Hifitweaks, og effekten av disse - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 51 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1020
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg har en hørselstest fra i fjor som slo bra ut. Er jeg godkjent da?

Det som er litt rart er at jeg trodde dårlig hørsel ville slå likt ut på begge kablene, slik at forskjellen blir den samme? Men det er kanskje bare dyr kabel som blir påvirket av nedsatt hørsel, og ikke de billige?
    Fikk du dokumentert at utstyret de brukte til å teste hørselen din var av tilfredsstillende kvalitet og at det var kalibrert og kontrollert av dertil egnet organ? Om ikke er jeg redd det ikke er godt nok.

Og ja, det er selvfølgelig bare dyre kabler som blir påvirket av nedsatt hørsel. På mange måter kan en billig kabel nemlig sammenlignes med akkurat en hørselsskade; Detaljer i lyden blir borte.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    På mange måter kan en billig kabel nemlig sammenlignes med akkurat en hørselsskade; Detaljer i lyden blir borte.
    Og på hvilken måte skjer det, rent teknisk?

Hvordan kan det dokumenteres, når hverken målinger eller kontrollerte lyttetester fanger opp forskjellene?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Dersom du vil at vi skal gjennomgå en hørseltest før vi foretar en blindtest av kabler, så vil jeg at du gjennomgår en psykologevaluering før du foretar en seende test av kabler...
    +1

Fikk du dokumentert at utstyret de brukte til å teste hørselen din var av tilfredsstillende kvalitet og at det var kalibrert og kontrollert av dertil egnet organ? Om ikke er jeg redd det ikke er godt nok.

Og ja, det er selvfølgelig bare dyre kabler som blir påvirket av nedsatt hørsel. På mange måter kan en billig kabel nemlig sammenlignes med akkurat en hørselsskade; Detaljer i lyden blir borte.
    Jeg forventer at dette er ironisk ment.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Enig med deg der.

Jeg har vel funnet min max pris på 2000,- i rca kabelen ivertfall. Chord.

Ellers på xlr tror jeg det er lite/mindre forskjeller da en der har egen jord.
    Hvorfor går den "magiske" grensen på 2000,-
    Er det lommeboken, godfølelsen eller produktets kvaliteter som er avgjørende?

Tro kan du gjøre i kirken... ;-)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Hvordan kan det dokumenteres, når hverken målinger eller kontrollerte lyttetester fanger opp forskjellene?
    Hva går egentlig Hifi-interessen din ut på, siden alt må dokumenteres og ha en faglig forklaring for at du skal kunne ta det til deg. Er det slik ellers i livet ditt, må du analysere sammensetningen i en pølse før du kan akseptere at den faktisk er bedre enn en annen? Hvis du mener at alle kabler låter likt, så er det merkelig at du finner det interessant å diskutere temaet i det hele tatt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:lol: Det var en spøk, pust rolig.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Bingo!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ettertanke:

Pussig nok var det pga. de sterke motsetningene og den høye temperaturen i diskusjonen som gjorde at jeg hev meg med i debatten tidligere, med det resultatet at jeg sammenliknet to kabler og til min store overrskelse hørte en større forskjell enn jeg trodde var mulig. Før jeg gjorde det var jeg nokså sikker på at de ville låte likt, og lo litt av Lovemusikk & Co for påstandene deres.

Så hadde det ikke vært for fanatismen til enkelte av "målegutta" så hadde jeg vært en liten målemann selv

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en spøk, pust rolig.
    En spøk for deg, den alminnelige oppfatningen blant de fleste her inne. Som fortsatt ikke har stilt seg disse helt elementære spørsmålene.

Sitat Opprinnelig postet av AV-fallet
    Så hadde det ikke vært for fanatismen til enkelte av "målegutta" så hadde jeg vært en liten målemann selv
    Hva er fanatisk ved å mene at man skal ha saklig grunnlag for en påstand? Ordet fanatisme brukes vanligvis om folk som har fikse ideer og ikke er villige til å sette dem på prøve. Vis meg gjerne en kabelentusiast som tør å sette de subjektive opplevelsene sine på prøve...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spøk for deg, den alminnelige oppfatningen blant de fleste her inne. Som fortsatt ikke har stilt seg disse helt elementære spørsmålene.

Hva er fanatisk ved å mene at man skal ha saklig grunnlag for en påstand? Ordet fanatisme brukes vanligvis om folk som har fikse ideer og ikke er villige til å sette dem på prøve. Vis meg gjerne en kabelentusiast som tør å sette de subjektive opplevelsene sine på prøve...
    En fanatiker er en som er helt fastlåst til sine meninger, og som anser alle andre synspunkter for utenkelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanaticism is a belief or behavior involving uncritical zeal, particularly for an extreme religious or political cause or in some cases sports, or with an obsessive enthusiasm for a pastime or hobby.
    Min utheving.

Når man tenker på hvilken av leirene som har den overveldende vitenskapelige tyngden, så kan man trekke sine egne konklusjoner om hvem som er fanatisk....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanaticism is a belief or behavior involving uncritical zeal, particularly for an extreme religious or political cause or in some cases sports, or with an obsessive enthusiasm for a pastime or hobby.

Her er det vel neppe snakk om en "cause" enten religiøs eller politisk. Ei heller kan det sies å være en "obsessive enthusiasm" når påstanden går ut på å at en kabel som kostet 498,- for 15 år siden utmerket seg lydmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En fanatiker er en som er helt fastlåst til sine meninger, og som anser alle andre synspunkter for utenkelige.
    Nettopp.

Så hvem er fanatikerne -- vi som forsøker å lære noe om det som interesserer oss ved å søke etter gode kilder, tester og teori, eller de som holder fast på det de alltid har trodd og ikke stiller spørsmålstegn ved noe som bekrefter troen?

Som jeg skrev et annet sted, virker det som om de få medlemmene som sitter på kunnskap ikke lenger gidder å bidra til diskusjonene her; sikkert pga den stadige terpingen på klisjéer, påstander om at folk har dårlig hørsel o.s.v. Jeg synes det er synd at forumet skal ødelegges på denne måten. Men det er naturligvis grenser for hvor lenge jeg gidder å slåss...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et annet 'sentralt' norsk forum ble det nettopp endret i reglene, der kabeldiskusjoner ble forbudt, kapelskeptikere fikk munnkurv og beskjed om å la kabeltroende være i fred. Ikke engang i kabelunderforumene var det lov å diskutere dette. Jeg meldte meg ut av det forumet.

Så la oss håpe ikke det samme skjer her. Er enig med Fahnsen at det begynner å bli gammelt med disse evige benektelsene av kabelentusiastene, som ikke VIL se vår side av saken.

Men sånn går nå dagene.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.

Så hvem er fanatikerne -- vi som forsøker å lære noe om det som interesserer oss ved å søke etter gode kilder, tester og teori, eller de som holder fast på det de alltid har trodd og ikke stiller spørsmålstegn ved noe som bekrefter troen?

Som jeg skrev et annet sted, virker det som om de få medlemmene som sitter på kunnskap ikke lenger gidder å bidra til diskusjonene her; sikkert pga den stadige terpingen på klisjéer, påstander om at folk har dårlig hørsel o.s.v. Jeg synes det er synd at forumet skal ødelegges på denne måten. Men det er naturligvis grenser for hvor lenge jeg gidder å slåss...
    Hvis vi hadde drevet med rakettforskning så hadde jeg vært hakket nærmere enig, men slik er det ikke. Det vesentlige med denne hobbyen er, i mine øyne, å kose seg med flotte lyd&bilde-opplevelser. Da blir målinger og tekniske data mindre interessant i forhold til det man selv finner ut av. Påstander om dårlig hørsel har jeg aldri hørt fra noen på kabel-siden, men kun fra målegutta. Artig at du tok fram den. Jeg tar også til meg kunnskap, og lærer stadig noe nytt, men jeg føler ikke akkurat at jeg må vite alt som er å vite om Hifi.

Igjen kommer det tydelig fram at du ikke i det hele tatt en gang prøøøøver å få med deg det folk sier: "det de alltid har trodd", sier du! Rett før sa jeg at jeg inntok nåværende standpunkt bare for en kort tid siden, og siden da har jeg ikke gjort stort annet enn å stille spørsmålstegn, men det ser ikke ut til at noen klarer å komme opp med noe annet enn placeboeffekten som forklaring, og hvis lyd er "all in your mind" så er det vel liten vits i å høre musikk, ihvertfall på et bra anlegg. Da holder det med en liten reiseradio, den også formidler det mest vesentlige i musikken. Så kan du jo sitte å late som om det låter bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstander om dårlig hørsel har jeg aldri hørt fra noen på kabel-siden, men kun fra målegutta.
    ?!

Dårlig hørsel, dårlig anlegg... Dette er gjentatt så mange ganger, at du umulig kan ha oversett det. Jeg kunne nevne 5-6 navn som går igjen, men lar det være nå.

Jeg legger også til (igjen): Rene personangrep, PM, private mailer.

Det er bare å bla tilbake i denne og lignende tråder og se selv.

For meg og en del andre, gjelder dette: Å skaffe seg kunnskap som gjør det mulig å finne det utstyret som gir best mulig resultat for de pengene man kan avse. Da gjelder det også å lære litt om hva det ikke er noen vits i å bruke penger på.

P.g.a. spesielle omstendigheter (utenlandsopphold) har jeg hatt 2 år å lære på. Som akademiker har jeg kunnet gå systematisk fram, og har relativt lett kunnet skille ut det rene sprøytet jeg snart fant ut at dominerte de fleste hi-fi-fora og blader, og så å si all markedsføring. At jeg kommer fra en familie full av elektrikere, teknikere etc, har en god del praktisk teknisk erfaring fra ungdommen, og kjenner mange musikere, lydfolk o.l., hjelper naturligvis også på her.

Jeg har funnet "idealanlegget" til stuen, men ønsker god lyd i alle rom, og leter fortsatt etter utstyr for å utfylle det jeg hadde fra før eller erstatte slikt jeg kjøpte før jeg innså at rådene som gis i fora og blader stort sett er ubrukelige.

Inntil jeg er ferdig med den prosessen, kommer jeg nok til å henge rundt på enkelte fora -- men om AV-forum er et blivende sted, har jeg mine tvil om. Som jeg har nevnt en del ganger, finnes det fora der man kan diskutere direkte med fagfolk.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?!
    Jeg legger også til (igjen): Rene personangrep, PM, private mailer.
    De gangene jeg har sett personangrep her inne har som regel vært rettet mot en viss vestlending som har hatt en tendens til å utrykke seg rett fra levra. Hvis du har vært plaget med pm og mail av en type som ikke ville tålt dagens lys, så er det nokså trist, og hvis de har vært av en truende art så burde de vel vært rapportert til admin/moderator .Men det er jo ikke så rart at folk blir provosert når tråder til stadighet blir hijacket av noen som egentlig bare vil frem til at temaet ikke er noe å diskutere. Hvis alle skulle vært enig med deg så hadde vi ikke trengt noe forum, men en infoside eller en slags faq. Hvis det dukker opp en tråd hvor noen stiller spørsmål om to cd-spillere til 25000,- så driver jeg ikke gjentatte ganger og prøver å overbevise dem om å kjøpe en spiller til 399 på europris. Da er ikke det en tråd for meg. Hvis noen ønsker veiledning om kjøp av partyhøyttaler så gir jeg dem ikke en link til en highendleverandør.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det dukker opp en tråd hvor noen stiller spørsmål om to cd-spillere til 25000,- så driver jeg ikke gjentatte ganger og prøver å overbevise dem om å kjøpe en spiller til 399 på europris. Da er ikke det en tråd for meg. Hvis noen ønsker veiledning om kjøp av partyhøyttaler så gir jeg dem ikke en link til en highendleverandør.
    Men nå er vel dette en tråd om "Hifitweaks, og effekten av disse", så å komme med objektive sannheter, meninger og forslag bør jo være innenfor rimelighetens grenser.

Jeg er her for å lære og underholdes, tydeligvis i motsetning til en del andre aktive her inne -ikke nødvendigvis rettet mot deg, AV-Fallet. Hvis noen kan overbevise meg om at høyttalerkabler er en god investering lydmessig, fremfor ren eierglede, så er jeg åpen for det. Jeg venter i spenning! Og et lite tips; jeg er ikke troende nok til å bli overbevist av subjektive observasjoner og ytringer.

Hvis noen leser noen av definisjonensbeskrivelsene (ref: wiki) så kan man dra noen interessante paralleller mot mellom troende og kabelnissene - f.eks:
    *Substansielle definisjoner søker å beskrive religionenes felles innhold ut fra deres innhold (substans). Da tar man utgangspunkt i menneskers tro på bestemte fenomener som går ut over det hverdaglige. Eksempler på slike fenomener kan være troen på en gud, på ånder eller på magi.
    *Andre funksjonelle definisjoner fokuserer på at religion først og fremst har en sosial funksjon gjennom å skape et felles verdigrunnlag for en nasjon eller en annen type sosial gruppe.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg har en hørselstest fra i fjor som slo bra ut. Er jeg godkjent da?

Det som er litt rart er at jeg trodde dårlig hørsel ville slå likt ut på begge kablene, slik at forskjellen blir den samme? Men det er kanskje bare dyr kabel som blir påvirket av nedsatt hørsel, og ikke de billige?
    Tenkte vel i mer baner at har en redusert hørsel vil en ikke høre alle detaljer osv..
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poeng, på sett og vis. Men velg en annen størrelse på kammen. De fleste mener nok ikke det, men det er grunnleggende forumdynamikk at det er de som er uenige med deg du trekker inn i debatten. De som er enige med deg melder seg sjeldent inn i debatten for at de er akkurat enige med deg. Det er som regel trigget av at de er uenige med motparten. Tenk over det. Det er lite rom for å stryke hverandre med hårene her.

Utover det begynte jeg, hele fire ganger, å skrive et lengre innlegg om hvordan lytteopplevelsen ikke er en sum av utstyr og målinger, men en sum av preferanser og følelser. Hver gang gav jeg opp. Kort oppsummert: Fahnsen hører ikke at målingene er korrekte, han er ikke et måleinstrument. Men følelsen av at han veit at de er det styrker opplevelsen hans. AV-Fallet hører ikke at kablene er byttet, han er ikke et måleinstrument. Men følelsen av at han veit at de er det styrker opplevelsen hans.

Hvorfor har jeg en A100 istedenfor en 4311? Fordi den låter bedre? Bullshit. It's shiny! Det er en jubileumsmodell! Det styrker opplevelsen min.

Så får dere diskutere dere i søvn om dere vil. Men bli f*en ikke ufine med hverandre, da kommer jeg å gir dere au på stumpen. Det har dere lite igjen for.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    +1

Hvorfor går den "magiske" grensen på 2000,-
    Er det lommeboken, godfølelsen eller produktets kvaliteter som er avgjørende?

Tro kan du gjøre i kirken... ;-)
    For meg, er max pris 175.000,-
    Nå var det kun en spøk, men tenker rundt der ja.. Da fikk jeg en god nok kabel på rca.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 30 av 51 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •