Hifitweaks, og effekten av disse - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Kabelentusiastene fokuserer på de delene av kjeden som de mener har betydning, og overser alle andre deler av kjeden.
    Hvem er disse "kabelentusiastene" du snakker om ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelentusiastene fokuserer på de delene av kjeden som de mener har betydning, og overser alle andre deler av kjeden.

Vi (i alle fall jeg) forsøker å få dem til å innse, at dersom de har rett i at "deres" del av kjeden (selve kabelen) har betydning for lyden, må også de svakere delene ha betydning.

Når de ikke er istand til å høre forskjeller i de delene av kjeden de i utgangspunktet ikke tror at har betydning, enda variablene her er mye større, er sjansene svært store for at forskjellene de mener å høre i de delene av kjeden der variablene er mye mindre (selve ledningene) er et resultat av mentale prosesser, og ikke fysiske...
    For min del, så har jeg vel et forhold til at det i "kjeden" ikke bør være svakere ledd enn "nødvendig". Jeg har derfor signalkabler av, for meg "tilstrekkelig grei" kvalitet/spesifikajon, med termineringer som gir "inntrykk" av god kontakt.
    Mine ht. kabler har ingen termineringer - kun sølvloddede anslutninger. Dette fordi jeg aldri har sett "misjonen" med hverken spader, bananer eller andre "ekstra" ledd - og at disse evt. skulle ha noe "positivt" for seg. Må understreke at både forsterker- og ht. terminaler er av type som gjør det mulig å oppnå god kontakt. Likeledes er "blekket" på ht. terminalene erstattet med "jumper" av samme kabelløsning. Innvendig kabling i ht. er også av "seriøs" kabel.

Andre tips om eliminering/redusering av svake ledd mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Andre tips om eliminering/redusering av svake ledd mottas med takk
    Du bør i alle fall unngå sølv på kabelendene.

Sølv korroderer mye raskere enn kobber.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, for å tilføre, sølvoksid er isolerende. Kobberoksid leder.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er vel strengt tatt logikk og argumentasjon.

Vi (i alle fall jeg) forsøker å få dem til å innse, at dersom de har rett i at "deres" del av kjeden (selve kabelen) har betydning for lyden, må også de svakere delene ha betydning.

Når de ikke er istand til å høre forskjeller i de delene av kjeden de i utgangspunktet ikke tror at har betydning, enda variablene her er mye større, er sjansene svært store for at forskjellene de mener å høre i de delene av kjeden der variablene er mye mindre (selve ledningene) er et resultat av mentale prosesser, og ikke fysiske...
    jupp jupp.

trodde bare erys og atledreier snakka litt forbi hverandre; altså at et filter bare kan trekke fra og ikke legge til noe.

carry on.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo ikke mye sammenheng mellom dette innlegget og tråden forøvrig. Du har et helt feil bilde av de du diskuterer med, og påstanden di om din intensjon med å delta i denne diskusjonen har ihvertfall ikke kommet til overflaten før.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er jo ikke mye sammenheng mellom dette innlegget og tråden forøvrig. Du har et helt feil bilde av de du diskuterer med
    Kanskje du skulle begynne å lese dine egne innlegg?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle begynne å lese dine egne innlegg?
    Ærlig talt, du sitter jo og dikter. At "kabelentustiastene" overser alle andre deler av kjeden er det ingenting noe sted i denne tråden som antyder, og det du prøver å overbevise andre om er hovedsaklig at det er umulig å høre forskjell på kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, du sitter jo og dikter.
    En deltager i diskusjonen her, som tidligere har hevdet at han hører forskjell på kabler, hevdet nylig at han ikke hører forskjell på plugger...

I andre diskusjoner har jeg gang på gang nevnt dårlige plugger som en årsak til at "lakrislisser" ikke holder mål, og hevdet at dårlige plugger faktisk kan gi dårlig lyd. Kan ikke huske at en kabelentusiast noen gang har kommentert dette -- og i neste diskusjon brukes nøyaktig samme argumentasjon om igjen...

det du prøver å overbevise andre om er hovedsaklig at det er umulig å høre forskjell på kabler.
    Der har du for en gangs skyld tatt poenget.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....ikke hører forskjell på plugger...
    Plugger er altså "alle andre ledd i kjeden" i følge deg, det sier litt om de vrangforestillingene du sitter inne med stakkar...

Nå tar jeg en pause fra denne tråden, rett og slett fordi det ikke finnes noen hensikt med å fortsette å diskutere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tar jeg en pause fra denne tråden, rett og slett fordi det ikke finnes noen hensikt med å fortsette å diskutere.
    Diskusjon forutsetter at man både har egne argumenter, og at man gidder å sette seg inn i motpartens.

De som har giddet å gjøre det siste, vil forstå at det jeg sikter til med å sette opp kabeltro mot vekt på "alle leddene i kjeden", er mangelen på forståelse for hvilke forhold som spiller inn, både i den fysiske lydgjengivelsen, og i vår subjektive opplevelse av lyden. Da ørsmå, teoretiske forskjeller i kobberkvalitet ble fremstilt som årsak til "hørbare", spurte jeg hvorfor reelle materialforskjeller i plugger da ikke var hørbare. Dette var ett tilfelle; i andre tilfeller kan de uteglemte "leddene" være andre.

Poenget er hele tiden at de troende forstørrer de forholdene de mener støtter opp under troen, og "glemmer" forhold som motsier den -- enten det er tekniske fakta eller argumentasjonslogikk.

(Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å gjenta dette enda en gang. Det er helt elementært for de som har et minimum av innsikt, men åpenbart umulig å fatte for de som har fikse ideer.)

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i alle fall unngå sølv på kabelendene.

Sølv har en lavere grunnmotstand enn kobber.
    Kobber har: 0.000175ohm motstand per: 1mm2/m
    mens sølv har 0.000145 motstand per 1mm2/m.

Hvis jeg husker riktig.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen Dere har så absolutt rett... Men, hadde det vært vanlig strøm som gikk gjennom lederne, så kunne jeg vært enig. Nå er det snakk om ett musikksignal som er raffinert til det ytterste med en masse mikrodetaljer og informasjon, og da er det en motvilje i meg til å bruke hva som helst til å transportere signalet fra A-B.

Jada, jeg er i tvil om jeg noensinne vil kunne høre blindt, siden det er endel faktorer som må stemme inn... Fikk høre hos en person som er skeptiker og som har studert testprosedyrer undersøkelser på universitetsnivå at det er så vanskelig å gjennomføre siden den menneskelige hørselen ikke er utstyrt sånn at den ikke kan gjenkjenne forskjeller blindt.

Og bare å skifte en kabel er ikke nok. En kabel for min del er en tweak som jeg likestiller med bla å ha ett solid og resonansfritt underlag til en CD-spiller.

Stor effekt er det ikke, men det hjelper. OG å vite at man har gjort en innsats for at signalet skal komme fra A-B på best mulig måte er alltid betryggende

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Joda, det kan de!

Filtere i serie er styggedom som kan gjøre MYE ugagn.
    Tror jammen det er bedre å avertere anlegget billig til salgs, og ta en tur i kjelleren å hente frem den gamle "bærbare m/hank på" jeg.
    Det er alt for mange "seriefilter" i anlegget mitt (som det er "umulig" å bli kvitt) til at det noensinne kan komme til å låte bra

Fra dac´n i CD-spilleren går det en ledning (filter) til RCA-kontakt (filter) der kobles signalkablen til som har kontakt (filter) til kablen (filter) til kontakt i andre enden (filter) til inngangspluggen på forsterkeren (filter). Derfra går det noe en ledning (filter) inn til inngangsvelgeren. Og gudbevares må vite hvor mange "seriefilter" det er inni forsterkeren:-? før ledingen ut (filter) til ht.termineringen (filter) møter ht.kablen (filter) som igjen kobles til termineringen i ht. (filter) og så er det den innvendige kablinger i ht (filter) som går til dele(filter). Da er det bare ett filter igjen da fra delefilteret til ht.elementet.
    Trodde egentlig jeg hadde "grei" lyd, men nå når jeg fikk denne lærdommen, så måtte jeg lytte litt i ettermiddag - og joda det låter jo direkte elendig, mye mer elendig enn i går.
    Eller er det kanskje bare placebo?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fikk høre hos en person som er skeptiker og som har studert testprosedyrer undersøkelser på universitetsnivå at det er så vanskelig å gjennomføre siden den menneskelige hørselen ikke er utstyrt sånn at den ikke kan gjenkjenne forskjeller blindt.
    Du har enten misforstått hva han sa, eller han har selv ikke peiling på hva han snakker om...

Det dette dreier seg om, er at "hørselen" ikke er en enkel mekanisk registrering av lydinntrykk. Vi må også tolke inntrykkene, og det gjør vi ved å trekke inn andre inntrykk, erfaringer og forventninger.

En lyttetest som skal si oss noe om lyden, som fysisk fenomen, må utføres slik at andre inntrykk -- inkludert kunnskap om hvilket utstyr som brukes -- utelukkes.

Om det finnes reelle -- fysiske -- forskjeller i lydsignalene, vil vi også gjenkjenne dem når vi lytter "blindt". Om vi ikke hører dem "blindt", dreier det seg ikke om relle/fysiske forskjeller, men om forskjeller i vår subjektive opplevelse.

Dette burde være ganske enkelt å forstå. Men diskusjonen forvrøvles ofte, f.eks. med påstander om at blindtester er stressituasjoner der man ikke yter sitt beste. Men slike innvendinger holder ikke vann. For det første er det ingenting som tilsier at blindtester skal være stressituasjoner. For det andre er det mange mennesker som presterer like godt, eller bedre, under stress. For det tredje ville en forskjell som ikke var hørbar i enkelte tester men hørbare i andre, sannsynligvis være så liten at den neppe hadde betydning i en vanlig lyttesituasjon -- og sjansen for at en slik minimal forskjell var hørbar, ville være mye større i en blindtest der alle forstyrrende elementer var fjernet, enn i en vanlig lyttesituasjon.

Tror jammen det er bedre å avertere anlegget billig til salgs, og ta en tur i kjelleren å hente frem den gamle "bærbare m/hank på" jeg.
    Her argumenterer du bare mot deg selv.

Det Atle Dreier vil ha fram, er at kabeldyrkernes argumenter undergraver det de selv sier. Dersom de hadde hatt rett, ville oppgaven med å få god lyd være umulig.

Men det er altså ikke Dreier, eller vi skeptikere, som hevder det. Vi sier at kabeldyrkernes teorier om kablenes innvirkning på lydkvaliteten er sprøyt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem husker da "alle" de store hifi-magasinene roste dyre og eksotiske HDMI-kabler, blant annet med egenskaper som visstnok ga bedre kontrast, dypere farger, mindre støy osv? Likevel ble det avslørt at de ikke kunne skille en billig kabel fra en dyr i en blindtest. Når og hvorfor har dette blitt allment akseptert, pga at det er en digital overføring?
    Jeg mener at godtar man blindtesting som testmetode i overnevnte sammenheng, bør man også godta den som seriøs for testing av noe så enkelt som en kabel som skal overfører 20-20kHz.

Datamengden og nyansene er mye større i et bildesignalet enn et audiosignal. I tillegg er synet en bedre sans enn hørselen. Allikevel klarer vi ikke å se forskjeller på to forskjellige HDMI kabler. Men audiokabler... joda?!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her argumenterer du bare mot deg selv.
    Jeg har særdeles vanskelighet med å se hvordan jeg kan argumentere mot noe jeg ikke har argumentert for?!?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret oppfatter da ingenting:???: . De er kun "fangstlapper" (antenner) som samler inn signaler og sender til nervesenter i hjernen. Hvorvidt vårt samlede nervesenter - og ikke hørselen alene - ved oppfattelse av lyd, også påvirkes av andre forhold, utover "ikke målbare" lydsignaler finnes det vel ingen absolutte konklusjoner på?
    Noen elsker jo å kverulere over bagateller.
    I så måte får du "bestått", erys!
    Samtidig kan jeg banne på at du skjønte hva jeg mente. :twisted:

Messing, uansett legering er da et langt sprøere materiale enn en hver form for kobber. Dette er da også årsak til at gjenger i kobber ikke holder. Kobber er så "mykt/seigt" at man "moser" gjengen om man drar til for hardt. I messing vil gjenger evt. "knekke" av.
    Min tur til å gå i kverulantmodus:
    Les din egen påstand over, som jeg har markert. Goddag mann, økseskaft!

Forøvrig synes jeg vi skal slutte med p***preiket, og heller diskutere ting som er litt mer relevant for tråden.
    En diskusjon om metallers strekkfasthet tilhører strengt tatt ikke hjemme her. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har særdeles vanskelighet med å se hvordan jeg kan argumentere mot noe jeg ikke har argumentert for?!?
    Du skrev at du selv ville eliminere svake ledd i kjeden.

Men du knytter "krisemaksimeringen" din til et sitat fra Atle Dreier.

Dermed får du det til å se ut som om det er hans oppfatning som gjør alt umulig. Mens det han egentlig gjør, er å avfeie hele problematikken.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldyrker?? Nå har denne diskusjonen nådd ett virkelig lavmål her...
    Skulle nesten tro at vi kun hadde kabler i anlegget??
    Vi "nisser" mener ikke at kablene er alt, men vår filosofi er at ingen ledd må undervurderes. Feel-good? Kanskje det? Men, når jeg mener at jeg hører forskjeller så er det ikke noe jeg undergraver med å lese gjennom vitenskapelige bøker

Forresten: Har en blind musikervenn som skrev dette på Facebook: "har alltid meint at dyre fancy-schmancy-kabla til HIFI e bare en nerde-myte som ikke har noe praktisk betydning. Men etter at e bytta en over gjennomsnitlig bra phono-kabel ut med en flonke ny Van den Hul-kabel til 800 kr mellom forsterker'n og TV'n, så må e bare trekke tilbake alt. Dæven før en forskjell!! Selv spotify via HDMI til TV'n låt jo heilt sinsykt bra og definert! E i sjokk"
    Det burde vel være blindtest nok?

Side 36 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •