Hifitweaks, og effekten av disse - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1020
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Skal prøve å holde meg on topic:

Selve ramma som opphenget og magneten er fast i er jo som regel laget av stål, hvorfor vil det da bli bedre med messingskruer når det uansett er mye nærliggende stål uansett?
    Takk for seriøs diskusjon..det liker eg..
    Nei, si det du..eg veit ikkje helt..Måtte vel vere mer å hente vis en samtidig la en gummipakning under elementet,alså mellom det og kassen?

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvis du tror du hører forskjell, så hører du sikkert forskjell.
    Men det betyr ikke at det er forskjeller i lyden av den grunn.

Å gi messingskruer for innfesting av høyttalerelement nærmest magiske egenskaper i likhet med healing-steiner etc, blir for meg helt fjernt! De som hevder at materialet i seg selv har noen betydning for hørbare forskjeller, må ta seg en virkelighetssjekk.
    Vil vel svare deg det samme som over her..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Da prøver eg igjen.....

Siterer deg på b.l.a følgende : "Så må du lese dette og: Eg har ikke sakt at dette virker, bare det at eg er åpen for at det virker"

for så å spørre om hvordan følgende da skal tolkes : "Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell."

Er det rart at vi tolker det som at du mener at det virker ? ettersom du "bekrefter" at det er forskjell ?? ja eller nei ?
    Eg skjønner god hvor du vil hen..er ikkje da...
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Måtte vel vere mer å hente vis en samtidig la en gummipakning under elementet,alså mellom det og kassen?
    De aller fleste elementer er forsynt med en eller annen form for pakning, allerede.
    Du er tydeligvis ikke klar over dette, heller? :roll:

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Da prøver eg igjen.....

Siterer deg på b.l.a følgende : "Så må du lese dette og: Eg har ikke sakt at dette virker, bare det at eg er åpen for at det virker"

for så å spørre om hvordan følgende da skal tolkes : "Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell."

Er det rart at vi tolker det som at du mener at det virker ? ettersom du "bekrefter" at det er forskjell ?? ja eller nei ?
    Eg skjønner god hvor du vil hen..er ikkje da...
    Kan du ikke bare svare fyren på det han spør om? Er det så forbaska vanskelig egentlig? Det er jo et simpelt JA/NEI spørsmål....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Her tar det jo heilt av 8-)

Ikke lenge igjen til jul nå gutter
    Hæla i taket her ja!

For min del så høres tråden ut som en dårlig spøk, men for å holde det til topic så har jeg absolutt ingen tro på dette med at messingskruer skal hjelper på lyden.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    .
    Er dette tabletten som skal kurere placebo? :razz:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Er dette tabletten som skal kurere placebo? :razz:
    Helt riktig, disse kan fåes hos en lokal farmasøyt under brua ved Grønland torg. Etter noen dager med denne så ble lyden på anlegget mye bedre, lyden ble mere realistisk, åpnet seg og detaljene kom tydeligere fram, bassen ble strammere osv! Anbefales!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Helt riktig, disse kan fåes hos en lokal farmasøyt under brua ved Grønland torg. Etter noen dager med denne så ble lyden på anlegget mye bedre, lyden ble mere realistisk, åpnet seg og detaljene kom tydeligere fram, bassen ble strammere osv! Anbefales!
    Har du prøvd å teste diverse dyre og billige kabler etter denne tablettkuren?
    Jeg snakker selvfølgelig om seende tester, og du må naturligvis være den som bytter kabler også, slik at du er helt sikker på hvilken kabel som spiller til en hver tid!
    Hvis du ikke hører forskjell på kablene nå er du kurert for placeboeffekten, og du kan trygt anbefale kuren til oss andre. :-D

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns mange her er direkte treige eller så vil dei ikke skjønne det som blir skrevet.
    Det var svar på flere spørsmål.

Nei,garantien min er årsaken til at det er snø her hos oss.. seff er det fordi det er garanti på dei at eg ikke gjør det med dei.
    Broderen prøvde det ja og enten er det fordi at dei elementa vart tilskrudde eller så er det fordi det er messingskruer no. Og kordan han testa det? ved å lytte!!! ikke måle noe i det hele.
    Ja er kanskje litt treg, men det er jo mye informasjon blandet med svada du kommer med, skrevet på en meget forvirrende måte, og det må jo prosseseres og testes opp mot virkelig kunnskap for å finne litt mer ut av hvordan tingene egentlig fungerer.

Du leser tydeligvis ikke det jeg heller skriver, eller så misstolker du det jeg spør om. Du viste nå til et youtube klipp med en som forklarte en del rundt dette, samt solgte en moment skrutrekker, det var jo fin informasjon det.....

Det var f.eks ikke at din bror hadde lyttet til høytalerne jeg lurte på (det gikk jeg jo helt klart ut i fra at både du, han og husverten gjorde), men hvordan selve skrue utskiftnings og tiltrammnings prosessen ble gjennomført.

1. Brukte din bror som han i videoklippet en momentnøkkel ved stamming både av de originale eller messing skruene?
    2. Gikk din bror også opp litt i dimmensjon på messingskruene?
    3. Hva slags høytalere er det din bror bruker, material i spider/kabinett osv?

Er ellers litt i tvil om han typen i youtube klippet helt vet hva han snakker om. Det å få informasjon fra høytaler produsenten om tiltrekknings moment, for så å bruke noen andre skruer med forskjellig dimmensjon og gjengestigning osv er f.eks en forklaring god nok for å se hvor landet ligger.

Det han i youtube kippet nevnte om at hele lydbildet kunne flyttet på seg ved en slik "riktig" tiltrekkning disse skruene var jo ganske interessant, det burde jo være ganske enkelt å etterpøve.

Ps: er det noen som husker tweaket med den grønne tursjen med laserens "komplimentær farge" rundt på CD platene? Testet en slik selv, men de ble jo nesten sinte på meg på hifiklubben når jeg lurte på hvorfor ikke cd plate produsentene kunne slipe eller runde ned de skarpe sideflatene på CD platene i stedet, det ville jo kunne skape en tilsvarende absorbering av stølyset internt i plata....
    Det at man kunne installere hele operativ system i en datamaskin fra en CD plate med eller uten slike tweak, det betydde visst ikke så mye..

Edit: ser at aleksander alerede hadde nevnt denne tursjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    2. Gikk din bror også opp litt i dimmensjon på messingskruene?

Den biten fikk jeg ikke med meg. Svadasikringen røk lenge før han kom så langt i klippet.

Dersom han endret skruedimensjon, er forsøket verdiløst. Da er det flere variabler inn i bildet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja si det?

Densitet - Wikipedia

Metallegeringer..

Messing fast 8,4–8,7
    Stål fast ca. 7,8–7,847
    ..
    Hvor mye utgjør denne masseforskjellen for disse skruene egentlig?
    Er massen et argument, er det bare å finne en litt større dimensjon av en stålskrue, eller f.eks en annen utforming på skruehodet med litt mer materiale.

E-modul - Wikipedia

Messing og bronse 103-124 103 000-124 000
    Smijern og stål 190-210 190 000-210 000
    ..
    Youtube videoen din foreslår en litt større dimmensjon av messingskruen for at man kan trekke til med litt høyere moment. Dvs bolten får en annen diameter og dermed også spenning ved en gitt flensspenning.
    Elastisitets modulen beskriver materialets elastiske egenskaper, eller hvor store krefter som skal til for en gitt elastiskdeformasjon. Gummi har f.eks en E-modul på 0.01-0.1. og brukes typisk i kant oppheng på høytaler elementer.

Ellers ved det å gå opp i diameter på en messingskrue, betyr vel at man ikke lenger kan sammenligne elastisitets modulen mellom stål og messing og tilhørende resonans frekvenser.

Det går og i dette med umagnetisk...
    Veit ikke helt..men 4-8 skruer vil jo dra litt magnetisk kraft som høyttaleren skulle hatt.. veit ikke kor mye det har og sei.. blir vel litt som strømreservene til en forsterker, vis det har noe å si..Synser eg no..
    Ja det med magnetfelt er jo en interessant del av dette, da en kobber og zink legering som blir til messing vel ikke har slike magnetiske og ferrittiske egenskaper. Hvor stor en slik effekt vil være i magnetgapet på et høytaler element er jeg derimot ikke så sikker på. Det kan sikkert variere en del ut i fra geometri andre materialvalg osv, men limer inn et bilde som jeg synes illustrerer eventuelle størrelsesforhold her.

Hifitweaks, og effekten av disse-speaker2-jpg

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fjernet et par unødige innlegg og endret ett. Vennligst ta det rolig med personkarakteristikker folkens. Noe som kan være ment som en spøk blir ikke nødvendigvis oppfattet slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skruen i topplaten (nede til høyre) SKAL være magetisk. Du ønsker at topplaten skal være så homogen som mulig (magnetisk sett). Å introdusere umagnetisk material her vil innføre uønnskede effekter.

Materialet i polstykke (ferritringen på bildet) SKAL være magnetisk. Det er her magnetfeltet går.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Jeg har nå fjernet et par unødige innlegg og endret ett. Vennligst ta det rolig med personkarakteristikker folkens. Noe som kan være ment som en spøk blir ikke nødvendigvis oppfattet slik.
    ikke lett å holde seg seriøs med slik svada da :/

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen her inne prøve dette Messingskrue trikset så får vi svar på om det funker eller ei, selv tviler jeg gidder å prøve men for dere ivrige som jakter etter mikroskopiske detaljer må det testes ut. Det er mye rare påstånder i denne lydverden, mens vi har messingskruene i fokus så ønsker jeg også svar på et spørsmål også.

Funker dette ?

Nordost Pulsar Points | Soundgarden

Åssen kan lydbilde bli bedre med slike komponentføtter? Når jeg ser dette Nordost merket ser jeg for meg en haug med tryllekunstnere, har fått dette merket litt oppi halsen når selgern fra Oslo Hifisenter forsvarte prisen på disse.

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Nordost Odin

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Skruen i topplaten (nede til høyre) SKAL være magetisk. Du ønsker at topplaten skal være så homogen som mulig (magnetisk sett). Å introdusere umagnetisk material her vil innføre uønnskede effekter..
    Ja, det kan godt tenkes at det er bedre med en "magnetisk" skrue (nede til høyre), men pga geometrien til denne skruen, vil man jo ikke få et like homogent magnetfelt heller. Dvs det vil være litt forskjell i magnetfelt der det er borret og gjenget et hull med en skrue som fester spider til magnetsystemet, og i området mellom disse skruene.

Sitat Opprinnelig postet av timc
    Materialet i polstykke (ferritringen på bildet) SKAL være magnetisk. Det er her magnetfeltet går.
    Ja er klar over at jern ringene på hver side av permanent magneten er med å "fokusere" magnetfeltet og danner det to polene til området rundt talespolen, men bildet var mer ment som en måte å vise størrelse forskjellen på disse, og avstanden til skruene som spider blir festet til høytaler- kabinettet med.

Man vil f.eks jo også inne i en høytaler få størrer magnetisk påvirkning av magnetsystemet til de omkringliggende høytalerelementer og kanskje også div delefilter komponenter, magnetfelt rundt strømkablene osv, så at innfestnings skruene mot høytalerkassa skal kunne forstyrre magnetfeltet der talespolen jobber, det er virker etter mitt syn ganske så usansynelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Uten tvil. Spørsmålet er vel mere hvem de funker for (kryss av for []produsent, []selger, []kjøper) og hvorfor.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    ikke lett å holde seg seriøs med slik svada da :/
    Dette er vel ikke mere svada en "felles jording av høyttaler chassis" som enkelte audiofile påstod en kunne høre med det døve? øre.......

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg har brukt messingskruer... kun fordi det var det eneste som passet der og da (diskanten i min diy divacenter ) Den er nå bygget om og diskanten er festet med sorte stålskruer impregnert med Absurdyrtium et stoff som VIRKELIG er verdt pengene ( til og med kona hører forskjell )
    Stoffet kan kjøpes fra Von Sorgenhof Chemical industries GMBH i Sveits.
    Det kan også brukes til å impregnere kabler for bedre ionevandring og opprettholde avmagnetiserte kablers egenskaper ( iflg. reklamen )
    Sjekk litt på tyske fora, stoffet skrytes opp i skyene av de mest harbarkede Audiofile.
    Selv har jeg bestillt en liten prøveflaske, 2 cl som er ventet inn til kongeriket på nyåret. Her er det snakk om småskalaproduksjon, så noe ventetid må påregnes.

Det lukter visst litt ubehagelig en ukes tid, men hva gjør vel det ift. til den lydmessige gevinsten

Side 5 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •