Hifitweaks, og effekten av disse - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 51 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg er her for å lære og underholdes, tydeligvis i motsetning til en del andre aktive her inne -ikke nødvendigvis rettet mot deg, AV-Fallet. Hvis noen kan overbevise meg om at høyttalerkabler er en god investering lydmessig, fremfor ren eierglede, så er jeg åpen for det. Jeg venter i spenning! Og et lite tips; jeg er ikke troende nok til å bli overbevist av subjektive observasjoner og ytringer.
    Jeg har ingen ambisjoner om å overbevise noen direkte, men skulle gjerne sett at flere tok det skrittet og gjorde noen forsøk selv med åpent sinn. Enkelte ganger kan det være greit å sette sitt eget standpunkt på prøve. Som da jeg fikk høre påstanden om "klimabløffen", først avviste jeg det blankt, men så begynte jeg å oppsøke informasjon om temaet selv og skiftet omsider mening. Samme med kabler, fikk en "what?"-opplevelse da jeg hørte hvor stor forskjellen var. Iblandt kan det være lurt å legge ideene sine på hylla en stund, og prøve å se ting fra en helt annen vinkel, uansett hvor mange tusen forskere som er enige, og hvor mange artikler på wiki som sier det etc. Enkelte ganger er det de etablerte fakta som er feil, en gang var folk nokså sikre på at jorden var flat. Det skader ikke å ta et skritt tilbake, trekke pusten og tenke; kan det være at JEG tar feil? Det gjelder meg, det gjelder deg, det gjelder de andre her.

Hadde det vært en god ide at jeg tok en blindtest?
    Svaret er:

"trommevirvler"

ja

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Hvorfor har jeg en A100 istedenfor en 4311? Fordi den låter bedre? Bullshit. It's shiny! Det er en jubileumsmodell! Det styrker opplevelsen min.
    Se ikke bort fra at bruktverdien kan bli bedre på A100 enn 4311 nettopp av den grunn Hvis du noen gang selger da!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målegutta? Skal vi avslutte krangelen basert på at det er forskjeller på kabler og en kan høre det?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har ingen ambisjoner om å overbevise noen direkte, men skulle gjerne sett at flere tok det skrittet og gjorde noen forsøk selv med åpent sinn. Enkelte ganger kan det være greit å sette sitt eget standpunkt på prøve. Som da jeg fikk høre påstanden om "klimabløffen", først avviste jeg det blankt, men så begynte jeg å oppsøke informasjon om temaet selv og skiftet omsider mening. Samme med kabler, fikk en "what?"-opplevelse da jeg hørte hvor stor forskjellen var. Iblandt kan det være lurt å legge ideene sine på hylla en stund, og prøve å se ting fra en helt annen vinkel, uansett hvor mange tusen forskere som er enige, og hvor mange artikler på wiki som sier det etc. Enkelte ganger er det de etablerte fakta som er feil, en gang var folk nokså sikre på at jorden var flat. Det skader ikke å ta et skritt tilbake, trekke pusten og tenke; kan det være at JEG tar feil? Det gjelder meg, det gjelder deg, det gjelder de andre her.

Hadde det vært en god ide at jeg tok en blindtest?
    Svaret er:

"trommevirvler"

ja
    Jeg har blindtestet og testet seende. Både i troende, skeptisk og overbevist tilstand.
    Jeg sier ikke at målegutta (meg inkludert) har rett, men per dags dato har vi ihvertfall ikke feil.

Seende kunne jeg lett oppleve at en skjermet kabel tilførte "innestengt" og noe unyansert/rotete diskant og mellomtone. Men la til en ny dimensjon i bassen. Jeg hadde en formening om at de marginalt økte kapasative egenskapene til kabelen kunne ha noe med dette å gjøre.
    Testet en solid core 99% sølv kabel med PTFE isolasjon, ble opplevelsen en annen. Men jeg var aldri helt sikker!

I en blindtest har jeg, som alle andre, ikke en sjanse å skille disse to kablene fra hverandre lydmessig.

Prøv en "bedre" eller annen DAC i oppsettet ditt, flytt høyttalerne dine 10cm en vei, demp noen av førsterefleksjonene i rommet, flytt sofaen, juster EQ eller endre på romkorreksjon og du skal rimelig greit kunne ha merket en av de overnevnte tiltakene i en blindtest. Dette er MÅLBART og i flere tilfeller også hørbart.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Målegutta? Skal vi avslutte krangelen basert på at det er forskjeller på kabler og en kan høre det?
    Slutt med trollingen, Lovemusikk!
    Tror vi avslutter diskusjonen på grunnlag av at du ikke tar til deg fakta og allerede har bestemt deg for at du "hører" forskjell på kabler, seende. Deg om det, la oss andre som baserer oss på fakta være i fred.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Fahnsen hører ikke at målingene er korrekte, han er ikke et måleinstrument. Men følelsen av at han veit at de er det styrker opplevelsen hans. AV-Fallet hører ikke at kablene er byttet, han er ikke et måleinstrument. Men følelsen av at han veit at de er det styrker opplevelsen hans.
    Mja...

Utgangspunktet mitt var vel at jeg synes mange av de (ofte dyre) anleggene jeg har hørt, ikke lyder bra, og forsøkte å finne ut mer om hvorfor -- og dermed kunne bestemme hva slags anlegg jeg skulle se (og høre) etter.

En med mine preferanser får ikke den samme oppbackingen i diskusjonsfora og hi-fi-butikker -- tvert imot har jeg begge typer sted ofte fått høre at jeg er helt på villspor, ikke vet mitt eget beste, og at jeg bare skal holde kjeft til jeg lærer meg å elske rør og høyttalere med snodig trumpetform...

M.a.o. er mine sjanser til å få eksisterende oppfatninger forsterket, i alle fall litt mindre enn AV-fallets...

Dessuten har jeg altså kunnskaper som forteller meg at det jeg hører er en subjektiv opplevelse; ikke en ubearbeidet reaksjon på lydbølger.

Sitat Opprinnelig postet av AV-fallet
    skulle gjerne sett at flere tok det skrittet og gjorde noen forsøk selv med åpent sinn.
    Og det mener du at vi "målegutta" ikke gjør? Jeg tror jeg trygt kan si at jeg har hørt på mer enn de fleste her inne de siste par årene. Og de "testene" jeg har gjennomført, har vært adskillig mer systematiske enn det som er beskrevet av de troende her inne...

Men jeg innser begrensningene i slik utprøving, og lar ikke tilfeldige, subjektive opplevelser telle mer enn de seriøse testene man kan lese om i mer seriøse fora enn dette.

Eller tekniske data. Som en eller annen nevnte, hi-fi er ikke akkurat "rakettvitenskap". Det er ganske enkel fysikk, der det man vanskelig kan tenke seg viktige uoppdagete fenomener...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Og det mener du at vi "målegutta" ikke gjør? Jeg tror jeg trygt kan si at jeg har hørt på mer enn de fleste her inne de siste par årene. Og de "testene" jeg har gjennomført, har vært adskillig mer systematiske enn det som er beskrevet av de troende her inne...
    Hva slags tester er det, hvilke produkter,merke, prisklasse?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    svarer eg ikke mer her, er eg utestengt. Vi får se.
    Om ikke, er det i så fall på hengende håret....

Ellers bør du følge oppfordringen om å vise en viss diskresjon, som Espen-hj har påpekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hva slags tester er det, hvilke produkter,merke, prisklasse?
    Der kom den gamle floskelen igjen. Du har ikke dyrt og/eller bra nok anlegg til å høre forskjell...

For min egen del har jeg testet blindt på blant annet B&W N801 og Classe. Total pris ca 700.000,- Dyrt nok? Analytisk nok? Analytisk nok til å brukes på Abbey Road, så jeg skulle tro det skulle kunne avsløre en ting og to, i alle fall slike enorme forskjeller som det er på kabler.... :roll:

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.a.o. er mine sjanser til å få eksisterende oppfatninger forsterket, i alle fall litt mindre enn AV-fallets...
    Jeg kjenner ikke AV-fallet og hans bakgrunn, men gitt de tingene du legger til grunn er nok påstanden riktig. I forhold til oppfattelse.

Jeg snakker om opplevelse. Opplevelsen er for meg summen av lyden du oppfatter og følelsen det gir deg. Følelsen det gir deg kan igjen være bygget opp av mange ting, som så enkelt som hvor stolt du er av akkurat ditt anlegg. For deg er kanskje opplevelsen i sum 90 % lyden du oppfatter og 10 % følelsen det hele gir deg, men vær åpen for at andre kan ha en annen tilnærming til det. Og om andre har en annen tilnærming til det, så er ikke det feil.

Da sier jeg: Rettled dem når de spør, dere er tross alt den beste kilden vi har til kunnskap, hands down. Men ikke rakk ned på opplevelsen til den personen ved å stresse ham på at hans oppfattelse av lyden er feiltolket eller uriktig, det er ikke nødvendigvis der han legger sjela si.

DITTO FOR DERE ANDRE! Dette er ikke en enveiskjørt gate. Bort med skylappene!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo ikke det de sier!

Hadde kabelentusiastene sagt at de OPPLEVER denne kabelen som bedre enn den andre er det ingen som hadde reagert. De sier at denne kabelen oppfører seg slik og slik fordi de opplever det.

Hvis man skal justere hjulstillingen på en bil kan man gjøre dette på to måter. Man kan ta det på øyemål, og justere til det ser likt ut på begge sider. Eller man kan bruke måleutstyr som forteller deg nøyaktig hvor mye du må justere for å få det beint. Kabelentusiastene er som Marve Fleksnes som kommer tassende inn på verkstedet og forteller mekanikeren som nettopp har justert bilen at "Det der er skjeivt! Enhver idiot kan da se at det der er skjeivt! Klart det er sjeivt, jeg ser jo det! De dere målegreiene dine kan du bare reise på landet med, jeg ser da at det der er skjeivt!"

Ser dere hvor dumt det ser ut?

Og det som er, er at akkurat som Marve ville gjort, vil dere fortsette å påstå, hardnakket, at det er skjeivt selv om han blir vist målingen, forklart hvordan målingene blir utført, og forklart at det ikke er mulig at det er feil. Marve vil ikke gi seg, nei! En tangkvast av en mekaniker skal da ikke komme her og fortelle Marve at han tar feil!? Man ser da lett at det er skjeivt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men det er jo ikke det de sier!

Hadde kabelentusiastene sagt at de OPPLEVER denne kabelen som bedre enn den andre er det ingen som hadde reagert. De sier at denne kabelen oppfører seg slik og slik fordi de opplever det.
    For det første: Kudos for Fleksnes-analogien! Det er ganske på kornet. Men folk rister på hodet av Marve. Her hugger vi hodet av ham og koker suppe på ham?

Det du refererer til handler for meg om å skille følelse og oppfattelse. Det tror jeg ikke folk er så gode til som de påstår de er.

EDIT: Og akkurat det er vel noe de fleste av de litt kritiske av oss bruker aktivt i hverdagen. Vi stoler ikke på at folk klarer å skille følelse og oppfattelse, altså stoler vi ikke på at høyttaleren de kjøpte og nå anbefaler er rett for oss.

Spørsmålet er kanskje om det gir oss rett til å belære folk i hva de skal føle og hvordan de skal oppfatte. Det beste vi kan gjøre er å svare konstruktivt på spørsmål vi får, informere som best vi kan og oppfordre andre til å være tilsvarende kritiske.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg ser for meg det perfekte Hifi-rom, med plakater på veggene av alle grafene som viser hvor sinnsykt lineært anlegget spiller, og der sitter det en, og fornøyd nyter synet av disse plakatene mens anlegget står der uten å lage en lyd, for hva er vitsen med å spille musikk hvis lyden bare er innbilning...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    hva er vitsen med å spille musikk hvis lyden bare er innbilning...
    Vi forstår at du ikke skjønner hva vi snakker om. Vi kan ikke hjelpe deg med det, så lenge du ikke vil forsøke å skjønne.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Der har vi faktisk hele debatten i et nøtteskall.

Jeg leste nettopp en artikkel om "supertweetere", altså diskantelementer som når langt, langt over både det hørbare spekteret og det som faktisk er lagret på en musikkinnspilling.

Her er de målbare fakta helt klare:

Musikk spilt på vanlige instrumenter inneholder få eller ingen toner over en frekvens på ca 5.000 Hz. Det som når over 5 kHz er stort sett overtoner, og lyden er ganske svak.

Menneskets hørsel er heller ikke særlig følsom ved slike frekvenser. Voksne mennesker hører sjelden toner over 16 kHz -- og om vi kan høre så høye toner i en enkel hørselstest uten bakgrunnsstøy, er det mer enn tvilsomt om vi er istand til å høre dem i musikk.

Digitale innspillings/lagringsformater kutter gjerne ved 20 kHz. Vinyl kutter i praksis ved langt lavere frekvens.

Likevel mener mange at "supertweetere" forbedrer lyden...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Samma. Skal ikke bidra til mer gruff.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt anlegg, som står i ei "ordinær" stue, er det faktisk ganske enkelt å fastslå at det er forskjell på kabler. Jeg har, forholdsvis systematisk i flere tilfeller forsøkt å "avduke" forskjeller på både signal- og ht.kabler. Primært med motiv om å "avmystifisere", samt å forsøke å finne frem til kabler med "tilstrekkelig" kvalitet og egenskaper, til "fornuftig" pris. Og - det er rett og slett ikke så dyre kabler jeg har endt opp med, selvom ht.kablene er LC Audio-baserte DIY kabler, som sikkert hadde kostet noen tusenlapper om de skulle vært solgt ferdig terminert i fin forpakning gjennom en ordinær forhandler.

Men.. til "tema".
    Bakgrunnen for at jeg skriver "ganske enkelt", er at det med denne "LC Audio" kablen tilkoblet, i noen tilfeller, forplanter seg bass-vibrasjoner som får et par vinglass i vitrineskapet til å "klirre" og et lite bilde på veggen til å "skrangle". Om jeg bytter ut denne kablen med en 4kv "monsterkabel" (den multitrådkablen med transparent orange isolasjon) så er det umulig å "fremtvinge" disse vibrasjonene - selvom jeg forsøker å endre lydvolumet.

Nå er det ikke noe særlig problem å høre forskjell mellom disse 2 kablene heller da, for denne sk. "monsterkablen" er jo rett og slett "udugelig" til HiFi.

Hva sier evt. "kabelskeptikere" eller "målemafia´n" til dette "fenomenet". Det er ihvertfall ikke Placebo - for jeg tror ikke jeg har overnaturlige evner som får vinglass til å skrangle bare jeg "tror hardt nok".

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mystisk ja.
    Klarer du å gjenta fenomenet med folk på besøk?
    Med samme låt og samme volum selvsagt...

Må innrømme at seg syns det er litt merkelig at du foretrekker kabelen som får glassene til å klirre framfor den andre...
    Selv er jeg ikke særlig glad i å høre klirring fra vitrineskapet når jeg hører på musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    I mitt anlegg, som står i ei "ordinær" stue, er det faktisk ganske enkelt å fastslå at det er forskjell på kabler.
    Hvor mange ganger har du gjentatt forsøket?

Er du sikker på at du ikke flyttet på høyttalerne når du byttet kablene? Eller at ikke andre ting i rommet ble flyttet?

Er du sikker på at musikken var den samme, og at lydvolumet var eksakt det samme?

Er du sikker på at det ikke var en helt annen ting som fikk glassene til å klirre, og at dette bare tilfeldig passet med kabelbyttet?

Det skal ganske mange kontroll- og elimineringsrutiner til, for å kunne fastslå at et fenomen skyldes akkurat den faktoren du umiddelbart tror at er årsaken...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi forstår at du ikke skjønner hva vi snakker om. Vi kan ikke hjelpe deg med det, så lenge du ikke vil forsøke å skjønne.

Der har vi faktisk hele debatten i et nøtteskall.

Jeg leste nettopp en artikkel om "supertweetere", altså diskantelementer som når langt, langt over både det hørbare spekteret og det som faktisk er lagret på en musikkinnspilling.

Her er de målbare fakta helt klare:

Musikk spilt på vanlige instrumenter inneholder få eller ingen toner over en frekvens på ca 5.000 Hz. Det som når over 5 kHz er stort sett overtoner, og lyden er ganske svak.

Menneskets hørsel er heller ikke særlig følsom ved slike frekvenser. Voksne mennesker hører sjelden toner over 16 kHz -- og om vi kan høre så høye toner i en enkel hørselstest uten bakgrunnsstøy, er det mer enn tvilsomt om vi er istand til å høre dem i musikk.

Digitale innspillings/lagringsformater kutter gjerne ved 20 kHz. Vinyl kutter i praksis ved langt lavere frekvens.

Likevel mener mange at "supertweetere" forbedrer lyden...

Akkurat det utsagnet av AV-fallet syns jeg var veldig bra!

Ingen tvil om at det er sterke meninger i begge leirer, men at de som ikke opplever at det fins forskjell på kabler tilskriver oss som opplever det motsatte en slik evne til å høre noe helt annet enn hva som formidles av høyttalerne, det syns jeg er merkverdig. Placebo er et utrykk som misbrukes til de grader.

Kabeldebatten er lett som en plett. De som ikke klarer å måle forskjell trenger bedre måleutstyr. Dagens måleutstyr når det gjelder lyd er jo faktisk ganske simpelt egentlig. Dette gjelder forøvrig både programvare og det fysiske måleutstyret. En dag kommer nok dette og på plass og den dagen kjøper nok en del seg nye kabler. (OBS, felle; de fleste høyttalerfabrikkanter pynter ikke på kablene inne i høyttalerer [av opplagte og naturlige årsaker], men selve spesifikasjonene er neppe den samme som ved en typisk lampeledning [som de stort sett har samme kappe som])

Så hva sir dette oss egentlig, sett fra en kabelprodusents perspektiv? Den ideelle kabel vil være en som er så nøytral som mulig og vil passe så mange høyttalere som mulig. Dette fører med seg store fordeler, men er ikke nødvendigvis så lett. Jo mer allsidig en kabel, jo bedre tar en seg betalt. Dette er allment akseptert i alle andre sammenhenger, selv om ikke den direkte prisen knyttet til produksjonen av varen stiger.

Om alle høyttalerfabrikanter oppgir alle spesifikasjoner av kablene de bruker, ville jo strengt tatt være det enkleste og man fikk kjøpe kabler av akkurat samme type kobber/sølv eller hva det måtte være. Enda bedre, de tilbydde de til oss til en relevant pris selv (ja, jeg er kjip. Les: hvor jeg kommer fra). Da kunne alle holdt stile og nytt musikken sin i fred

Mht. til blindtester i uansett slag vil nok mange feile, på samme måte som at du fryser helt til på det enkleste av spørsmål når deltar i "Vil du bli millionær" eller Jeopardy. Hørselen vår er så ubegripelig avansert for hvermannsen, hvordan de reagerer i testsituasjoner er det nok gjort lite forskning på, for hva er jo hensikten med forskning på dette området og ville ikke det strengt tatt også være umulig? Jo, forskningen ville innebært testing som potensielt er problemet.

Liten ting til kabelskeptikere. Jeg og du (og vi to) gikk og kjøpte oss samme høytalere og elektronikk en plass og de rimeligste kabler fra Clas eller hvor det nå enn måtte være. I dine ører var det godt nok, men jeg følte at noe kunne forbedres. Jeg kjøpte dermed noen andre kabler, kanskje jeg til og med lånte med meg forskjellige og valgte de jeg syntes låt best. Kanskje du også, bare for moro skyld lånte med deg noen, men hørte selv ingen forskjell og beholdte de fra Clas.

Placebo #1 Jeg hører forskjell fordi jeg ville høre forskjell?
    Placebo #2 Du hørte ikke forskjell fordi du ikke ville høre forskjell?
    (husker du jeg sa at dette er et ord som misbrukes?)

Tilbake til tenårene. Om dere husker tilbake til undgomstid hvor alt skulle være en konkurranse, så er det jo klart at hvem som har best hørsel også var på agendaen. Relevanse? Jo, det er jo helt klart for deg at jeg ikke har bedre hørsel enn deg og derfor så er det jo kun placebo som gjør at jeg hører forskjell. For meg derimot er det helt klart at jeg har bedre hørsel enn deg og derfor hører jeg forskjell og ikke du (ingen placebo nødvendigvis, du har bare dårlig hørsel). Du drar til legen (eller kanskje sesjon, du er jo tenåring tross alt) og du hører alle grove frekvenser mellom 20 og 18.000hz slik at du har da vel ikke dårlig hørsel? Men stemmer det egentlig? God hørsel er ikke bare evnen ørene dine har til å plukke opp lydfrekvenser, men også evnen de har til å skille nære frekvenser i lyd, smådetaljer, ikke bare det å høre dem. Her er det helt klart merkbare forskjeller mellom individene.

Konklusjonen i en hver kabeldebatt er at vi er alle en hel gjeng egoer som alle har rett mens alle med motsatt mening har feil. Jeg hører bedre enn deg og er smartere enn deg (sistnevnte helt usaklig frem til: Næhei, du hører ikke bedre enn meg og jeg er smartere enn deg fordi du hører ting som ikke finnes og tilber en kabelgud for så dom er duuuuu din domme domming (ja, det skrives med u, men jeg skriver - øh - fonetisk?). Fallgruven til sistnevnte er jo nettopp, hvor fælt er det ikke at nettopp du har brukt så mye penger på annlegget ditt og så får jeg en bedre opplevelse av det?

Bare på gøy siden den er fredag (ops, jeg begynte visst litt før dette, les: over):
    Vedr. de målebare supertweeterene er jo det helt klart at de gir bedre lyd da de får ørehårene våre til å vibrere på en annen måte, selv om vi ikke hører lyden (NB. effekten gjelder kun ved avspilling av materiale som inneholder nevnte frekvenser og er også bare en teori, men vi kan måle at elementene kan re-produsere frekvensene. Mvh SuperFabrikkant).

@erys: Våkn opp, selvsagt er det din hjerne som skaper en telekinetisk effekt som får glassene til å vibrere. Dette er jo bare en av mange evner tilskrevet oss TROENDE (fableaktig makttaktisk ord å bruke, les: religion).

Med det sagt, fra spøk til alvor, er dette "selv-frekvensen" (jada, glemmer alltid det rette uttrykket) til glassene (en plass mellom 800 - 1500Hz som regel) og en slik forskjell skulle være lett måle selv med en radioshack og forøvrig være en nokså merkbar forskjell. Det er neppe kabelen som får glassene til å vibrere som tilfører noe energi her, men snarer den andre som rett og slett demper dette området. Dette behøver ikke være kabelen i seg selv som gjør, men kombinasjonen av dens kobber og kobberet som er i kablene inni høytalerne (teoretisk).

God helg kranglefanter!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi forstår at du ikke skjønner hva vi snakker om.
    Jeg har til nå trodd at du var en relativt kunnskapsrik person, men her sprakk det fullstendig. Hvis du virkelig mener dette vil jeg påstå at du har mindre peiling på lyd enn jeg hadde da jeg ble konfirmert.

Side 31 av 51 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •