangstid er også svært viktig og der fungerer slike tiltak som dette fint. Og angående plassering så vil jeg igjen nevne det å prøve å snu anlegget mot veggen til venstre på dagens lytteposisjon. Det ville ikke overraske meg om det vil fungere bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar orso :o)

Jeg synes høre forskjell på et mer rolig lydbilde og her virker det som om akustikk platen i første refleksjonen gir størst effekt.
    I og med at jeg har anlegget i stuen så jo mindre tiltak som må til for å forbedre lyden jo bedre.
    Det er nok svært nyttig å ha muligheten til foreta målinger når en prøver ut høyttaler, subber og akustiske tiltak. Dette vil kunne gi en pekepinn på beste passering og hvor problemet ligger. Jeg synes samsvaret mellom målt lyd og bedre lyd har samsvaret ganske bra hos meg. Selvfølgelig har målinger sine begrensinger lyd er jo subjektivt, heldigvis ;o) Hvem som utfører målingene har jo også stor betydning, og her stiller jeg som en glad amatør.
    Jeg synes det har vært artig å prøve å ta målinger for å få bedre lyd. Det har vært moro å måle og se om god lyd med mine preferanser samsvarer med målinger.
    Målingen på forrige innlegg og dette er målt med både subb og høyttalere.
    Generelt har målingene hjulpet med bedre plassering av subben, vurdering av de lånte akustikk platene/bassfelene og verifisering av de begrensningene jeg har mhp på høyttaler/sub og rommet i seg selv.
    Målingene viser at jeg har to dropp i frekvens kurven på henholdsvis 50-60 hz og 90 hz og 140 hz som ikke antimode eller bassfeller klarer å fiske opp i. Når jeg plassere 2 bassfeller ved subben klarer jeg å redusere droppen ved 90 hz noe, se graf.
    Dog med bakgrunn i at jeg har to stativ høyttalere og en diy sub som jeg kjøpte brukt for 2000, er jeg totalt sett rimelig fornøyd med slutt resultatet.
    Tilslutt takk for kurvene du la ut Orso, det hjalp meg med å skjønne hva en skal se etter på kurvene. Veldig kjekt å ha slike eksempler for oss som er nye i dette med målinger.
    Noen midbass subber med eq hadde nok vært midt i blinken for meg. Litt rart at det er såpass få som lager dette. Vil tro at mange med stativ høyttalere hadde hatt nytte av sånne subber.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig conan. Målinger er et fint verktøy. Målinger og god lyd henger nøye sammen. Utfordringen er å måle riktig og å tolke målingene. Spectral decay er mye brukt til å tolke bass forandringer, men denne har jeg ikke helt forstått meg på enda. Har selv mye å lære, akustikk er ikke det enkleste.

Dersom målingene dine stemmer, så vil jeg si at den reduserte dipen ved 90 Hz er stor. Ser ut som den er redusert med ca. 15 dB.

Her har du to midtbass suber:
    Subs
    HSU MBM-12 Mid-bass Module

Utfordringen er alltid å få integrert subene skikkelig. Jeg er ikke sikker på om Antimode er tilstrekkelig verktøy i alle tilfeller. En Behringer DCX2496 har nok større muligheter, men er nok også vanskeligere da man må gjøre alt manuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slutt strek for denne gang

En liten oppsumering av mine erfaringer for å få mest ut av subben min:

1) Kjøp inn mikrofon og db måler, last ned REW og finn beste plaseringen av subben. Er selv overrasket over hvor mye plassering av subben har å si for frekvenskurven til subben.
    2) Har en forsatt utfordringer vurder kjøpt av eq feks antimode eller mer avanserte eq.
    3) For optimal lyd vurder akustiske tiltak som bassfeller.

Dersom en har egen lytterom er det uansett å kjøre på med akustiske tiltak, for oss som har anlegget i en stue har en litt flere hensyn å ta en kun god lyd....så rekkefølgen på punktene jeg lister opp reflekterer dette.

Men viktig å huske på at akustiske tiltak og eq ikke er noe trolldom som får billige subber til å låte bedre en dyre subber under samme forhold. Akustiske tiltak og eq gjør at en får best mulig lyd ut av det utstyret en har.

Legger ved to kurver hvor dippene er borte pga endret plassering, ene kurven har jeg plassert to bassfeller ved siden av subben. En ser her at en får den fineste kurven med bassfeller. Dog ut fra stue hensyn ble det ikke bassfeller på meg i denne omgang. Mulig jeg prøve å designe noen som får tillatelse til å bli værende.

Ligger ved to vannfall diagram, her ser en også at bassfellene har god effekt fra 70 hz og oppover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle vise noen akustiske produkter som er mer effektive i dypbassen enn porøs materiale. Porøs materiale har den fordelen at det virker i et stort området og da reduserer man etterklangstiden ganske mye som også er veldig viktig. Derimot så er det ingen tvil om at såkalt "pressure based" bassfeller er mer effektive under 100Hz og det er ofte disse som må til for å jevne ut kurven skikkelig. Man trenger egentlig begge deler for optimalt resultat.

RPG selger f.eks Modex Plate også har tiltalende utseendet. Prisen er ganske høy:
    RPG Diffusor Systems

Så er det mulig å bygge såkalte panel resonatorer. Det er i bunn og grunn mange små Helmholtzer, men i motsetning i Helmholtzer så virker de i et bredere området og de tar mindre plass. De kan bygges i mange forskjellige utforminger. Det er de med de små hullene på bildet. Slike er ganske vanskelig å beregne, men er super effektive.

Her er forresten standard Helmholtz: Basabsorbenter

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mulig å få tak i dette produktet i England, men stod lite om pris?:

RPG Europe - Acoustic Absorbing Panels and Diffusors

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av conan
    Ser det er mulig å få tak i dette produktet i England, men stod lite om pris?:

RPG Europe - Acoustic Absorbing Panels and Diffusors
    Du kan bestille direkte fra RPG i England. Frakten trekker mye opp på slike produkter. Jeg kjøpte diffusorer og en Modex Plate derfra i sommer sammen med en annen kar. Kommer til å bestille mer produkter på litt sikt.

Prisene direkte fra RPG blir de samme som du finner i denne listen:
    Acoustic Products | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •