Hifitweaks, og effekten av disse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1020
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    MEN hvor mange dro fram skrutrekkeren og ettertrammet skruene sine (i stål ), etter å ha lest denne tråden
    Sikkert dei fleste ja.. Dei kommer sikkkert til å prøve messingskruer og, men forteller det ikke i denne tråden ivertfall. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tja si det?

Densitet - Wikipedia

Metallegeringer..

Messing fast 8,4–8,7
    Stål fast ca. 7,8–7,847

E-modul - Wikipedia

Messing og bronse 103-124 103 000-124 000
    Smijern og stål 190-210 190 000-210 000

Resonans - Wikipedia
    Dette svarte ikke på spørsmålet mitt. Massetetthet og elastisitet er noe ganske annet.

Høyere E-modul betyr også stivere stoff, og dermed kraftigere egenresonans. Så her beviser du at messing har lavere egenresonans (i amplitude) enn stål

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referanse? Har eg skrevet at eg syns det blir bedre lyd med å skifte ut til messingskruer?????? Kor tid skal dere lese alt eg skriver?
    :evil:

Riktig moment var nemt og på den videoen, då med moment produsentene anbefalte.
    Eg skrev og at youtube er det noen videoer om dette, igjen refererer eg til det første eg skrev her..
    JA!!

Det er netop det at jeg leser det du skriver at jeg svarte som jeg gjorde.

Hvis du ikke mener det du skriver i starten av denne tråden:

Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.
    Lyden kommer mer utav høyttalerne og bedre dynamikk, fastere bass f.eks.
    Husverten hans hadde spørt om han hadde fått nye høytttalere..

Så det er nok noe i dette med resonanser osv..
    ... så er det fint hvis du angir hva du egentlig mente med det du angir der.

Sitat Opprinnelig postet av lovemusikk
    Bare synd mine høyttalere er garanti på, ellers sku eg prøvd.
    Er det det at du fremdeles har garanti på høytalerene dine som var ditt egentlige budskap?

Ellers så svarte du ikke på det jeg skrev heller....

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, men man har jo den vanlige seende testingen der man lett kan tilegge nye egenskaper som kanskje ikke finnes. Litt morsomt egentlig at man får frem de samme forbedrings egenskaper som man jo får på kabler også. Kan du gi en forklaring på hva du tenker er kan være grunnen til hvorfor det er slik?

Ellers så burde det vel være obligatorisk skru til slike skruer med samme tiltrekknings moment, hvordan gjorde din bror dette?
    Spurte ikke om hva de nevnte på youtube, men hvordan din bror gjorde dette?

Jeg har f.eks ikke produsentens tiltrekknings prosedyre for høyttaler-elementer eller for messingskruer i treverk tilgjengelig, eller en momentnøkkel som er liten nok og nøyaktig nok for riktig Nm i en slik skrueforbindelse. En annen ting med tiltrekknings moment er at skal det gi noen mening og noen god kontroll på hvor stor sammenkobblingskraft flensforbindelenen får, må gjengestigning og friksjonen i gjengeforbindelsen være kjennt. Hvordan løste din bror dette? :roll:

Ellers så er det fint å se at du har begynnt å linke til wikipedia, det står mye riktig og god informasjon der. (Litt bolt teori) Nå gjelder det vel å ha litt bakgrunnskkunnskap for å skjønne de tingene du linker til. Det er fint om du kan forklare hvordan messingens Elastisitets modul vs stål gjør seg gjeldende i en slik skrueforbindelse, det er fint om du forklarer hva slags andre faktorer som gjør seg gjeldende i div skrueforbindelser. Hvor stor blir f.eks skruens frie lengde mellom anleggspunkt mot element flens, og høytaler kabinett for div høytalere?. Videre er vel materiale i element flensen ganske vesentlig for hvordan materiale i skruen vil jobbe ved belastning/vibrasjon.

Det er vel derfor ikke sikkert at det å bytte stål-skruene ut med messingskruer vil være possitivt for alle slike høytaler element flens forbindelser (hvis det er noen effekt), og skal man få en effekt, ville det vel være like naturlig at man i enkelte tilfeller vil få tilsvarende neggative effekter også, eller?

Edit: Slik er det i alle fall i andre sammenhenger, selv om jeg har et intrykk av at det i Audio verdenen er helt andre naturlover som gjelder, både i skrue forbindelser, kabel teori, menneskets sanseapparat osv....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    JA!!

Det er netop det at jeg leser det du skriver at jeg svarte som jeg gjorde.

Hvis du ikke mener det du skriver i starten av denne tråden:

... så er det fint hvis du angir hva du egentlig mente med det du angir der.

Er det det at du fremdeles har garanti på høytalerene dine som var ditt egentlige budskap?

Ellers så svarte du ikke på det jeg skrev heller....

Spurte ikke om hva de nevnte på youtube, men hvordan din bror gjorde dette?

Jeg har f.eks ikke produsentens tiltrekknings prosedyre for høyttaler-elementer eller for messingskruer i treverk tilgjengelig, eller en momentnøkkel som er liten nok og nøyaktig nok for riktig Nm i en slik skrueforbindelse. En annen ting med tiltrekknings moment er at skal det gi noen mening og noen god kontroll på hvor stor sammenkobblingskraft flensforbindelenen får, må gjengestigning og friksjonen i gjengeforbindelsen være kjennt. Hvordan løste din bror dette? :roll:

Ellers så er det fint å se at du har begynnt å linke til wikipedia, det står mye riktig og god informasjon der. (Litt bolt teori) Nå gjelder det vel å ha litt bakgrunnskkunnskap for å skjønne de tingene du linker til. Det er fint om du kan forklare hvordan messingens Elastisitets modul vs stål gjør seg gjeldende i en slik skrueforbindelse, det er fint om du forklarer hva slags andre faktorer som gjør seg gjeldende i div skrueforbindelser. Hvor stor blir f.eks skruens frie lengde mellom anleggspunkt mot element flens, og høytaler kabinett for div høytalere?. Videre er vel materiale i element flensen ganske vesentlig for hvordan materiale i skruen vil jobbe ved belastning/vibrasjon.

Det er vel derfor ikke sikkert at det å bytte stål-skruene ut med messingskruer vil være possitivt for alle slike høytaler element flens forbindelser (hvis det er noen effekt), og skal man få en effekt, ville det vel være like naturlig at man i enkelte tilfeller vil få tilsvarende neggative effekter også, eller?

Edit: Slik er det i alle fall i andre sammenhenger, selv om jeg har et intrykk av at det i Audio verdenen er helt andre naturlover som gjelder, både i skrue forbindelser, kabel teori, menneskets sanseapparat osv....
    Eg syns mange her er direkte treige eller så vil dei ikke skjønne det som blir skrevet.
    Det var svar på flere spørsmål.

Nei,garantien min er årsaken til at det er snø her hos oss.. seff er det fordi det er garanti på dei at eg ikke gjør det med dei.
    Broderen prøvde det ja og enten er det fordi at dei elementa vart tilskrudde eller så er det fordi det er messingskruer no. Og kordan han testa det? ved å lytte!!! ikke måle noe i det hele.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er f.eks en video om dette..

YouTube - The Oddiophile Eps. 5 More Brass Screws

Så slipper eg forklare noe eg har lite peiling på..og heller aldrig har testet.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men..

Men hvis du kan bekrefte at lyden ikke ble bedre, men det ble mere dynamikk å fastere bass, forde du har hørt forskjellen uten å ha hørt det med stålskruer, forde du ikke vet om det var forde de ikke var starmmet skikkelig? eller byttet dere skruene uten å stramme stålskruene men strammet messingskruene skikkelig?

Blir forvirret her jeg.. Kankje ikke alt på youtube er seriøst? folk i alle aldere har jo mulighet til å legge ut egne videoer, å med den kvaliteten det ofte er på slike videoer så er det vel lett å manipulere .

Uansett, hvis du hørte forskjell, kan du vel ta av deg hatten å si at du har hørt med både stål å messing, da broren din allerede hadde satt de på før du kom for å høre forskjell? hehe, eller hører du forskjell når du lytter på annlegget hans med flere ukes mellomrom? kan han ha plassert de en smule annerledes enn han hadde sist du var der? kan det superhørselen din som blir svekket med tiden?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er f.eks en video om dette..

YouTube - The Oddiophile Eps. 5 More Brass Screws

Så slipper eg forklare noe eg har lite peiling på..og heller aldrig har testet.

Jeg synes introen ga en veldig god oppsumering av hele denne debatten og resten av videoens innhold

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT men mye rart er å høre, husker jeg leste om en volumknott i trevirke som skulle gjøre alt mye bedre også for noen år siden, om man googler "wooden volume knob" så finner man diskusjoner om knotter til opp mot 500 dollar

Astronomically overpriced audiophile equipment - Boing Boing

husker ikke opphavet er så mange år siden mer morsome tiltak folk har, jodda kan vel hende den har den "optimale tyngden" på potmetere til å få det til å ha optimale operasjons forhold elns :P

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette føyer seg inn i den lange rekken av svada jeg har fått servert av folk oppgjennom tiden.

Bedre lyd av
    *Sykkelslange under CDspilleren
    *Spesialrensemiddel for CDplater
    *Rengjøre alle kablene i anlegget
    *Heve høyttalerkablene litt opp fra gulvet
    *Spikes under forsterkerne
    *Tykkere strømkabel
    *Innbrente kabler
    *Avmagnetiserte kabler
    *Innspilte kabler
    *.....
    *.....
    *og nå, bytte til messingskruer

Lurer på hva det neste blir....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Men hvis du kan bekrefte at lyden ikke ble bedre, men det ble mere dynamikk å fastere bass, forde du har hørt forskjellen uten å ha hørt det med stålskruer, forde du ikke vet om det var forde de ikke var starmmet skikkelig? eller byttet dere skruene uten å stramme stålskruene men strammet messingskruene skikkelig?

Blir forvirret her jeg.. Kankje ikke alt på youtube er seriøst? folk i alle aldere har jo mulighet til å legge ut egne videoer, å med den kvaliteten det ofte er på slike videoer så er det vel lett å manipulere .

Uansett, hvis du hørte forskjell, kan du vel ta av deg hatten å si at du har hørt med både stål å messing, da broren din allerede hadde satt de på før du kom for å høre forskjell? hehe, eller hører du forskjell når du lytter på annlegget hans med flere ukes mellomrom? kan han ha plassert de en smule annerledes enn han hadde sist du var der? kan det superhørselen din som blir svekket med tiden?
    Ja var dette med å følge med da..
    Han hadde strammet orginalskruene en stund før han skiftet til messingskruer.. Eg mener eg ikke hørte etter han strammet stålskruene, men lyttet først nå etter at messingskruene vart skrudd i..

Så må du lese dette og: Eg har ikke sakt at dette virker, bare det at eg er åpen for at det virker. Og at eg på sikt, i jula kanskje, teste dette på mine MA høyttalere eg har stående for å finne det ut selv. Da først stramme til orginale og lytte før eg skifter.
    Høyttalere:

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Dette føyer seg inn i den lange rekken av svada jeg har fått servert av folk oppgjennom tiden.

Bedre lyd av
    seriøst?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk: du skriver stadig i desse diskusjonstrådene av vi MÅ lese ALT du skriver. Men du motsier deg sjølv, og snakker rund deg sjølv så hvem som helst som prøver å følge med blir svimmel, og deretter klager du på at folk ikkje leser det du skriver. då går det jo ikkje ann å kommentere noko som helst, siden du har kommet med mange forskjellige utsagn. blir eit utsagn kommentert, gjemmer du deg bak ett annet og sier "les det eg skriver".
    på tide å komme med en konkret meining om saken?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var dette med å følge med da..
    Han hadde strammet orginalskruene en stund før han skiftet til messingskruer.. Eg mener eg ikke hørte etter han strammet stålskruene, men lyttet først nå etter at messingskruene vart skrudd i..

Så må du lese dette og: Eg har ikke sakt at dette virker, bare det at eg er åpen for at det virker. Og at eg på sikt, i jula kanskje, teste dette på mine MA høyttalere eg har stående for å finne det ut selv. Da først stramme til orginale og lytte før eg skifter.
    Kan du da fortelle meg hvordan vi skal tolke følgende utsagn fra deg :

"Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.

Kan du gi meg et ordentlig svar på det ??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Kan du da fortelle meg hvordan vi skal tolke følgende utsagn fra deg :

"Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.

Kan du gi meg et ordentlig svar på det ??
    For ørtende gang..

Eg trur eg hørte sist før han skrudde til orginalskruene og ikke fått hørt før nå etter messingskruene kom i.
    Høyttalere:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bedre lyd av
    *Spesialrensemiddel for CDplater
    *Rengjøre alle kablene i anlegget
    *Heve høyttalerkablene litt opp fra gulvet
    *Spikes under forsterkerne
    *Tykkere strømkabel
    *Innbrente kabler
    *Avmagnetiserte kabler
    *Innspilte kabler
    *.....
    *.....
    *og nå, bytte til messingskruer

Vibrasjonsdempende hifirotter.
    Hifitweaks, og effekten av disse-rotte-jpg

Magiske tre/metall-klosser til kun kr 28500,-
    Hifitweaks, og effekten av disse-acoustic-art-magic-jpg

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemte dypfrysing av cd-plater. Slurv.

I skjermede høyttalere burde vel ikke den magnetiske påvirkningen til jernholdige skruer ha noe å si, der når jo ikke magnetfeltet utenfor koppen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    seriøst?
    Ja det er seriøst ja.
    Det var en av de første svada-tweakene jeg hørte om.
    Har du ikke hørt den?

En oppblåst (men ikke hard) sykkelslange under CDspilleren vil fungere som en "støtdemper" fra omgivelsene ved å eliminere vibrasjoner som forplanter fra høyttalerne via gulvet og opp gjennom racket til CDspilleren.
    Dermed vil CDspilleren få spille "uforstyrret", noe som skulle gi bedre lesing av platen samt bedre lyd.
    Bedre ro i lydbildet, strammere bass....you name it!
    Og dette var jo selvfølgelig en svært hørbar tweak! De som testet dette påsto at det måtte være den mest lønnsomme tweaken med tanke på pris/ytelse.
    Billigste måten på oppgradere lyden i anlegget.

Jeg tipper at forskjellene man opplever ved denne tweaken er omtrent like stor som når man bytter ut alle skruene til høyttalerelementene med messingskruer.
    De med bra nok anlegg og dobbelt så god hørsel som normale folk kan jo teste det. Det hadde vært interessant!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Du glemte dypfrysing av cd-plater. Slurv.
    Haha, ja stemmer...kom ikke på den og de Audiomur nevnte.
    Har sikkert glemt mange fler....det er jo så mange lure triks der ute

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 Bendalf!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Magiske tre/metall-klosser til kun kr 28500,-
    Hifitweaks, og effekten av disse-acoustic-art-magic-jpg
    Leste om de dingsene for en stund tilbake... definitivt noe av det mest graverende jeg har sett, særlig med tanke på prisen de forlanger...:evil:

Side 3 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •