Hifitweaks, og effekten av disse - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1020
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv om det ikke er alt som høres like sannsynlig ut, så ser jeg tanken med denne tråden.
    Starte diskusjoner ang det som har med tweaks, og deres effekter.
    Man kan alltids spørre seg hva det egentlig er godt for og hvilket utbytte man har av det.

Har jo selv testa ut noen småting og erfaringen er at om man gjør en masse tweaks så kan det være større hørbare enn enkelte "små".

Kabling, resonansdemping og strømrensing har vel hatt størst effekt sånn jeg ser det.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Avstanden fra høyttaler til høyttaler = 0.83 x med avstanden fra lytteposisjon til høyttaler er noe som ofte fungerer bedre.
    Denne faktoren er kanskje det man får som forholdet mellom høyden og sidelengden i en likesidet trekant? Da skal den vel være 0,866

Hifitweaks, og effekten av disse-likesidet-trekant-jpg

Dette blir vel i alle tilfeller bare et ugangspunkt man kan bruke. Det finnes vel ingen fasit for dette, da forskjellige høytalere trenger forskjellige avstander til bak og sidevegger, og rommets geometri vil påvirke forskjellie frekvenser og stående bølger osv.

En ting som jeg stusser litt på er når jeg har hørt fagfolk på akkustikk har uttalt seg om høyttaler plassering og demping osv, det er at de fraråder symetri i plasseringen, og i eventuell demping i rommet.

Leser jo stasdig om at folk på AV forum drar frem tommestokken og setter opp mm nøyaktighet i symetri....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Leser jo stasdig om at folk på AV forum drar frem tommestokken og setter opp mm nøyaktighet i symetri....
    Føler meg truffet der ja ;D

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Om høyttalerplassering, utfra en kombinasjon av egen erfaring og lesning:

Det som teller mest, er ikke trekantforholdet mellom høyttalere og lytter, men avstanden mellom høyttalerne og veggene.

Avstanden til bakvegg har ikke like stor betydning som avstanden til sideveggene (men da må det sies at alle høyttalere jeg har hatt, enten har vært trykkammer-konstruksjoner eller har hatt bassporten foran. For høyttalere med bassport bak kan det være annerledes).

Liten avstand til sidevegger skaper refleksjoner som forstyrrer lydbildet. Det samme gjelder møbler plassert mellom høyttalerne.

Stativhøyttalere er mye lettere å ha med å gjøre enn gulvhøyttalere -- og gulvet kan skape forstyrrende refleksjoner, pluss at "møbelproblemet" jeg nevnte ovenfor blir ofte lettere å løse.

Subwoofer er mye lettere å forholde seg til, om den plasseres foran lytteren, mellom høyttalerne. Her er det mange som sier noe annet, men få som kan forklare hvorfor -- og min egen erfaring er helt entydig.

Det må også nevnes at jeg har et møblert rom, med bokhyller på de fleste veggene, også bak lytteposisjonen, og myke, lave møbler. Det er åpenbart at man lettere får problemer i tomme rom med store, harde flater. Mye av det jeg har lest, tyder på at det er lettere å få god lyd i en møblert stue, enn i et dedikert musikkrom...
    Forskjellige høytaler konstruksjoner har pga utforming av baffel, element, delefilter osv, forskjellig frekvens utstrålings geometri. Tror den beste "fasiten" er å lese hva slags avstands-plassering og vinkling osv som høytaler produsenten anbefaler, ha det som et utgangspunkt, for så å tweake videre i lytterommet.

Når det gjelder subwoofer plassering, så er det vel ingen egentlig fasit der heller. det som vel er "problemet" er at pga det lave frekvens området vil spredningen i de laveste frekvensene næmest kan sees på å være 360 grader eller "kuleformet". Dette kombinert med at vegger og tak vil bevege seg og absorbere mye av energien, så er det vel ofte anbefalt å plassere sub-wooferen nærme de stiveste veggene, og flatene i rommet, og da er vel en hjørneplassering ved bærevegger/yttervegger noe av denne problemstillingen. Skal man redusere eventuelle topper og bunner i de laveste frekvensene pga stående bølger osv fra en subwoofer, så kommer man vel ikke utenom at to eller flere subwoofere i forskjellige plasseringer ofte reduserer disse forholdene, og gjør det lettere å få gode resultater.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man redusere eventuelle topper og bunner i de laveste frekvensene pga stående bølger osv fra en subwoofer, så kommer man vel ikke utenom at to eller flere subwoofere i forskjellige plasseringer ofte reduserer disse forholdene, og gjør det lettere å få gode resultater.
    Også her er meningene delte.

Jeg har ingen egne erfaringer med flere suber -- men jeg har lagt merke til at de aller fleste forklaringer på hvorfor det skulle være bedre, leder tilbake til en subwoofer-produsent...

Her må jeg understreke at det for meg bare er musikk som er interessant. Der er det veldig sjelden (og bare i helt spesielle musikktyper) snakk om mye og kraftig, lavfrekvent lyd. Filmlyd, derimot, er noe helt annet...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Det er sån du føler det når du blir korrigert, og det finnes en fasit på mye av det du lurer på.

Du burde bruke mer tid på det du tror på, en å prøve å overbevise andre om hva de vet er feil.
    Først der.. tenkte mer i baner om direkte skitkasting. Det har det jo vert en del av, men adm har ofte vert flinke å slette etter hvert.
    Alså det blir litt som at folk ikkje får med seg alltid, det som blir skrevet mellom linjene (mellom linjene er da ting som blir slettet så regel).

Men skjønner godt hvor du vil hen. Det skal jeg selvfølgelig ta til meg. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne faktoren er kanskje det man får som forholdet mellom høyden og sidelengden i en likesidet trekant? Da skal den vel være 0,866

Hifitweaks, og effekten av disse-likesidet-trekant-jpg

Dette blir vel i alle tilfeller bare et ugangspunkt man kan bruke. Det finnes vel ingen fasit for dette, da forskjellige høytalere trenger forskjellige avstander til bak og sidevegger, og rommets geometri vil påvirke forskjellie frekvenser og stående bølger osv.

En ting som jeg stusser litt på er når jeg har hørt fagfolk på akkustikk har uttalt seg om høyttaler plassering og demping osv, det er at de fraråder symetri i plasseringen, og i eventuell demping i rommet.

Det målet jeg gav, har jeg lest meg frem til. Men syns selv og det blr bedre.
    Så også en link tidliger her, der en kunne kjøpe en bok om tips, at han og sa vel noe om dette målet, 0.83.
    Men seff dei kan ta feil og at det er målet du har der.
    Ja det er stor forskjell på romma og alt gjer vel til at ingen rom er like.
    Som du sier, har jeg selv og lest at en normalt stue med normale mengder møbler,bilder,gardiner osv vil utgjere ca 40% demping, som skal vere helt flott. Tror da det gjalt en normal familie stue og ikke ungkarstuer som oftest er en del mindre møbler i. Kan det ha noe med saken å gjøre når folk demper romma?
    Vil tru at her kommer det nok og an på høyttalerne.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jo, han har vel det. Å holde hendene, eller noe annet bak ørene, har samme effekt uansett i hvilke situasjon det gjøres.
    Tatt ut av sin sammenheng, ja.
    Men nå var det jo helst i kombinasjonen musikk og lytting det var snakk om, og i så måte vil jeg si at kommentaren var berettiget. ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige høytaler konstruksjoner har pga utforming av baffel, element, delefilter osv, forskjellig frekvens utstrålings geometri. Tror den beste "fasiten" er å lese hva slags avstands-plassering og vinkling osv som høytaler produsenten anbefaler, ha det som et utgangspunkt, for så å tweake videre i lytterommet.

Når det gjelder subwoofer plassering, så er det vel ingen egentlig fasit der heller. det som vel er "problemet" er at pga det lave frekvens området vil spredningen i de laveste frekvensene næmest kan sees på å være 360 grader eller "kuleformet". Dette kombinert med at vegger og tak vil bevege seg og absorbere mye av energien, så er det vel ofte anbefalt å plassere sub-wooferen nærme de stiveste veggene, og flatene i rommet, og da er vel en hjørneplassering ved bærevegger/yttervegger noe av denne problemstillingen. Skal man redusere eventuelle topper og bunner i de laveste frekvensene pga stående bølger osv fra en subwoofer, så kommer man vel ikke utenom at to eller flere subwoofere i forskjellige plasseringer ofte reduserer disse forholdene, og gjør det lettere å få gode resultater.
    Angående sub..
    Er det noe i dette med å plassere suben i sofaen, og aller helst i ørehøyde for så å krype rundt på gulvet til du finner den beste plassen lydmessig og plassere suben der?
    Sett noen filmer om det på youtube.. virker jo ganske logisk da..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tatt ut av sin sammenheng, ja.
    Men nå var det jo helst i kombinasjonen musikk og lytting det var snakk om, og i så måte vil jeg si at kommentaren var berettiget. ;-)
    Jeg tok den på generelt basis.. synd du ikke skjønte den 8)
    Høyttalere:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett mange referanser til denne før. Den har imidlertid en stor feil: Man får ikke vite hva forfatteren mener om noe som helst, før man har betalt...
    Synes da nettsiden inneholder mye informasjon om innholdet samt når du ser følgende omtaler:

6moons audio reviews: Get better sound!

Book Review: <I>Get Better Sound</I> | Stereophile.com

get better sound

Det pleier da å være slik at man må betale for boka før man får lese den.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det pleier da å være slik at man må betale for boka før man får lese den.
    Noen av oss kikker på boka i butikken før vi kjøper; spesielt om den behandler et emne der det finnes massevis av kunnskap tilgjengelig, men også svært mye tull.

For meg er det nok også sånn, at en anbefaling fra 6moons ikke bringer noe til topps på ønskelisten. 6moons er vel det nærmeste man kommer Menighetsfakultetet for audiofili-troen...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6moons er nok ikke den mest objektive plassen å se, nei

Men i korte trekk:

Jobb med å sette opp anlegget optimalt. Har du dårlig lyd i utgangspunktet vil det normalt ikke nytte å pøse på med dyre komponenter.

Synes dette var en god bok for dem summen jeg gav.

spesielt om den behandler et emne der det finnes massevis av kunnskap tilgjengelig
    Alt som står i boka finnes også på nett, men det er greit å få det i litt komprimert form.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerplassering, utfra en kombinasjon av egen erfaring og lesning:

Det som teller mest, er ikke trekantforholdet mellom høyttalere og lytter, men avstanden mellom høyttalerne og veggene.
    Dette er jo et annet, men i og for seg minst like viktig aspekt, så ja.
    "Trekantforholdet" er uansett et godt utgangspunkt, for å jobbe seg videre mot det optimale.

Liten avstand til sidevegger skaper refleksjoner som forstyrrer lydbildet. Det samme gjelder møbler plassert mellom høyttalerne.
    Dette er elementært, men overraskende mange ser ikke ut til å være klar over forholdet?
    Det er samtidig relativt enkelt å gjøre noe med, via akustikkdempende tiltak Et par riktig plasserte lydabsorbenter / -diffusorer kan gjøre underverker, i rom hvor man mer eller mindre er tvunget til en høyttalerplassering nær sidevegg.

Stativhøyttalere er mye lettere å ha med å gjøre enn gulvhøyttalere -- og gulvet kan skape forstyrrende refleksjoner, pluss at "møbelproblemet" jeg nevnte ovenfor blir ofte lettere å løse.
    Her må jeg si meg bare delvis enig.
    Alt overveiende er jo elementene for mellomtone / diskant i en gulvstående høyttaler plassert i samme høyde som hva som er tilfelle for en stativhøyttaler, og forholdene omkring refleksjoner fra gulvet blir derfor omtrentlig de samme.
    Gulvet kan uansett skape forstyrrende refleksjoner for begge, så her kan det igjen bli nødvendig med akustiske tiltak. Et teppe på gulvet kan i så måte gjøre svært mye med problemene.
    Her er det også betimelig å nevne taket som et "problemområde" hva refleksjoner angår, men de færreste er gitt en mulighet eller for den saks skyld tillatelse fra "øvrigheta" for tiltak i det område.
    Problematikken stativ- kontra gulvhøyttalere er vel heller relatert til bassområdet, som kan være mye vanskeligere å få kontroll på.

Subwoofer er mye lettere å forholde seg til, om den plasseres foran lytteren, mellom høyttalerne. Her er det mange som sier noe annet, men få som kan forklare hvorfor -- og min egen erfaring er helt entydig.
    Uenig.
    Det frekvensområdet som etter mine begreper er vanskeligst å håndtere, ligger i bassområdet.
    De akustiske tiltakene som svært ofte er nødvendig med den problematikken som basstoner / rom innebærer - stående bølger, fordrer ikke sjelden ganske omfattende tiltak / implementering av (plasskrevende!) bassarbsorbenter av forskjellige slag.
    Man kan ikke bare sette en sub fra seg mellom fronthøyttalerne og tro at det er den optimale plasseringen, selv om man av og til også kan ha flaks med det.
    En måling av frekvensresponsen i rommet, vil i så måte kunne gi sjokkerende resultater, om man ikke har flaks.

Det må også nevnes at jeg har et møblert rom, med bokhyller på de fleste veggene, også bak lytteposisjonen, og myke, lave møbler. Det er åpenbart at man lettere får problemer i tomme rom med store, harde flater. Mye av det jeg har lest, tyder på at det er lettere å få god lyd i en møblert stue, enn i et dedikert musikkrom...
    Det er helt sikkert riktig, om det dedikerte musikkrommet fremstår som "blankt" hva akustiske tiltak angår.
    Fordelen med et dedikert musikkrom er at man som regel kan jobbe kompromissløst med akustiske tiltak, for å komme frem til et resultat som antakelig vil oppleves som minst like godt som hva man ellers kan oppleve i en møblert stue.
    Der er man jo som regel gitt visse kompromisser, uten dermed å mene at resultatet av den grunn blir dårlig. ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    6moons er nok ikke den mest objektive plassen å se, nei

Men i korte trekk:

Jobb med å sette opp anlegget optimalt. Har du dårlig lyd i utgangspunktet vil det normalt ikke nytte å pøse på med dyre komponenter.

Synes dette var en god bok for dem summen jeg gav.

Alt som står i boka finnes også på nett, men det er greit å få det i litt komprimert form.
    Fikk du det reklamen lover da? Bedre lyd, og evnt klart bedre?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt overveiende er jo elementene for mellomtone / diskant i en gulvstående høyttaler plassert i samme høyde som hva som er tilfelle for en stativhøyttaler, og forholdene omkring refleksjoner fra gulvet blir derfor omtrentlig de samme.
    Det er nok til en viss grad tilfelle for de fleste moderne gulvstående høyttalere, ja.

Men stativhøyttalere kan alltids plasseres høyere. Det selges gulvstativer som plasserer små høyttalere betydelig høyere enn elementene på normale gulvstående, og i flere av de rådene jeg har lest, anbefales det faktisk å plassere høyttalere på veggstativer, om reflekser nedenfra skulle være et problem.

Det frekvensområdet som etter mine begreper er vanskeligst å håndtere, ligger i bassområdet.
    Det kan det vel ikke være tvil om.

Men jeg har (som før antydet) en mistanke om at det her er stor forskjell om man forholder seg til det meste av musikkinnspillinger, eller om man forholder seg til de mest ekstreme eksemplene på filmeffekter -- eller kanskje til og med bare testtoner.

Av det jeg har lest på ulike fora, har jeg også en mistanke om at mange av "bassproblemene" folk opplever, skyldes at de ønsker langt mer/sterkere bass enn det innspillingene faktisk inneholder. Med andre ord at det ikke er "bassfeller" som vil gi dem det de ønsker.

[/quote]En måling av frekvensresponsen i rommet, vil i så måte kunne gi sjokkerende resultater, om man ikke har flaks.[/QUOTE]
    Men her er det altså at mine favoritter blant nettaktive akustikere ofte hevder at slike målinger, foretatt av amatører, ofte er ganske irrelevante...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok til en viss grad tilfelle for de fleste moderne gulvstående høyttalere, ja.

Men stativhøyttalere kan alltids plasseres høyere. Det selges gulvstativer som plasserer små høyttalere betydelig høyere enn elementene på normale gulvstående, og i flere av de rådene jeg har lest, anbefales det faktisk å plassere høyttalere på veggstativer, om reflekser nedenfra skulle være et problem.
    Javel?
    Har ingen erfaring med "høyt" plasserte høyttalere, men det kan kanskje fungere?

Det kan det vel ikke være tvil om.
    Neppe. Men jeg fant det nevneverdig allikevel.

Men jeg har (som før antydet) en mistanke om at det her er stor forskjell om man forholder seg til det meste av musikkinnspillinger, eller om man forholder seg til de mest ekstreme eksemplene på filmeffekter -- eller kanskje til og med bare testtoner.

Av det jeg har lest på ulike fora, har jeg også en mistanke om at mange av "bassproblemene" folk opplever, skyldes at de ønsker langt mer/sterkere bass enn det innspillingene faktisk inneholder. Med andre ord at det ikke er "bassfeller" som vil gi dem det de ønsker.
    Her bør vi jo skille mellom "snørr og barter".
    I kinosammenheng er det jo enkelte som aldri får for mye, hva bass angår.
    Når det er sagt, er jo bassfeller / Helmholtzresonatorer ment å ta hånd om spesifikke frekvenser i bassområdet. De fleste "normale" rom har gjerne en peak i området 40 til 70Hz, som også i kinosammenheng, kan være ytterst plagsom.
    Testtoner i kombinasjon med måleutstyr kan man gjerne forholde seg til , som et godt verktøy for å avsløre og siden forbedre rommets egenskaper. Ikke minst i musikksammenheng.

En måling av frekvensresponsen i rommet, vil i så måte kunne gi sjokkerende resultater, om man ikke har flaks.
    Men her er det altså at mine favoritter blant nettaktive akustikere ofte hevder at slike målinger, foretatt av amatører, ofte er ganske irrelevante...
    Målinger fordrer en viss forståelse for hva man faktisk holder på med, og som i ytterste konsekvens, kan være ganske så kompliserte å tolke.
    Men selv amatører med en viss interesse for slikt, (meg selv inbefattet), kan faktisk oppnå betydelige forbedringer gjennom enkle metoder!

En lydtrykksmåler i kombinasjon med en enkel programvare på en PC, kan faktisk gi uante resultater.
    Uten dermed å mene at dette kan konkurrere med en mer profesjonell måling, men behøver man strengt tatt å gå grundig til verks?
    Jeg vil ikke mene det.
    Har du forresten tilgang til, eller benyttet den type måleutstyr / programvare som langt de fleste her på forumet benytter seg av?
    Om ikke, så vil jeg sterkt anbefale deg å prøve dette!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger fordrer en viss forståelse for hva man faktisk holder på med, og som i ytterste konsekvens, kan være ganske så kompliserte å tolke.
    Æææ..vanskelige? Hva som er vanskelig å tolke?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener dette er så enkelt Lovemusikk, så er det sikkert flere enn meg som tar imot en forklaring på hvordan.
    Pøs på!
    Skjønt - jeg har mine tvil om vi får noe fullgodt svar på det, i alle fall fra din kant?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Æææ..vanskelige? Hva som er vanskelig å tolke?
    Her trenger jeg litt hjelp av deg.
    Nå har jeg akkurat foretatt en måling i lytterommet mitt, og kurven ser slik ut:

Hifitweaks, og effekten av disse-lmusikk-jpg

Kan du forklare litt om hva som skjer her, og hvilke tiltak som kan iverksettes for å få en litt penere kurve?

Side 48 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •