Hifitweaks, og effekten av disse - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 51 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1020
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja,det er forskjell på kabler.
    Den sannheten er allerede nevnt, og mer eller mindre allment akseptert, tidligere i denne tråden... gjentatte ganger!

Med fare for å gjenta meg selv, så går diskusjonen ut på hvorvidt det er hørbart. Og ikke si at jeg ikke leser innleggene dine!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En annen form for kvasiforskning er kjønnsforskningen som drives i regi av den norske stat. Her kom det helt tydelig fram i serien "hjernevask" at forskerne retter forskningen sin mot ønskede resultater ved å holde seg unna felter som vil gi uønskede resultater, som å se på de biologiske aspektene.
    Jeg er også skeptisk til Norske kjønnsforskere spesielt, og samfunnsforskere generelt. Ikke fordi jeg mener at alle er inkompetente eller uærlige, men fordi:
    • det virker som om den skandinaviske grenen av slike vitenskaper opererer med andre normer enn internasjonalt, og f.eks naturvitenskapene.
    • Akademisk distanse blir heller liten når midt-østen-forskere er åpent medlem i halv-militante grupper som representerer en side i konflikten, eller når de som forsker på samspillet mellom menn og kvinner i samfunnet er medlemmer i ottar og ønsker menn dit peppern gror.
    • Dette er fag som har store økonomiske/politiske koblinger, følgelig har politikere stor interesse av å styre forskningen

Les forøvrig serien Aftenposten har hatt om departementer som overkjører forskere og institutter når de ikke liker konklusjonene. Forskning er en vare (nesten) som alt annet, og når kjøper ikke liker varen så vil han/hun prøve å endre den. Deretter brukes rapporten (og forskerens/instituttets rennome) til å legitimere en eller annen politikk ovenfor folket. Og politikerne/byråkratene er ansatt for å tjene folket...
    Vitenskapen skal vi respektere og sette pris på. Det er god forskning som har gjort at vi f.eks. kan sitte på ræv å ha denne opplysende diskusjonen på internett. Men vi må prøve å skille hva som er god og dårlig forskning.
    Vanskelig... Man kan selvsagt prøve å lese seg opp på wikipedia og fagbøker og følge argumentasjonen selv, vitenskap handler om å gi korrekte og relevante prediksjoner vha testbare hypoteser som søker å forklare observasjoner av verden rundt oss.
    Scientific method - Wikipedia, the free encyclopedia

En måte er den konservative tilnærmingen: dersom en "sannhet" har eksistert i 50 år uten at noen har greid å rive den ned, så er det kanskje en bedre "sannhet". En annen måte er å lese Science som er et kryssfaglig magasin hvor statusen ved å bli publisert ligger veldig høyt.
    Angående kabler (for å ta et sidesprang) så mener jeg at jeg hørte en helt markant forskjell da jeg byttet kabler fra biltema til taralabs, og jeg mener at den forskjellen var for markant for å skyldes placebo.
    Hvilke undersøkelser har du gjort som gjør at du kan ha noen formening om hvor store/små opplevde forskjeller placebo kan lede til? Siden placebo kan gjøre at sterke smerter blir dempet eller forsvinner så er det rimelig å anta at placebo kan være en sterk kraft?
    Kan konklusjonen være at biltemakablene rett og slett er feilkonstruerte. Eller kan det være at Taralabskablene er konstruert for å gi en form for forvrengning som kan virke "oppmykende" på lyden, altså at det er den minst nøytrale kabelen som låter best i mine ører. Har luftet dette før en gang men fikk ingen respons. Kan vi prøve å ta denne diskusjonen uten å kalle hverandre for idioter?
    Selv de gangene hvor jeg synes at noen er idioter (det har hendt) så har det skjelden kommet noe godt ut av å kalle dem det.

På meg virker det som om du løper til forhastede konklusjoner uten å ta seriøst alle forklaringsmodeller. Forventnings-bias (eller placebo) er alltid en potensiell forklaring så lenge man har testet seende. Grunnen til at man tar bryderiet (for det er et bryderi) med gode blindtester er utelukkende fordi man ikke forstår forventnings-bias godt nok til å utelukke det som forklaringsmodell på annen måte.

-k

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Knutinh
    Takk for et saklig innlegg.
    Nå har jeg dessverre dårlige muligheter for å få gjort en blindtest nå om dagen, og jeg kan ikke utelukke placeboeffekten helt, men vil så gjerne høre andre forklaringer på hvorfor noen av oss hører forskjell på kabler. Nå har det vært utført blindtester her inne som skiller kabler, riktignok er det ikke mulig å sjekke om de er riktig gjennomført, det kan jo være bløff for alt vi vet. Faktisk vil jeg våge å påstå at selv om jeg bestod en blindtest så ville enkelte her nektet å tro på det, og vi hadde vært like langt. Placeboeffekt henger vel sammen med forventninger, så når det ikke er forventninger tilstede blir vel den forklaringen litt feil. Jeg hadde ingen forventninger om å høre den forskjellen, i så fall måtte det ha vært underbevisst. Minner om at den der 256 kontra 320 mp3-testen som det var en del snakk om her hadde jeg absolutt null problem med å velge rett, det var rett og slett så åpenbar forskjell at det var ingen tvil. Likevel har jeg ikke klart å skille wav fra 128kb/s mp3 som jeg har rippet og encodet selv. Forstå det den som kan, men jeg sjønner ikke alt. Men joda, det hadde absolutt vært fornuftig å ta en blindtest, og jeg skal prøve å få til det en gang.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hater å gjøre dette, men klarer ikke å la være. skyt meg.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Dette dreier seg om semantikk. Selv om naturvitere sjelden reflekterer over det, kan ordet "bevis" (som jeg altså satte i gåseøyne) bety noe annet for en fysiker, enn for en biolog.
    Sitat Opprinnelig postet av Fanhsen
    Nei, det er umulig å bevise evolusjonsteorien
    jeg ser ingen gåseøyne..? såvidt jeg vet er det ingen naturvitere som har gyldige avvisninger av evolusjonsteorien. kom gjerne med referanser hvis dette er feil.

nok merenga, over til noe annet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    jeg ser ingen gåseøyne..? såvidt jeg vet er det ingen naturvitere som har gyldige avvisninger av evolusjonsteorien. kom gjerne med referanser hvis dette er feil.
    Det er en gjeng som henviser til bibelen som "motbevis". Jeg for min del anser denne diskusjonen som nok et bevis på at vi stammer fra apene, inkludert meg selv som gidder å bruke tid på dette 8)

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk vil jeg våge å påstå at selv om jeg bestod en blindtest så ville enkelte her nektet å tro på det, og vi hadde vært like langt.
    Berre ein måte å finne ut av det. For tips, sjå svaret under.

Men joda, det hadde absolutt vært fornuftig å ta en blindtest, og jeg skal prøve å få til det en gang.
    Det er vel egentlig ikkje så vanskelig. Berre i denne tråden har du fått fleire slike tilbud

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan vere dum som ei sild.

F.eks en video på youtube.
    Der hadde dei måket store svinger i snøen nedover ei gate. I enden runder måkingen tilbake i samme spor.
    Alle personene følgte den måkte gata, ingen gikk rett frem og når dem kom til "enden" gikk di tilbake.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Berre ein måte å finne ut av det. For tips, sjå svaret under.
    Det er vel egentlig ikkje så vanskelig. Berre i denne tråden har du fått fleire slike tilbud
    Her er det noe som har gått meg hus forbi, har jeg blitt invitert på blindtest? Hvor? Når?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noe som har gått meg hus forbi, har jeg blitt invitert på blindtest? Hvor? Når?
    Ai ai ai. Trudde eg siterte Lovemusikk.... Sorry mate

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    +1!
    ....Det blir som å skifte olje på bilen etter at den har gått 5000 km for mye på gammel olje; man "føler" at motoren går bedre, bilen oppleves som "fornøyd" og glad for litt omtanke.
    Jeg skjønner hvor du vil med analogien, men du treffer ikke helt.
    Årsaken er at moderne motorer er "lavfriksjonsmotorer" (moderne betyr ikke nødvendigvis årets modell!).

Olje er jo smøremiddelet til motoren, ofte er det også hydrauliske ventiler og andre komponenter som påvirkes av oljekvalitet og viskositet.

Når oljen brytes ned, blir den full av avfallsstoffer (det er jo tross alt en forbrenningsmotor). Dette gjør at man får økt friksjon i motoren, som fører til redusert effekt.

Videre, vil en veldig nedbrutt olje kunne komme seg ut i eksosanlegget og dekke til lambdasensoren. Kjører man riktig lenge på oljen, kan den også tette igjen veivhusventilasjonen, som igjen fører til at oljen vil bli presset ut i øst og vest.

Så, ja.. Oljeskift er en nødvendig ting, akkkuratt som å bytte oljefilter, luftfilter, tennplugger, m.m. Kjører man mange korte turer, må det gjerne byttes så ofte som 5.000km. Vinterens belastning er også mye værre for oljen, enn sommeren.

Jeg vil si at det som ikke kan måles av differanse, i studio, under kontrollerte omgivelser, vil jeg i stor grad se bort i fra. Årsaken er:

1) Du glemmer hvordan det var før, du husker ikke så bra som du tror.
    2) Å sammenligne venstre vs høyre høyttaler har ingen ting for seg på grunn av:
    A) Rommet ditt er neppe et studio, plassering på venstre og høyre høyttaler er nok ikke like optimale for lydkvaliteten (ene gir gjerne mer bass, som her hos meg!)
    B) Hvordan vet du at begge ørene dine hører identisk? (hvor høyt du hører, hvilke hz)
    C) Hvordan vet du EGENTLIG hvordan musikken skal høres ut?

Jeg mener mao.:
    Skal man se om slike ting virker, må man ha 100% kontrollerte forutsetninger.
    Å flytte en høyttaler ødelegger hele testen.
    Å ha test uten å måle / analysere gitte frekvenser, er bortkastet tid.

Ps. jeg sier dette med tanken om å kunne bevise at noe har blitt bedre.
    "bedre" er jo subjektivt, det vet alle, men det er jo en fasit på hva som i teorien gir et bedre resultat. (mer linjært). Mekker man på høyttaleren og den nå farger lyden mer, vil de fleste bare legge merke til "mer lyd" og tro det er "bedre lyd".

Jeg er for all del ingen "lydmann", men alle vet at folk er veldig lett lurt.. Går 100 folk inn på elkjip for å kjøpe tv, blir 99 av de lurt til å kjøpe den overjusterte tven med bilde som ser helt jævlig ut. (de tenker jo at de andre ser så blass ut i forhold!).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten:
    Selv temperatur har ganske stor påvirkning av en høyttaler!
    Så studioet må også ha kontroll på temperaturen!

Jeg tipper at luftfuktigheten også kan ha en målbar påvirkning.
    (Jeg VET at temperatur har MYE å si, har sett veeeeldig mange målinger på dette, jfr. bilstereo/hifi).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Jeg skjønner hvor du vil med analogien, men du treffer ikke helt.
    Årsaken er at moderne motorer er "lavfriksjonsmotorer" (moderne betyr ikke nødvendigvis årets modell!).

Olje er jo smøremiddelet til motoren, ofte er det også hydrauliske ventiler og andre komponenter som påvirkes av oljekvalitet og viskositet.

Når oljen brytes ned, blir den full av avfallsstoffer (det er jo tross alt en forbrenningsmotor). Dette gjør at man får økt friksjon i motoren, som fører til redusert effekt.

Videre, vil en veldig nedbrutt olje kunne komme seg ut i eksosanlegget og dekke til lambdasensoren. Kjører man riktig lenge på oljen, kan den også tette igjen veivhusventilasjonen, som igjen fører til at oljen vil bli presset ut i øst og vest.

Så, ja.. Oljeskift er en nødvendig ting, akkkuratt som å bytte oljefilter, luftfilter, tennplugger, m.m. Kjører man mange korte turer, må det gjerne byttes så ofte som 5.000km. Vinterens belastning er også mye værre for oljen, enn sommeren.
    Hehe, ok kanskje oljeskift ikke var representativt, men jeg opplever samme ytelsesforbedring etter å ha tatt vårpussen også, dvs utvendig og innvendig vask, støvsuging, vinduspuss samt tømme askebegeret for akkumulert sjokoladepapir gjennom vinteren.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok kanskje oljeskift ikke var representativt, men jeg opplever samme ytelsesforbedring etter å ha tatt vårpussen også, dvs utvendig og innvendig vask, støvsuging, vinduspuss samt tømme askebegeret for akkumulert sjokoladepapir gjennom vinteren.
    Synes bilen min blir betydelig sprekere når jeg nettopp har fått en god skvett ny fersk, deilig diesel på tanken. Drar godt på ut av stasjonen, ah, digg! Pussig, siden den burde istedet bli marginalt tregere pga. vektøkningen. Dette er selvfølgelig en ren psykologisk effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Den sannheten er allerede nevnt, og mer eller mindre allment akseptert, tidligere i denne tråden... gjentatte ganger!

Med fare for å gjenta meg selv, så går diskusjonen ut på hvorvidt det er hørbart. Og ikke si at jeg ikke leser innleggene dine!
    Jeg synes det er så merkelig at man ikke forholder seg til helt basic emperiske prinsipper.

Sett at noen mener det er forskjell på kabler så er det jo bare å måle å identifisere dette i en graf.

Da kan jeg velge kabler utifra ytelse vs pris. Det gjør jeg på alt annet, og det er ubegripelig hvorfor dette ikke er standard i hifiland.

Dette gjelder forsåvidt alle de andre tiltakene jeg må vurdere og sile ut.

Jeg som alle andre må igjen prøve å feile for å se etter effekt, i stedet for at noen stikker fingern i jorda å faktiskt måler forskjellen så man slipper bruke så mye tid på ting som sikkert bare er tull.

Jeg har brukt 2 uker nå på å lese meg opp rundt de tekniske egenskapene rundt høytaler kabel uten å finne en eneste argument på at noe annet en lengde og tykkelse har noe som helst målbar relevant effekt.

Jeg sier ikke i seg selv at det _er_ sån, jeg sier bare at det er umulig for en lekman å finne relevant fakta.

Tror faktiskt alldrig jeg har vært så skuffet i hele mitt liv.

Mitt eneste ønske er å være innefor "spech" i forhold til mitt utstyr, og kunne ettermåle/verifisere dette.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel ikke en reell ytelses forbedring, men at følesen man får ved bruk blir mer possitiv. Skjønnte godt oljeskift ekempelet ditt tidligere tols1, selv om det som DaButcher var inne på er en del forskjeller. I den forbindele er vel også oljefilter skift også en vel så viktig del av dette, det kan man av og til se effekten av på oljetrykks måleren.....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg synes det er så merkelig at man ikke forholder seg til helt basic emperiske prinsipper.

Sett at noen mener det er forskjell på kabler så er det jo bare å måle å identifisere dette i en graf.

Da kan jeg velge kabler utifra ytelse vs pris. Det gjør jeg på alt annet, og det er ubegripelig hvorfor dette ikke er standard i hifiland.

Jeg som alle andre må igjen prøve å feile for å se etter effekt, i stedet for at noen stikker fingern i jorda å faktiskt måler forskjellen så man slipper bruke så mye tid på ting som sikkert bare er tull.

Jeg har brukt 2 uker nå på å lese meg opp rundt de tekniske egenskapene rundt høytaler kabel uten å finne en eneste argument på at noe annet en lengde og tykkelse har noe som helst målbar relevant effekt.

Jeg sier ikke i seg selv at det _er_ sån, jeg sier bare at det er umulig for en lekman å finne relevant fakta.

Mitt eneste ønske er å være innefor "spech" i forhold til mitt utstyr, og kunne ettermåle/verifisere dette.
    En "normal" konstruert høyttalerkabel, har svært små variasjoner i RCL-egenskapene. Det er viktig å ha en tilstrekkelig dimensjon som står i stil til last (strøm) og lengde på kabelen. En grei måte å verifisere hørbare forskjeller, er med blindtesting. De elektriske egenskapene innenfor en gitt verdi, vil ikke gi hørbare forskjeller.

Hvilken kabel lengder trenger du?
    Hvilken last/effekt snakker vi her?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det beste du kan gjøre er å la det være med de to ukene. Det er bortkastet tid. Det er ikke bevist hørbare forskjeller på normale kabler, de parameterne på en kabel som er av betydning kan gjenskapes for småpenger. Stort sett alle kabelprodusenter kjøper OEM kabler og pynter dem.
    Det er så utrolig mye interessant, viktig og målbart å lære om lydgjengivelse. Men du finner ikke mye av kunnskapen i forbrukerforum som dette. Du må over i DIY avdelingene, tekniske forum osv. Fokuser på akustikk, forskjellige høyttalerkonstruksjoner og spredningsprinsipper. Det er der de betydelige forskjellene ligger. Treffer du rett på dette i forhold til eget rom og smak, kan du få enormt god lyd til små summer sammenliknet med anlegg satt sammen av folk som har "lært" av hifiblekker, merketråder og markedsføringen til produsenter.

Prøv deg på hydrogenaudio.org og DIYaudio.com. Eventuelt begynn med: Amazon.com: Master Handbook of Acoustics (9780071603324): F. Alton Everest, Ken Pohlmann: Books & Amazon.com: Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (9780240520094): Floyd Toole: Books før du begynner å lese forum. Med litt forkunnskaper blir det lettere å skille empiri fra BS. Har selv begynt på de to bøkene nå, mye bra å lære der.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+100
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnen til forvirringen er ganske enkel: blant de som benytter seg av målinger og blindtester så er kabler nærmest et ikke-tema*). Det gir vanligvis ikke signifikante utslag, og dermed har man flyttet fokuset på andre ting.

Blant de som forkaster målinger og blindtester som verktøy så er det en "kakafoni" av meninger som spriker i alle retninger, men jevnt over så synes konsensus å være at veldig mye har betydning - til tider stor betydning, mye mer enn hva lærebøkene og proff praksis kan fortelle oss. Siden det er færre naturvitere og teknologer blant disse så finnes det ikke mange argumenter eller målinger som lett lar seg relatere til vitenskap.

Valget som leser er da å enten lese argumenter, rapporter og meninger fra andre (og ta problemet med å forstå problemstillingen og sile ut tullball), eller å gjøre egne tester under mest mulig realistiske forhold. Jeg skulle ønske at flere gjorde det siste.

-k

*)Veldig få bestrider at det er både målbar og hørbar forskjell på kabler dersom man legger forholdene tilstrekkelig til rette for det. Dersom man plasserer kilde, forsterker og høyttaler 100 meter fra hverandre, sørger for rikelig med elektromagnetisk støy i rommet, "matcher" komponenter ved å plukke ut de med inngangs/utgangs-impedanser som en lærer i elektro på videregående ville gråte av.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har lyst på et mørkere lydbilde, kjøper man kabler med svart plast rundt. Har man lyst på et mer gjennomsiktig lydbilde kjøper man kabler med klar plast, ønsker man et lysere lydbilde kjøper man kabler med hvit plast rundt. Det er nyanser her så ønsker man å tweake med litt offwhite er det helt mulig. Er man i tillegg så heldig å ha nedgravd strømkabel inn til huset får man et svartere lydbilde over hele fjøla (siden kabelen ligger skjermet fra sola). Lett å trylle med kabler. Ta disse utsagnene som evige sannheter, og føl forskjellene.

Side 28 av 51 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •