Hifitweaks, og effekten av disse - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vedder en liten knapp på at enkelte ser seg litt rundt nå? ;-)
    Hehe, har en lavrygget bycastsofa her med masse puter i, men jeg sitter her med en slik "Trolla 730" olje/vedovn som fucker opp en del, den skal ut før eller senere.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videoen var vel "grei nok" den, og forklarer jo det mest elementære.

Det som jeg imidlertid stusset litt over var at stolen han satt i var relativt høyrygget, og som også representerte sweetspot.
    Dette er jo fy-fy, i den forstand som at lyden reflekteres fra den skinnbetrukne(!) "hodeputen". Ikke bra!!

Hold hendene bak ørene når du lytter til musikk, og hør hva som skjer da. ;-)
    Ja, da hører nok man mye mer.. omtrent som å gjøre det ute en kveld for dei som har "stille" natur rundt seg..en hører bekker,dyr osv

8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, da hører nok man mye mer.. omtrent som å gjøre det ute en kveld for dei som har "stille" natur rundt seg..en hører bekker,dyr osv

8)
    Og du har som vanlig ikke forstått en dritt av hva det er snakk om......

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttrykket status quo er vell passende her

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å koser meg med denne og kom til å tenke på denne tråden....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei jeg er dum i hodet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at jeg har skjønt dere ja.. men eg føler dere snakker litt over dere og dere ikke helt er stødig på hva dere snakker om. Dette ser vi når en følger med. Ellers står dere på samme plass, intet har skjedd fra denne samtalen startet.

Kan vi forsette på et annet tema nå, for jeg er litt lei av å se på?

Andre ting som har betydning for lyden?
    Masse.. høyttalerplassering..dette sliter jeg med.
    Fått det til enda litt bedre nå, ved å flytte høyttalerne nærmere hverandre, som gav et godt trøkk i lyden og helheten vart bedre.
    Men det sies at rommet har så mye å si.. ja har det egentlig det?
    Er det ikke heller høyttaleroppsettet som er plassert "riktig" som er feil?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at jeg har skjønt dere ja..
    Er du helt sikker på det, i ett og alt? Det er ikke jeg...
    men eg føler dere snakker litt over dere og dere ikke helt er stødig på hva dere snakker om. Dette ser vi når en følger med. Ellers står dere på samme plass, intet har skjedd fra denne samtalen startet.
    Hvem er du, som kan påstå noe sånt?
    I det store og hele, bør du kunne se at de som har forsøkt å svare på dine tidvis uklare og irrelevante spørsmål, faktisk besitter ganske solide kunnskaper omkring de temaene som hittil er blitt berørt i tråden.
    Hva med å innta en litt mer ydmyk holdning Lovemusikk, i stedet for å rive hodet av den / de som legger frem velmente svar og råd?

Kan vi forsette på et annet tema nå, for jeg er litt lei av å se på?
    Lei av å se på at dine innlegg til stadighet kommenteres / kritiseres? Det kan jeg godt forstå, men det er ene og alene du som må sørge for at svarene blir litt mer konstruktive, ved at du selv blir litt mer saklig og nøktern.
    Et tips: Les / tenk gjerne igjennom innleggene dine minst én gang, før du klikker på "Send svar"!
    Andre ting som har betydning for lyden?
    Masse.. høyttalerplassering..dette sliter jeg med.
    Fått det til enda litt bedre nå, ved å flytte høyttalerne nærmere hverandre, som gav et godt trøkk i lyden og helheten vart bedre.
    Men det sies at rommet har så mye å si.. ja har det egentlig det?
    Er det ikke heller høyttaleroppsettet som er plassert "riktig" som er feil?
    Det skal egentlig ikke være så voldsomt vanskelig å plassere høyttalerne noenlunde riktig.
    Om du ser for deg / måler opp en likesidet trekant i rommet, så skal du befinne deg i det ene hjørnet, og høyttalerne i de to andre.
    Det er utgangspunktet for de alle fleste av oss.
    Pass samtidig på at hverken du eller høyttalerne befinner seg for nærme side- og bakvegger, gjerne en halvmeter eller mer i alle sammenheng.
    Derfra kan du prøve deg frem med vinkling av høyttalerne, gjerne med at høyttalerne peker rett frem i forhold til lytteposisjon som et utgangspunkt.

Samtidig bør du ha fått med deg at rommet som sådant har utrolig mye å si.
    Og ikke minst - de akustiske tiltakene som er påkrevd, nær sagt i ethvert rom!
    Demping av førsterefleksjoner fra vegg - gulv - tak, som et nær sagt minimum.

Dette bør gi deg noe å tenke på, i det hele tatt.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker på det, i ett og alt? Det er ikke jeg...

Hvem er du, som kan påstå noe sånt?
    I det store og hele, bør du kunne se at de som har forsøkt å svare på dine tidvis uklare og irrelevante spørsmål, faktisk besitter ganske solide kunnskaper omkring de temaene som hittil er blitt berørt i tråden.
    Hva med å innta en litt mer ydmyk holdning Lovemusikk, i stedet for å rive hodet av den / de som legger frem velmente svar og råd?

Lei av å se på at dine innlegg til stadighet kommenteres / kritiseres? Det kan jeg godt forstå, men det er ene og alene du som må sørge for at svarene blir litt mer konstruktive, ved at du selv blir litt mer saklig og nøktern.
    Et tips: Les / tenk gjerne igjennom innleggene dine minst én gang, før du klikker på "Send svar"!

Det skal egentlig ikke være så voldsomt vanskelig å plassere høyttalerne noenlunde riktig.
    Om du ser for deg / måler opp en likesidet trekant i rommet, så skal du befinne deg i det ene hjørnet, og høyttalerne i de to andre.
    Det er utgangspunktet for de alle fleste av oss.
    Pass samtidig på at hverken du eller høyttalerne befinner seg for nærme side- og bakvegger, gjerne en halvmeter eller mer i alle sammenheng.
    Derfra kan du prøve deg frem med vinkling av høyttalerne, gjerne med at høyttalerne peker rett frem i forhold til lytteposisjon som et utgangspunkt.

Samtidig bør du ha fått med deg at rommet som sådant har utrolig mye å si.
    Og ikke minst - de akustiske tiltakene som er påkrevd, nær sagt i ethvert rom!
    Demping av førsterefleksjoner fra vegg - gulv - tak, som et nær sagt minimum.

Dette bør gi deg noe å tenke på, i det hele tatt.....
    Noe feil fra din side her, sett fra mitt synspungt.
    Poenget er ikke at du sitter med fasiten..eg kan legge meg helt flat, vis eg har hisset dere, men føler ikke det selv. Føler mer at dere slenger "dritt" til meg, da jeg er dum som ikke hører på alt dere sier.
    Høyttalerplasserineg ja.. likesidet trekant er vel mer en myte..er det ikke?

Avstanden fra høyttaler til høyttaler = 0.83 x med avstanden fra lytteposisjon til høyttaler er noe som ofte fungerer bedre.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du konkretisere disse?
    Poenget er ikke at du sitter med fasiten..eg kan legge meg helt flat, vis eg har hisset dere, men føler ikke det selv. Føler mer at dere slenger "dritt" til meg, da jeg er dum som ikke hører på alt dere sier.
    Nei, jeg sitter slett ikke med fasiten. Men prøver faktisk å gi deg noen velmente tips! Tro det eller ei......
    Avstanden fra høyttaler til høyttaler = 0.83 x med avstanden fra lytteposisjon til høyttaler er noe som ofte fungerer bedre.
    Javel? Da begriper jeg ikke at du stiller spørsmål om høyttalerplassering, ettersom du allerede har en oppfatning av hva som er riktig?
    En likesidet trekant er ment som et utgangspunkt, og ikke en slavisk løsning.

Forøvrig må du nok selv bære skylden for "drittslengingen", ettersom du slett ikke ser ut til å ta til deg det som gis deg av tips og råd.
    Det er i høyeste grad på tide at du nå innser dette. "Comprende", Lovemusikk?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men i alle dager da mann!!
    Scrooge har da vel aldri sagt at han sitter med noen fasit, det har såvidt jeg har fått med meg ingen andre her heller, det Scrooge sier er at å plassere høyttalerne og lytteposisjon som en likesidet trekant er et godt utgangspunkt for videre justering.
    Du skal selvsagt plassere høyttalerne der du selv finner ut at du liker ytelsen og lyden best, men som sagt en likesidet trekant er som regel et godt utgangspunkt.
    Når du svare på en sånn måte som du gjør her bør du forvente at folk blir irriterte!
    Og det frister ikke akkurat å komme med noen flere forslag eller prøve å hjelpe deg videre med andre ting etter dette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du konkretisere disse?

Nei, jeg sitter slett ikke med fasiten. Men prøver faktisk å gi deg noen velmente tips! Tro det eller ei......

Javel? Da begriper jeg ikke at du stiller spørsmål om høyttalerplassering, ettersom du allerede har en oppfatning av hva som er riktig?
    En likesidet trekant er ment som et utgangspunkt, og ikke en slavisk løsning.

Forøvrig må du nok selv bære skylden for "drittslengingen", ettersom du slett ikke ser ut til å ta til deg det som gis deg av tips og råd.
    Det er i høyeste grad på tide at du nå innser dette. "Comprende", Lovemusikk?
    Dette med høyttaler plassering. :wink: Tenker ikke på noe spes, men ser selv du tar feil av og til. Ikke noe å tenke mer på.

Joda tips liker vi, men det bare oppfattes av og til som at du/dere har fasiten, og hører ikke jeg 100% på dere, så er jeg en stor dust..oppfattes slik alså.
    En må jo kunne ta opp ting uten å bli stempla som en idiot vel?
    Ja leser tipsa deres jeg, men i det siste er det mer en diskusjon og ikke tips.
    Kommer en med noe så får en bare slengt det grunnleggende i trynet, med prøv det først din "drittunge" uten å få svar på spørsmåla. Lærer ikke noe da.
    Vil heller at dere kunne sagt nei det vet jeg ikke, vis en ikke kan svare på det.

Ellers skal jeg prøve å se over mine innlegg først før jeg poster dei.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med høyttaler plassering. :wink: Tenker ikke på noe spes, men ser selv du tar feil av og til. Ikke noe å tenke mer på.
    Jo, det er absolutt noe å tenke på!
    Jeg for min del, er ikke så hinsides at jeg ikke er mottakelig for mer lærdom.
    Av den grunn, tillater jeg meg å spørre.

Joda tips liker vi, men det bare oppfattes av og til som at du/dere har fasiten, og hører ikke jeg 100% på dere, så er jeg en stor dust..oppfattes slik alså.
    Som jeg vel allerede har nevnt - det er en selv som må sørge for at man generelt sett, gis en annen oppfatning omkring seg selv.

En må jo kunne ta opp ting uten å bli stempla som en idiot vel?
    Ja leser tipsa deres jeg, men i det siste er det mer en diskusjon og ikke tips.
    Kommer en med noe så får en bare slengt det grunnleggende i trynet, med prøv det først din "drittunge" uten å få svar på spørsmåla. Lærer ikke noe da.
    Vil heller at dere kunne sagt nei det vet jeg ikke, vis en ikke kan svare på det.
    Vet man ikke noe om ting, så lar man være å svare.
    Dette bør også gjelde for den / de som tror at de vet det. ;-)

Ellers skal jeg prøve å se over mine innlegg først før jeg poster dei.
    Bra. Tenk samtidig igjennom hva du skriver, før du poster.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ;-)

Okai..slik det fungerer.. 8) ;-)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, han har vel det. Å holde hendene, eller noe annet bak ørene, har samme effekt uansett i hvilke situasjon det gjøres.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord fra DHH (Creator of Ruby on Rails, Partner at 37signals, Co-author of Rework and Getting Real)

Hifitweaks, og effekten av disse-skjermbilde-2011-02-21-kl-08-50-24-png

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Scrooge]
    Dette bør også gjelde for den / de som tror at de vet det. ;-)
    [quote]

Jeg ser veldig godt i vilken contex du sier dette Scrooge, og hvorfor.

Jeg vil dog si jeg er litt uenig i dette.

Det er viktig at ingen spørsmål blir for dumme, eller at alle meninger ikke har en mulighet til å komme på bordet.

På den andre siden er det essensielt at man "tar et hint" når man blir korrigert og faktiskt setter pris på de som tar tid å hjelpe og øke det totale nivået på den tilgjengelige kunnskapen.

Det er viktig å være uenig, troll eller ikke. Fordi det er DA vi lærer.

Av alle trådene på forumet rundt kabel, så er det vel denne som på en måte setter spikern i kista. Å kaste dokumentasjon på saken har ikke gitt samme resultat.

Flame on..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei jeg er dum i hodet.
    Jeg synes du er mere lat, en "dum".

Dvs at når du får innspill på hva som regnes som "den beste" løsningen på noe så har du ulike meninger om det.

Og det synes jeg er kjempeflott.

Men du kan respektere alle her med å lese deg opp når du blir korrigert.

Du må gjerne dele med deg av dine subjektive opplevelser, men du må gå systematisk frem og beskrive fremgangsmåten slik at andre evt kan få nytte av dine erfaringer.

Det jeg prøver å si er at du trenger ikke fordype deg ned i faget, men les en grunneleggende bok om lyd.

Ikke fordi du skal bli rakketforsker, men bare sån at du får en slags konsepsjonel forståelse for det.

Det vil hjelpe deg med å både forstå og kunne gjøre mere kul testing med alt mulig exotiske ting du måtte finne på.

Og gjør det systematisk, eller beskriv fremgangsmåten. Endre bare en ting om gangen. Hver extremt nøye etc.

Så.

Hvis du virkelig ønsker å komme til bunns med dine ideer, så gjør det på en måte som gir mening for oss andre.

Her er en oppgave.

Start med høytalerne i trekant som er fasiten (Fordi det er sån de er laget for å levere et mest mulig korrekt)

Flytt de rundt og beskriv med subjektive ord det du opplever, beskriv hvor langt du flytter de hele tiden etc. Tegn opp rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda tips liker vi, men det bare oppfattes av og til som at du/dere har fasiten, og hører ikke jeg 100% på dere, så er jeg en stor dust..oppfattes slik alså.er dei.
    Det er sån du føler det når du blir korrigert, og det finnes en fasit på mye av det du lurer på.

Du burde bruke mer tid på det du tror på, en å prøve å overbevise andre om hva de vet er feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerplassering, utfra en kombinasjon av egen erfaring og lesning:

Det som teller mest, er ikke trekantforholdet mellom høyttalere og lytter, men avstanden mellom høyttalerne og veggene.

Avstanden til bakvegg har ikke like stor betydning som avstanden til sideveggene (men da må det sies at alle høyttalere jeg har hatt, enten har vært trykkammer-konstruksjoner eller har hatt bassporten foran. For høyttalere med bassport bak kan det være annerledes).

Liten avstand til sidevegger skaper refleksjoner som forstyrrer lydbildet. Det samme gjelder møbler plassert mellom høyttalerne.

Stativhøyttalere er mye lettere å ha med å gjøre enn gulvhøyttalere -- og gulvet kan skape forstyrrende refleksjoner, pluss at "møbelproblemet" jeg nevnte ovenfor blir ofte lettere å løse.

Subwoofer er mye lettere å forholde seg til, om den plasseres foran lytteren, mellom høyttalerne. Her er det mange som sier noe annet, men få som kan forklare hvorfor -- og min egen erfaring er helt entydig.

Det må også nevnes at jeg har et møblert rom, med bokhyller på de fleste veggene, også bak lytteposisjonen, og myke, lave møbler. Det er åpenbart at man lettere får problemer i tomme rom med store, harde flater. Mye av det jeg har lest, tyder på at det er lettere å få god lyd i en møblert stue, enn i et dedikert musikkrom...

Side 47 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •