Hifitweaks, og effekten av disse - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blinde er da vel like mottakelige for påvirkning som oss andre?

(Joda, jeg tok spøken)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    (Joda, jeg tok spøken)
    BGuarden gir ikke frivillig slipp på lavmålsposisjonen...

Nå har vi jo nettopp diskutert "svakeste ledd"-teorier. Noen av oss påpekte at plugger, og deres forbindelse til kabel og kontakt, er et veldig mye svakere ledd, med mye større variabler, enn selve kabelen.

Bare én av de kabelvennlige (er det en politisk korrekt betegnelse?) -- som ikke er blant de verste -- kommenterte dette, med å hevde at han ikke trodde det hadde betydning.

Venter i spenning på teorier om hvorfor fjærtynne messingstriper som alle signaler må gjennom, lag av tinn (med eller uten iblandet sølv) mellom kobberkabler og plugger av messing eller dåligere ledermaterialer, etc, ikke har like avgjørende betydning for lyden som teoretiske forskjeller i kobberrenhet, eller ulike isolasjonsmaterialer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Forresten: Har en blind musikervenn som skrev dette på Facebook: "har alltid meint at dyre fancy-schmancy-kabla til HIFI e bare en nerde-myte som ikke har noe praktisk betydning. Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! Selv spotify via HDMI til TV'n låt jo heilt sinsykt bra og definert! E i sjokk"
    Det burde vel være blindtest nok?
    Det der er jo egentlig ikke verdt å bruke så mye tid på, men:
    1) Spotify og HIFI går ikke sammen :-) Om man liksom skal tjene så mye på dyre kabler, bør man høre på noe annet enn veldig komprimert musikk som kilde! Det bør da være noe slags LOSSLESS, SACD eller annet, ikke noe som har tvilsom kvalitet i utgangspunktet.
    2) Man har fremdeles den psykologiske effekten at man vet man har byttet kabler
    3) Det står ingenting om hvor dårlig den forrige kabelen hans var (selv kabelskeptikere vet at det finnes DÅRLIGE kabler og det finnes gode kabler. Det eneste man ikke er enige om, er hvor vidt det er vits å bruke feks. 100.000kr på kabler).
    4) " Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! " What? hører han musikk gjennom tven?
    5) "En jeg kjenner" er ikke et godt argument i en diskusjon. Jeg kan jo hevde at jeg kjente beethoven og han likte å ha billige hdmi-kabler i anlegget sitt, det samme sa edward grieg! Desverre har jeg ingen dokumentasjon og de har ikke svart på e-post i det siste. Ps. med dette mener jeg ikke å påstå at den vennen din er et påfunn, men vi vet ingen ting om han. Det eneste vi vet, er at han er blind, hører på spotify og har koblet gjennom tven sin. Han er også fornøyd med sin 800kr kabel.

Når det er sagt, så er det kabelentusiastene som ofte har en vrangforestilling. De blir gjerne også veldig defansive og prøver seg med herskerteknikk. Har sett veldig mye av det selv i tråden her.

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, mest sannsynlig er det for å kunne forsvare sine investeringer og råd de gjerne har gitt til venner/familie.

For all del, bevis gjerne at det er vits å kjøpe kabler med 7 ohm motstand, pga. de er laget av kullfiber. Men synes ikke dere det er litt rart at produsenten sier: "Det anbefales bare å kjøre slike kabler ett sted i stereoen, øvrige ledd bør man bruke vanlige kabler på".

Dette er jo pga. kablene er såpass dårlige at om man kjører de to steder, vil man få ca. 0 lyd ut. Hvordan kan dette være HIFI? Å måtte maxe forsterkeren, som gir mer støy, mindre kontroll over elementer, m.m.

Ps. nå mener jeg ikke å si at å kjøpe en kabel for 800kr er idioti. 800kr er ikke det jeg vil kalle en urimelig investering, om det er litt lengde på kabelen. Jeg ville ikke kjørt den billigste kabelen, om den skulle være 5-10 meter lang, men jeg ville holdt meg under 1000kr.

Å kjøpe dyre kabler pga de er fancy, har gode kontakter eller ser fete ut, er helt ok.. Folk bruker jo mye på A/V møbler, bruker mye på dyre jeans, etc. som ikeamøbler, sparkjøpjeans, etc. også ville klart (dog med mindre status).

Så greit nok, om dere sier: jeg kjøpte denne kabelen pga jeg ville være sikker på jeg hadde god nok kabel, eller om man bare synes den er fet og man vil ha litt status, en e-penis på av-forum. Men å komme her å hevde at man er fristilt fysikkens lover, det blir for meg litt merkelig. SPesielt når man krever at skeptikere skal bevise, selv om man nekter å se på bevis :-)

For min del er tråden her ganske underholdende. Lyd via høyttalerkabel, eller signalkabel, er ikke noe magi. Så lenge man ikke har en SKIKKELIG dårlig kabel, går det som regel helt fint.. en kraftig høyttalerkabel fra biltema, fungerer like greit som en suprakabel, en monstercable eller andre mer kjente (og dyrere) merker, så lenge de har samme tverrsnitt og er laget av samme materiale og produksjonsteknikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du skrev at du selv ville eliminere svake ledd i kjeden.
    Jeg stilte deg da for hæ.....:evil: et ærlig spørsmål /:-=(

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jeg stilte deg da for hæ..... et ærlig spørsmål
    Og du fikk ærlige svar: "Vi tror ikke det spiller noen rolle -- men hvis kabelentusiastene har rett, spiller det STOR rolle og det blir veldig vanskelig å finne ut av det."

Men du valgte å forvrenge svaret, ved å tillegge Dreier den siste oppfatningen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Det der er jo egentlig ikke verdt å bruke så mye tid på, men:

4) " Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! " What? hører han musikk gjennom tven?
    5) "En jeg kjenner" er ikke et godt argument i en diskusjon. Jeg kan jo hevde at jeg kjente beethoven og han likte å ha billige hdmi-kabler i anlegget sitt, det samme sa edward grieg! Desverre har jeg ingen dokumentasjon og de har ikke svart på e-post i det siste. Ps. med dette mener jeg ikke å påstå at den vennen din er et påfunn, men vi vet ingen ting om han. Det eneste vi vet, er at han er blind, hører på spotify og har koblet gjennom tven sin. Han er også fornøyd med sin 800kr kabel.
    So what??
    Mannen er utrolig musikalsk, utstyrt med ett gehør som er meget godt.

Om dette var en som var fornisset: greit...
    Men her har vi en person som hadde fått låne en kabel for å se om han hadde noe å hente, fordi noen hadde tilfeldigvis tatt den med? Og han var skeptisk i bunn og grunn?
    Har litt på følelsen at dere pisser i den retningen det passer dere, og nå pisser du i motvind, bare ved å insuniere at jeg står her å lyver for å styrke ei sak??!!

Er det greit at jeg kaller deg en bavian siden du på stående fot ikke kan bevise at du er noe annet?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten: Har en blind musikervenn som skrev dette på Facebook: "har alltid meint at dyre fancy-schmancy-kabla til HIFI e bare en nerde-myte som ikke har noe praktisk betydning. Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! Selv spotify via HDMI til TV'n låt jo heilt sinsykt bra og definert! E i sjokk"
    Det burde vel være blindtest nok?
    Det er en liten ting jeg ikke forstår i dette eksemplet.
    Det står at han byttet ut en RCA-kabel mellom TV og forsterker, og dermed ble til og med HDMI kabelen bedre?
    Hva er det jeg har misforstått?

Jeg kan heller ikke se hvordan en RCA-kabel mellom TV og forsterker har noe med spotify og gjøre...
    (Jeg antar at pc er koblet direkte til forsterker via HDMI, og ikke PC -->hdmi-->TV-->RCA-->forsterker?)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...
    Han har koblet pc'n sin til tv'n sia HDMI og bruker TV'n til å omgjøre til lyd.
    HDMI er ett digitalt signal både på analogt og bildemessig, og ett gunstig alternativ hvis man har ett dårlig lydkort på pc'en. Slettes ikke high-end, men greit nok

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...
    Han har koblet pc'n sin til tv'n sia HDMI og bruker TV'n til å omgjøre til lyd.
    HDMI er ett digitalt signal både på analogt og bildemessig, og ett gunstig alternativ hvis man har ett dårlig lydkort på pc'en. Slettes ikke high-end, men greit nok
    Dersom du hadde gått hjem til denne blinde mannen(forsåvidt deg og meg også) og byttet kabler uten at han visste om det. f.eks byttet til en rca på rundt 400-800 kr. Ville han merket det? Nå vet jeg ikke hva som han har brukt tidligere av rca heller da.

Det er vel det dette handler om.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldyrker?? Nå har denne diskusjonen nådd ett virkelig lavmål her...
    Hifitweaks, og effekten av disse-oohm-jpg

...jepp det har den. igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Og du fikk ærlige svar: "Vi tror ikke det spiller noen rolle -- men hvis kabelentusiastene har rett, spiller det STOR rolle og det blir veldig vanskelig å finne ut av det."

Men du valgte å forvrenge svaret, ved å tillegge Dreier den siste oppfatningen.
    Hærrejemini
    Tror jeg lider av dyseleksi. Om det er noen som i såfall "forvrenger" noe her,så....

Forresten, mr. "perfect" - du skriver at sølv korroderer?!? Går ut fra at du veit forskjell på korrodering og oksydering?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erys.... Pust dypt inn gjennom munnen, og rooooolig ut gjennom nesa....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er på tide å roe ned argumentasjonen her og ikke gå i strupene på hverandre!

Hold dere til saklige fakta og etterstreb å ikke angrip person!

Tråden stenges en liten periode for at dette skal synke inn og åpnes igjen, forhåpentligvis med mer edruelig argumentasjonsteknikk.

Edit:
    Tråden åpens igjen for konstruktiv debatt.

Argumentasjonsteknikken til flere her må rafineres en smule. Innlegg av typen...
    Det du skriver er bare [biiip] selvmotsigelser og [biiip] meningsløst
    ... er alt annet en akseptabelt. Samme er svar med tilsvarende tone. Husk: At andre oppfører seg usaklig betyr ikke at du har lov å svare med samme mynt. Hev deg over den standarden!

En mer konstruktiv og mindre agressiv debattform kan heller skrives slik
    I ditt innlegg i post#n skriver du
    Teknikk A yter best
    mens i post#m skriver du
    Teknikk C har best respons
    . Dette virker motstridene - så kan du vennligst forklare oss hvordan man skal tolke disse to utsagnene?
    Dersom tonen i tråden opptas med samme temperatur og usaklighet vil vi kunne komme til utestenge flere brukere!

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne videoen, det er en konferanse hvor de snakker om hvordan hjernen fungerer, hvordan vi er programmert til å "bli lurt" - det gjelder audio.

YouTube - Audio Myths Workshop

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse betraktningene kan jo også være til ettertanke? Vel verdt å spandere noen minutter på....;-) Nyheder - Er du på vej til HI-FI HELVEDET ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    1) Spotify og HIFI går ikke sammen :-) Om man liksom skal tjene så mye på dyre kabler, bør man høre på noe annet enn veldig komprimert musikk som kilde! Det bør da være noe slags LOSSLESS, SACD eller annet, ikke noe som har tvilsom kvalitet i utgangspunktet.
    Vil bare slå ned på denne type vranginformasjon.

Spotify (spesielt premiumvarianten) og andre tjenester/lydformater av tilsvarende lydkvalitet går helt fint sammen med Hifi, de som hører stor forskjell på det og lossless bruker fantasien mer enn ørene, i likhet med mange kabelentusiaster.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke begriper med Spotify er hvorfor de har så bra kvalitet på gratisversionen som de har. De kunne strekt seg videre nedover et stykke, for deres egen del slik at gapet mellom gratis og betalversion hadde blitt større, og flere hadde vurdert å betale. Jeg bruker det såpass lite at jeg holder ut reklamen, og med lydkvaliteten på et såpass nivå ser jeg ingen grunn til å betale.
    Det blir nesten som om softis hadde vært gratis, men bare i beger. Skal du ha kjeks må du punge ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vil bare slå ned på denne type vranginformasjon.

Spotify (spesielt premiumvarianten) og andre tjenester/lydformater av tilsvarende lydkvalitet går helt fint sammen med Hifi, de som hører stor forskjell på det og lossless bruker fantasien mer enn ørene, i likhet med mange kabelentusiaster.

da må jeg si at det er øra dine det må stilles spørsmål til , hvis du påstår at en squeesebox har like mye for seg hifi messig som en dedikert god cd spiller, da kan jeg skjønne at du ikke hører forskjell på kabler også for å si det sånn:lol:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Kom over denne videoen, det er en konferanse hvor de snakker om hvordan hjernen fungerer, hvordan vi er programmert til å "bli lurt" - det gjelder audio.

YouTube - Audio Myths Workshop
    Det morsomme med denne var de blinde testene hvor han vekslet mellom to filer; flere av dem var lett å skille lydmessig, og på alle de hvor jeg syntes jeg hørte forskjell hadde jeg rett, og på resten klarte jeg ikke å ta en avgjørelse.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da må jeg si at det er øra dine det må stilles spørsmål til , hvis du påstår at en squeesebox har like mye for seg hifi messig som en dedikert god cd spiller, da kan jeg skjønne at du ikke hører forskjell på kabler også for å si det sånn:lol:
    Tror heller han mente noe slikt: Forskjellen på Spotify og en highend CD-spiller er mye mindre enn forskjellen på to høyttaleree som begge er i "hifi"-kategorien, så da vil det bli bedre å sitte der med Spotify på et godt anlegg enn med en cd-spiller i småbilprisklassen på et dårligere anlegg.

Side 37 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •