XTZ 99w12.16 Sub. Tips pls

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99w12.16 Sub. Tips pls

Heisann, jeg er nok en person som syns dette med sub kalibrering er utrolig vanskelig har også noen spørsmål her.

1. For det første hvordan har du fått laget den kurven som flagerborg har i sin sign? og hvor fikser du kurve på både front og sub samtidig men med 2 kurver?
    2. Står i helnoobs tråd at man skal måle sub alene og fronter alene noen ganger, hvordan gjør man dette? kanskje jeg har for dårlig receiver? eneste jeg kan tenke meg er å trekke ut kablene på fronter hver gang, kan da ikke stemme?
    3. når jeg måler sub alene får jeg ikke noe 6db økning på fasejustering, så en annen tråd her hvor det stod at man måtte ha trinnløs fasejusteringsnøkkel? hva i allverden er det, og vil det si at ingen av subbene som leveres med 0-180 phase shift kan komme i fase?
    4. Når jeg måler sub sammen med fronter får jeg 6db økning ved faseskifte? er dette helt feil?
    5. ser også her at dere sier at det er bedre la receiver ta seg av alt i oppsettet og ikke justere noe fase? er det bedre for meg bare la den sette subben til den posisjonen uavhengig av om det stemmer eller ikke og bare la fasen stå der den er?

En ting til, jeg målte subben min med en db måler, hadde ikke MV på -20 men fikk nå hvertfall samme resultat på både 50 og 40 men på 30hz ble det mye lavere hva gjør jeg feil her?

Jeg har en xtz 12" sub med onkyo 707 receiver.

Har gjort noen endringer, satte sub på full frekvens, fase på 0 og gain på ca kl11. Tok romkorreskjon i reciever og kjørte REW, fikk best kurve ved å sette front til 40hz og dele sub på ca 70 eller 80, har ikke noe tall på den så litt usikker. Fikk da denne kurven se bilde.
    En annen rar ting er at etter jeg hadde drevet med mye subkalibrering så satte jeg på plass stuebordet igjen, og prøvde en gang til, fikk da en rar ulyd i elementet på lav frekvens ca 30hz, og subben bare skrudde seg av når jeg klinte på med phil collins konsert, den bare srudde seg av etter 1min ca. Fjernet bordet igjen og det var da borte, puttet det på plass igjen og problemet forsvant enn så lenge, kan det være at jeg puset suben for hardt en stund og den bare trengte hvile seg litt eller?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Heisann, jeg er nok en person som syns dette med sub kalibrering er utrolig vanskelig har også noen spørsmål her.

1. For det første hvordan har du fått laget den kurven som flagerborg har i sin sign? og hvor fikser du kurve på både front og sub samtidig men med 2 kurver?
    2. Står i helnoobs tråd at man skal måle sub alene og fronter alene noen ganger, hvordan gjør man dette? kanskje jeg har for dårlig receiver? eneste jeg kan tenke meg er å trekke ut kablene på fronter hver gang, kan da ikke stemme?
    3. når jeg måler sub alene får jeg ikke noe 6db økning på fasejustering, så en annen tråd her hvor det stod at man måtte ha trinnløs fasejusteringsnøkkel? hva i allverden er det, og vil det si at ingen av subbene som leveres med 0-180 phase shift kan komme i fase?
    4. Når jeg måler sub sammen med fronter får jeg 6db økning ved faseskifte? er dette helt feil?
    5. ser også her at dere sier at det er bedre la receiver ta seg av alt i oppsettet og ikke justere noe fase? er det bedre for meg bare la den sette subben til den posisjonen uavhengig av om det stemmer eller ikke og bare la fasen stå der den er?

En ting til, jeg målte subben min med en db måler, hadde ikke MV på -20 men fikk nå hvertfall samme resultat på både 50 og 40 men på 30hz ble det mye lavere hva gjør jeg feil her?

Jeg har en xtz 12" sub med onkyo 707 receiver.

Har gjort noen endringer, satte sub på full frekvens, fase på 0 og gain på ca kl11. Tok romkorreskjon i reciever og kjørte REW, fikk best kurve ved å sette front til 40hz og dele sub på ca 70 eller 80, har ikke noe tall på den så litt usikker. Fikk da denne kurven se bilde.
    En annen rar ting er at etter jeg hadde drevet med mye subkalibrering så satte jeg på plass stuebordet igjen, og prøvde en gang til, fikk da en rar ulyd i elementet på lav frekvens ca 30hz, og subben bare skrudde seg av når jeg klinte på med phil collins konsert, den bare srudde seg av etter 1min ca. Fjernet bordet igjen og det var da borte, puttet det på plass igjen og problemet forsvant enn så lenge, kan det være at jeg puset suben for hardt en stund og den bare trengte hvile seg litt eller?
    Kan svare på et par ting her.

2: Du må nok trekke ut kabler på fronter. Er vel bare på nivåjustering med pinknoise(eller var det whitenoise?) "støy" du kan "bruke" kun en høyttaler. Alternativet er å dempe fronter maks og makse signal på suben, da får du 24db signal forskjell, men det blir ikke helt riktig.

3: Det stemmer bra at du ikke får økning ved å forandre på fase med sub alene. Fasen er en slags "tidsforsinkelse" av signalet. Har du 0 og 180 er det vanskelig å justere sub i fase men en surroundreciever gjør den jobben med avstandsmåling. Trinnløs fasejustering er vel kun et "must" på stereooppsett. Tror også du kan "justere" fasen ved å flytte sub mot eller fra lyttepos og da løser man vel problemet selv om man har 0 og 180 fasevending.

4: Trodde det var 3db økning, men får du 6db er nok det riktig ved perfekt integrering. Forresten, får du 3db økning/senking når du skrur på/av sub? Kan nok stemme med da +-6db når du snur fasen.

5: Stort sett ja. Får du 3db økning når du skrur på suben er den perfekt integrert mener jeg. Hvis ikke du får 3db økning kan du justere avstand til sub i recieveren.

Uthevet: Det er så riktig som den kan bli. Du har aldri lik respons hele veien i et normalt rom uten eq.

Håper det klarnet opp litt. Virker som om du er på rett vei med din kalibrering.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men virker som at fase justeringsproblemet ble fisket da jeg satte til 0 og bare brukte recievers RQ.
    Kan nok bli værre når jeg skal ha 2 subber inn :P
    En annen ting er at alt materialet jeg har på pcen min dvdripper etc høres helt annerledes ut en på bluray, bassen blir utrolig kraftig på bluray, og jeg må sette suben på minimum på recievern, vil helst ikke røre gain på sub, men er utrolig mye bass.

Er det helt vanlig at blurays er utrolig kraftige i bassen? noe jeg gjør feil?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok noen som vil være uenig her, men blir det for mye bass kan du justere ned gain og kjøre romkorreksjon igjen. Slik at du får level i reciever til rund 0.

En enkel måte å finne riktig nivå er å gå inn der du justerer level på alle høytalerne med "støy". Sett sub til 0 og juster gain til du har 85db i lyttepos. Mener det skal være rett. Har du for mye bass fremdeles, skru ned gain ytterligere. Ørene dine som bestemmer.

Mtp divx filmer har jeg hatt samme problem selv. Det er stort sett avspillingsprogrammet som er problemet. Prøv å aktivere AC3/DTS. Da sender pcen bitstream til recieveren, samme som br-spilleren. Hvis divx'en er i 5.1 såklart.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt og klibrere den med lavere gain, jeg kalibrerte den med høyere gain jeg :P hehe, tenkte motsatt.

Ok, vel kan jo si at jeg er greit fornøyd med lyden. Var bare det at jeg synes bassen var for mye i forhold til alt annet som skjedde på blurayen.

Liker fortsatt ikke dette at den drev å skrudde seg av helt plutselig, skal prøve stress teste den litt mer i morgen igjen, se om den tåler litt mere juling

Når jeg får meg en sub til, og setter denne på andre siden av tv benken mellom høytaleren (akkurat som sub 1 står på andre siden), vil det da bare være og sette alt på samme som den andre subben, men bare ha phasen motsatt side?

Takker for svar. Og om noen andre som har den samme subben kan si litt om eventuelle problemer de har som ligner på mine, ang for mye trøkk og at den slår seg av, pls share away
    Digger forresten subben du har ganilsen, den er helt syk, sikler på sånne selv, men er dyre trøkker den bra? tenk deg 2 stk f213 gotham da:P hehe, blir det liv

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge avstanden er lik til begge suber er det vel bare plug'n'play. Men husk å frem med målebånd.

Har recieveren din 1 eller 2 sub-utganger forresten?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Så lenge avstanden er lik til begge suber er det vel bare plug'n'play. Men husk å frem med målebånd.

Har recieveren din 1 eller 2 sub-utganger forresten?

Geir Arne
    Avstanden kommer til å bli helt likt, om du hadde satt et speil på midten av tvbordet mitt så ville du sett helt likt ut på begge sider, utstyrsmessig, (selve rommet er ikke likt)

Har 2 subutganger på recievern.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 subutganger på recievern.
    Da justerer recieveren avstand så suben kommer i fase. Så du trenger bare gjøre det samme som ved 1 sub x2.

Enkelt og greit.

Digger forresten subben du har ganilsen, den er helt syk, sikler på sånne selv, men er dyre trøkker den bra? tenk deg 2 stk f213 gotham da:P hehe, blir det liv
    Det er overaskende mye output i den. Deler den på 40hz nå og den står rett bak sofaen. Morsom effekt kan jeg vel si det gir. 2 stk Gotham vil nok være friskt, men det vil vel også koste over 200k. Like mye som hele kinoen min med andre ord. Vil tro du kommer langt med 2x112/113 sånn sett. Men dyrt det også om du kjøper nytt.

Har faktisk snust litt på XTZ jeg også. 4 eller 6 av disse som 2 tårn med litt eq burde kunne gi endel output.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har faktisk snust litt på XTZ jeg også. 4 eller 6 av disse som 2 tårn med litt eq burde kunne gi endel output.

Geir Arne
    Ble faktiskt overrasket av den selv, hadde svs før, og den ble for mye for rommet mitt, betongvegger alle kanter, pluss at jeg syns ikke tube subben var noe fin lenger, i gamle oppsettet stode den liksom bak tv og alt så jeg så den ikke, men i det nye opsettet stode den mitt i hele greia og så egentlig ikke noe fint ut :P

Men blir bra når jeg får meg en xtz til 2stk er nice.

men tusen takk for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •