Hifitweaks, og effekten av disse - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 51 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1020
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Kan ikke noen her inne prøve dette Messingskrue trikset så får vi svar på om det funker eller ei, selv tviler jeg gidder å prøve men for dere ivrige som jakter etter mikroskopiske detaljer må det testes ut.
    Er nesten frista til å avkrefte dette på billighøyttalerene mine, men messing tar seg så dårlig ut på alu overflate, spesielt med tanke på at de skal selges ganske snart. vil jo prøve å få litt meir enn gråstein for dei.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja er kanskje litt treg, men det er jo mye informasjon blandet med svada du kommer med, skrevet på en meget forvirrende måte, og det må jo prosseseres og testes opp mot virkelig kunnskap for å finne litt mer ut av hvordan tingene egentlig fungerer.

Du leser tydeligvis ikke det jeg heller skriver, eller så misstolker du det jeg spør om. Du viste nå til et youtube klipp med en som forklarte en del rundt dette, samt solgte en moment skrutrekker, det var jo fin informasjon det.....

Det var f.eks ikke at din bror hadde lyttet til høytalerne jeg lurte på (det gikk jeg jo helt klart ut i fra at både du, han og husverten gjorde), men hvordan selve skrue utskiftnings og tiltrammnings prosessen ble gjennomført.

1. Brukte din bror som han i videoklippet en momentnøkkel ved stamming både av de originale eller messing skruene?
    2. Gikk din bror også opp litt i dimmensjon på messingskruene?
    3. Hva slags høytalere er det din bror bruker, material i spider/kabinett osv?

Er ellers litt i tvil om han typen i youtube klippet helt vet hva han snakker om. Det å få informasjon fra høytaler produsenten om tiltrekknings moment, for så å bruke noen andre skruer med forskjellig dimmensjon og gjengestigning osv er f.eks en forklaring god nok for å se hvor landet ligger.

Det han i youtube kippet nevnte om at hele lydbildet kunne flyttet på seg ved en slik "riktig" tiltrekkning disse skruene var jo ganske interessant, det burde jo være ganske enkelt å etterpøve.

Ps: er det noen som husker tweaket med den grønne tursjen med laserens "komplimentær farge" rundt på CD platene? Testet en slik selv, men de ble jo nesten sinte på meg på hifiklubben når jeg lurte på hvorfor ikke cd plate produsentene kunne slipe eller runde ned de skarpe sideflatene på CD platene i stedet, det ville jo kunne skape en tilsvarende absorbering av stølyset internt i plata....
    Det at man kunne installere hele operativ system i en datamaskin fra en CD plate med eller uten slike tweak, det betydde visst ikke så mye..

Edit: ser at aleksander alerede hadde nevnt denne tursjen...
    Åja sånn ja..
    1: Neida han bare brukte et vandlig skrujern.
    2: Det er eg usikker på.
    3: Dynabel, eit eller annet..noen rimligere gulvhøyttalere.

Ja, nei som sagt eg har ikke testet dette selv, så avventer å dra noen konklesjon, først teste selv så avgjøre etterpå..

Tusj på cd platene ja..det har vi lest om før..aldrig komt så langt at eg har testet det heller..er det noe forskjell??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvor mye utgjør denne masseforskjellen for disse skruene egentlig?
    Er massen et argument, er det bare å finne en litt større dimensjon av en stålskrue, eller f.eks en annen utforming på skruehodet med litt mer materiale.

Youtube videoen din foreslår en litt større dimmensjon av messingskruen for at man kan trekke til med litt høyere moment. Dvs bolten får en annen diameter og dermed også spenning ved en gitt flensspenning.
    Elastisitets modulen beskriver materialets elastiske egenskaper, eller hvor store krefter som skal til for en gitt elastiskdeformasjon. Gummi har f.eks en E-modul på 0.01-0.1. og brukes typisk i kant oppheng på høytaler elementer.

Ellers ved det å gå opp i diameter på en messingskrue, betyr vel at man ikke lenger kan sammenligne elastisitets modulen mellom stål og messing og tilhørende resonans frekvenser.

Ja det med magnetfelt er jo en interessant del av dette, da en kobber og zink legering som blir til messing vel ikke har slike magnetiske og ferrittiske egenskaper. Hvor stor en slik effekt vil være i magnetgapet på et høytaler element er jeg derimot ikke så sikker på. Det kan sikkert variere en del ut i fra geometri andre materialvalg osv, men limer inn et bilde som jeg synes illustrerer eventuelle størrelsesforhold her.

Hifitweaks, og effekten av disse-speaker2-jpg
    Bare linket til flere ting som kan ha noe å si.. uten at eg har hatt tid til å gruble noe over dette..for mye jobb denne uken til det
    Dette med magnetfelt og stålskruer synes kanskje eg er mest intresant, da spesielt på diskanten og mellomtonen vis den har liten magnet..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelnisser, messingskruer, tusj på cd, gummiring på cd..

Hvem trenger TV når man kan følge diskusjoner som dette..:-D

By the way, satte min surroundforsterker oppå xbox 360.
    Løftet lyden betraktelig i forhold til før. Helt sant.

Desverre virker dette ikke når man gjær det på PS3.

(er jeg heldig nå, så kommer både audiofile og konsoll-fanboys til å dra denne diskusjonen så langt, at alle andre diskusjoner blekener i forhold..)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Må inrømme at jeg har brukt messingskruer... kun fordi det var det eneste som passet der og da (diskanten i min diy divacenter ) Den er nå bygget om og diskanten er festet med sorte stålskruer impregnert med Absurdyrtium et stoff som VIRKELIG er verdt pengene ( til og med kona hører forskjell )
    Stoffet kan kjøpes fra Von Sorgenhof Chemical industries GMBH i Sveits.
    Det kan også brukes til å impregnere kabler for bedre ionevandring og opprettholde avmagnetiserte kablers egenskaper ( iflg. reklamen )
    Sjekk litt på tyske fora, stoffet skrytes opp i skyene av de mest harbarkede Audiofile.
    Selv har jeg bestillt en liten prøveflaske, 2 cl som er ventet inn til kongeriket på nyåret. Her er det snakk om småskalaproduksjon, så noe ventetid må påregnes.

Det lukter visst litt ubehagelig en ukes tid, men hva gjør vel det ift. til den lydmessige gevinsten
    Æeee?? Javel..?

Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Er nesten frista til å avkrefte dette på billighøyttalerene mine, men messing tar seg så dårlig ut på alu overflate, spesielt med tanke på at de skal selges ganske snart. vil jo prøve å få litt meir enn gråstein for dei.
    Slappe av...og følge med på denne tråden.. Eg skal seff teste det på mine gamle MA høyttalere..men vet ikke kortid eg får tid, men seriøst..skal testes for å få eit seriøst svar.
    Men teoriene om ting angående dette er jo intresant.
    Høyttalere:

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Uten tvil. Spørsmålet er vel mere hvem de funker for (kryss av for []produsent, []selger, []kjøper) og hvorfor.
    Da sier jeg heller, hvem lurer hvem i dette tilfellet?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det er ikke noe annet enn å prøve, dessuten synes jeg denne her lover mirakler også.

Nordost ECO3 Antistatisk spray | Soundgarden

VDH har en slik også som heter Pss Pss som koster halvparten, hvilket merke vinner denne duellen ?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe annet enn å prøve, dessuten synes jeg denne her lover mirakler også.

Nordost ECO3 Antistatisk spray | Soundgarden

VDH har en slik også som heter Pss Pss som koster halvparten, hvilket merke vinner denne duellen ?
    Jeg har prøvd denne, har skrevet om det tidligere i tråden8-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier jeg heller, hvem lurer hvem i dette tilfellet?
    Alle lurer noen i alle fall. Om ikke andre så i alle fall seg selv

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Jeg har prøvd denne, har skrevet om det tidligere i tråden8-)
    Beklager at jeg ikke så den men, synes det blir for mye humbug. Om man vurderer forandring i lydbildet så sjekk rommet man har anlegget i, er ikke alltid det er optimalt i alle tilfellene heller. Er bare sånn det er desverre og lite annet man kan gjøre med det, når man selger så mye søppel så sier det litt om kundene. Er vi helt idioter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye rart i denne hifi verden som folk mener har en hørbar forskjell på lyden.. Kjenner en som brukte porselen stett under høytaler kablene for å unngå berøring med gulvet.. lyden ble enda mer oppløst i hans ører.. psykiskt mener nå jeg..:wink:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Alle lurer noen i alle fall. Om ikke andre så i alle fall seg selv
    En megler kan få huset til å se flott ut, men når man har kjøpt det så kommer alle feilene. Svigermor solgte nettopp sin leil men kjøperne ble i tvil, i følge bildene på prospektet så det oppussa ut, noe som det egentlig ikke var så hvem lurer hvem er vesentlig her. Selger vi tjene penger, men du må være våken ellers ender man opp med katta i sekken.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av froggy
    Mye rart i denne hifi verden som folk mener har en hørbar forskjell på lyden.. Kjenner en som brukte porselen stett under høytaler kablene for å unngå berøring med gulvet.. lyden ble enda mer oppløst i hans ører.. psykiskt mener nå jeg..:wink:
    Det er noen som fikk bedre lyd ved å rense ørene i blant også.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SHANGA-LA, BHANGA-LA!
    Da er vi framme ved hensynet til feng shui. En flere tusen år gammel kinesisk teori om at tingenes plassering i rom og deres innbyrdes harmoni skal ha innvirkning på miljøet.

Hifitweaks, og effekten av disse-rr77s-jpg

Denne boksen (sannsynligvis i matt plast) skal stå minimum 1,5 m over gulvet sier teksten på nettsiden der den selges:
    "Use RR-77 is never contacted with devices When you connect the RR-77 to the wall receptacle with the AC adapter attached for it, you set the RR-77 at the place which height is over than 1m50cm in your room. If the height of the location of the RR-77 is less than 1m50cm, effects become less. So you must make sure of the height of the setting position of the RR-77. (min utheving)"

AUMMMM!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt utrolig hvor mye fritid folk har når det gjelder og spekulere i hi-fi eller ikke :twisted:

130+ poster om dette? Seriøst..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med et sett med quartz resonatorer

Men man må være forsiktig med hvor de plasseres, det anbefales å lytte etter forbedringer i lyden for å finne riktig plassering...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det også noen godbiter. http://www.acoustictuning.com/Image/...C3%B8sning.jpg
    Denne blei det leven på HFS av

Det var en modig mann som våget å kalle det humbug

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Slappe av...og følge med på denne tråden.. Eg skal seff teste det på mine gamle MA høyttalere..men vet ikke kortid eg får tid, men seriøst..skal testes for å få eit seriøst svar.
    Men teoriene om ting angående dette er jo intresant.
    Jeg følger med!
    Gleder meg til du får testet dette i nøytrale og seriøse omgivelser, som du kjenner fra før.

Husk å dokumentere prosessen med masse bilder for oss!

Noen plan om når dette skjer? 1 ukes tid? Jeg må planlegge popcorninnkjøpet, som kommer til å bli sabla heftig den dagen/uka

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben

Det var en modig mann som våget å kalle det humbug

Vi var da ganske mange

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er skummelt på HFS innimellom :-D Men utrolig underholdende.

Side 6 av 51 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •