Hifitweaks, og effekten av disse - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nja med på den, men vis det virkelig er slike rom og dybde og 3D forskjeller, så kan det ikke måles og en må da anta at det kan vere forskjell på kabler selv om dei måler likt, tenker eg.
    Enda en gang: Det er mulig å måle forskjeller i "rom" og "dybde", f.eks. ved å registrere tidsfaktorer i lyden o.s.v. (det finnes sikkert faguttrykk her, som jeg ikke har fått med meg). Dette er ting som f.eks. gjøres for å kontrollere akustikken i rommet.

Uansett: Du kan ikke trekke slutninger fra ett område til et annet -- selv ikke når utgangspunktet ditt er reelt, og ikke en spekulasjon som her.

Blindtestene er grei dei, bare omdiskuterte.
    Blindtester er bare "omdiskuterte" blant folk som ønsker å tro på noe som motsies av blindtester...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Enda en gang: Det er mulig å måle forskjeller i "rom" og "dybde", f.eks. ved å registrere tidsfaktorer i lyden o.s.v. (det finnes sikkert faguttrykk her, som jeg ikke har fått med meg). Dette er ting som f.eks. gjøres for å kontrollere akustikken i rommet.

Uansett: Du kan ikke trekke slutninger fra ett område til et annet -- selv ikke når utgangspunktet ditt er reelt, og ikke en spekulasjon som her.

Blindtester er bare "omdiskuterte" blant folk som ønsker å tro på noe som motsies av blindtester...
    Du skrev jo noe styr om dette over tidligere her..og nå ikke??

Nå et annet tema for å se om du henger med. 8)

F.eks ut av en høyttaler. Lyden har en gitt spredning utav elementet.
    Innen den spredningen som høyttaleren gir ut, er det da samme db 2 meter utenfor på skrå som det er 2 meter rett frem??
    Dette er kun ren fysikk.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Holografi" og "soundstage" er ikke-tekniske uttrykk vi bruker for å beskrive subjektiv opplevelse. Subjektiv opplevelse kan altså ikke måles...
    forstår jeg dit hen at du anser holografi og soundstage som noe ikketeknisk/-fysisk/-virkelig? ..i mi bok er de det i alle høyesete grad det; spredninga til høyttalerne f eks, påvirker systemets evne til å gjenskape akkurat det.

EDIT:
    /slowmo.
    der dukka d opp både svar og avklaring på då.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du skrev jo noe styr om dette over tidligere her..og nå ikke??

Nå et annet tema for å se om du henger med. 8)

F.eks ut av en høyttaler. Lyden har en gitt spredning utav elementet.
    Innen den spredningen som høyttaleren gir ut, er det da samme db 2 meter utenfor på skrå som det er 2 meter rett frem??
    Dette er kun ren fysikk.
    Herregud.
    Du spretter jo fra det ene til det andre, som en pingpongball i et bordtennis-VM! :evil:
    Ellers er jeg nok rimelig sikker på at Fahnsen henger med, dit du antakeligvis aldri vil nå.
    Ganske utrolig at du i det hele tatt våger å tvile på hans kompetanse?

Samtidig klarer du jo igjen å avsløre din sådanne, uten å si så mye mer om akkurat den.......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er gjort såpass mange profesjonelle tester at de fleste skjønner hvor landet ligger.
    Slett ikke alle gjør dét?
    Placeboeffekten ser ut til å råde, i alle fall hos enkelte.....;-)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Slett ikke alle gjør dét?
    Placeboeffekten ser ut til å råde, i alle fall hos enkelte.....;-)
    Litt enkelt vel å bare tro blindt på noen målinger???
    F.eks noe så enkelt som kommunegrenser, hørte jeg var dundrende feil her.. Et par kommuner nord for meg, er en del større nå fant noen ut,enn målingene viser, så det holder dei på med nå..hehehe.. Så målinger er fint, og det tror vi blindt på i fler hundre år..
    :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du aksepterte ikke at det ble brukt pølser som eksempel, og nå drar du inn kommunegrenser selv? Snakk om å møte seg selv i døra...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Men bare for den som opplever.

Tolkning og registrering er to helt forskjellige ting. Selv om det skulle være mulig å måle registreringen, slik du beskriver, er det ikke mulig å måle tolkning.

Uansett vil slike målinger altså bare si noe om et menneskes hørsel -- de vil ikke si noe som helst om den lyden som oppleves.

En reell blindtest er forøvrig noe det nesten er umulig å gjøre på egenhånd.
    Ok, men hjernens tolkning er jo rett og slett det den enkelte opplever - ikke sant?
    Om da disse - i mange tilfeller ørsmå nyanseforskjeller (som jeg mener bestemt å kunne registrere) kan oppfattes/tolkes, men pr. i dag ikke kan måles - hva da?

Enig i at blindtest kan være "umulig" å foreta alene, men hvem har påstått det? Mulig jeg har skrevet én-tall tidligere, men i blindtester har vi vært minimum to.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Du aksepterte ikke at det ble brukt pølser som eksempel, og nå drar du inn kommunegrenser selv? Snakk om å møte seg selv i døra...
    Tåka ligger fortsatt tykk over Hordaland. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    forstår jeg dit hen at du anser holografi og soundstage som noe ikketeknisk/-fysisk/-virkelig? ..i mi bok er de det i alle høyesete grad det; spredninga til høyttalerne f eks, påvirker systemets evne til å gjenskape akkurat det.
    Jeg mener akkurat det jeg skriver: At det er ord vi bruker for å beskrive en opplevelse.

Ord er ikke det samme som fysiske fenomener. I beste fall kan ordene beskrive noe vesentlig; i verste fall bidrar de bare til å forvirre -- noe jeg mener at skjer her.

Skal man måle et fenomen, må man finne ut hva fenomenet består i -- ikke henge seg opp i et ord som beskriver opplevelsen av fenomenet.

Det er flere målbare lydfenomener som ganske sikkert bidrar til det vi oppfatter som "dybde" o.l. i lydbildet. Men de må måles hver for seg -- vi kan ikke måle et abstrakt, ikke-teknisk begrep som "holografi" eller "soundstage".

Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ok, men hjernens tolkning er jo rett og slett det den enkelte opplever - ikke sant?
    Om da disse - i mange tilfeller ørsmå nyanseforskjeller (som jeg mener bestemt å kunne registrere) kan oppfattes/tolkes, men pr. i dag ikke kan måles - hva da?
    Da er det noe du, og bare du opplever. Årsaken til at du opplever det, ligger i andre forhold enn lydbølgene fra høyttaleren. I din tolkning av alle de inntrykkene du får mens du hører, og alle assosiasjonene det gir deg.

Har du noen gang opplevd å kjenne en bestemt lukt når du kommer til å tenke på noe du har vært med på? Det har jeg, og sikkert de fleste. Men denne lukten finnes ikke i rommet der og da -- det er fantasien som gjenskaper minnet om lukten. Likevel kan vi oppleve den svært sterkt.

Subjektiv opplevelse er rett og slett ikke noe brukbart grunnlag for å finne ut noe om lyd. Det blir som om meteorologene skulle bruke tiden på å finne ut hvordan folk opplever været -- det ville ikke hjulpet dem med å sette opp værmeldingen for kommende uke...

Og til dette med at noe "pr.i dag ikke kan måles": Dagens måleinstrumenter er sikkert ikke perfekte -- men de er mye mer nøyaktige og følsomme enn menneskenes ører. Bedre måleinstrumenter vil kanskje føre til at mer kan måles -- men dette vil da ligge langt utenfor det hørbare området.

Mulig jeg har skrevet én-tall tidligere, men i blindtester har vi vært minimum to.
    Om to eller flere mennesker oppholder seg i samme rom og gjør tester sammen, er det pr. definisjon ingen "blindtest". To mennesker kan påvirke hverandre ganske mye, selv uten å snakke sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener akkurat det jeg skriver:
    ...osv....
    Vi får nok konkludere med at du mener ditt, og jeg antar mitt. Slik jeg ser det er hverken det ene eller det andre 100% uomtvistelig bevist - eller motbevist.
    Det er nok rom for tvil begge veier.

Vedr de andre sanser - ja flere ulike opplevelser - der også hjernens tolkning av "input" skiller mellom det som kan måles - og hvordan det tolkes. Syns-illusjoner f.eks.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at holografi ofte blir nevnt her, holografi er jo i prinsippet lyder som individuellt treffer ørene våre til forskjellig tid.
    Dette har mye å gjøre med rommet vi lytter i, og rommets måte å reflektere lyden på.
    Hvis vi feks. vil øke opplevelsen av holografi kan man faktisk måle seg til hvordan et par høyttalere og en forsterker sender ut lyden.
    Hvis man har et stereosignal kan man sende ut noe av høyre signal ut på venstre signal og omvendt, da med en liten tidsforsinkelse (det er bare snakk om millisekunder), dette vil føre til at ørene og hjernen vår oppfatter lyden som ekstra holografisk.

Mye av disse måleteknikkene brukes jo i prosessorer for kino og hjemmekino, det finnes også prosessorer som benytter en lignende teknikk for stereo.

på bakgrunn av dette vil jeg si at det vi opplever som holografi/soundstage/dybde osv, osv.. er målbart.

Når det er sagt så har det for meg ingen verdens betydning om hvorvidt lyd jeg hører er målbar eller ikke.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant.

Men samtidig kan vel dette også relateres til innspillingsteknikk / mikrofonplassering.
    Et godt eksempel å trekke frem her, er vel Allan Taylor´s "The Beat Hotel", hvor trommisen befinner seg et godt stykke bak i lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Jeg registrerer at holografi ofte blir nevnt her, holografi er jo i prinsippet lyder som individuellt treffer ørene våre til forskjellig tid.
    "Holografi" er ikke annet enn et ord som bokstavelig betyr "hel(hets)skrift". Rent teknisk er det betegnelse på en metode for måling og lagring av tredimensjonale bilder ved hjelp av laser.

I lyd-sammenheng har det ingen teknisk mening, men det brukes av og til -- i overført betydning -- for å beskrive opplevelsen av rom i lydbildet. Derfor er det svært begrenset hvilken nytte det har å bruke ordet i forbindelse med målinger av lyd. Å bruke det i forbindelse med målinger av elektriske signaler i en kabel, blir rett og slett meningsløst.

Dette har mye å gjøre med rommet vi lytter i, og rommets måte å reflektere lyden på.
    Nettopp. Og det er vel først og fremst et spørsmål om tidsaspekter og nivåforskjeller -- som er lett målbare med det rette utstyret.

Når det er sagt så har det for meg ingen verdens betydning om hvorvidt lyd jeg hører er målbar eller ikke.
    Men det er av helt avgjørende betydning for den som skal konstruere en høyttaler eller få god lyd i et vanskelig rom.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I lyd-sammenheng har det ingen teknisk mening, men det brukes av og til -- i overført betydning -- for å beskrive opplevelsen av rom i lydbildet. Derfor er det svært begrenset hvilken nytte det har å bruke ordet i forbindelse med målinger av lyd. Å bruke det i forbindelse med målinger av elektriske signaler i en kabel, blir rett og slett meningsløst.
    Hvis det var uklart så snakket jeg ikke om målinger av elektriske signaler i kabler!
    Jeg snakker om målinger av lyd sendt ut med en gitt tidsforsenkelse.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lyd-sammenheng har det ingen teknisk mening
    Har ''stereo'' og ''mono'' heller ingen teknisk mening i lyd-sammenheng da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var uklart så snakket jeg ikke om målinger av elektriske signaler i kabler!
    Jeg er klar over det. Det var andre som trakk kabler inn i dette.

Har ''stereo'' og ''mono'' heller ingen teknisk mening i lyd-sammenheng da?
    Selvfølgelig har det det! "Stereo" og "mono" har klare, teknisk definerbare betydninger innenfor lyd/musikkgjengivelse.

"Holografi" har det ikke. Det er et uttrykk lånt fra et annet fagfelt, og brukt med overført betydning når det gjelder lyd.

Sånn sett kommer det i klasse med uttrykk som "varm", "musikalsk" o.s.v. Uttrykk som beskriver subjektive oppfatninger, og som ikke uten videre kan defineres på generelt grunnlag.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har det det! "Stereo" og "mono" har klare, teknisk definerbare betydninger innenfor lyd/musikkgjengivelse.

"Holografi" har det ikke. Det er et uttrykk lånt fra et annet fagfelt, og brukt med overført betydning når det gjelder lyd.

Sånn sett kommer det i klasse med uttrykk som "varm", "musikalsk" o.s.v. Uttrykk som beskriver subjektive oppfatninger, og som ikke uten videre kan defineres på generelt grunnlag.
    OK, det er din mening, jeg finner det imidlertid rart mtp. at det i flere titalls år har vært produsert utstyr med prosessorkretser som feks. ''sonic holography''
    Det tekniske betydningen av det er etter ihvertfall min mening helt på høyde med både ''stereo'', ''mono'' osv, osv..
    Da snakker jeg selvsagt bare om selve måten lydbildet blir fremstilt på, det i likhet av hvordan både ''stereo'', ''mono'' osv blir fremstilt på.

ps. om du quoter meg bør du ikke svare på noe som andre har skrevet, det blir en smule feil og etterhvert blir det vanskelig å følge tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Assosierer du et kabelbytte med endret lyd vil du gjerne oppfatte ørsmå nyanser i lyden. Ikke noe hokus pokus det. Ikke alle asosierer lyden av et tannlegebor med noe negativt heller. Men en annen som hører det samme boret vil kanskje gjøre grimaser. Er det da ørsmå, ikke målbare nyanser i lyden den andre personen oppfatter, eller kan det være noe annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det er din mening, jeg finner det imidlertid rart mtp. at det i flere titalls år har vært produsert utstyr med prosessorkretser som feks. ''sonic holography''
    Merkevarenavn er ikke det samme som tekniske fagutrykk.

Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Ikke alle asosierer lyden av et tannlegebor med noe negativt heller. Men en annen som hører det samme boret vil kanskje gjøre grimaser. Er det da ørsmå, ikke målbare nyanser i lyden den andre personen oppfatter, eller kan det være noe annet?
    Her har du problemstillingen i et nøtteskall. Merkelig at dette skal være så vanskelig å skjønne for så mange.

Side 43 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •