Hifitweaks, og effekten av disse - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da må jeg si at det er øra dine det må stilles spørsmål til , hvis du påstår at en squeesebox har like mye for seg hifi messig som en dedikert god cd spiller, da kan jeg skjønne at du ikke hører forskjell på kabler også for å si det sånn
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg her jeg, nå som tråden er åpen igjen.
    Hvor vil jeg få best utbytte av bra signalkabler? Jeg har Signal kabler fra:
    Reciever til Pre, Pre til Effekt, Sub til Pre, CD spiller til Pre.

Hvor bør jeg plassere de mest påkosta kablene, som er tykkest og har best feste?
    Min tråd

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Prøver meg her jeg, nå som tråden er åpen igjen.
    Hvor vil jeg få best utbytte av bra signalkabler? Jeg har Signal kabler fra:
    Reciever til Pre, Pre til Effekt, Sub til Pre, CD spiller til Pre.

Hvor bør jeg plassere de mest påkosta kablene, som er tykkest og har best feste?
    Jeg vil nuh vååååååge meg til å si: pre til effekt. Der skal "alle" signalene igjennom, og vanligvis vil jo pre'ens jobb være å dempe signalet, ikke forsterke det, og da får du det svakeste signalet i den beste kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Du bør ikke bruke kabler som har "dårlig feste"...

De "tykkeste" kabelene er antagelig dem med best skjerming, så de plasserer du der risikoen er størst for at kablene skal plukke opp støy fra strømkabler.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du bør ikke bruke kabler som har "dårlig feste"...

De "tykkeste" kabelene er antagelig dem med best skjerming, så de plasserer du der risikoen er størst for at kablene skal plukke opp støy fra strømkabler.
    Ja selvfølgelig Løse kabler holder jeg meg unna, men har et/to par som har bedre feste en de andre
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp med delefilter!

Hei!

Pusser opp loftet for øyeblikket, og gir høytalerene en liten puss også. Tenkte jeg skulle bytte ut kondensatorene i delefilteret, ettersom jeg har relativt gamle høytalere. I samme anledning tenkte jeg at jeg kunne lage til for bi-amping ...

Vil dette virke, eller vil det være en dum idè?

Koblingskjema;

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

da må jeg si at det er øra dine det må stilles spørsmål til , hvis du påstår at en squeesebox har like mye for seg hifi messig som en dedikert god cd spiller, da kan jeg skjønne at du ikke hører forskjell på kabler også for å si det sånn:lol:
    Jeg må si jeg stiller meget skeptisk til dette utsagnet her. Vet du i det hele tatt hvordan en squeezebox-løsning fungerer teknisk?
    Hvordan kan flac/evt høyoppløselige filer (bedre enn cd) --> dac --> forsterker på noen som helst måte være dårligere enn en "dedikert god cd spiller"???
    Forklar gjerne, for nå er jeg nysgjerrig...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=PeeWee]
    Vil dette virke, eller vil det være en dum idè?

Det bør fungere bra det. Polypropylenkondensatorer på f.eks. dynabel koster ikke all verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er at de ikke møter samme verdiene som jeg trenger :neutral: Men det skal jo være innen for ca 5-10% av oppgitt verdi?

Må finne plugger for bananplugger også ... Dynabel sine er 11cm x 11cm, noe som blir for lite til å dekke hullet. blir vel bare slik jeg skrur inn i eksisterende plate da

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Tingen er at de ikke møter samme verdiene som jeg trenger :neutral: Men det skal jo være innen for ca 5-10% av oppgitt verdi?

Må finne plugger for bananplugger også ... Dynabel sine er 11cm x 11cm, noe som blir for lite til å dekke hullet. blir vel bare slik jeg skrur inn i eksisterende plate da
    mja ser verdiene bommer litt, men det har vel ikke så ye å si med noen prosenters avvik nei. Hvis Dynabel sine er for små kan du vel bare lage et nytt hull, og sette inn en vanlig enkel terminal i tillegg til den som er der fra før.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg synst det er merkelig at dette velkjente argumentet:
    Du har for dårlig anlegg. Det er derfor du ikkje høyrer forskjell
    ikkje lenger betyr noko når "kabelentusiastane" sine kompisar/mødre/bestemødre og avdøde oldemødre som overhodet ikkje er hifi-interessert og kanskje til og med halvdøve høyrer forskjell på signalkablar gjennom bruk av med spotify på TV'en(!)
    Eg satte det veldig på spissen no, men det var for å få fram poenget. Noken som ser poenget?

Veldig mange svært hifi-interesserte har ikkje sjangs å høyre forskjell, og då er enten anlegget eller hørselen for dårlig i følge kabelentusiastar.

Men å høyre forskjell gjennom tv'en går fint. Eller med spotify. (Premium?) Også lite interesserte folk høyrer i følge mange kabelentusiaster lett forskjell, men svært hifi-interesserte har ikkje sjangs. Rart? Egentlig ikkje. Tips: Placebo.

Jeg bruker det såpass lite at jeg holder ut reklamen, og med lydkvaliteten på et såpass nivå ser jeg ingen grunn til å betale.
    Det blir nesten som om softis hadde vært gratis, men bare i beger. Skal du ha kjeks må du punge ut.
    Her viser du lit av kabelskeptikarane sitt poeng. Siden ein ikkje høyrer forskjell så er det ikkje noko poeng å bruke ekstra pengar på kablar. Når kabelentusiastar ikkje ein gang vil stille opp på blindtestar fordi dei er redde for ikkje å klare å skille kablane. Kva er då poenget med å bruke tusenvis av kroner på unødvendig dyre kablar?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må jeg si at det er øra dine det må stilles spørsmål til , hvis du påstår at en squeesebox har like mye for seg hifi messig som en dedikert god cd spiller, da kan jeg skjønne at du ikke hører forskjell på kabler også for å si det sånn:lol:
    BEF bytta ut sin Cayin mot Squeezebox pga den var lydmessig bedre...så heilt på jordet er det nok ikkje.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også gjerne få lov til å kommentere dette utsagnet.
    Om man benytter seg av de respektive DAC´ene i hhvis SqB og en god dedikert CD-spiller, bør nok sistnevnte trekke det lengste strået.
    Ikke minst fordi DAC´en i SqB duet og tilsvarende rimelige løsninger, ikke akkurat er berømt for sine kvaliteter i så henseende.

Samtidig er det vel etterhvert blitt mer og mer vanlig for de fleste å implementere en dedikert DAC i sine oppsett, og da er det jo gitt at man lar en slik formidle de digitale signalene videre?
    Det være seg både fra den "gode" CD-spilleren og Spotify via SqB. Da stiller jo de begge på like fot, og dermed kan man faktisk forsvare Hybris´ utsagn.
    Eller hva, jokris?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om man benytter seg av de respektive DAC´ene i hhvis SqB og en god dedikert CD-spiller, bør nok sistnevnte trekke det lengste strået.
    Ikke minst fordi DAC´en i SqB duet og tilsvarende rimelige løsninger, ikke akkurat er berømt for sine kvaliteter i så henseende.
    Selv om vi to på mange områder deler de samme meninger, så må eg her si meg uenig med deg.
    Mener du ærlig talt at denne 24bits dac fra Wolfson som sitter i Squeezebox duet reciver er av den dårlige/rimelige typen ? Hvorfor benyttes da denne i b.l.a Arcam (for eks CD73) og Cambridge Azur cd-spillere ? De er vel ikke akkurat de billigste og dårligste cd-spillere på markedet idag, eller ?

Har selv testet med denne Squeezebox duet via dedikert DAC og via de analoge utganger på Squeezebox og eg klarer ikke med 100 prosent sikkerhet å skille de når det gjelder lydkvalitet.
    Tilbake til sakens kjerne : Spotify i premium utgave gjør ikke skam på et påkostet hi-fi anlegg. Lydkvaliteten er faktisk veldig bra, men det er faktisk forskjell på de forskjellige album og låter (min personlige mening). Det tror eg ikke er Spotify som skal få skylden for, men derimot plateselskapet (som faktisk lurer kundene)
    God helg:smile:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, der kom du jo med informasjon som jeg faktisk ikke kjente til!

Min uttalelse omkring SqB-DAC må jeg beskjemmet innrømme ikke er basert på egne erfaringer, og derfor på et nok noe tandert grunnlag.

Jeg har bare støttet meg til den gjengse oppfatningen i diverse fora og andre diskusjoner omkring SqB, der Duet og tilsvarende rimelige løsninger, har kommet til kort i forhold til en (god!) dedikert DAC.
    Av den grunn har jeg tatt for gitt at resultatet blir bedre gjennom en for mitt tilfelle, en Hegel HD10.

Den eneste spilleren fra slimdevices som i så måte kan sidestilles, i alle fall iflg. presse / media / tester, er den dyre til rundt 20k, (som jeg ikke husker betegnelsen på), og som visstnok ikke er tilgjengelig lengre.(?)

Wolfson leverer helt sikkert gode produkter.
    Men omstendighetene (elektronikken) rundt en DAC har vel også en viss betydning?

Uten dermed å protestere på dine utsagn og oppfatninger, som sikkert er mer velfunderte enn mine.
    Uansett skal jeg for moro skyld teste de analoge utgangene fra Duet igjen.
    Kanskje jeg blir mer overrasket enn jeg liker? ;-)

Og fortsatt god helg ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ønsker å være sikker på betydningen av et hifi-tweak så burde man naturlig tilstrebe seg god kvalitet på resten av kjeden. Betydningen av "god", og ved hvilket nivå det er "godt nok" til ikke å påvirke resultatet kan man krangle om. Hvis jeg skulle publisere resultatet så ville jeg kanskje ikke ha brukt squeezebox, men studio/lab-utstyr. Hvis jeg skulle finne ut av ting for meg selv så hadde jeg ikke bekymret meg så mye for D/A.

Det er store paradokser i subjektivist-leiren når man på den ene siden hevder at ting ala "mor i Lofoten hører forskjell på kablene over telefonen", og på den andre siden kritiserer Ivar Løkkens test med at de frivilige deltagerne som fikk en CD med ferdig-innspilt materiale kanskje ikke var avslappet eller fikk ro nok på seg til å høre degradasjonen i lydkortet til et PC-hovedkort til 500,- og lakrislissekabler. De fleste som står på utsida av vanndammen vår forstår at det er nødargumenter, og ikke fornuft. Jeg dobbeltsjekker med venner og familie innimellom og så langt har jeg ikke møtt noen som gjør noe annet enn å riste på hodet over logikken i slik argumentasjon. Det er dog fullt mulig å ha rett men argumentere fryktelig dårlig.

Jeg har sett et par gamle kjenninger blant argumentene i denne tråden. :
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "6.6 Du hører ingen forskjell, altså har du dårlig utstyr eller dårlig hørsel"
    Ved å opphøye egen opplevelse til objektiv sannhet ("jeg hører bedre holografi når jeg smører stolen inn med haifinneolje"), så prøver man å rasjonalisere andres motstridende erfaring med at noe er galt hos dem, med utstyret eller gjerne med ørene. Men så lenge man selv benytter en test-metodikk som (i mine øyne) ikke egner seg til å skille skitt fra kanel, så kan man umulig si om ens egen opplvelse er forbundet med lyd.

Det er umulig for leseren å avgjøre hvorvidt person A har gullører og faktisk rapporterer om et reelt fenomen, eller om han bare er pretensiøs eller ønsker veldig sterk at investeringen på 100.000 skal være forsvarlig.

Når naboen får en ny unge, er han objektiv når han sier at det er "verdens søteste unge"? Når han får ny bil, er han objektiv når han sier at "den er uslåelig"?

Det finnes mange spennende eksempler på folk med virkelig dyrt utstyr og (mest sannsynlig) sterk interesse for lyd og hifi som enten mener at dyre kabler er noe tull, eller som mener at det har noe for seg men som ikke greier å påvise forskjell i blindtester.

Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    En fyr ved navn Mike Lavigne på AVS Forum (med lytterommet over, jeg har sett påstander om totalkostnad rundt to millioner) gjennomførte nylig en blindtest mellom kabler til $43.000 og $100. Det er interessant at han var overbevist om at denne testen var lett, og at han hele tiden var overbevist om at han hørte forskjeller. Ikke ulikt mange kabel-interesserte her hjemme skue jeg tro?
    "And to cut to the chase, Mike could not identify the Monster from the Opus MM with any accuracy (nor the reverse, which also would have been a positive result if he had been consistently wrong) using our testing methodology. We stopped the test a little less than halfway through, I think we got through 8 A/Bs before we gave up.
    "

"The most interesting part of this turns out not the be the stats, which are telling but meager, but the self-report from Mike that he was sure he'd got 7/7 correct. This is really classic, and very common, overconfidence in the accuracy of subjective perception"
    ...
    6.12 "Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd..."
    Dette fungerer sannsynligvis dersom man driver med kjetting på lastebiler. Brukt løsrevet så blir det fort en floskel som skal dekke over manglende argumenter. Kanskje er det hørbar forskjell på to kabler, kanskje er det ikke. Finnes det ingen grenser for hvor mye man skal ta med i denne kjeden? Bør man kjøpe volum-knotter til forsterkeren til $500 fordi "ingen kjede blir jo sterkere enn det svakeste ledd..."? Audiofile sikringer i sikringsskapet? Eller er det lov å bruke sunn fornuft og erfaringer?

-k

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har oppgradert delefiltrene på klipsch og fått forbedring?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Tilbake til sakens kjerne : Spotify i premium utgave gjør ikke skam på et påkostet hi-fi anlegg. Lydkvaliteten er faktisk veldig bra,
    God helg:smile:
    Sterkt uenig!
    Det skjer noe med dynamitten i spotify, den er ikke like kraftig som fra cdplaten. Den er i hvert fall langt i fra 4-7 MJ/kg.

dynamitten=dynamikken(jeg kjeder meg).Uansett, lyden fra spotify fungerer fint til lystige lag og slikt, men og påstå at den er veldig bra er jeg ikke enig i.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ok, der kom du jo med informasjon som jeg faktisk ikke kjente til!
    Det er ikke så mange DAC-chips på markedet, alle er billige, forskjellene minimale, og du finner ofte samme chips i dyre og billige DAC'er.

Det som evt gir forskjell i lyden, er det som finnes på den analoge siden.

Beresford bruker en chip om ikke regnes blant de beste, men argumenterer for at dette oppveies ved at denne chipen krever færre analoge komponenter, og at hele konstruksjonen derfor gir et samlet lavere støygulv.

Chip-produsentene gir direktiver for hvordan chipene skal implementeres. Produsenter av studioutstyr, og noen hi-fi-produsenter, følger direktivene, med nøytral lyd til moderat pris som resultat. Mange hi-fi-produsenter "forbedrer" konstruksjonen, med den følge at lyden endres. Mange lyttere oppfatter dette som "bedre".

En korrekt konstruert DAC av toppkvalitet er visstnok på størrelse med et kredittkort, koster en bagatell, og kan godt få plass i relativt små og billige apparater. Grunnen til at enkelte dingser med innebygd DAC kan låte dårligere enn en ekstern DAC, er støynivået. Seriøse tester av billige kontra dyre DAC'er viser at det er tilnærmet umulig å høre forskjell, dersom DACene er riktig konstruert og har ikke har merkbar støy.

(Kilder: Ulike nettsteder for fagfolk, og diskusjonsfora der fagfolk deltar.)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ikke så mange DAC-chips på markedet, alle er billige, forskjellene minimale, og du finner ofte samme chips i dyre og billige DAC'er.

Det som evt gir forskjell i lyden, er det som finnes på den analoge siden.
    Nettopp!
    Da har man jo fortsatt et diskusjonsgrunnlag, og muligens også en sjanse til å høre forskjell(er)?
    Jeg skal imidlertid ikke påberope meg at jeg for min del er i stand til det.

Det er vel strengt tatt ikke selve DAC-chip´en vi snakker om, men det endelige resultatet fra det være seg CD-spiller, SqB eller avspilling via en dedikert DAC.
    Dermed har man jo fortsatt et visst belegg for å si at den ene er bedre enn den andre? ;-)

Side 38 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •