Hifitweaks, og effekten av disse - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 51 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis målepolitiet skal komme å arrestere alle som kommer med et innlegg på en dedikert tråd for Hifitweaks så ser jeg ikke helt vitsen med at tråden finnes. Når det står et kor og roper UMUUUUUULIG! så blir det vanskelig å diskutere tweaks. Sånn var det ed innspilling av kabler, sånn var det med messingskruer. Dette er ting som virker rimelig "far out", men slik er det gjerne med ting som ikke har fotfeste i mainstream. De fleste fakta må gå igjennom en prosess før de blir akseptert som fakta, og det første ledde er latterliggjøring.

Hva om jeg skulle begynnt å blande meg inn i Klipschtråden, og for hvert innlegg begynnt å lefse utav meg om hvor håpløse de er, og alle sammen bør hive høyttalerne sine og heller kjøpe noe annet. Det hadde jo ikke gått. Nå har jeg riktignok aldri hørt Klipsch bare så det er sagt, men jeg hater horndiskant.

Tidligere i dag og i går var jeg inne på en tråd og anbefalte en fyr å bygge delefilter selv fremfor å kjøpe ferdigfilter. Da kom det en gjeng og mente det var umulig, det tar flere år! Er det noen som er litt trangsynte kanskje?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det er mange som ikke følger helt med her, jeg er ikke kabelentusiast, og det er ikke kabler til flere tusen kroner jeg snakker om.
    Det jeg snakket om i utgangspunktet var de billigste eller nest billigste kablene til en dedikert kabelprodusent. Jeg gjentar meg selv og anbefaler kabler i prisklassen NOK 200-500.

Digitalt? Det er tråd opp og tråd ned her om jitter! Så det er bare å sette seg ned å lese....

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis målepolitiet skal komme å arrestere alle som kommer med et innlegg på en dedikert tråd for Hifitweaks så ser jeg ikke helt vitsen med at tråden finnes. Når det står et kor og roper UMUUUUUULIG! så blir det vanskelig å diskutere tweaks. Sånn var det ed innspilling av kabler, sånn var det med messingskruer. Dette er ting som virker rimelig "far out", men slik er det gjerne med ting som ikke har fotfeste i mainstream. De fleste fakta må gå igjennom en prosess før de blir akseptert som fakta, og det første ledde er latterliggjøring.

Hva om jeg skulle begynnt å blande meg inn i Klipschtråden, og for hvert innlegg begynnt å lefse utav meg om hvor håpløse de er, og alle sammen bør hive høyttalerne sine og heller kjøpe noe annet. Det hadde jo ikke gått. Nå har jeg riktignok aldri hørt Klipsch bare så det er sagt, men jeg hater horndiskant.

Tidligere i dag og i går var jeg inne på en tråd og anbefalte en fyr å bygge delefilter selv fremfor å kjøpe ferdigfilter. Da kom det en gjeng og mente det var umulig, det tar flere år! Er det noen som er litt trangsynte kanskje?
    Flott, en mening jeg virkelig kan identifisere meg med. Ut med målepolitiet! Det er INGEN av oss som setter på en cd, setter opp avansert måleutstyr i stua og så drar å kjører oss en tur istedenfor for så å analysere grafer når vi kommer hjem. Vi hører på musikk fordi det er lytteopplevelsen vi ønsker oss. Følgelig er det også greit at lytteopplevelsen står i sentrum når man velger utstyr.

Så får alle bare ha hver sine meninger om de eventuelle lydmessige forskjellene fra kabel til kabel og skrue til skrue. Synes de det høres fantastisk ut; flott! Men ditto for de som ikke tror på det i det heletatt. De skal ha lov til akkurat det, for per dd er det faktisk ingen tester, være det målepolitiets grafer eller superlytternes blindtester, som faktisk 100 % sikkert kan si at det er hørbare forskjeller. Derav diskusjonen.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en litt artig sak som kom frem her da; at folk kjøper kabler for utseende sin del, og ikke for lyden! Den var ny!:-D

Typisk skikkelige mannfolk å kjøpe pyntegjenstander til hundrevis av kroner som skal stå på et lite synlig sted.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om flere her mener at tråder bare skal brukes av dem som bekrefter den oppfatningen trådstarter hadde i utgangspunktet. Da er det liten vits i diskusjoner...

Å fremstille hi-fi-tweaks som avant garde-vitenskap som den etablerte forskningen ennå ikke har forstått, er så far out at det egentlig er håpløst å kommentere. Bare kort:

Lydgjengivelse er ganske enkel fysikk, der det er vanskelig å se at vitenskapen har store oppdagelser til gode.

At noen samtidig mener at vi har å gjøre med avant garde-vitenskap, og at amatører kan gjøre ting bedre på kjøkkenbenken, enn firmaer med høyt utdannede ansatte og ubegrenset tilgang til ulike materialer og måter å teste dem ut på, sier sitt om refleksjonsnivået...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare innse at det er noen som mener det ene, og noen som mener det andre. Hver gang noen nevner ordet kabel, eller selvbygd delefilter så kommer det en gjeng og roper BLASFEMI! UMULIG! Skulle likt å vite hva slags kabling de såkalte skeptikerne (som ikke er skeptiske i det hele tatt, men som avviser alt blankt) har bak anlegget sitt? Anyone?

Tillegg:
    Det har jo vært en del blindtester utført som viser at det ER forskjell på kabler. Forskjellene følger ikke alltid pris, men forskjeller er det.
    Jeg har sett selv at disse karene, kjører dyre kabler, så spørsmålet blir jo hvorfor i huleste gjør dei det???
    Og er det fordi dei er fine, at dei kjøper kabler til flere tusen for meteren?
    Tviler, da en får billige pene kabler på ebay for 200 kr.
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt? Det er tråd opp og tråd ned her om jitter! Så det er bare å sette seg ned å lese....
    Takk for tipset, men det er ingen jitterproblemer på 1,5m kabelstrekk her i gården, så jeg sparer meg den gleden å lese om andres paranoia. Det er sjeldent en nøkkel til god mental helse. Ikke undervurder den psykpologiske effekten av gruppetenkning.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Takk for tipset, men det er ingen jitterproblemer på 1,5m kabelstrekk her i gården, så jeg sparer meg den gleden å lese om andres paranoia. Det er sjeldent en nøkkel til god mental helse. Ikke undervurder den psykpologiske effekten av gruppetenkning.
    Sant, sant. Skal nok mere til for å forkludre digitalt signal enn analogt.

Psykologisk effekt av gruppetenkning? Den effekten jeg som regel får er at jeg tenker det motsatte av gruppen

Midt på nittitallet var jeg ungdomspolitiker som prøvde å overbevise folk om at menneskeskapt global oppvarming var en trussel. Da var det ingen som hørte på meg. Nå prøver jeg å få folk til å forstå at menneskeskapt global oppvarming er en bløff. Nå er det fremdeles nesten ingen som hører på meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, men det er ingen jitterproblemer på 1,5m kabelstrekk her i gården, så jeg sparer meg den gleden å lese om andres paranoia.
    Bare så det er sagt:

Jitter er et rent teoretisk problem, som for lengst er løst i praksis. De teoriene det ofte henvises til i hi-fi-diskusjoner, er fra 1970-tallet, da digitalteknologien var på fosterstadiet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Bare så det er sagt:

Jitter er et rent teoretisk problem, som for lengst er løst i praksis. De teoriene det ofte henvises til i hi-fi-diskusjoner, er fra 1970-tallet, da digitalteknologien var på fosterstadiet.
    Skal ikke slå meg vrang på den, men selv med digitalt får du vel problemer på lange strekk, kanskje ikke med optisk da.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut med målepolitiet!
    AVforum er vel ganske alene etterhvert, med å ha både folks om innser at lydgjengivelse er teknikk, og folk som tror det er magi, som medlemmer.

I de fleste andre fora har kunnskapsrike og/eller lærevillige folk enten blitt mobbet ut, eller har meldt seg ut selv og opprettet egne fora.

Slike fora kan man lære utrolig mye av, om man gidder å sette seg ørlite grann inn i emner og terminologi, og (ikke minst) ikke er redd for å få fordommene sine utfordret.

Men selv i slike fora dukker det av og til opp folk med aluminiumshatt og konspirasjonsteorier, som hevder at de vet mer enn folk med 25 års profesjonell erfaring, og begynner å slenge ut dritt om de blir motsagt...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Psykologisk effekt av gruppetenkning? Den effekten jeg som regel får er at jeg tenker det motsatte av gruppen

Midt på nittitallet var jeg ungdomspolitiker som prøvde å overbevise folk om at menneskeskapt global oppvarming var en trussel. Da var det ingen som hørte på meg. Nå prøver jeg å få folk til å forstå at menneskeskapt global oppvarming er en bløff. Nå er det fremdeles nesten ingen som hører på meg.
    Ja, jeg skal ikke si at det ikke går an å ødelegge et digitalt signal, men inntrykket mitt er at produsenten må ha gjort noe alvorlig galt for å få det til.

Gruppetenkning er en flott greie, som regel kraftig forsterket på forum som dette. Du var litt inne på det tidligere med Klipsch-tråden. Det som trekker folk til en tråd på et forum er at de har en eller annen sterk følelse om emnet. De gangene emnet innbyr til diskusjon (slik som dette) betyr det at man vil oppleve å få mange forskjellige meninger, dessverre ofte bastante og unyanserte (det synes utrolig nok å være en kortere signalvei fra hjerne til fingertupper og dermed tastatur, enn det er fra hjerne til munn). En idé, og ofte ideologi, vil ikke få ordentlig fotfeste fordi det er for mange om beinet. I en tråd hvor emnet derimot er formulert som en positiv relasjon til en følelse ("Vi som liker ... ", "... klubben" osv), er det derimot ofte god grobunn for gruppetenkning. Tråden trekker de med disse relasjonene til seg, mens øvrige ikke ser noen grunn til å melde seg på i debatten, og nyansene uteblir som følger. Flertallet i tråden er enige om debattene som går og få, om noen, melder seg på med motstridende tanker. Etterhvert som debattantene blir husvarme blir idéene til regler og emnet en ideologi og ingen skal kunne fortelle dem at noe annet er gjeldende. Før de dukker opp i en annen tråd med meningene sine. Da er krigen et faktum. Legg merke til det!

I forhold til global oppvarming, og det å overbevise folk om en mening generelt; Ikke benn og brekk på folks meninger, it makes them pissed. Finn heller ut hvilket problem som trigger dem til å ha disse meningene. Det er alltid noe. De mener ikke "A" bare for å mene "A", de mener "A" for å løse "B". Når "B" er identifisert presenter du meningen din som en bedre løsning på problemet som trigger meningene deres, men ikke som et substitutt for deres egen mening (som de svært ofte er stolt av å ha kommet frem til selv).

Politikk / manipulasjon 101.

blablabla ... OT! :P
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]
    Midt på nittitallet var jeg ungdomspolitiker som prøvde å overbevise folk om at menneskeskapt global oppvarming var en trussel. Da var det ingen som hørte på meg. Nå prøver jeg å få folk til å forstå at menneskeskapt global oppvarming er en bløff.
    Her viser du da faktisk at du er et lett offer for gruppetenkning -- i en bestemt sak har du propagandert for det som til enhver tid var "politisk korrekt".

Du viser også at du ikke bygger meningene dine på kunnskap, siden det faktisk er mer forskning som støtter teorien om menneskeskapt global oppvarming idag, enn det var på 90-tallet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforum er vel ganske alene etterhvert, med å ha både folks om innser at lydgjengivelse er teknikk, og folk som tror det er magi, som medlemmer.

I de fleste andre fora har kunnskapsrike og/eller lærevillige folk enten blitt mobbet ut, eller har meldt seg ut selv og opprettet egne fora.

Slike fora kan man lære utrolig mye av, om man gidder å sette seg ørlite grann inn i emner og terminologi, og (ikke minst) ikke er redd for å få fordommene sine utfordret.

Men selv i slike fora dukker det av og til opp folk med aluminiumshatt og konspirasjonsteorier, som hevder at de vet mer enn folk med 25 års profesjonell erfaring, og begynner å slenge ut dritt om de blir motsagt...
    Viktige poeng, så la meg bare presisere hvor jeg står i alt dette:

Uten teknikken og de som forstår å bruke den hadde vi vært fortapt. Vi skal rose dem som seg hør og bør, det er de som sørger for innovasjonen innen hobbyen vår.

Men de må også forstå min tilnærming til hobbyen. Det er opplevelsen som driver meg, og opplevelsen min kan ikke kvantifiseres, tegnes grafisk og analyseres. Så må jeg gjerne belæres om hva, hvordan og hvorfor, så lenge det ikke går over til å skrape i mine personlige preferanser. Dem ønsker jeg å beholde, samme hva grafene sier.

Så skjenker jeg et lite glass Bache XO og hever det for de her på forumet som, tross folks skepsis og uviten, bidrar til å gjøre det mulig. Ingen nevnt, ingen glemt.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her viser du da faktisk at du er et lett offer for gruppetenkning -- i en bestemt sak har du propagandert for det som til enhver tid var "politisk korrekt".

Du viser også at du ikke bygger meningene dine på kunnskap, siden det faktisk er mer forskning som støtter teorien om menneskeskapt global oppvarming idag, enn det var på 90-tallet.
    Minner om at det i politikken er en rufsete linje mellom å si hva man mener og å si hva partiet mener.

EDIT: Alt dette OT-pratet har bumpet meg fra "Aktiv" til "Viderekommen". Det var siste gang jeg skjenket den statusen en eneste tanke.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Alt dette OT-pratet har bumpet meg fra "Aktiv" til "Viderekommen". Det var siste gang jeg skjenket den statusen en eneste tanke.
    Gratulerer med oppgradering da 8)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å finne et fnugg av bevis for at det foregår en global oppvarming forårsaket av menneskeskapte CO2-utslipp, så vil jeg høre om det. Det der har jeg holdt på med i 15 år, og kan med hånden på hjertet si at hele greia er en bløff, og at både miljøorganisasjoner og politikere har blitt manipulert til å tro på noe som ikke har rot i virkeligheten.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1 :-)
    Jeg tror kanskje på en kombinert oppvarming. Menneskeskapt og naturlig. Men menneskeskapt oppvarming er en jo blitt foret med så det kan hende at grunnen ligger der.
    Solen har ikke vert så nærmt Tellus (jorden) på noen tusen år.
    Hva betyr det? Mye tipper eg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten teknikken og de som forstår å bruke den hadde vi vært fortapt. Vi skal rose dem som seg hør og bør, det er de som sørger for innovasjonen innen hobbyen vår.

Men de må også forstå min tilnærming til hobbyen. Det er opplevelsen som driver meg, og opplevelsen min kan ikke kvantifiseres, tegnes grafisk og analyseres.
    Jeg ser ingen motsetning her.

Fysiske fenomener og opplevelsen av dem er to forskjellige ting.

Hvis jeg er ute etter en bestemt type lydopplevelse, vil kunnskap om lyd som fysisk fenomen, og om teknologien som formidler dette, hjelpe meg å oppnå denne opplevelsen.

Jeg liker lyd som ligner den jeg kan høre i virkeligheten. Jeg vet at jeg kommer nærmest dette om jeg velger utstyr som er mest mulig "nøytralt", i det at det forandrer minst mulig på det originale signalet. Derfor velger jeg utstyr som "måler riktig"; som har jevnt frekvensgang og forvrenger minst mulig -- så godt det lar seg gjøre med de pengene jeg kan sette inn.

På den måten får jeg utstyr jeg er fornøyd med; ofte til en rimelig pris. Jeg er fornøyd med utstyret i årevis, og bytter det bare ut om noe går i stykker eller det oppstår nye behov (flytting, ominnredning, nye medier).

Hadde jeg likt "varm lyd", vet jeg at dette kan ses som et resultat av høyere volum ved visse frekvenser, men kanskje mest av høy forvrengning. Ville jeg oppnådd en slik effekt, kunne jeg valgt høyttalere som forsterker bassen, og/eller en forsterker med lavere effekt, kanskje en rørforsterker, som ikke greier å "spille rent" på basshøyttalerne.

"Subjektivisten", som nekter å forholde seg til slik kunnskap, ville spurt sine trosfeller, og fått en lang rekke motstridende råd. Han ville hørt på ulike anlegg, under helt ulike forhold, uten reell mulighet til å sammenligne dem direkte. Til slutt ville han bestemt seg, sannsynligvis mer etter hva trosfellene mente, eller selgeren greide å overbevise ham om, enn etter de ganske forvirrede inntrykkene han hadde fått.

Etter en stund ville han blitt misfornøyd, begynt å tweake, spurt meningsfellene igjen, og begynt å bytte utstyr.

For noen er denne tweake- og bytteprosessen hele vitsen; eller altså "hobbyen" Jeg er imidlertid mest interessert i å høre på musikk, og vil bare ha det anlegget som gir meg de beste musikkopplevelsene, uten at jeg skal behøve å bruke livet på utstyrstilpasning og bytting.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    +1 :-)
    Synes du har vært litt for passiv her i dag! Skjerp deg!

Side 25 av 51 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •