Hifitweaks, og effekten av disse - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 51 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1020
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Mystisk ja.
    Klarer du å gjenta fenomenet med folk på besøk?
    Med samme låt og samme volum selvsagt...

Må innrømme at seg syns det er litt merkelig at du foretrekker kabelen som får glassene til å klirre framfor den andre...
    Selv er jeg ikke særlig glad i å høre klirring fra vitrineskapet når jeg hører på musikk.
    Ja, forsøket er allerede gjentatt med besøk tilstede.
    Jeg "foretrekker" ikke klirring, så tiltak ble verksatt for å fjerne den "støyen".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvor mange ganger har du gjentatt forsøket?

Er du sikker på at du ikke flyttet på høyttalerne når du byttet kablene? Eller at ikke andre ting i rommet ble flyttet?

Er du sikker på at musikken var den samme, og at lydvolumet var eksakt det samme?

Er du sikker på at det ikke var en helt annen ting som fikk glassene til å klirre, og at dette bare tilfeldig passet med kabelbyttet?

Det skal ganske mange kontroll- og elimineringsrutiner til, for å kunne fastslå at et fenomen skyldes akkurat den faktoren du umiddelbart tror at er årsaken...
    Dette ble gjenntatt flere ganger over 2 dager, med "fremmende" tilstede også.
    Høyttalerne ble ikke flyttet på ved kabelskifter.
    Ja, samme plate/spor.
    Vedr. lydvolum så prøved vi både lavere/høyere med "monsterkablen" uten noe "klirrende" resultat.
    I og med at "fenomenet" fremsto/fremstår gjentagende ganger, så har jeg vanskelig for å se andre faktorer.

Men... ærlig talt... jeg opplever det som så stor lydmessig forskjell mellom denne "monsterkablen" og andre "seriøse" ht-kabler (for klirringen har vært der med andre kabler også), at man elegant hører forskjell på de. Samboern min mener også at dette er hørbart - og hun er ikke spes. interessert.
    "Monsterkablen" eier ikke definisjon i bunnen, er litt "boomy" - og kanskje derfor fortsatt "akseptert" i bilstereobyggeravdelingen - og er generelt "ull" gjennom hele registeret. De nevnte vibrasjoner kommer frem av "definert" mid-bass i området omtrentlig 100 - 200 hz - uten at jeg på noen måte har målt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mer systematiske testene jeg nevner har, for mitt vedkommende, gitt meg den erfaring at, jo det er forskjeller på ulike kabler - både signal- og ht.

Men, når man forholder seg til "seriøst konstruerte" kabler (ikke nødvendigvis dyre), så er forskjellene "små" (for andre kan min definisjon av "små" være "store" - for dette er jo et relative begreper) - og jeg vil ikke nødvendigvis da karakterisere den ene som bedre, eller dårligere enn....., men annerledes. Det er forskjeller i karakteristikk, gjengivelse, klarhet, soundstage osv. Men om den ene, eller andre da er bedre enn, eller riktigere enn... tja..
    Jeg vet jo ikke eksakt hva som er på "master´n eller CD´n opprinnelig... så det er "umulig" å si.
    Min opplevelse og egne erfaring tilsier at det på mange kabler er så liten forskjell, at gjennom den tiden det tar å bytte kabel, så er de "små" detalj-forandringene glemt. Jeg har ihvertfall tilgode å koble til en kabel - og umiddelbart oppleve at "wow" - denne slår "alt" annet, og er klart bedre enn...

Jeg har derfor "valgt" kabler, som i utprøving mot andre, med egne ører har vært tilstrekkelig god (value for money) sett opp mot ønsket karakteristikk. DIY-kablen er surret sammen iht. enkeltes teorier om "elektrisk riktige" verdier - da hensyntatt de fleste forhold som kan/vil ha innvirkning.
    Besitter derfor nå et par rimelige alternativer av både signal- og ht.kabler, og bytter litt fremogtilbake, sett opp mot hvilke rør-typer jeg velger å kjøre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over, at hvis du kan repetere dette/disse forsøkene og dokumentere det, vil du sannsynligvis kvalifisere til den berømte "kabelutfordringen" med en premie på 1 million dollars?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    For min egen del har jeg testet blindt på blant annet B&W N801 og Classe. Total pris ca 700.000,- Dyrt nok? Analytisk nok? Analytisk nok til å brukes på Abbey Road
    Du vet naturligvis at dette utstyret står i Abbey Road fordi B&W ga dem det gratis mot å få lov til å bruke det i reklame?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Akkurat det utsagnet av AV-fallet syns jeg var veldig bra!

Ingen tvil om at det er sterke meninger i begge leirer, men at de som ikke opplever at det fins forskjell på kabler tilskriver oss som opplever det motsatte en slik evne til å høre noe helt annet enn hva som formidles av høyttalerne, det syns jeg er merkverdig. Placebo er et utrykk som misbrukes til de grader.

Kabeldebatten er lett som en plett. De som ikke klarer å måle forskjell trenger bedre måleutstyr. Dagens måleutstyr når det gjelder lyd er jo faktisk ganske simpelt egentlig. Dette gjelder forøvrig både programvare og det fysiske måleutstyret. En dag kommer nok dette og på plass og den dagen kjøper nok en del seg nye kabler. (OBS, felle; de fleste høyttalerfabrikkanter pynter ikke på kablene inne i høyttalerer [av opplagte og naturlige årsaker], men selve spesifikasjonene er neppe den samme som ved en typisk lampeledning [som de stort sett har samme kappe som])

Så hva sir dette oss egentlig, sett fra en kabelprodusents perspektiv? Den ideelle kabel vil være en som er så nøytral som mulig og vil passe så mange høyttalere som mulig. Dette fører med seg store fordeler, men er ikke nødvendigvis så lett. Jo mer allsidig en kabel, jo bedre tar en seg betalt. Dette er allment akseptert i alle andre sammenhenger, selv om ikke den direkte prisen knyttet til produksjonen av varen stiger.

Om alle høyttalerfabrikanter oppgir alle spesifikasjoner av kablene de bruker, ville jo strengt tatt være det enkleste og man fikk kjøpe kabler av akkurat samme type kobber/sølv eller hva det måtte være. Enda bedre, de tilbydde de til oss til en relevant pris selv (ja, jeg er kjip. Les: hvor jeg kommer fra). Da kunne alle holdt stile og nytt musikken sin i fred

Mht. til blindtester i uansett slag vil nok mange feile, på samme måte som at du fryser helt til på det enkleste av spørsmål når deltar i "Vil du bli millionær" eller Jeopardy. Hørselen vår er så ubegripelig avansert for hvermannsen, hvordan de reagerer i testsituasjoner er det nok gjort lite forskning på, for hva er jo hensikten med forskning på dette området og ville ikke det strengt tatt også være umulig? Jo, forskningen ville innebært testing som potensielt er problemet.

Liten ting til kabelskeptikere. Jeg og du (og vi to) gikk og kjøpte oss samme høytalere og elektronikk en plass og de rimeligste kabler fra Clas eller hvor det nå enn måtte være. I dine ører var det godt nok, men jeg følte at noe kunne forbedres. Jeg kjøpte dermed noen andre kabler, kanskje jeg til og med lånte med meg forskjellige og valgte de jeg syntes låt best. Kanskje du også, bare for moro skyld lånte med deg noen, men hørte selv ingen forskjell og beholdte de fra Clas.

Placebo #1 Jeg hører forskjell fordi jeg ville høre forskjell?
    Placebo #2 Du hørte ikke forskjell fordi du ikke ville høre forskjell?
    (husker du jeg sa at dette er et ord som misbrukes?)

Tilbake til tenårene. Om dere husker tilbake til undgomstid hvor alt skulle være en konkurranse, så er det jo klart at hvem som har best hørsel også var på agendaen. Relevanse? Jo, det er jo helt klart for deg at jeg ikke har bedre hørsel enn deg og derfor så er det jo kun placebo som gjør at jeg hører forskjell. For meg derimot er det helt klart at jeg har bedre hørsel enn deg og derfor hører jeg forskjell og ikke du (ingen placebo nødvendigvis, du har bare dårlig hørsel). Du drar til legen (eller kanskje sesjon, du er jo tenåring tross alt) og du hører alle grove frekvenser mellom 20 og 18.000hz slik at du har da vel ikke dårlig hørsel? Men stemmer det egentlig? God hørsel er ikke bare evnen ørene dine har til å plukke opp lydfrekvenser, men også evnen de har til å skille nære frekvenser i lyd, smådetaljer, ikke bare det å høre dem. Her er det helt klart merkbare forskjeller mellom individene.

Konklusjonen i en hver kabeldebatt er at vi er alle en hel gjeng egoer som alle har rett mens alle med motsatt mening har feil. Jeg hører bedre enn deg og er smartere enn deg (sistnevnte helt usaklig frem til: Næhei, du hører ikke bedre enn meg og jeg er smartere enn deg fordi du hører ting som ikke finnes og tilber en kabelgud for så dom er duuuuu din domme domming (ja, det skrives med u, men jeg skriver - øh - fonetisk?). Fallgruven til sistnevnte er jo nettopp, hvor fælt er det ikke at nettopp du har brukt så mye penger på annlegget ditt og så får jeg en bedre opplevelse av det?

Bare på gøy siden den er fredag (ops, jeg begynte visst litt før dette, les: over):
    Vedr. de målebare supertweeterene er jo det helt klart at de gir bedre lyd da de får ørehårene våre til å vibrere på en annen måte, selv om vi ikke hører lyden (NB. effekten gjelder kun ved avspilling av materiale som inneholder nevnte frekvenser og er også bare en teori, men vi kan måle at elementene kan re-produsere frekvensene. Mvh SuperFabrikkant).

@erys: Våkn opp, selvsagt er det din hjerne som skaper en telekinetisk effekt som får glassene til å vibrere. Dette er jo bare en av mange evner tilskrevet oss TROENDE (fableaktig makttaktisk ord å bruke, les: religion).

Med det sagt, fra spøk til alvor, er dette "selv-frekvensen" (jada, glemmer alltid det rette uttrykket) til glassene (en plass mellom 800 - 1500Hz som regel) og en slik forskjell skulle være lett måle selv med en radioshack og forøvrig være en nokså merkbar forskjell. Det er neppe kabelen som får glassene til å vibrere som tilfører noe energi her, men snarer den andre som rett og slett demper dette området. Dette behøver ikke være kabelen i seg selv som gjør, men kombinasjonen av dens kobber og kobberet som er i kablene inni høytalerne (teoretisk).

God helg kranglefanter!
    +100
    Veldig godt skrevet!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Dette ble gjenntatt flere ganger over 2 dager, med "fremmende" tilstede også.
    Høyttalerne ble ikke flyttet på ved kabelskifter.
    Ja, samme plate/spor.
    Vedr. lydvolum så prøved vi både lavere/høyere med "monsterkablen" uten noe "klirrende" resultat.
    I og med at "fenomenet" fremsto/fremstår gjentagende ganger, så har jeg vanskelig for å se andre faktorer.

Men... ærlig talt... jeg opplever det som så stor lydmessig forskjell mellom denne "monsterkablen" og andre "seriøse" ht-kabler (for klirringen har vært der med andre kabler også), at man elegant hører forskjell på de. Samboern min mener også at dette er hørbart - og hun er ikke spes. interessert.
    "Monsterkablen" eier ikke definisjon i bunnen, er litt "boomy" - og kanskje derfor fortsatt "akseptert" i bilstereobyggeravdelingen - og er generelt "ull" gjennom hele registeret. De nevnte vibrasjoner kommer frem av "definert" mid-bass i området omtrentlig 100 - 200 hz - uten at jeg på noen måte har målt.
    +1
    Det er det jeg har sagt om monster i alle år. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke på tide å stoppe denne galskapen?

Jeg er opptatt av at AV-forum (i motsetning til visse andre fora) fortsatt skal være for alle -- men det går en grense.
    Huuuuuuuu!!!!!!

hallo? Jeg sier igjen, det er forskjell på kabler, og målbart viste det seg.
    Galskap?
    Høyttalere:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må stadig slettes krangleinnlegg som ikke vedgår tråden i det hele tatt. Oppfordrer nok en gang om at tråden holdes til tema som i dette tilfelle favner ganske bredt.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over, at hvis du kan repetere dette/disse forsøkene og dokumentere det, vil du sannsynligvis kvalifisere til den berømte "kabelutfordringen" med en premie på 1 million dollars?
    Ja, jeg har hørt/lest at det under "gitte" forutsetninger visstnok skal finnes en slik "dusør".
    Kanskje jeg må "rekonstruere" vitrineskap og "tune" det tilbake til dette utgangspunktetet. 1 mill USD er omtrent akkurat tilstrekkelig til å vie resten av livet til mer hobbyrelatert virksomhet, enn å måtte gå til lønnet arbeid hver dag.:grin:
    Og - det jeg hevder er ikke "tull", eller innbilning. Dette var, som nevnt, gjentakende opplevelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    +1
    Det er det jeg har sagt om monster i alle år. :-)
    OBS! Må ikke forveksles med produsenten Monster Cable´s produkter.
    Den kablen jeg refererer til - og som fortsatt ligger og "slenger" i kjelleren, er den kabeltypen som i "gamle dager" populært ble omtalt som "monster-kabel".

Jeg har testet noen av Monster Cable´s produkter - både ht. og signal - og bruker faktisk i dag bl.a. signalkablen Interlink 400 MKII. Good value for money!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har hørt/lest at det under "gitte" forutsetninger visstnok skal finnes en slik "dusør".
    Kanskje jeg må "rekonstruere" vitrineskap og "tune" det tilbake til dette utgangspunktetet. 1 mill USD er omtrent akkurat tilstrekkelig til å vie resten av livet til mer hobbyrelatert virksomhet, enn å måtte gå til lønnet arbeid hver dag.:grin:
    Kjør på - link her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg hevder er ikke "tull", eller innbilning. Dette var, som nevnt, gjentakende opplevelser.
    For all del.

Gjenta eksperimentet og dokumenter det, så har du noe å fare med. Inntil du har gjort det, og andre klarer å få til det samme, kan det bare anses som en tilfeldighet, så lenge ingen andre forsøk har påvist denne effekten.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS! Må ikke forveksles med produsenten Monster Cable´s produkter.
    Den kablen jeg refererer til - og som fortsatt ligger og "slenger" i kjelleren, er den kabeltypen som i "gamle dager" populært ble omtalt som "monster-kabel".

Jeg har testet noen av Monster Cable´s produkter - både ht. og signal - og bruker faktisk i dag bl.a. signalkablen Interlink 400 MKII. Good value for money!
    okai, etter så mye monster (først trodde jeg du mente det du faktisk mente) så trodde jeg du mente billigste Monster :-)

Interlink 400MKII, takk for tips :-)

Nå har jeg fått ECC88 Phillips "A frame" som nå står på oppvarming, skal bli spennende å sjekke ut med GE5814A om det er så bra :-)
    tonene jeg ikke kunne unngå å høre før jeg gikk derfra lovet godt :-)
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er åpen for litt "far out" alternativ tenkning, spander 10 minutter på dette her:

YouTube - David Icke - The Great Illusion of Time and Space

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del.

Gjenta eksperimentet og dokumenter det, så har du noe å fare med. Inntil du har gjort det, og andre klarer å få til det samme, kan det bare anses som en tilfeldighet, så lenge ingen andre forsøk har påvist denne effekten.
    Fahnsen, jeg må innrømme jeg stusser litt inni mellom på den gjentagende retorikken.

For dem aller fleste av oss dreier dette seg om en hobby og AVForum handler om å dele sin hobby med andre.
    Det sier jo i grunn seg selv at ingen gidder å gjenta et slikt øvelser (eller tilsvarende) for å tilfredstille enkeltes krav til vitenskaplig dokumentasjon. Dette er og forblir et fora for hobby, ikke en akademisk lærebok.
    Mao., vi må anta at dem fleste evner å skille fugl fra fisk, spesielt hvis "dem er kommet så langt i livet" at dem vurderer å bruke 1000-vis av kroner på kabler.
    Egentlig kunne man hver gang det ble startet en tråd om kabler eller andre andre tweaks henvist til knutihn sin velskrevne tråd, samt gitt et kort resýme (klipp og lim hver gang) i et enkelt innlegg for å opplyse nybegynner og nye lesere om "den andre siden" og latt det være med det.

Misforstå meg rett, det virker tilsynelatende ofte som om slike tweak og kabeltråder blir startet for underholdningen og kranglingen sin del. Likefullt virker det åpenbart at mange finner glede i disse mer eller mindre fornuftige modifikasjonene og invisteringene.

IMHO, må man ta beretningen til erys for hva det er: Enten tror man på et enkeltmenneskets vitnesbyrd, med de forutsetninger som lå til grunn, eller så antar man at vedkommende lyver (med dem motiver som evt måtte ligge til grunn for nettopp det). Til sist kan man tenke seg at dette er utslag av placebo, og da vil en henvisning til knutinhs tråd være utmerket for nye lesere og uinnvidde.
    Uansett hvor mange ganger erys hadde gjentatt sitt forsøk, ville du da selv prøvd det? Eller hadde du ikke giddet? Ommøblere stuen, kjøpe samme utstyr og vinglass, skap, osv....
    Hvor mange ville egentlig gjort det? Betyr ikke det at omtrent enhver uttalelse på AVF ikke holder mål og må avvises på grunnlag av manglende dokumentasjon?
    Jeg sier ikke at ingen skal stille spørsmål (det gjorde dere), poenget er at det gjentatte kravet om dokumentasjon synes urimelig, dette er da fortsatt bare en hobby (med unntak av bransjeaktørene).

For the record, jeg hadde IKKE giddet, da det synes meningsløst å prøve å gjenskape en annen manns forsøk bare for å se om han har rett eller galt, spesielt hvis man er tilfreds med lyden man allerede har..

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt offtopic, men er pluggen til målemic som er med reciverene (yamaha) mono eller stereo, er det 2.5mm mini jack?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er Lovemusikk sperret ute?
    Kjekt å vite hva slags utsagn man skal passe seg for....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Hvorfor er Lovemusikk sperret ute?
    Kjekt å vite hva slags utsagn man skal passe seg for....
    Tror at å ignorere advarsler, angi noen med fullt navn og gjentatte ganger drive med personangrep, kan være en utløsende faktor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk

Uansett hvor mange ganger erys hadde gjentatt sitt forsøk, ville du da selv prøvd det? Eller hadde du ikke giddet? Ommøblere stuen, kjøpe samme utstyr og vinglass, skap, osv....

For the record, jeg hadde IKKE giddet, da det synes meningsløst å prøve å gjenskape en annen manns forsøk bare for å se om han har rett eller galt, spesielt hvis man er tilfreds med lyden man allerede har..
    Det begynner å bli noen år siden dette (15 år +/-). Det var i etterkant av at jeg oppgraderte til mitt 2-dre "seriøse" anlegg. Hadde da brukt- og brukte denne "monsterkablen" og var egentlig fornøyd med det. Så kom det en artikkelserie i, den gang, Audio/Video om kabler - som etterhvert resulterte i å bytte kabel.
    Det var under sammenlikning av disse "fenomenet" oppsto. Jeg/vi så det egentlig som helt "naturlig" at denne forskjellen var der - og tilla det ikke mer "vekt" enn at jo - det er forskjell - for den var/er jo også direkte hørbar.

Jeg "mangler" jo nå en del for å kunne rekonstruere stua og anlegget:
    Sofagruppen og vinglassa. Vi har ny sittegruppe - og glassa ble kastet bl.a. fordi stettbunnen som ikke var plan resulterte i "skranglingen". Forsterkeren er solgt, "monsterkablene" ligger i kjelleren, de andre kablene brukes i anlegget i dag, mens CD-spilleren er solgt. Vi har også en annen spisestue + sikkert noen andre "forandringer".

Dvs - en "direkte" gjenskaping av rommet er "umulig", men å forsøke å få frem den samme "effekten" ser jeg vel potensielle muligheter i.

Side 32 av 51 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •