Hifitweaks, og effekten av disse - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvilke tweaks gir holografi?
    Jeg vil jo tro at tiltak på akkustikksiden vil bidra mye der.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    I følge et utall innlegg i verdens hi-fi-fora, er holografi mer eller mindre et sprøsmål om kabler...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    I følge et utall innlegg i verdens hi-fi-fora, er holografi mer eller mindre et sprøsmål om kabler...
    Bra du endelig har innsett det ihvertfall da

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke tweaks gir holografi?
    Spor 2 & 3 på denne plata er gode verktøy for å få bedre holografi

Amazon.com: XLO/Reference Test & Burn In: Xlo Reference Recordings, Various Artists: Music

Med det mener jeg at skal du få et tredimensjonalt lydbilde så er første bud korrekt oppsatt høyttalere.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at ordet ble funnet opp, er det brukt i overført betydning i mange sammenhenger.

På samme måte som vi kan snakke om "fotografisk hukommelse" eller "laserblikk", uten at disse abstrakte menneskelige egenskapene har det minste med konkrete prosesser eller fenomener som fotografi eller laserstråler å gjøre.

Det blir bare mer og mer klart at enkelte her ikke forstår helt grunnleggende begreper og konsepter. Da er det ikke rart det er vanskelig å diskutere...
    Faguttrykk innenfor elektronisk billedbehandling, skrev du.. Ja hva betyr det da?
    Jo at ordet kun betyr det du skrev, men det er jo da feil.
    Flisespikkeri kanskje, men rett skal vere rett. Holografi er eit 3D bilde som ofte blir brukt om alt mulig. Se i leksikon.
    Difor kan en ikke skrive faguttrykk innenfor elektronisk bildebehandling, det blir jo helt feil. Vet det kan diskuteres vis f.eks du tenker feil.
    Men en kan skrive det på en annen måte, vis en omformulerer litt
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Spor 2 & 3 på denne plata er gode verktøy for å få bedre holografi

Amazon.com: XLO/Reference Test & Burn In: Xlo Reference Recordings, Various Artists: Music

Med det mener jeg at skal du få et tredimensjonalt lydbilde så er første bud korrekt oppsatt høyttalere.
    Takk for den..føler jeg sliter litt med det.. selv om jeg muligens nå har funnet ok plassering. ;-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Faguttrykk innenfor elektronisk billedbehandling, skrev du.. Ja hva betyr det da?
    Hele poenget mitt er at det er nytteløst å diskutere betydningen av ord, hvis det man ønsker er å forholde seg til et fysisk fenomen.

Ord er beskrivelser og forklaringer.

Noen ord er gode beskrivelser/forklaringer; typisk fordi det er enighet om hvilke fenomener de beskriver/forklarer.

Andre ord er dårlige beskrivelser/forklaringer, eller rene bortforklaringer.

"Holografi" brukt om lyd, er en slik bortforklaring. Fordi ordet ikke beskriver lyden, men opplevelsen av den.

Jeg har tidligere referert til Ethan Winer, som hevder at lydkvalitet dreier seg om fire forhold, og bare fire forhold: Frekvensrespons, støy, forvrengning og tidsrelaterte feil. Jeg er ganske sikker på at det mange legger i begrepet "holografi" kan finnes og forklares om man ser det første og siste punktet her i sammenheng.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen.

Jeg har tidligere nevnt effekten av innspillingsteknikk og mikrofonplassering, som forutsatt "riktig" brukt, kan gi et holografisk lydbilde.

Paradoksalt vil nok effekten av ovennevnte havne i kategorien "tidsrelaterte feil", i den grad man kan kalle dette fenomenet feil?

Jeg synes spor seks på test-CD´n som Mteinum linket til litt høyere opp i tråden, beskriver dette ganske godt.

For min del, opplever jeg den type innspillingsteknikk og effekten av slikt, som holografisk.
    Men da selvsagt under forutsetning av at alt annet er på plass, mtp høyttalerplassering og akustikk i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg har tidligere nevnt effekten av innspillingsteknikk og mikrofonplassering, som forutsatt "riktig" brukt, kan gi et holografisk lydbilde.
    Om man satser på å "tweake" anlegget til å gjengi noe som ikke finnes i det innspilte signalet, må jo resultatet bli høyst uvisst. Det som treffer med én innspilling, behøver ikke nødvendigvis å gjøre det med en annen.

Men mye av "holografien" er nok subjektiv/psykologisk. Jeg har hørt en del på innspillinger gjort for å skape "tredimensjonale lydbilder" i hodetelefoner -- men så langt har jeg hatt svært vanskelig for å høre annet enn lyder som beveger seg på en høyre/venstre-akse. Altså mindre "holografi" enn jeg opplever med vanlige stereoinnspillinger og høyttalere. Og jeg har lettest for å høre "dybde" i konsertlyd fra TV -- når jeg altså ser musikerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paradoksalt vil nok effekten av ovennevnte havne i kategorien "tidsrelaterte feil", i den grad man kan kalle dette fenomenet feil?
    Ordbruken skyldes vel bare at Winer her skriver om "lydkvalitet", i betydningen korrekt gjengivelse av innspillingen.

Eller at engelsk "error" har en videre betydning enn norsk "feil", og også (kanskje) kan bety "avvik" -- slik det vel kan på latin.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Les det randall skriver over.

Det vi i utgangspunktet snakker om her, er fysiske fenomener, og de betegnelsene fagfolk har satt på dem, kontra typebetegnelser, varemerker etc.

"Holografi" er ikke et fysisk fenomen. Det er et faguttrykk innenfor elektronisk billedbehandling, fordi en oppfinner har brukt det som navn på en spesiell metode for 3D-projisering. Det er ikke et faguttrykk innenfor lyd, men et ord brukt for å beskrive en opplevelse. Noen produsenter bruker det som del av navnet på en viss type komponenter -- men fortsatt er det ikke et faguttrykk. Det har ingen fast definisjon, ingen faste standarder.

SACD o.s.v., som du nevnte, er nettopp faste standarder. Sånn sett kan man kanskje kalle det for faguttrykk -- men i realiteten er det merkenavn. Omtrent som når vi sier "nylon" om polyamid-baserte tekstiler, eller "diesel" om forbrenningsmotorer med kompresjonstenning. Om en gammel lydtekniker for eksempel snakker om det du og jeg ville kalle CD-formatet, er sjansen stor for at han kaller det "Red Book".
    Når man spiller inn lyd bruker man mikrofon, en mikrofon er et måleinstrument.
    Her er et eksempel på måling og innspillingsteknikk av holografisk lyd.

About J.C.M. van den Berg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man satser på å "tweake" anlegget til å gjengi noe som ikke finnes i det innspilte signalet, må jo resultatet bli høyst uvisst. Det som treffer med én innspilling, behøver ikke nødvendigvis å gjøre det med en annen.

Men mye av "holografien" er nok subjektiv/psykologisk. Jeg har hørt en del på innspillinger gjort for å skape "tredimensjonale lydbilder" i hodetelefoner -- men så langt har jeg hatt svært vanskelig for å høre annet enn lyder som beveger seg på en høyre/venstre-akse. Altså mindre "holografi" enn jeg opplever med vanlige stereoinnspillinger og høyttalere. Og jeg har lettest for å høre "dybde" i konsertlyd fra TV -- når jeg altså ser musikerne.
    Misforstår du nå?
    Jeg snakker ikke om å "tweake" anlegget, men i stedet de "tweaks" som kan gjøres i et studio, i en musikkinnspilling.
    Og som i høyeste grad finnes igjen i det innspilte signalet.

Opplevelsen / holografien er nok til en viss grad subjektiv/psykologisk som du sier.
    Likefullt vil jeg langt på vei sidestille dette med det faktum at vår stereoskopiske hørsel gir oss evnen til ganske lett å plassere instrumenter / solister i et lydbilde, så hvorfor ikke også i dybden av dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Jeg har prioritert begge deler og har holografi i lydbildet. Mitt spørsmål var mer et innspill for å få tråden på rett spor, fremfor at den ble et verktøy utelukkende for semantikk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget mitt er at det er nytteløst å diskutere betydningen av ord, hvis det man ønsker er å forholde seg til et fysisk fenomen.

Ord er beskrivelser og forklaringer.

Noen ord er gode beskrivelser/forklaringer; typisk fordi det er enighet om hvilke fenomener de beskriver/forklarer.

Andre ord er dårlige beskrivelser/forklaringer, eller rene bortforklaringer.

"Holografi" brukt om lyd, er en slik bortforklaring. Fordi ordet ikke beskriver lyden, men opplevelsen av den.

Jeg har tidligere referert til Ethan Winer, som hevder at lydkvalitet dreier seg om fire forhold, og bare fire forhold: Frekvensrespons, støy, forvrengning og tidsrelaterte feil. Jeg er ganske sikker på at det mange legger i begrepet "holografi" kan finnes og forklares om man ser det første og siste punktet her i sammenheng.
    Du tok poenget sant? At selv du gjør feil..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    en mikrofon er et måleinstrument.
    Hvor på mikrofonen er det du leser av måleresultatene?

Mikrofonen gjør ikke annet enn å omdanne lydbølgene til elektriske impulser, og sende dem videre -- enten det er til en opptaker eller til et måleinstrument.

Her er et eksempel på måling og innspillingsteknikk av holografisk lyd.
    Et eksempel på en innspillingsteknikk som kan kalles "holografisk", dersom man ønsker å bruke det ordet.

Det er forøvrig en innspillingsteknikk som bare fungerer sammen med lytting i hodetelefoner -- om man ikke vil ha et ganske merkelig lydbilde.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde enkelte benyttet tiden de sitter foran skjermen til heller å fysisk prøve ut forslag i eget rom, fremfor å "krangle" om ords betydning, så tror jeg det egentlig hadde vært mer fruktbart...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hodetelefoner kontra høyttalere i eit rom er jo to helt forskjellige ting.
    Klart en ikke får så mye holografi med hodetelefoner når høyttaleren ligger inntil hodet ditt. Da har du ingen rom som f.eks en kino oppsett har.
    På eit kino oppsett kan eit fly komme fremme fra rullebana og gå over hodet ditt og bakover.. Dette er jo veldig begrenset med hodetelefoner, samme får en jo på musikken og.

Står du ute i naturen hører jo du lett hvor en grein knekker av vekten på en hjort f.eks. kontra høre det på hodetelefoner.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor på mikrofonen er det du leser av måleresultatene?

Mikrofonen gjør ikke annet enn å omdanne lydbølgene til elektriske impulser, og sende dem videre -- enten det er til en opptaker eller til et måleinstrument.

Et eksempel på en innspillingsteknikk som kan kalles "holografisk", dersom man ønsker å bruke det ordet.

Det er forøvrig en innspillingsteknikk som bare fungerer sammen med lytting i hodetelefoner -- om man ikke vil ha et ganske merkelig lydbilde.
    Blir ikke dette litt enkelt?
    Tenker en mannstemme og en damestemme.. når dei synger med samme frekvens så kan en jo skille dame og herre stemme..
    Æææ.. forklar hvordan eit måleinstrument skiller dette når det kun går ut på å omdanne lydbølgene til elektriske signaler.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde enkelte benyttet tiden de sitter foran skjermen til heller å fysisk prøve ut forslag i eget rom, fremfor å "krangle" om ords betydning, så tror jeg det egentlig hadde vært mer fruktbart...
    Støttes!
    Derfor tør jeg også å mene at resultatet ville blitt langt mer interessant, som den pragmatikeren jeg er.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om å "tweake" anlegget, men i stedet de "tweaks" som kan gjøres i et studio, i en musikkinnspilling.
    Men det er ikke et "tweak" du eller jeg kan gjøre...

"Likefullt vil jeg langt på vei sidestille dette med det faktum at vår stereoskopiske hørsel gir oss evnen til ganske lett å plassere instrumenter / solister i et lydbilde, så hvorfor ikke også i dybden av dette?
    Problemet er jo at vanlige stereoinnspillinger ikke gjenspeiler den menneskelige hørselen. Det gjør bare kunsthode-innspillinger av den typen maskinisten linker til -- og bare om de lyttes til med hodetelefoner.

Problemet er at mange åpenbart mangler den elementære kunnskapen som må til for at man kan få reelt utbytte av fysisk utprøving.

Side 45 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •