Hifitweaks, og effekten av disse - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hadde enkelte benyttet tiden de sitter foran skjermen til heller å fysisk prøve ut forslag i eget rom, fremfor å "krangle" om ords betydning, så tror jeg det egentlig hadde vært mer fruktbart...
    Mye enklere å diskutere seg fram til hvor mange tenner en hest har, istedet for å åpne kjeften på en å telle dem....

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvor på mikrofonen er det du leser av måleresultatene?

Mikrofonen gjør ikke annet enn å omdanne lydbølgene til elektriske impulser, og sende dem videre -- enten det er til en opptaker eller til et måleinstrument.

Et eksempel på en innspillingsteknikk som kan kalles "holografisk", dersom man ønsker å bruke det ordet.

Det er forøvrig en innspillingsteknikk som bare fungerer sammen med lytting i hodetelefoner -- om man ikke vil ha et ganske merkelig lydbilde.
    Som i veldig mange måleinstrumenter omdannes impulser til et elektrisk signal, man kan feks. sammenligne med trykksensorer som brukes til både maskineri og i automasjonsforemål i industrien ellers.
    En mikrofon måler faktisk trykk, og ja, den omvandler dette trykket til et elektrisk signal.

Test and Measurement Basics of Microphones : Oscilloscope Resources

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så var det eksempelet jeg linket til tidligere ment å brukes med to høyttalere og ikke hodetelefoner som du Fahnsen sier.

For listening by headphones it is not so optimal, but yet much better and opener than with any of the other techniques.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke et "tweak" du eller jeg kan gjøre...
    Det har du selvsagt rett i, mtp hva tråden handler om.
    Beklager at jeg snublet litt der....

Problemet er jo at vanlige stereoinnspillinger ikke gjenspeiler den menneskelige hørselen. Det gjør bare kunsthode-innspillinger av den typen maskinisten linker til -- og bare om de lyttes til med hodetelefoner.?
    Det vil jeg faktisk protestere litt på?
    Tar man eksempelvis for seg en innspilling av en jazzkvintett gjort med to mikrofoner (stereo), så vil det finnes et lite tidsperspektiv mtp at lyden fra den musikeren som befinner seg lengst vekk fra mikrofonene vil treffe disse noen milisekunder senere, i forhold til f.eks solisten.
    Jeg skal ikke være for kategorisk her. Men når man samtidig vet hvor følsomt den menneskelige hørselen er for slike forsinkelser, så vil jeg tro at effekten vil kunne fremstå som "holografisk".

Problemet er at mange åpenbart mangler den elementære kunnskapen som må til for at man kan få reelt utbytte av fysisk utprøving.
    Dette skal jeg derimot ikke protestere på. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tar man eksempelvis for seg en innspilling av en jazzkvintett gjort med to mikrofoner (stereo), så vil det finnes et lite tidsperspektiv mtp at lyden fra den musikeren som befinner seg lengst vekk fra mikrofonene vil treffe disse noen milisekunder senere, i forhold til f.eks solisten.
    Joda. Men mikrofonene representerer ikke lytterens ører i dette tilfellet; om de representerer noe, er det høyttalerposisjonen ved avspillingen.

For å uttrykke det billedlig, kan man kanskje si at mikrofonene "stopper" lyden på veien, og at høyttalerne sender den videre ut i rommet. Om opptaket er gjort i et akustisk dødt studio, overlates romklangen til lytterommet, med alle de potensielle problemene dette kan medføre. Er opptaket gjort i et rom med romklang, oppstår nye, potensielle problemer.

Men som regel er jo ikke et stereoperspektiv resultatet av et live-opptak; det er mikset sammen i studio, og tilpasset nettopp gjengivelse fra to høyttalere. Da blir "soundstage", "imaging", "holografi" eller hva man måtte kalle det, avhengig av produsentens idéer og dyktighet -- foruten av det utstyret han måtte bruke.

Kunsthode-mikrofonen, på den annen side, registrerer akkurat den lyden som ville nådd ørene. Og da blir det fort ganske feil å sende denne lyden ut i gjen i rommet fra et par høyttalere flere meter fra lytteren.

[Tiger]Mye enklere å diskutere seg fram til hvor mange tenner en hest har, istedet for å åpne kjeften på en å telle dem....[/quote]
    Mange av innleggene i denne tråden argumenterer for at hesten har en diger, myk tann midt i munnen. Det hjelper m.a.o. lite å se hesten i kjeften, om man ikke vet forskjell på tenner og tunge.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper m.a.o. lite å se hesten i kjeften, om man ikke vet forskjell på tenner og tunge
    :-D

Poenget mitt er at enkelte vet det, men synes det er kjekkere å diskutere tunge vs. tenner allikevel. Bottomline: Enkelte som spør og graver er egentlig ikke interessert i det de spør og graver om...trist.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunsthode-mikrofonen, på den annen side, registrerer akkurat den lyden som ville nådd ørene. Og da blir det fort ganske feil å sende denne lyden ut i gjen i rommet fra et par høyttalere flere meter fra lytteren.
    I det eksempelet jeg linket til tidligere registrerer mikrofonene lyden som ville nådd ørene, det er dermed ikke sagt at opptaket av denne lyden nødvendigvis blir sendt direkte ut i et par høyttalere.
    Det er på langt nær så enkelt som du feilaktig prøver å fremstille det!
    Lyden blir videre både mixet og prossesert før det er ferdig.

Les mer om det her: Patent Holographic Sound System

Så var det det med å skille tenner fra tunge da...

Ser noen etterlyser tips og tweak for å forbedre lyden, denne synes jeg er veldig informativ i så måte.

http://www.psaudio.com/images/3D-imaging.swf

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et annet stalltips, som inneholder mange stalltips 8)

Get Better Sound

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns en diskuterer det samme hele tiden uten å komme noen vei.

Og stiller jeg spørsmål til han "som vet mer enn meg" får en ikke svar på spørsmålet, bare slik statsministeren svarer.
    Han og svarer skjelden på spørsmåla, men kommer med noe humbug som er tåkesvar på noe helt annet, og i tilleg prøver en å få motparten til å se ut som en tulling. Ligner på AP politikk. 8)

Så i stedet for å overse, bør folk heller skrive at nei jeg har ikkje peiling, så slipper en å mase igjen på det samme hele tiden. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man diskuterer det samme, fordi de som spør ofte ikke prøver ut ting i real life...

Har du prøvd følgende:

a) Dempet førsterefleksjonspunktene? Det er mange av dem...
    b) Plassert høyttalerne symetrisk i rommet? Dersom det ikke er realistisk; gå til c)
    c) Plassert høyttalernes elementer 1/5 eller 1/7 eller 1/n fra bakveggen?
    d) Sitter du 38% av rommets lengderetning, enten målt fra frontvegg eller bakvegg?

Dersom man ikke har prøvd NOEN av (virkelig prøvd dem) disse så skal det noe til å få "god" lyd / "holografisk" lyd, osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Ser noen etterlyser tips og tweak for å forbedre lyden, denne synes jeg er veldig informativ i så måte.
    En salgsvideo med retorikk lånt fra amerikanske TV-predikanter.

Beklager, men jeg ga opp etter påstandene om at kabler og strømrensing var viktige deler av opplegget. Om det kom noe "informativt" etter det, er jeg ikke veldig lei meg for å ha gått glipp av det...

Her er et annet stalltips, som inneholder mange stalltips
    Har sett mange referanser til denne før. Den har imidlertid en stor feil: Man får ikke vite hva forfatteren mener om noe som helst, før man har betalt...

Det finnes hauger og dynger av kunnskap om lyd og musikkgjengivelse der ute, og de fleste deler den gratis med andre -- enten de selger utstyr eller ikke.

Og stiller jeg spørsmål til han "som vet mer enn meg" får en ikke svar på spørsmålet, bare slik statsministeren svarer.
    Han og svarer skjelden på spørsmåla, men kommer med noe humbug som er tåkesvar på noe helt annet, og i tilleg prøver en å få motparten til å se ut som en tulling. Ligner på AP politikk.
    Du har fått svar etter svar, men du avviser svarene om de ikke bekrefter det du trodde på forhånd, eller du må lære deg noe nytt for å forstå svaret.

(Be meg ikke si hvilket politisk parti det minner meg om...)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager, men jeg ga opp etter påstandene om at kabler og strømrensing var viktige deler av opplegget. Om det kom noe "informativt" etter det, er jeg ikke veldig lei meg for å ha gått glipp av det...
    Den informative delen av videoen var nok etter det ja, så det er nok veldig sansynlig at du har gått glipp av noe, men hvis du kan alt så har du neppe noe å gråte over uansett.. :roll:
    Men kommentere ting uten å få med seg alt, synes jeg egentlig blir for dumt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Men kommentere ting uten å få med seg alt, synes jeg egentlig blir for dumt.
    Når mannen først bruker de eldste tricksene i boka for å oppnå lytterens tillit, og så presenterer rent sludder, ser jeg ingen særlig grunn til å høre på resten. Han tester først om lytteren lar seg lure. Det tyder på at han tenker å framsette påstander som ikke lar seg etterprøve. Og han driver uansett ikke folkeopplysning; han er ute etter å selge noe.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videoen var vel "grei nok" den, og forklarer jo det mest elementære.

Det som jeg imidlertid stusset litt over var at stolen han satt i var relativt høyrygget, og som også representerte sweetspot.
    Dette er jo fy-fy, i den forstand som at lyden reflekteres fra den skinnbetrukne(!) "hodeputen". Ikke bra!!

Hold hendene bak ørene når du lytter til musikk, og hør hva som skjer da. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Her er et annet stalltips, som inneholder mange stalltips 8)

Get Better Sound
    Anbefales, bør leses!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videoen var vel "grei nok" den, og forklarer jo det mest elementære.

Det som jeg imidlertid stusset litt over var at stolen han satt i var relativt høyrygget, og som også representerte sweetspot.
    Dette er jo fy-fy, i den forstand som at lyden reflekteres fra den skinnbetrukne(!) "hodeputen". Ikke bra!!

Hold hendene bak ørene når du lytter til musikk, og hør hva som skjer da. ;-)
    Den reagerte jeg også litt på, spesiellt ettersom det var et demo rom, men det kan jo tenkes at det blir bra om man legger ryggen ned litt, det gjør jeg som regel hjemme (i mine skinnmøbler)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en lavrygget stoffbetrukket sofa som gjelder. ;-)

Disse forholdene bør også trekkes frem som et "tweak", ettersom jeg ved flere anledninger har observert høyryggede stoler i sweetspot.
    Da er det helst snakk om en kino-lytteromsløsning, hvor man forståelig nok kanskje, prioriterer sittekomfort for filmtitting.
    Det låter sjelden bra, i musikksammenheng.

En enda mer hårreisende løsning, er når sitteposisjonen befinner seg inntil bakvegg! Det vil aldri kunne gi noen god musikkopplevelse.

Nå er det ikke alle gitt å kunne innrette seg som best, ettersom dette ikke sjelden kommer i konflikt med waf-synspunkter og andre mer praktisk relaterte årsaker.
    Men har man en sjanse, så flytter man seg vekk fra bakvegg!

Ser nå at Tiger allerede har vært innom problematikken. Men en god ting kan vel ikke gjentas for ofte? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en lavrygget stoffbetrukket sofa som gjelder. ;-)

Disse forholdene bør også trekkes frem som et "tweak", ettersom jeg ved flere anledninger har observert høyryggede stoler i sweetspot.
    Som jeg har sagt andre steder:

Veldig mange av bildene i minHiFi roper ut om håpløse lydforhold. Folk diskuterer i det vide og det brede forhold som enten ikke gir hørbare forskjeller, eller er vanskelige og dyre å gjennomføre -- men de overser det mest elementære og ofte mest virkningsfulle.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedder en liten knapp på at enkelte ser seg litt rundt nå? ;-)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har sett mange referanser til denne før. Den har imidlertid en stor feil: Man får ikke vite hva forfatteren mener om noe som helst, før man har betalt...

Det finnes hauger og dynger av kunnskap om lyd og musikkgjengivelse der ute, og de fleste deler den gratis med andre -- enten de selger utstyr eller ikke.

Du har fått svar etter svar, men du avviser svarene om de ikke bekrefter det du trodde på forhånd, eller du må lære deg noe nytt for å forstå svaret.

(Be meg ikke si hvilket politisk parti det minner meg om...)
    FRP???
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 46 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •