Hifitweaks, og effekten av disse - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 51 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1020
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Jeg følger med!
    Gleder meg til du får testet dette i nøytrale og seriøse omgivelser, som du kjenner fra før.

Husk å dokumentere prosessen med masse bilder for oss!

Noen plan om når dette skjer? 1 ukes tid? Jeg må planlegge popcorninnkjøpet, som kommer til å bli sabla heftig den dagen/uka
    Hehe.. vis det blir utslag blir det nok mye styr innpå her tenker eg..

Tja..kor tid..hmm.. seinast i romjula, da har eg noen feriedager.. men vi får se om ikke eg klarer det før
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan sponse mannen med messingskruer så vi får litt fortgang i dette?
    Er i grunn popcornsulten!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Noen som kan sponse mannen med messingskruer så vi får litt fortgang i dette?
    Er i grunn popcornsulten!
    Må sponses tid og så
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Må sponses tid og så
    Ja selfølgelig, vet du ikke at Tid=Penger

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hehe.. vis det blir utslag blir det nok mye styr innpå her tenker eg..

Tja..kor tid..hmm.. seinast i romjula, da har eg noen feriedager.. men vi får se om ikke eg klarer det før
    Nå har jeg byttet ut skruene for innfestingen av høyttaler-element, med noen i messing.
    Jeg kunne ikke høre noen forskjell fra tidligere!

Det er kun ett rett svar på om det er forskjell eller ikke: JA eller NEI
    Hvem av oss har då rett, Lovemusikk?

Siden resultatet er negativt, vil du nå ha måledata og/eller blindtesting?
    ... i din verden er jo det bare svade, og seende lytting mer nøyaktig.
    Til mitt eget forsvar kan jeg dokumentere (fra helseattest - med hørseltest i forrige uke) at hørselen min er normal, og har en meget flat frekvensrespons.

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er ikke noe annet enn å prøve, dessuten synes jeg denne her lover mirakler også.

Nordost ECO3 Antistatisk spray | Soundgarden

VDH har en slik også som heter Pss Pss som koster halvparten, hvilket merke vinner denne duellen ?
    For min del, gir dette grunn til å boikotte hele Soundgarden!
    "sprayen en forbløffende effekt ved bruk på label-siden av en CD-plate før du skal spille denne. Et ”må høres” produkt!
    Hvor får de det fra, egentlig?!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

1: Jeg kunne ikke høre noen forskjell fra tidligere!

2: Til mitt eget forsvar kan jeg dokumentere (fra helseattest - med hørseltest i forrige uke) at hørselen min er normal, og har en meget flat frekvensrespons.

1: Ikke overrasket

2: Dette argumentet holder faktisk ikke. God hørsel frekvensmessig er ikke det samme som å være god til å identifisere forskjeller. En som er tonedøv kan ha kjempegod hørsel frekvensmessig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til mitt eget forsvar kan jeg dokumentere (fra helseattest - med hørseltest i forrige uke) at hørselen min er normal, og har en meget flat frekvensrespons.
    Det er vel særdeles unormal å ha en hørsel med flat "frekvensrespons"? Eller tenker du på i forhold til normalen kanskje?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    1: Ikke overrasket

2: Dette argumentet holder faktisk ikke. God hørsel frekvensmessig er ikke det samme som å være god til å identifisere forskjeller. En som er tonedøv kan ha kjempegod hørsel frekvensmessig.
    Jeg hevdet kun at hørselen min er normal ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hevdet kun at hørselen min er normal ;-)
    Du brukte det som forsvar for ikke å høre forskjell. I den sammenheng er det ett ugyldig argument. At du har normal hørsel, betyr ikke at du automatisk evner å høre små endringer i lyden.

For all del. Jeg ikke den minste tro på dette med messingskruer.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du brukte det som forsvar for ikke å høre forskjell. I den sammenheng er det ett ugyldig argument. At du har normal hørsel, betyr ikke at du automatisk evner å høre små endringer i lyden.

For all del. Jeg ikke den minste tro på dette med messingskruer.
    Sannsynligheten for at med normal hørsel hører rettere, enn en med dårlig hørsel er vel relativt stor?

Jeg sender gjerne ballen over til de som vil motbevise meg, både de med god og dårlig hørsel.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er ikke noe annet enn å prøve, dessuten synes jeg denne her lover mirakler også.

Nordost ECO3 Antistatisk spray | Soundgarden

VDH har en slik også som heter Pss Pss som koster halvparten, hvilket merke vinner denne duellen ?
    :lol:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel særdeles unormal å ha en hørsel med flat "frekvensrespons"? Eller tenker du på i forhold til normalen kanskje?
    Ja eller kanskje i følge Fletcher-Munson-kurvene....?
    Psykoakustikk - Wikipedia

Tviler vel på at frekvensen til en høytaler kan påvirkes i noen grad av å feste elementene med messingskruer med riktig tiltrekknings moment, så om man er tonedøv eller ikke som timc var inne på, er vel egentlig ikke så interessant.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligheten for at med normal hørsel hører rettere, enn en med dårlig hørsel er vel relativt stor?

Jeg sender gjerne ballen over til de som vil motbevise meg, både de med god og dårlig hørsel.
    En skadet eller "dårlig" hørsel vil jo fremdeles bruke den virkelige lyden som refferanse når høytalere skal lyttes til, men vil vel ha litt mindre følsomhet i enkelte frekvenser, så hvis det er disse frekvensene eventuelle forskjeller vil opptre i med et messing tweak, så har du vel rett. :wink:

Det har vel f.eks ikke så mye for seg å la en som ikke kan høre gresshoppe spillingen, prøve å lytte til gresshoppe spillingen via et anlegg med div tweak heller, selv om det kanskje fremdeles vil være en høy grad av troverdighet i gjenngivelsen.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic:
    Det er sannsynelig at mange her på forumet har små eller større "skader" på et eller begge ørene. (meg innberegnet)
    Regner med at hørselskader lest ut på en kurve vil tegnes som en dipp i forskjellige frekvenser.
    Dette vil vel i praksis si at ved lytting til musikk vil stereo perspektivet falle i sammen eller bli rotete når problem området blir avspilt.(ved skade på et øre)
    Da er det jo en naturlig grunn til at høyttalere og perspektiv oppleves forskjellig i fra menneske til menneske ?
    Det er jo heller ikke noe rart at en med hørselskade i diskant område gjerne vil ha en høyttaler med mere diskant.
    Med andre ord er det en grunn til at folk liker forskjellige høyttalere

Konklusjon: ta en hørseltest før man begynner å uttale seg om hørbar frekvensgang og db toleranse på høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke er snakk om alvorlige skader på hørselen så nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    1: Da er det jo en naturlig grunn til at høyttalere og perspektiv oppleves forskjellig i fra menneske til menneske ?

2: Det er jo heller ikke noe rart at en med hørselskade i diskant område gjerne vil ha en høyttaler med mere diskant.

3: Konklusjon: ta en høseltest før man begynner å uttale seg om hørbar frekvensgang og db toleranse på høyttalere.

1: Egentlig ikke. Vi hører ekte musikk med de samme ørene. Referansen er altså den samme. Dersom man derimot prøver å oppnå den lyden man opplevde FØR hørselsskade oppstod så kan de ha noe for seg. Det er i utgangspunktet ganske dødfødt (se 2: )

2: Menneskehørselen fungerer ikke slik. Vi har bittesmå hår, innerst i øre, og hvert "hårsegment" har ansvaret for å omdanne ett gitt frekvensområde til den lyden vi hører. Dersom en av disse segmentene blir skadet, vil de som skal ta seg av de frekvensområdene rett på siden, prøve å overta. Dette klarer de bare til en viss grad siden de ikke er laget for denne bruken. Resultatet dersom man da prøver å booste frekvenskurven for å jevne ut dippen, er at hårene blir overbelastet, og vi opplever det som forvrengning.

3: Kun interessant til en viss grad, siden det vi hører når vi sammenligner, er relative forskjeller. Dersom man skal uttale seg om absolutte verdier, uten en fast referanse har du rett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja eller kanskje i følge Fletcher-Munson-kurvene....?
    Det var det jeg mente med "normalen", ja.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Egentlig ikke. Vi hører ekte musikk med de samme ørene. Referansen er altså den samme. Dersom man derimot prøver å oppnå den lyden man opplevde FØR hørselsskade oppstod så kan de ha noe for seg. Det er i utgangspunktet ganske dødfødt (se 2

2: Menneskehørselen fungerer ikke slik. Vi har bittesmå hår, innerst i øre, og hvert "hårsegment" har ansvaret for å omdanne ett gitt frekvensområde til den lyden vi hører. Dersom en av disse segmentene blir skadet, vil de som skal ta seg av de frekvensområdene rett på siden, prøve å overta. Dette klarer de bare til en viss grad siden de ikke er laget for denne bruken. Resultatet dersom man da prøver å booste frekvenskurven for å jevne ut dippen, er at hårene blir overbelastet, og vi opplever det som forvrengning.

3: Kun interessant til en viss grad, siden det vi hører når vi sammenligner, er relative forskjeller. Dersom man skal uttale seg om absolutte verdier, uten en fast referanse har du rett.
    Det høres riktig ut!
    Men feks: en Snell høyttaler som er matchet til +- 0,5 db pr. okt. i hele frek.området mellom venstre og høyre høyttaler vil slik jeg ser det tegne et bedre stereo perspektiv en et dårligt matchet høyttalerpar.
    Vil ikke da en med hørsel skade "miste" deler av perspektiv opplevelsen ?
    Jeg mener at i problem området vil ikke deler av perspektivet trekke seg til venstre eller høyre side?
    (hvis du kutter av ledningen til diskanten på høyre høyttaler vil jo perspektivet flytte seg til venstre høyttaler i diskant området)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Vil ikke da en med hørsel skade "miste" deler av perspektiv opplevelsen ?
    Jeg mener at i problem området vil ikke deler av perspektivet trekke seg til venstre eller høyre side?

Joda. Men det vil det også gjøre dersom han hører ett ekte instrument plassert i sentrum. Så referansen er fortsatt lik. Opplevelsen gjennom høyttalerne blir lik virkeligheten også for en med skade.

Edit: Forutsetter blind lytting her. Dersom man ser at kilden er i sentrum, vil hjernen i veldig stor grad kompensere for skjev hørsel.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Men det vil det også gjøre dersom han hører ett ekte instrument plassert i sentrum. Så referansen er fortsatt lik. Opplevelsen gjennom høyttalerne blir lik virkeligheten også for en med skade.

Edit: Forutsetter blind lytting her. Dersom man ser at kilden er i sentrum, vil hjernen i veldig stor grad kompensere for skjev hørsel.
    Så med andre ord har alle (selvfølgelig) hver sin referanse så diskusjonen om hva som er bra og dårlige høyttalere faller egentlig bort. En trenger ikke anbefale noe til noen siden alle har forskjellig referanse/hørsel

Side 7 av 51 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •