Hifitweaks, og effekten av disse - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 51 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dermed har man jo fortsatt et visst belegg for å si at den ene er bedre enn den andre?
    Forsåvidt. Og igjen diskusjonen om hva som er best: En komponent som i minst mulig grad forandrer originalen, eller en som tilfører sin egen "lydsignatur".

De foraene jeg viser til avviser naturligvis alt utstyr som tilfører eller forandrer noe. Benchmark DAC1 er gjerne referansen. Men det har altså vist seg vanskelig å finne andre forskjeller på denne og billigere alternativer, enn støy -- som bare er merkbart på det aller billigste utstyret.

En stigende stjerne i disse kretsene, til langt lavere pris enn tilsvarende Benchmark (DAC1 PRE), er forresten denne:

TC Electronic BMC-2 - D/A konverter og monitorkontroller / Lyttekontroll / Prosessorer / SpeakOn - Vi rocker ved prisene

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder "on-topic" så tror jeg heller det er større sjanse å få bedre lyd med ett tweak, enn ingen tweak

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Når det gjelder "on-topic" så tror jeg heller det er større sjanse å få bedre lyd med ett tweak, enn ingen tweak
    Fordi amatør-audiofilen vet bedre enn fagfolkene som konstruerer utstyret?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tweaks i form av kabler er "stort sett" akseptert. Men tilnærmet ingen vil ha en EQ/tonekontroller i sitt system. Men når lydsignaturen endres ved kabelbytte så må jo kabelen legge til evt. fjerne noe, fungerer de da ikke egentlig som en potensiell dyr tonekontroll

Innlegget er ikke ment bedritent mot noen i de ulike kabel-leirene! Jeg lurer faktisk bare på det.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Tweaks i form av kabler er "stort sett" akseptert. Men tilnærmet ingen vil ha en EQ/tonekontroller i sitt system. Men når lydsignaturen endres ved kabelbytte så må jo kabelen legge til evt. fjerne noe, fungerer de da ikke egentlig som en potensiell dyr tonekontroll
    Det er flere som gjør forsøk på å finne logikken i kabeltweakernes tenkning. Jeg tror ikke noen vil lykkes...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Forsåvidt. Og igjen diskusjonen om hva som er best: En komponent som i minst mulig grad forandrer originalen, eller en som tilfører sin egen "lydsignatur".

De foraene jeg viser til avviser naturligvis alt utstyr som tilfører eller forandrer noe. Benchmark DAC1 er gjerne referansen. Men det har altså vist seg vanskelig å finne andre forskjeller på denne og billigere alternativer, enn støy -- som bare er merkbart på det aller billigste utstyret.

En stigende stjerne i disse kretsene, til langt lavere pris enn tilsvarende Benchmark (DAC1 PRE), er forresten denne:

TC Electronic BMC-2 - D/A konverter og monitorkontroller / Lyttekontroll / Prosessorer / SpeakOn - Vi rocker ved prisene
    Personlig har jeg en hang til å velge / foretrekke utstyr som hverken legger til eller trekker fra noe, uten dermed å avfeie muligheten for at jeg kan komme til å like et resultat hvor dette gjør seg gjeldende.
    Spørsmålet er jo allikevel hvordan og hvorledes man definerer originalen?
    Avspilt på hva slags utstyr?
    I en eller annen sammenheng må man naturligvis ha for seg en referanse for å sammenlikne.
    Ivar Løkken´s test som knutinh nevner i noen innlegg ovenfor er i så måte interessant lesestoff, og får vel stå som et lite apropos til vår lille disputt.

--som bare er merkbart på det aller billigste utstyret. Her mener du vel "dyreste"? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo allikevel hvordan og hvorledes man definerer originalen?
    Man definerer ikke originalen.

Man måler utstyrets avvik fra nullverdier ved gjengivelse av frekvensspekteret, forvrengning og støy.

Det utstyret som har den "flateste" frekvenskurven, minst forvrengning og lavest støy, er nødvendigvis det som gjengir originalen mest uforandret.

Dette burde være enkelt å forstå.

Komplikasjonene begynner når folk liker at lyden er forvrengt (noe som ofte oppfattes som "varmere" eller fyldigere) eller at enkelte frekvenser er dempet og andre forsterket -- og begynner å argumentere for at den avvikende gjengivelsen de selv liker best er "bedre", "mer naturlig", "mer musikalsk" e.l. Altså ikke skiller mellom objektiv kvalitet (i betydningen minst mulig forandring i forhold til originalen) og subjektiv smak.

Det blir verre ved at folk plasserer forskjeller andre steder i kjeden enn der de faktisk finnes.

som bare er merkbart på det aller billigste utstyret. Her mener du vel "dyreste"?
    Nei, jeg mener det jeg skrev: Støy er bare et reelt/hørbart problem på de aller billigste DAC'ene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man definerer ikke originalen.

Man måler utstyrets avvik fra nullverdier ved gjengivelse av frekvensspekteret, forvrengning og støy.

Det utstyret som har den "flateste" frekvenskurven, minst forvrengning og lavest støy, er nødvendigvis det som gjengir originalen mest uforandret.

Dette burde være enkelt å forstå.
    Ok.
    Min tankerekke er nok litt for enkel, men jeg tar poenget.

Nei, jeg mener det jeg skrev: Støy er bare et reelt/hørbart problem på de aller billigste DAC'ene.
    Helt greit!
    Da har vi i bunn og grunn samme oppfatning.

Med dyrere utstyr tenkte jeg på utstyret etter en DAC, i den forstand som at forsterkere og komponenter litt opp i prisklasse vil ha lavere egenstøy enn billig-utstyr, hvor sistnevnte kategori sannsynligvis vil maskere de forskjellene som måtte finnes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dyrere utstyr tenkte jeg på utstyret etter en DAC, i den forstand som at forsterkere og komponenter litt opp i prisklasse vil ha lavere egenstøy enn billig-utstyr, hvor sistnevnte kategori sannsynligvis vil maskere de forskjellene som måtte finnes.
    Skjønner det. Men etter hva jeg har forstått av alt jeg har lest, vil egenstøy ikke være et reelt problem med digitale kilder og moderne transistorutstyr over det absolutte minimumsnivå, om man bruker optisk kabel eller trådløst fra PC. Med analoge kilder, og evt rørutstyr eller andre sære konstruksjoner, blir det fort noe annet.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har faktisk litt irriterande med støy når eg brukar f.eks PLII Movie eller "stereo" funksjonar med Audyssey EQ osv på min Onky TX-SR707 i forhold til om eg kun kjører "direct." Dette er riktignok ein ganske rimelig receiver, men den er jo over "minimum"?

Lydkilde er spotify premium over hdmi frå htpc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...1) Det er vel strengt tatt ikke selve DAC-chip´en vi snakker om, men det endelige resultatet fra det være seg CD-spiller, SqB eller avspilling via en dedikert DAC.
    2) Dermed har man jo fortsatt et visst belegg for å si at den ene er bedre enn den andre? ;-)
    Jeg ser ikke hvordan 2) følger av 1).

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok.
    Det var vel kanskje en noe hastig og dårlig formulert påstand / konklusjon?

Jeg burde vel heller ha skrevet --"kontra avspilling via en dedikert DAC".

Da blir det vel umiddelbart litt mer hold i pkt. 2, knutinh?

Takker forøvrig for "korreksen"! ;-)
    Det er ikke alltid jeg er like bevisst på hvordan jeg ordlegger meg i smått og stort, men jeg lover å passe litt bedre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Lydkilde er spotify premium over hdmi frå htpc.
    Kobberkabel mellom PC og lydanlegg -- der har du en klassisk støykilde...

Ellers er det vel innstillinger i software du snakker om?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobberkabel mellom PC og lydanlegg -- der har du en klassisk støykilde...

Ellers er det vel innstillinger i software du snakker om?
    Ja. Software i receiver. Forskjellige lydmodus.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Ja. Software i receiver. Forskjellige lydmodus.
    Og hva har det med støy i elektriske komponenter å gjøre?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng.:wink: Må jo vere receiver som grenerer den støyen. Mao ikkje relevant for diskusjonen. My bad ops:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi amatør-audiofilen vet bedre enn fagfolkene som konstruerer utstyret?
    Dei har nå like ører.

Det finnes produkter som måler 100% "riktig" som ikke lyder så bra.

Det finnes produkter som ikke måler 100% "riktig" men spiller musikk
    som vi får trampefoten igang på, istedet for å sitte å høre etter feil på den 100% "riktige" anlegget.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fhansen, du har jo peiling "ser det ut som"

Mange sier jo at alt kan måles..

Hvordan måle forskjellen..f.eks små farginger i lyden, som resonans effekter, og små timing effekter, alså effekter som varierer med frekvenser.

På en transistor går alle signaler gjennom eit fast materiale i luft.

På en rørforsterker går signaleet blant annet gjennom vakum rør, hvordan måle?
    Elektroner har forskjellig fart i en transistor og et vakumrør.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Elektroner har forskjellig fart i en transistor og et vakumrør.
    Så lenge spenningen er forskjellig, vil nok din påstand være korrekt.

Men hvordan skal driftsspenningen ha direkte betydning for hørbare forskjeller mellom rør- eller transistorforsterkning, ved f.eks en klasse A design?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det finnes produkter som måler 100% "riktig" som ikke lyder så bra.

Det finnes produkter som ikke måler 100% "riktig" men spiller musikk
    som vi får trampefoten igang på, istedet for å sitte å høre etter feil på den 100% "riktige" anlegget.
    Det du snakker om nå, er smak og behag. Det har absolutt ingenting med kvalitet på teknikken å gjøre. Og det er mulig å måle hva forskjellene består i, både på utstyrsiden og som lydbølger i rommet.

For å bruke et gammelt eksempel på nytt:

En smakstest på TV viste at folk likte pølser laget av blandede kjøttrester, bedre enn pølser laget av rent kjøtt.

Betyr det at pølser laget av kjøttrester er bedre enn pølser laget av rent kjøtt? Eller betyr det at krydder og tilsetningsstoffer har mer å si for smaken, enn råvarende?

Om pølsemakerne, etter denne testen, bare vil lage krydrede pølser av kjøttrester -- hva da med oss som liker smaken av rent kjøtt? De som liker kryddersmaken og ikke merker forskjell på råvarene, kan alltids krydre maten før de spiser. Vi som liker gode råvarer, kan aldri "krydre bort" det som i utgangspunktet ikke er rent.

Side 39 av 51 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •