Hifitweaks, og effekten av disse - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Trenger ikke målinger for å bevise ovenfor meg selv at dette vart dårligere eller bedre.
    Det gjør jeg.

Ikke gjette, men prøve 8)
    Gjette eller prøve, hva er forskjellen uten en metodikk ?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Uten Metodikk? Det går vel ann å plassere høytalere og bedre egenskapene i lytterommet bare via hørsel og erfarings verdier osv. Det var vel det som oftest ble gjort av hifi entusiastene tidligere.

Det at man kan benytte måleutstyr og få måleresultat som angir feil i frekvens området er selfølgelig en fin ting det når man skal tweake og få ut noen tallverdier på det man misstenker er feil. Da blir det f.eks litt lettere å regne ut og se om det er noe med geometrien i oppsettet som fremprovoserer disse feilene.

Er egentlig ikke sikker på om alle målinger som blir gjort av "AV hvermannsen" alltid vil være gode (nok), hvis ikke kunnskapen og sammenhengen mellom måling og hvordan lyden blir med musikk spilling der førsterefleksjoner og effekten av stående bølger osv blir litt mere forstått.
    Stående bølger trenger f.eks litt tid på å bygge seg opp, og hvis man ikke måler med tanke på det, er det vel ganske sikkert man i musikk ikke vil høre de samme problemene som man måler ved div test toner og en dB måler.

Poenget er vel egentlig ikke å få flatest mulig frekvens respons med en digital rom korrekson og eller EQ der man fjerner toppene som kommer av stående bølger, men mer å få best mulig frekvens respons på direkte lyden fra høytalerne og redusere problemet for tidlige og for høye førsterefleksjoner, redusere stående bølger i bassen med å bruke akustiske tiltak, bassfeller, romgeometri, høytaler plassering, bruke flere subwoofere osv.

De som eventuellt antyder at dette er enkelt (med bruk av måleinstrumenter), de har kanskje ikke forstått problemet godt nok.
    (ps: ikke rettet til deg T1ger)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Sound Improvement disc

20 pund :shock:

Btw, nice slogan på discen :-D

Hifitweaks, og effekten av disse-sid-jpg
    20pund er jo billig i forhold til dei som selges her heime. 400kr for johnblue sin versjon. ganske vill pris

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan underskrive på at målinger kan være både misvisende og litt vanskelige å tolke innimellom. Jeg kjørte for en tid siden noen målinger med XTZ Room Analyzer. Kjørte en del sveip og måleresultatene tilsa at jeg hadde en peak rundt 50-60 Hz som jeg ikke helt skjønte årsaken til.

Klødde meg litt i huet, nappa ut strømadapteren til laptop'en, og peaken forsvant. Er veldig glad for at jeg ikke satte igang omfattende arbeider med ommøblering av anlegg, demping av rom etc..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Uten Metodikk?
    Ja, å "prøve" uten noen rammer eller struktur er jo i praksis å gjette.

Det går vel ann å plassere høytalere og bedre egenskapene i lytterommet bare via hørsel og erfarings verdier osv. Det var vel det som oftest ble gjort av hifi entusiastene tidligere.
    Joda, men da bruker du i praksis en metodikk.

Lytte->tiltak->Lytte.
    Ulempen med dette er at du ikke har noe metrisk å bruke som mal/kart.

Så om de endringene du gjorde _faktiskt_ virket, eller om det var plasebo er umulig å vite.

Det at man kan benytte måleutstyr og få måleresultat som angir feil i frekvens området er selfølgelig en fin ting det når man skal tweake og få ut noen tallverdier på det man misstenker er feil. Da blir det f.eks litt lettere å regne ut og se om det er noe med geometrien i oppsettet som fremprovoserer disse feilene.
    Jepp.

Er egentlig ikke sikker på om alle målinger som blir gjort av "AV hvermannsen" alltid vil være gode (nok)
    Det vil jeg tro du har helt rett i, men da burde vi få dette på bordet i stedet for å snakke om det. Altså hvordan måle riktig, hvordan verifisere at målingen _er_ riktig. Sjekklister, kryssjekking etc etc.

hvis ikke kunnskapen og sammenhengen mellom måling og hvordan lyden blir med musikk spilling der førsterefleksjoner og effekten av stående bølger osv blir litt mere forstått.
    Teorien er jo "forstårbar", og man kan "se for seg" det i rommet.
    De praktiske tilnærmingen krever nok erfaring som det hadde vært fint om flere delte.

Stående bølger trenger f.eks litt tid på å bygge seg opp, og hvis man ikke måler med tanke på det, er det vel ganske sikkert man i musikk ikke vil høre de samme problemene som man måler ved div test toner og en dB måler.
    Burde være med i metodikken, og spesifikke tester for å utelukke/bekrefte problemet burde være med.

Poenget er vel egentlig ikke å få flatest mulig frekvens respons med en digital rom korrekson og eller EQ der man fjerner toppene som kommer av stående bølger, men mer å få best mulig frekvens respons på direkte lyden fra høytalerne og redusere problemet for tidlige og for høye førsterefleksjoner, redusere stående bølger i bassen med å bruke akustiske tiltak, bassfeller, romgeometri, høytaler plassering, bruke flere subwoofere osv.
    +1

De som eventuellt antyder at dette er enkelt (med bruk av måleinstrumenter), de har kanskje ikke forstått problemet godt nok.

Jeg driver faktiskt på og leser teorien, det har _helt_ klart ikke de som hevder det er enkelt.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt undertema

Utgangsimpedans på preout og andre linjesignaler, hva har dette å si?

Jeg spør generelt, siden dette er et tema jeg har 0 peil på.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg.

1: Tenker på helt klare forskjeller.
    2: Henviser til svaret over.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten Metodikk? Det går vel ann å plassere høytalere og bedre egenskapene i lytterommet bare via hørsel og erfarings verdier osv. Det var vel det som oftest ble gjort av hifi entusiastene tidligere.

Er egentlig ikke sikker på om alle målinger som blir gjort av "AV hvermannsen" alltid vil være gode (nok), hvis ikke kunnskapen og sammenhengen mellom måling og hvordan lyden blir med musikk spilling der førsterefleksjoner og effekten av stående bølger osv blir litt mere forstått.

1+
    Får inntrykk av at mange "higer" etter en flatest mulig kurve..men då kan det fort spille dårligt. :-)

Flott sagt. 8)

============================
    27.02
    Vart grådig stille her nå...? :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1+
    Får inntrykk av at mange "higer" etter en flatest mulig kurve..men då kan det fort spille dårligt. :-)
    Man farger lyden etter at den er kalibert mest mulig korrekt i forhold til de kjente forvreningskildene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg var et merkelig utsagn.

Man "farger" da ikke lyden etter at den er kalibrert? (mest mulig korrekt i forhold til de "kjente forvrengingskildene")
    Og hva legger du i sistnevnte begrep?

Etter en romkorreksjon, enten den gjøres sånn eller slik / manuelt eller automatisk, så er vel idealet at resultatet da fremstår som harmonisk og ballansert?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det synes jeg var et merkelig utsagn.
    Godt, det er ment å provosere også.

Man "farger" da ikke lyden etter at den er kalibrert?
    - Krydder ikke du maten du får på resturang ? Det står alltid pepper og salt fremme ?
    - Kjører du alltid den kalibrerte profilen på tv'n din ?

Mitt poeng var bare at hvis man skal "tweeke" lyden, enten det er kabler, messingskruer eller hva det måtte være. Så burde dette tilføres etter at man har et nøytralt/kalibert utgangspunkt.

I mitt tilfelle skulle jeg tro at jeg la på en liten kurve på bassen, og brukte vinyl som signalkilde, evt et VST filter i avspiller leddet.

Altså, den type lyd du liker, legger du til etter at du har kalibert. Ikke før.

Alle gir indikasjoner på at flat respons/korrekt lyd gir kjedelig lyd.

(mest mulig korrekt i forhold til de "kjente forvrengingskildene")
    Og hva legger du i sistnevnte begrep?
    Alle de tekniske betegnelsene på de fenomen som gir avvik i forhold til orginalen. Total Harmonisk forvrenging etc..

Etter en romkorreksjon, enten den gjøres sånn eller slik / manuelt eller automatisk.
    så er vel idealet at resultatet da fremstår som harmonisk og ballansert?
    Jeg ser heller sån på det..

1 - Plassering av høytalere
    2 - Akkustiske tiltak.
    3 - Responskurve arbeid.
    4 - Refleksjons kurvearbeid.
    5 - Sub/Bass tilpassing.
    6 - Romkorreksjon.

Da kan man starte med farging og exotiske leker med messingsskruer, kabler etc..

Det er krevende å forholde seg til "harmonisk og ballansert", da jeg oppfatter de som subjektive.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man farger lyden etter at den er kalibert mest mulig korrekt i forhold til de kjente forvreningskildene.
    Ja oki.
    Den er jeg med på ja. 8-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hmm... Jeg ser for meg det perfekte Hifi-rom, med plakater på veggene av alle grafene som viser hvor sinnsykt lineært anlegget spiller, og der sitter det en, og fornøyd nyter synet av disse plakatene mens anlegget står der uten å lage en lyd, for hva er vitsen med å spille musikk hvis lyden bare er innbilning...

Hehehe... den va god
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hadde enkelte benyttet tiden de sitter foran skjermen til heller å fysisk prøve ut forslag i eget rom, fremfor å "krangle" om ords betydning, så tror jeg det egentlig hadde vært mer fruktbart...

Tror vi hadde for dårlig anlegg den gang, siden vi ikke hørte på musikk, men koste oss så mye her inne
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns en diskuterer det samme hele tiden uten å komme noen vei.

Og stiller jeg spørsmål til han "som vet mer enn meg" får en ikke svar på spørsmålet, bare slik statsministeren svarer.
    Han og svarer skjelden på spørsmåla, men kommer med noe humbug som er tåkesvar på noe helt annet, og i tilleg prøver en å få motparten til å se ut som en tulling. Ligner på AP politikk. 8)

Så i stedet for å overse, bør folk heller skrive at nei jeg har ikkje peiling, så slipper en å mase igjen på det samme hele tiden. 8)

Tåkeprat! haha..fanen ikkje go eg heller ser jeg.. Var en artig tråd..
    Men fikk vi svar på om det er bedre lyd med messingskruer? Tror ikke det.. 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Tror at å ignorere advarsler, angi noen med fullt navn og gjentatte ganger drive med personangrep, kan være en utløsende faktor.

Ja, det var denne tråden dette ja.. skal ta å lese denne en daag jeg kjeder meg..for det jeg har lest nå var rene komedien

For nye lesere her:
    Den gang følte jeg meg urettferdig behandlet.
    Jeg nemte ikke noen med navn den gang, måtte isåfall bare vere "kallenavn" her inne, men husker ikke. jaja.. Lærte nå å opptre litt bedre etter denne episoden. :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Her må jeg si jeg blir imponert din erfaring. Jeg har drevet med nettopp denne typen utfordringer i ganske mange år nå, både i eget og endel andre oppsett, og det jeg alltid opplever er at dette aldri er enkelt. Selv ikke ved utskiftninger i eget rom. Å finne problemet er selvfølgelig greit da man kan lese det direkte ut av en kurve som den Scrooge viser her, men å løse det krever litt erfaring, masse tolmodighet og bra med tid. De fleste gangene ender det med et kompromiss mellom topper og dipper siden rommets påvirkning er vanskelig å utgjevne

Huskeer ikke hva det gikk i, så tipper at jeg mente uten å vere så opptatt av hva det måler, men at poenget var å bruke ørene og ikke måle :-D
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTML-kode:
    Opprinnelig skrevet av Lovemusikk

På en rørforsterker går signaleet blant annet gjennom vakum rør, hvordan måle?
     Elektroner har forskjellig fart i en transistor og et vakumrør.

Nok en umåtelig "festlig" påstand fra din kant!

Vi er sikkert flere, som kan tenke oss denne utredet....
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Enig med Scrooge.
    Messingskruer er ferdig diskutert. HELT FERDIG DISKUTERT!
    Ingen bryr seg om messingskruer lenger.
    Det er på tide du tar poenget nå Lovemusikk...så du ikke blir utvist en gang til.

Åja.. det var difor jeg ble utvist den gangen.. xxxx-skruer er ikke lov å si her haha..

Jaja..

Noen som har testet nå??
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Prøver å dra tråden tilbake til det tråden "skal" handle om.

Effekten av tweaks kan vel grovt deles inn i 4 grupper:

Økononisk effekt: Mer eller mindre merkbare endringer på kontoutskriften.

Emesjonell effekt: Alt som evt. ikke har med lydgjengivelse å gjøre.

Målbar effekt: Lydmessig innvirkning som kan måles.

Hørbar effekt: Lydmessig innvirkning utover det som i dag kan måles.

Hvor går evt. grense for det som skal omfattes av "tweaks"?
    Omfatter det også mer, eller mindre omfattende endringer i hovedkomponenter, eller kun "enkle", mindre tiltak/modifiseringer?

+1
    Høyttalere:

Side 51 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •