Hifitweaks, og effekten av disse - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 51 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bananer i proffsammenheng ville vært håpløst med tanke på faren for kortslutning ved stadig opp- og nedrigging, likevel skulle det ikke være noen sak å få en eller annen fabrikk til å lage noen som fungerer. Mener du at de ikke kan lages i kobber? Tenkte ikke på at de går istykker, men at de ikke låser, men henger løst...
    Disse "Nakamichi"-pluggene som herjer på ebay og QXL er jo knallgode!

Takk Scrooge for oppklaringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den rimelige kabelen var det forøvrig bananplugger av billigste sort, og den billigste kabelen var også mye lenger enn den dyre. Den dyre var terminert med gullbelagte spader. Planen var å gjøre en worst case scenario, og hvis det ble avdekket forskjeller så skulle jeg fjerne uromomenter som forskjellig lengde og banaplugger ved elimineringsmetoden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Disse "Nakamichi"-pluggene som herjer på ebay og QXL er jo knallgode!
    Jeg vil gjette på at selve "bananen" av fjærende blader er laget av messing. I så fall vil de nok før eller senere knekke.

"Stammen" er kanskje laget av kobber -- i alle fall ryker gjengene på mange av pluggene ved første gangs bruk, og på alle jeg har forsøkt om man bytter et par ganger.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bananplugger lages gjerne i en messinglegering, ettersom den er mye sterkere / seigere enn kobber.
    I de fleste tilfelle er det jo snakk om å terminere kabelen vha skruer, og dette fordrer jo en viss kvalitet hva materialet angår.
    Gjenger i kobber har jo en tendens til å ryke ganske fort.

I så måte ville jeg heller ha valgt "spader", da disse oftere er laget i kobber. Gjerne "gullbelagt" også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg vil gjette på at selve "bananen" av fjærende blader er laget av messing. I så fall vil de nok før eller senere knekke.
    Helst "senere", vil jeg mene? Den mekaniske belastningen på disse er jo relativt beskjeden, så derfor vil jeg tro det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    På den rimelige kabelen var det forøvrig bananplugger av billigste sort, og den billigste kabelen var også mye lenger enn den dyre. Den dyre var terminert med gullbelagte spader. Planen var å gjøre en worst case scenario, og hvis det ble avdekket forskjeller så skulle jeg fjerne uromomenter som forskjellig lengde og banaplugger ved elimineringsmetoden.
    Dette er det selvsagt viktig å være oppmerksom på!
    Selv en Nordost-kabel til 80k, vil fort havne i ulykka med dårlige bananplugger montert.
    Ikke dermed sagt at dette er en absolutt sannhet, men muligheten er så avgjort tilstede...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Helst "senere", vil jeg mene? Den mekaniske belastningen på disse er jo relativt beskjeden, så derfor vil jeg tro det.
    Tid er vel et relativt begrep. Jeg har hatt et høyttalerpar i mer enn 20 år, og på den tiden har jeg vel slitt ut et par sett bananer -- til tross for at jeg i lange perioder bare har skrudd kabelendene fast.

Jeg fikk en 6 mm2 kabel med disse høyttalerne, og denne kabelen er såpass tung at pluggene ble presset ganske hardt nedover. Etterhvert ble fjærene på bananene klemt sammen, og forsøk på å utvide bladene fører lett til at de ryker.

Spader har jeg ingen erfaring med, men jeg har merket meg at et par anerkjente høyttalerprodusenter fraråder det. Begrunnelsen er at spader ikke gir noen form for fjæring som kan forhindre at skruen løsner. I stedet blir mange fristet til å skru til for hardt, slik at terminalene etterhvert kan ryke.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man beinhard i sin tro på området tar jeg det for gitt at man ikke bruker verken spader eller bananplugger, men heller velger å bruke den nøye utvalgte kabelen uterminert for å eliminere dette usikkerhetsmomentet. Om ikke så regner jeg med at man bruker minst like mye ressurser på å klangbestemme pluggene/spadene som man bruker på kablene.

Eller er det sånn at det ikke er noen "egenklang" lederen i spadene/pluggene slik som det er i kablene?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Tid er vel et relativt begrep. Jeg har hatt et høyttalerpar i mer enn 20 år, og på den tiden har jeg vel slitt ut et par sett bananer -- til tross for at jeg i lange perioder bare har skrudd kabelendene fast.

Jeg fikk en 6 mm2 kabel med disse høyttalerne, og denne kabelen er såpass tung at pluggene ble presset ganske hardt nedover. Etterhvert ble fjærene på bananene klemt sammen, og forsøk på å utvide bladene fører lett til at de ryker.

Spader har jeg ingen erfaring med, men jeg har merket meg at et par anerkjente høyttalerprodusenter fraråder det. Begrunnelsen er at spader ikke gir noen form for fjæring som kan forhindre at skruen løsner. I stedet blir mange fristet til å skru til for hardt, slik at terminalene etterhvert kan ryke.
    Hehe.
    Uansett hvordan man snur og vender på det, får man jo rumpa bak!

Men man skal jo selvsagt være klar over forholdet!
    Og etter tyve(!) år, så er det klart at "ting" kan skje.
    "Min" idealplugg hva banan-løsninger angår, har ikke den fjærløsningen du sikter til.
    Ja, jeg skjønner hva du mener! (Og bruker den sjøl. :? Dali-plugger).
    Det finnes imidlertid en sådan hvor det er frest et langsgående 1 til 1,5mm spor i pluggen, som er forsynt med en kraftig fjær av ett eller annet materiale. Sannsynligvis herdet stål?
    Denne vil sørge for at minst 50% av pluggens overflate vil ha en god kontakt i høyytalerterminalen, og jeg vil tro at svekkelse / brekkasje i en slik løsning vil være mindre.

Bruker man spader, så skal man selvsagt ha i mente at disse bør / skal etterstrammes over tid.
    At terminalene kan ryke ved for hard tilstramming skal man heller ikke se bort fra.
    Uansett fordrer slike ting et visst skjønn, og en passelig dose sunn fornuft.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Er man beinhard i sin tro på området tar jeg det for gitt at man ikke bruker verken spader eller bananplugger, men heller velger å bruke den nøye utvalgte kabelen uterminert for å eliminere dette usikkerhetsmomentet. Om ikke så regner jeg med at man bruker minst like mye ressurser på å klangbestemme pluggene/spadene som man bruker på kablene.

Eller er det sånn at det ikke er noen "egenklang" lederen i spadene/pluggene slik som det er i kablene?
    Egenklang? Det får da være grenser for hypoteser!
    Den må i så fall være relatert til en alt for dårlig kontakt mot kabelen.

Ellers er jo alternativet du fremsetter, en god løsning på "bananproblemet"...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri hatt spader men jeg kjenner igjen problemstillingen fra manglende "fjæring" fra et sett med solid core Audioquest-kabler jeg kjøpte sammen med høyttalerne. Det var faktisk et problem å få skrudd de skikkelig fast, og de hadde en tendens til å løsne så jeg måtte stadig etterstramme for at de ikke skulle bli slark mellom kabelen og terminalen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå har jeg aldri hatt spader men jeg kjenner igjen problemstillingen fra manglende "fjæring" fra et sett med solid core Audioquest-kabler jeg kjøpte sammen med høyttalerne. Det var faktisk et problem å få skrudd de skikkelig fast, og de hadde en tendens til å løsne så jeg måtte stadig etterstramme for at de ikke skulle bli slark mellom kabelen og terminalen.
    Huff.
    Dere akademikere eier jo ikke saft i klypene!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden jeg er den med "religious fanatic"-lappe på ryggen, så velger jeg å svare 8) JIIIIIIHAD !!!!
    En plugg eller en sko eller hva det skulle være, er jo et kontaktpunkt, og en potensiell tapskilde. Jeg for min del har etterhvert gått over til banan, det blir så mye enklere når man til stadighet driver å bytter om og flytter på ting, og jeg kan ikke si at det høres... Jeg leste et eller annet sted at messing gir en slags "elektrisk resonans", men det var nok i forbindelse med salg av kobbersko. Likevel har vel messing dårligere ledeevne enn kobber, men det har vel lite å si når strekket er bare en centimeter.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Egenklang? Det får da være grenser for hypoteser!
    Noe må det da være med selve kabelen om noen klarer å høre forskjell slik det blir påstått? Om "egenklang" er rett ord kan vi sikkert diskutere, derav "".
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tweaket ned signaturen min! Ble det bedre mon'tro? Dere får diskutere videre, nattatid for meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plugg eller en sko eller hva det skulle være, er jo et kontaktpunkt, og en potensiell tapskilde. Jeg for min del har etterhvert gått over til banan, det blir så mye enklere når man til stadighet driver å bytter om og flytter på ting, og jeg kan ikke si at det høres...
    Litt pussig, er det ikke?

Det dreier seg jo om et ledd i kjeden som er betydelig svakere enn resten -- høyttalerkabelen. Og alle signaler må passere denne "flaskehalsen"...

Om man mener at forhold under produksjonen kan føre til forskjeller i ledeevnen til kobber som er store nok til å gi hørbare forskjeller, burde det ha STOR betydning at pluggene er laget i et materiale med dårligere ledeevne.

Om tverrsnittet på kabelen har stor betydning, vil det også ha stor betydning at plugger innebærer to punkter der kontaktflaten er betydelig redusert i forhold til kabelen: koblingen mellom kabel og plugg, og mellom plugg og kontakt/terminal.

Eventuelt, om kabelen er loddet til pluggen, vil det være enda et metall med dårlig ledeevne inne i bildet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at i en kabel så får du motstanden (og andre fenoener) over et langt strekk, så dermed så kan det hårstrået av en leder som går inn til svingspolen ha mindre betydning enn høyttalerkabelen, som er lang og tjukk. Altså, når man snakker om elektrisitet gjelder ikke prinsippet om at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd.
    Nå går jeg å legger meg. Glemte det i sted.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe må det da være med selve kabelen om noen klarer å høre forskjell slik det blir påstått? Om "egenklang" er rett ord kan vi sikkert diskutere, derav "".
    Point taken.
    Ellers lar jeg for (hus)fredens skyld, første spørsmål stå ubesvart....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at i en kabel så får du motstanden (og andre fenoener) over et langt strekk, så dermed så kan det hårstrået av en leder som går inn til svingspolen ha mindre betydning enn høyttalerkabelen, som er lang og tjukk. Altså, når man snakker om elektrisitet gjelder ikke prinsippet om at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd.
    Nå går jeg å legger meg. Glemte det i sted.
    "Hårstrået" er faktisk riktig dimensjonert!
    Hvordan kan du tro at en høyttalerprodusent ikke har tanker omkring den detaljen??
    "Motstanden" i en fornuftig høyttalerkabel , er i de aller fleste tilfelle såpass lav at man kan se bort fra den i slike sammenheng.
    Legg deg nå da AV-Fallet, og sov godt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, når man snakker om elektrisitet gjelder ikke prinsippet om at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd.
    Der røk begrunnelsen for å bruke sikringer...

Ellers går jo alle argumenter for å bruke dyre strøm- og antennekabler nettopp ut på at den siste lille biten kan ha avgjørende betydning for resultatet.

Side 34 av 51 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •