Hifitweaks, og effekten av disse - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 51 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Poenget med at enkelte av oss bryr oss så lite med målinger er at det ikke alltid er det "lineare" som låter best. Hva som låter best avhenger av smak og behag for hver enkelt av oss. Og smaken er som baken, den er delt, og noen ganger stinker den av dritt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis du klarer å finne et fnugg av bevis for at det foregår en global oppvarming forårsaket av menneskeskapte CO2-utslipp, så vil jeg høre om det.
    Du krever "bevis" for å godta hypoteser som alle forskere på området holder for så sannsynlige at det ville være farlig å se bort fra dem, men hevder at subjektive opplevelser med kabler og tweaking som ikke har noe påviselig grunnlag i kjent fysikk dreier seg om fenomener som ennå ikke er oppdaget av vitenskapen?!

Du hevder at "noen" manipulerer oss til å tro på det første, men ser ikke de store økonomiske interessene som ligger i å innbille folk at lyd kan forbedres med magiske midler?!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med at enkelte av oss bryr oss så lite med målinger er at det ikke alltid er det "lineare" som låter best. Hva som låter best avhenger av smak og behag for hver enkelt av oss. Og smaken er som baken, den er delt, og noen ganger stinker den av dritt.
    Det kan du trygt si.

Men om du hadde lest det jeg skrev, ville du ha sett at du like godt kan bruke kunnskap og målinger til å plukke ut det utstyret som tilfredsstiller nettopp din smak (eller la være å kaste bort tid på det som ikke gjør det), om den er aldri så "ulineær" og "farget".

Det du ikke får særlig mye ut av, er å stole på andre menneskers subjektive opplevelser. Disse opplevelsene er bare deres, og du vil sannsynligvis oppleve det på en annen måte.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg ser ingen motsetning her.

Fysiske fenomener og opplevelsen av dem er to forskjellige ting.

Hvis jeg er ute etter en bestemt type lydopplevelse, vil kunnskap om lyd som fysisk fenomen, og om teknologien som formidler dette, hjelpe meg å oppnå denne opplevelsen.

Jeg liker lyd som ligner den jeg kan høre i virkeligheten. Jeg vet at jeg kommer nærmest dette om jeg velger utstyr som er mest mulig "nøytralt", i det at det forandrer minst mulig på det originale signalet. Derfor velger jeg utstyr som "måler riktig"; som har jevnt frekvensgang og forvrenger minst mulig -- så godt det lar seg gjøre med de pengene jeg kan sette inn.

På den måten får jeg utstyr jeg er fornøyd med; ofte til en rimelig pris. Jeg er fornøyd med utstyret i årevis, og bytter det bare ut om noe går i stykker eller det oppstår nye behov (flytting, ominnredning, nye medier).

Hadde jeg likt "varm lyd", vet jeg at dette kan ses som et resultat av høyere volum ved visse frekvenser, men kanskje mest av høy forvrengning. Ville jeg oppnådd en slik effekt, kunne jeg valgt høyttalere som forsterker bassen, og/eller en forsterker med lavere effekt, kanskje en rørforsterker, som ikke greier å "spille rent" på basshøyttalerne.

"Subjektivisten", som nekter å forholde seg til slik kunnskap, ville spurt sine trosfeller, og fått en lang rekke motstridende råd. Han ville hørt på ulike anlegg, under helt ulike forhold, uten reell mulighet til å sammenligne dem direkte. Til slutt ville han bestemt seg, sannsynligvis mer etter hva trosfellene mente, eller selgeren greide å overbevise ham om, enn etter de ganske forvirrede inntrykkene han hadde fått.

Etter en stund ville han blitt misfornøyd, begynt å tweake, spurt meningsfellene igjen, og begynt å bytte utstyr.

For noen er denne tweake- og bytteprosessen hele vitsen; eller altså "hobbyen" Jeg er imidlertid mest interessert i å høre på musikk, og vil bare ha det anlegget som gir meg de beste musikkopplevelsene, uten at jeg skal behøve å bruke livet på utstyrstilpasning og bytting.
    Enig med deg! Så lenge dette er "teknikkerens" tilnærming forekommer få diskusjoner. Men når målepolitiet har en fasitgraf for frekvensrespons og alt annet blir feil, da blir jeg vrang. Jeg skal imidlertid være mer forsiktig med å skjære alle "teknikkere" under samme kammen.

Hva gjeler din tilnærmingen til sukbjektivistens turbulente søken etter informasjon så er det et annet interessant aspekt ved mellommenneskelig forumdynamikk; Ønsket om å friskmelde egne avgjørelser ved å få andre til å komme til samme konklusjon, eksempelvis ved innkjøp av utstyr. "Han valgte også den receiveren, altså må jeg ha valgt rett!".
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må ikke Fahnsen leke mixmaster og blande sammen ting.

Klimaforskning: Hvis en i dag skulle starte et forskningsprosjekt på ekornene i Hordaland så ville det vært en god ide å kalle prosjektet: "Hvordan Hordalands ekorner blir påvirket av global oppvarming".
    Da ville sannsynligheten for å fått offentlige midler til prosjektet vært mye bedre. Dette er blitt en industri, men bevisene uteblir. Klimabransjen som man kan kalle det tar utgangspunkt i at det bare er slik. Minner litt om Kreasjonistbevegelsen i statene, som desperat prøver å finne vitenskaplige bevis for at gud skapte livet på jorden.

Når det gjelder elektrisitet og kabler, så er det vel endel igjen for vitenskapen og finne ut, som f.eks kulelyn. Hva med han som gjorde elektrisk lydgjengivelse mulig ved å finne opp vekselstrømmen, Nicola Tesla. Mesteparten av hans arbeid gikk tapt i brann, men det som kom ut har forandret verden.
    Forskjellige legeringer, forskjellige teknikker med støping og herding gir forskjellige egenskaper, med forskjeller i ledeevne i forskjellige frekvensområder, samt et utall av forskjellige forer for forvrengning.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen miljøaktivist, men jeg er forundret over at det er to leirer som diskuterer voldsomt om klimaendringene er menneskeskapt eller ikke. Jeg mener at det er totalt uinteressant. Er det ikke uansett ganske lurt å slutte å forrurense så mye...?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Nå er ikke jeg noen miljøaktivist, men jeg er forundret over at det er to leirer som diskuterer voldsomt om klimaendringene er menneskeskapt eller ikke. Jeg mener at det er totalt uinteressant. Er det ikke uansett ganske lurt å slutte å forrurense så mye...?
    Jo, det er dumt å forurense, og det er dumt å bruke opp all oljen på noen tiår, men CO2 er ikke forurensing. Det er plantenæring. Det er jo bevist av flere uavhengige forskningsmiljøer at når temperaturen på jorden går opp, så kommer CO2-nivået opp etterpå med en 800 års forsinkelse, og slik har det vært i 650000 år.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er dumt å forurense, og det er dumt å bruke opp all oljen på noen tiår, men CO2 er ikke forurensing. Det er plantenæring. Det er jo bevist av flere uavhengige forskningsmiljøer at når temperaturen på jorden går opp, så kommer CO2-nivået opp etterpå med en 800 års forsinkelse, og slik har det vært i 650000 år.
    +1. Global Oppvarming er ikke menneskeskapt men en av Jordens sykluser!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    +1. Global Oppvarming er ikke menneskeskapt men en av Jordens sykluser!
    Nettopp. Selve hysteriet oppstod rundt 2005-2006 da det var en periode med varme og ektremvær over hele planeten. Før det var det ingen som gadd å høre på gnålet, men plutselig hadde alle partiene klimapolitisk talsmann og alt det der. Her til lands er det bare Frp som har holdt noe igjen, men det er vel mest fordi de gir blaffen i miljøet.
    Litt betenkelig at mannen som sendte medisiner utgått på dato til Irak på nittitallet på vegne av USA og FN er samme mannen som etablerte klimapanelet, hvor de som faktisk var forskere protesterte på at navnene deres hadde blitt satt på lista! Den fyren driver i dag bilfabrikk i Kina, biler av den typen som får max 2 stjerner i kollisjonstest.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start gjerne en tråd om global oppvarming og ta denne diskusjonen der isteden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Start gjerne en tråd om global oppvarming og ta denne diskusjonen der isteden
    mja det skled vel litt ut kanskje...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos klima! Vil temperatur og luftfuktighet kunne påvirke lyd? Bør klimaanlegg innføres som obligatorisk utstyr?

Og for å bidra med en lydtweak jeg har testet, og som fungerte over all forventning: Skyll ørene! Stikk til legen og få skylt ut all dritten - løp deretter rett hjem og test. Jeg gjennomgikk grundig spyling i forbindelse med en undersøkelse, og måtte jo bare smile når jeg kom hjem og først ikke forsto hva skyllingen hadde bidratt med i forhold til ørenes funksjon. Ganske innlysende, men dog.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mja det skled vel litt ut kanskje...
    Nå skjønner jeg ikke hva du mener.. :lol:
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    når målepolitiet har en fasitgraf for frekvensrespons og alt annet blir feil, da blir jeg vrang.
    Men det er jo ikke sånn det er.

Det typiske er at en av "subjektivistene" hevder at deres smak er en mer "naturlig" klang enn andre typer klang. Deretter påpeker "målepolitiet" at det ikke finnes noe annet mål på "naturlig lyd" enn at det som kommer ut av høyttalerne, skiller seg minst mulig fra det signalet som er lagret på platen eller harddisken, og at den klangen som blir omtalt som "naturlig" avviker fra dette på de og de måtene.

Smak og behag kan diskuteres. Men hva som er nøytral lydgjengivelse kan faktisk bestemmes helt teknisk.

Jeg ser at introduksjonen av klimaforskning fikk enda flere av "tweakerne" til å ta på seg aluminiumshatten og melde seg helt ut av enhver seriøs diskusjon. Jeg antar at det neste blir introduksjon av disse fysikerne som avviser evolusjonsteorien, så jeg tror ikke jeg gidder å følge denne tråden lenger...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Smak og behag kan diskuteres. Men hva som er nøytral lydgjengivelse kan faktisk bestemmes helt teknisk.

Jeg ser at introduksjonen av klimaforskning fikk enda flere av "tweakerne" til å ta på seg aluminiumshatten og melde seg helt ut av enhver seriøs diskusjon. Jeg antar at det neste blir introduksjon av disse fysikerne som avviser evolusjonsteorien, så jeg tror ikke jeg gidder å følge denne tråden lenger...
    Enig i det første du sier, men hvilken dag i uka ble det en målsetning og ha nøytral lyd? Og hvilken dag i uka begynte fysikere å forske på evolusjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Men når målepolitiet har en fasitgraf for frekvensrespons og alt annet blir feil, da blir jeg vrang.
    Jeg vet ikke om jeg misforstår deg nå, men når vi snakker om å måle forskjell på kabler så er hensikten å måle en kabels lydsignatur mot en annen for å vurdere om forskjellen er stor nok til å kunne høres for oss mennesker. Det er ikke snakk om å måle hva som er riktig lyd. Det som er riktig for meg, er kanskje ikke riktig for deg. Men det er ikke det som er saken. Når vi snakker om måling så er det ikke for å finne riktig lyd, men for å finne endring i lyd.

Når de målte forskjellene er så mikroskopiske at det nesten ikke gir utslag på avanserte følsome måleinstrumenter, så er det ikke vanskelig å anta at ikke det er hørbart. Vi vet mye om hvor terskelen ligger for at vi mennesker skal registrere endringer i lyd, og når nivået på endringene ligger langt under vår evne til å registrere det, så kan man trygt konkludere med at ikke det er hørbare forskjeller på kabler.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Når de målte forskjellene er så mikroskopiske at det nesten ikke gir utslag på avanserte følsome måleinstrumenter, så er det ikke vanskelig å anta at ikke det er hørbart. Vi vet mye om hvor terskelen ligger for at vi mennesker skal registrere endringer i lyd, og når nivået på endringene ligger langt under vår evne til å registrere det, så kan man trygt konkludere med at ikke det er hørbare forskjeller på kabler.
    Hva er det disse instrumentene måler da, helt spesifikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det første du sier, men hvilken dag i uka ble det en målsetning og ha nøytral lyd?
    Det er en målsetting for meg. Ikke nødvendigvis for andre.

Poenget er at man ikke kan påstå at lydgjengivelse som avviker mer fra innspillingen er "mer naturlig".

Og hvilken dag i uka begynte fysikere å forske på evolusjon?
    I likhet med "klimakritikerne", er det snakk om folk som uttaler seg om emner som ikke ligger inn under deres eget fagfelt, og som de ikke har praktisk forskningserfaring med.

Hvis du ser litt mer enn overfladisk på "klimakritisk" informasjon, vil du se at de som uttaler seg ikke er klimaforskere, men folk som arbeider med helt andre ting og uttaler seg på rent teoretisk grunnlag. Dessuten, at slik fysikerne (m.m.) som bestrider evolusjonsteorien "tilfeldigvis" ofte er troende kristne, er geologene og kjemikerne (m.m.) som avviser klimateorien "tilfeldigvis" ofte erkekonservative som ser klimapolitikken som et påskudd til å innføre skatter og forbud.

Men nok om det her.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    herregud... hvor kommer all denne skepsisen til vitenskap fra? hvor får man frekkheten til så lett å latterliggjøre og underslå teorier som har konsensus i store forsker- og fagmiljøer, spesielt når en selv ikke innehar i nærheten av samme kompetanse og forstand?

det er latterlig mye vi - mennesker - ikke vet eller forstår om oss selv eller verden rundt oss, ja. men det er også utrolig mye vi vet og kan, ting som det ikke er poeng i å trekke i tvil, det generer bare støy og vas, slik som denne tråden inneholder eksempler på.

fakta

global oppvarming og vår innflytelse

* Global warming - Wikipedia, the free encyclopedia

en av kildene i wikien er fra det relativt anerkjente magasinet science(The Scientific Consensus on Climate Change | Science/AAAS) sier rimelig tydelig at menneskapt global oppvarming finner sted. dette sier selvfølgelig ikke at naturlige variasjoner i temperatur og klima ikke også finner sted, men at vår forbrenning av fossilt brennstoff og dertilhørende utslipp av karbondioksid er en av årsakene.

kabler og lyd

* High-end audio cables - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av wikiepedia
    Analog signal cables

Whitlock [presidenten i Jensen Transformers] defines a good analog audio signal cable for unbalanced (consumer) applications as one that has low capacitance and very low shield resistance. Signal cables should be kept as short as possible, and longer cables should be ones with heavy gauge-equivalent wiring. "The only property of a cable that has any significant effect on audio noise coupling is shield resistance."
    adekvate ubalanserte kabler følger med utstyret eller fåes fint kjøpt på biltema. http://www.jensen-transformers.com/a...%20seminar.pdf

stopper der, og anbefaler alle å ta ei runde i knutihns fine og omfattende referanseverk i tråden hans http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html.

--------------------------------------------------------------------

p.s.

grunnen til at jeg blir så frustrert og poster stort sett det samme i alle disse gråsonetrådene er fordi de er med på å latterliggjøre hobbyen min som jeg digger og dermed meg. regner med bruken av søkemotorer og treff på tråder som dette er forstått av de fleste(godt å se at enn så lenge gir et google søk på "hifi kabler" knutihns tråd som treff nr 7.)

er så fantastisk mye jeg ikke kan, og som jeg er keen på å forstå, og nettfora som dette kan være - og er - en kilde til å bøte på det. dessverre generer magi/overtro og direkte løgner bare støy og forsurer noe som kan være et vinn-vinn for mange, også her inne.

kom ned fra pidestallene,livet er for kort til å krangle over selvfølgeligheter!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå ble wiki kilden til all kunnskap...

Bare for å klare opp i ting: jeg er stor tilhenger av evolusjonsteorien. Bevisene er enorme, de henger sammen og det er basert på vitenskapelig tenkning.

Med teorien om menneskeskapte klimaendringer er det en helt annen historie, der er hele hysteriet basert på noen rapporter fra takingen av kjerneprøver av is på sydpolen, som hadde et helt nøytralt innhold, ble tatt ut av sammenheng og fremstilt som om CO2 forårsaket oppvarming, noe som ingen forskere har kunne påvise. All klimaforskning i dag baserer seg på en etablert teori som ikke er bekreftet, det minner mer om religion enn vitenskap.

At noen hører forskjell på to kabler handler om å tro på sin egen observasjon. Å heller tro på noe som andre forteller ligner mer på religion enn vitenskap.

Side 26 av 51 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •