Fase spørsmål hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase spørsmål hjemmekino

Har 2stk 15" sonosubber og Dynabel S23 fronthøyttalere.
    Får melding om at frontene er ut av fase når jeg kjører kalibrering.
    Tok "batteritesten" og det viser seg at basselementene på frontene har motsatt fase av subwooferne. (Noe jeg egentlig visste fra før da det er jeg som har bygget disse)

Lønner det seg å snu fasen på frontene?

Frontene har også muligheten for å bi ampe, er det en ide og bare snu fasene på basselementene?

Dette er et kino oppsett og det vil bli spillt minimalt med musikk.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig er at alle disse bass-elementene (ink sub) spiller sammen. Dette kan du sjekke ved bruk av en dB-måler. Last ned noen sinus-toner og prøv. Spill av eksempelvis 50hZ med kun 1 sub (alt annet koblet vekk). Legg så til den andre subben, og sjekk at du får en økning i antall dB (begge subbene må være stilt likt). Etter at du har sjekket at subbene spiller sammen, kobler du til front-høyttalerne også. Får du nok en økning så går det helt fint slik de er nå. Merker du at bassen blir halvert/borte, så må du snu om fasen på begge subbene.

Det er flere fallgruver her, og variasjoner på rom/plassering. Men basically er det slik du gjør det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om du fikk melding om fasefeil på front-høyttalerne, så har ikke det noe med subben å gjøre. Det betyr rent teoretisk at pluss/minus er feil på den ene høyttaleren.

Men husk at når receiveren forteller deg at du har fasefeil på frontene, så er det egentlig bare en anmodning til å sjekke at du har koblet riktig. Receiveren kan tolke det som fasefeil om den ene høyttaleren er nærmere vegg/hjørne. Og da er det bare å fortsette kalibreringen. (eller om-møblere, bytte rom, flytte eller bygge nytt hus :-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Men om du fikk melding om fasefeil på front-høyttalerne, så har ikke det noe med subben å gjøre. Det betyr rent teoretisk at pluss/minus er feil på den ene høyttaleren.

Men husk at når receiveren forteller deg at du har fasefeil på frontene, så er det egentlig bare en anmodning til å sjekke at du har koblet riktig. Receiveren kan tolke det som fasefeil om den ene høyttaleren er nærmere vegg/hjørne. Og da er det bare å fortsette kalibreringen. (eller om-møblere, bytte rom, flytte eller bygge nytt hus :-)
    Gammel tråd, men føte jeg kunne bruke denne til mitt spm da det går litt på det samme.

Kjørte en romkorreksjon med min yamaha 2067, og fikk plutselig at venstre surround HT var ute av phase, byttet om pluss og minus og det løste seg, men om jeg følger ledningene nå så er det motsatt i reciever og på HT. Hva i allverden kan dette være? var ikke sånn før, kan det være at ledningene ligger oppå noe som forstyrrer og gjør at pluss og minus skifter midt på ledningen et sted?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Gammel tråd, men føte jeg kunne bruke denne til mitt spm da det går litt på det samme.

Kjørte en romkorreksjon med min yamaha 2067, og fikk plutselig at venstre surround HT var ute av phase, byttet om pluss og minus og det løste seg, men om jeg følger ledningene nå så er det motsatt i reciever og på HT. Hva i allverden kan dette være? var ikke sånn før, kan det være at ledningene ligger oppå noe som forstyrrer og gjør at pluss og minus skifter midt på ledningen et sted?
    Er nok ikke noe slikt, nei. Pluss og minus vil fortsatt være det samme i andre enden av kabelen. En ting det kan være er at den ene bak-høyttaleren din er plassert nærmere et hjørne eller en vegg enn den andre. Eller nærmere et større møbel, slik at bassen oppleves som sterkere fra den ene. Da kan receiver tolke det dithen at det er fasefeil, selv om det ikke er det. Om dette er tilfellet så kan man sikkert droppe å snu om på kablene (pluss/minus) og bare gå videre i menyene til receiveren.

At receiveren gir deg beskjed om phase-error er mer en oppfordring til å sjekke pluss/minus enn en bekreftelse på fasefeil

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaha ja, da kan jeg nok bytte tilbkae igjen da syns det ble veldig rart at den sa det :P

Men det skjedde ikke før, så rart det skjedde denne gangen :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaha ja, da kan jeg nok bytte tilbkae igjen da syns det ble veldig rart at den sa det :P

Men det skjedde ikke før, så rart det skjedde denne gangen :P
    Når du sier "før"... hva er det du har endret siden du kjørte romkorreksjon på nytt?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "før"... hva er det du har endret siden du kjørte romkorreksjon på nytt?
    ingenting :P flyttet frontene et par cm bakover bare sånn at fronter og center stod på linje.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingenting :P flyttet frontene et par cm bakover bare sånn at fronter og center stod på linje.
    Kan det hende microfonen ble satt opp litt anderledes da? Noen nye møbler i rommet? Det kan være de minste forskjeller som skaper forandringer i lyden. Men er ikke så vikitig å etterforske i det vie og det brede egentlig..

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hende microfonen ble satt opp litt anderledes da? Noen nye møbler i rommet? Det kan være de minste forskjeller som skaper forandringer i lyden. Men er ikke så vikitig å etterforske i det vie og det brede egentlig..
    vet du hva, når du sier det. Det kan ha vært putene våres. Jeg gadd ikke fjerne putene og de er ganske store, så sikkert de som gjorde utslaget ved at de dekket for ene siden eller noe :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •