Hifitweaks, og effekten av disse - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 51 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1020
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Skjønner det og skjønner at du ordlegger deg på den måten for å hva? Er det noe å vere redd for å sei dei er like gode som dyre uansett pris, vis dei er iorden, for det må vi vel regne med dei rimligste og er??
    Nå måkje du og dere trekke dere.. hehehe..
    Blir for dumt..
    Alså ingen hørbare forskjeller = like gode!

Yes då veit vi det. Den sorte rca kabelen på europris er like god som Chord signatur f.eks.
    Og du/dere kan ikke nekte på det da dere side på side her og andre plasser overalt sier at det ikke er hørbare forskjeller vis kabelen er ok.

For noe usammenhengende svada du serverer her. Du er fortsatt den samme kverulant ser eg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet tråden til kalibrering/tweaking der den strengt tatt hører hjemme

Minner også om emnet i denne tråden. Venigst hold diskusjonen innenfor trådens rammer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære vene. Lovemusikk, er forferdelig vanskelig å forstå. Og om det er nokon som burde forstå han, så er det meg. Eg kjem også frå Sogn og har flytta til Bergen. Forferdelig lange setningar, med masse rare dialektord. Eg seier ikkje at eg skriv perfekt. Eg seier heller ikkje at alle andre her inne gjer det. Men ein kan ikkje skrive ned akkurat det ein tenker. Det kan vere ein fordel å lese gjennom innlegget, rette litt småfeil og sjå om det er mogeleg for andre å forstå. Og det er ein fordel å gjere dette før ein postar det. ( her slurvar forøvrig eg mykje) Sett deg inn i andre sin situasjon Lovemusikk. Vi veit ikkje kva du tenker. Prøv å forklar kva du meiner, ikkje berre tast dei orda som dett inn i hovudet på deg.

Dette er egentlig ikkje pirk, det er til alle sitt beste. Det blir mykje lettare å føre ein normal diskusjon om vi forstår kvarandre. Ikkje sant?

Eit anna tips til deg Lovemusikk er å ikkje forenkle alt og dra forhasta konklusjonar. At 2 kablar gir likt lydmessig resultat betyr ikkje at dei er like. Det betyr nettopp att dei gir lydmessig likt resultat. Europris phono-kablar (utan nokon form for feil på seg) gir like god lyd som supra-kablar (utan noko form for feil på seg). Men dei er ikkje nødvendigvis av like god byggekvalitet. Og det kan vere viktig for mange. Lyden er derimot heilt lik. ( så lenge dei fungerer) (meiner vi )

At ein kabel fungerer korrekt og er korrekt dimensjonert er dei premissa som er viktige for at lyden skal bli optimal. Egentlig er det kun dette som betyr noko. (i tillegg til at det faktisk er rett type kabel) Slangeolje og navn er uviktig.
    At kabelen fungerer korrekt er ei presisering. Og at du går laus på andre sine presiseringar synst eg er latterlig. For dine innlegg er så upresise og rotete, at eg av og til mistenker deg for å mangle evna til å sjå forskjell på eit presist og upresist utsagn. Ein påstand kan gå frå å vere heilt korrekt til å vere heilt feil, om den manglar nødvendig presisering. Forstår du dette?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minte meg om norsklæreren min hehehe.. :-)
    Men du har helt rett.

Jeg blander mye..er fra Sogn og bor nå utenfor Bergen, så da blir det mye tull.
    Ellers er jeg dårlig til å skrive. Legger meg helt flat på skrivemåten.
    :-)
    Var redd jeg ville såre deg dypt med innlegget, fint du ikke bærer nag. Takk skal du ha! Men du er klar over at "kvalitetssikring" med en gjennomlesning gjør innlegget ryddigere? Og ikke minst; meninga trer klarere fram. (Det gjelder seff meg også.)

I alt snakket om målinger, eksakte verdier, beskrivelse av subjektive inntrykk og abstraksjoner ("varm" lyd, "bredde" i lydbilde, osv) må man veff være selektiv i ordvalget.

Forresten fremstår denne tråden til tider som en edderpøl der uenighet i sak plutselig gjelder alt fra innsender til, - ja, skrivemåte. Derfor innlegget med "rødblyant".

Og ja, dialekt og bokmål/nynorsk burde ikke blandes. Man uttaler seg vel for å bli forstått og få gjensvar? Ellers skrev jeg innlegget med håp om å kanskje holde diskusjonen/meningsutvvekslinga på sporet, ville ikke trekke den avgåde i noen retning.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Kjære vene. Lovemusikk, er forferdelig vanskelig å forstå. Og om det er nokon som burde forstå han, så er det meg. Eg kjem også frå Sogn og har flytta til Bergen. Forferdelig lange setningar, med masse rare dialektord. Eg seier ikkje at eg skriv perfekt. Eg seier heller ikkje at alle andre her inne gjer det. Men ein kan ikkje skrive ned akkurat det ein tenker. Det kan vere ein fordel å lese gjennom innlegget, rette litt småfeil og sjå om det er mogeleg for andre å forstå. Og det er ein fordel å gjere dette før ein postar det. ( her slurvar forøvrig eg mykje) Sett deg inn i andre sin situasjon Lovemusikk. Vi veit ikkje kva du tenker. Prøv å forklar kva du meiner, ikkje berre tast dei orda som dett inn i hovudet på deg.

Dette er egentlig ikkje pirk, det er til alle sitt beste. Det blir mykje lettare å føre ein normal diskusjon om vi forstår kvarandre. Ikkje sant?

Eit anna tips til deg Lovemusikk er å ikkje forenkle alt og dra forhasta konklusjonar. At 2 kablar gir likt lydmessig resultat betyr ikkje at dei er like. Det betyr nettopp att dei gir lydmessig likt resultat. Europris phono-kablar (utan nokon form for feil på seg) gir like god lyd som supra-kablar (utan noko form for feil på seg). Men dei er ikkje nødvendigvis av like god byggekvalitet. Og det kan vere viktig for mange. Lyden er derimot heilt lik. ( så lenge dei fungerer) (meiner vi )

At ein kabel fungerer korrekt og er korrekt dimensjonert er dei premissa som er viktige for at lyden skal bli optimal. Egentlig er det kun dette som betyr noko. (i tillegg til at det faktisk er rett type kabel) Slangeolje og navn er uviktig.
    At kabelen fungerer korrekt er ei presisering. Og at du går laus på andre sine presiseringar synst eg er latterlig. For dine innlegg er så upresise og rotete, at eg av og til mistenker deg for å mangle evna til å sjå forskjell på eit presist og upresist utsagn. Ein påstand kan gå frå å vere heilt korrekt til å vere heilt feil, om den manglar nødvendig presisering. Forstår du dette?
    Ja skal prøve på dette med å lese gjennom, ser jo selv at det ofte er skrevet helt på trynet. :-)

Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Var redd jeg ville såre deg dypt med innlegget, fint du ikke bærer nag. Takk skal du ha! Men du er klar over at "kvalitetssikring" med en gjennomlesning gjør innlegget ryddigere? Og ikke minst; meninga trer klarere fram. (Det gjelder seff meg også.)

I alt snakket om målinger, eksakte verdier, beskrivelse av subjektive inntrykk og abstraksjoner ("varm" lyd, "bredde" i lydbilde, osv) må man veff være selektiv i ordvalget.

Forresten fremstår denne tråden til tider som en edderpøl der uenighet i sak plutselig gjelder alt fra innsender til, - ja, skrivemåte. Derfor innlegget med "rødblyant".

Og ja, dialekt og bokmål/nynorsk burde ikke blandes. Man uttaler seg vel for å bli forstått og få gjensvar? Ellers skrev jeg innlegget med håp om å kanskje holde diskusjonen/meningsutvvekslinga på sporet, ville ikke trekke den avgåde i noen retning.
    Kvalitetsikring er en fin ting ja.. skal prøve på det. :-)
    =====================
    Tilbake til tråden.

Noen som har tips, om noe som gir hørbar forskjell?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har tips, om noe som gir hørbar forskjell?
    • Bytte rom
    • Bytte lyttar
    • Bytte høgtalarar
    • Bytte forsterkar
    • Bytte kablar, nei forresten, gløym det

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    • Bytte rom
    • Bytte lyttar
    • Bytte høgtalarar
    • Bytte forsterkar
    • Bytte kablar, nei forresten, gløym det
    Hehe.. nå må du ikke banne i kirken.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå fremdeles holde en knapp på at signalkabler kan være en forbedring, ihvertfall for dem som fremdeles bare har "medfølgende" kabler type lakris/sprengtråd. Da vil det nok lønne seg å gå opp et par hakk (forbi biltema-nivå) og opp til noe i 200-500 kr-klassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vil nå fremdeles holde en knapp på at signalkabler kan være en forbedring, ihvertfall for dem som fremdeles bare har "medfølgende" kabler type lakris/sprengtråd. Da vil det nok lønne seg å gå opp et par hakk (forbi biltema-nivå) og opp til noe i 200-500 kr-klassen.
    Trommevirvel...og nå kommer tusenkronerspørsmålet...igjen: Kan du vise til noen tester som beviser at det er bedre lyd med andre kabler enn medfølgende lakris/sprengtråd?

Prøv å se det fra vår side, det vil si oss som ikke hører at en kabel er bedre enn en annen. Hva skal vi forholde oss til når vi skal velge kabler? Vi hører jo ikke forskjell, så da er vi avhengig av dokumentasjon som kan fortelle oss hvilke kabler som er bra og hvilke som er dårlig. Eller skal vi bare stole på det Nordost sier selv om de ikke kan dokumentere noe som helst? Eller skal vi la dere kabelentusiaster føre an og fortelle hvilke kabler som er bra og hvilke som er dårlige basert på subjektive opplevelser? Der kan jo meningene være delt om samme kabelen, hvordan skal jeg vite hvem som har rett?

Det gjelder for det meste, om det er kabler eller støvsugere eller hva som helst. Jeg har ikke greie på støvsugere, den eneste måten for meg å vite hvilken som har den beste sugeevnen er å sjekke dokumentasjonen til støvsugeren. Det er en enkel sak å måle dette, og dokumentasjon finnes. Det er like enkelt å måle strøm. Som flere har sagt utallige ganger så er strøm noe av det vi mennesker forstår veldig godt, og vi har forstått det veldig lenge. Måleinstrumenter finnes i bøttevis, og de er nøyaktige ned til nanonivå. Menneskeøret har ikke sjanse i havet til å fange opp de forskjellene som slikt måleutstyr kan. I dag kan man jo gjøre dette hjemme i egen stue med en mikrofon og et lite program man kan laste ned fra nettet. Det er utallige å velge mellom. Da vil du kunne måle ørsmå endringer i lyden som ørene dine aldri vil klare å registere.

Skeptikerne har faktisk god hørsel, like god som kabelentusiastene. Er det ikke rart at ingen skeptikere hører de store forskjellene? For det er ofte veldig store forskjeller det snakkes om.
    Skeptikere hører faktisk også forskjell på kabler. Men vi er inneforstått med at det ikke er kablene som endrer lyden fysisk, men at det er hjernen som spiller oss et puss pga forventningen vi har til lyden. Hvis noen sier at en kabel gir bedre diskant, så er det veldig lett å få et inntrykk av nettopp det. Forventning er nøkkelordet. Man hører det man forventer å høre.

Et veldig godt eksempel som illusterer dette finner du 9 minutter og 30 sekunder ut i denne videosnutten:

YouTube - Michael Shermer: Why people believe strange things

Du hører hva som blir sagt kun når du vet det. Det samme gjelder for kabler. Ved blindtesting så er det ingen som hører forskjell. Men så fort lytteren vet hvilke kabler han lytter til så kan han fortelle om lydforskjellene.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Trommevirvel...og nå kommer tusenkronerspørsmålet...igjen: Kan du vise til noen tester som beviser at det er bedre lyd med andre kabler enn medfølgende lakris/sprengtråd?

Prøv å se det fra vår side, det vil si oss som ikke hører at en kabel er bedre enn en annen. Hva skal vi forholde oss til når vi skal velge kabler? Vi hører jo ikke forskjell, så da er vi avhengig av dokumentasjon som kan fortelle oss hvilke kabler som er bra og hvilke som er dårlig. Eller skal vi bare stole på det Nordost sier?
    Det gjelder for det meste, om det er kabler eller støvsugere eller hva som helst. Jeg har ikke greie på støvsugere, den eneste måten for meg å vite hvilken som har den beste sugeevnen er å sjekke dokumentasjonen til støvsugeren. Det er en enkel sak å måle dette, og dokumentasjon finnes. Det er like enkelt å måle strøm. Som flere har sagt utallige ganger så er strøm noe av det vi mennesker forstår veldig godt, og vi har forstått det veldig lenge. Måleinstrumenter finnes i bøttevis, og de er nøyaktige ned til nanonivå. Menneskeøret har ikke sjanse i havet til å fange opp de forskjellene som slikt måleutstyr kan. I dag kan man jo gjøre dette hjemme i egen stue med en mikrofon og et lite program man kan laste ned fra nettet. Det er utallige å velge mellom. Da vil du kunne måle ørsmå endringer i lyden som ørene dine aldri vil klare å registere.

Skeptikerne har faktisk god hørsel, like god som kabelentusiastene. Er det ikke rart at ingen skeptikere hører de store forskjellene? For det er ofte veldig store forskjeller det snakkes om.
    Skeptikere hører faktisk også forskjell på kabler. Men vi er inneforstått med at det ikke er kablene som endrer lyden fysisk, men at det er hjernen som spiller oss et puss pga forventningen vi har til lyden. Hvis noen sier at en kabel gir bedre diskant, så er det veldig lett å få et inntrykk av nettopp det. Forventning er nøkkelordet. Man hører det man forventer å høre.

Et veldig godt eksempel som illusterer dette finner du 9 minutter og 30 sekunder ut i denne videosnutten:

Du hører hva som blir sagt kun når du vet det. Det samme gjelder for kabler. Ved blindtesting så er det ingen som hører forskjell. Men så fort lytteren vet hvilke kabler han lytter til så kan han fortelle om lydforskjellene.
    Dette må være det latterligste innlegget jeg har sett her på AV-forum på lenge. Jeg har ingen tester å vise til, men har selv hørt hvor stor forskjellen er. Hvordan velge kabler når du ikke hører forskjell? Du/dere har jo den enkleste jobben! Kjøp de billigste som finnes! Og stol selvfølgelig ikke på hva leverandørene sier, men prøv selv. Kabelentusiaster? Hvor? Hvem? Og det der Michael Shermer-greiene blir noe helt annet. Alle leser "inni seg", altså folk har den evnen til å lese uten å lage lyd, så når vi kan følge med på teksten samtidig som vi hører en lyd som følger mønsteret så vil det høres ut som det som står på teksten. Dette fordi vår "virtuelle" stemme blandes med sangen. Det er så mange her som tror at bare fordi de lærte ohms lov og litt til i 9ende klasse eller at de lærte å skifte sikringer på elektrolinja så tror de at de kan ALT om elektrisitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så fort lytteren vet hvilke kabler han lytter til så kan han fortelle om lydforskjellene.
    Må nok en gang minne om den klassiske testen, utført av en anerkjent hi-fi-produsent for mer enn 20 år siden: En gruppe bransjeskribenter ble bedt om å beskrive lyden med ulike kabler de skulle få høre. De beskrev forskjeller.

I virkeligheten hørte de på nøyaktig samme oppsett hele tiden -- hverken kabler eller noe annet ble byttet.

Dette trickset er senere kopiert, i mindre høytidelige former, av mange. Alle som tror på kabelforskjeller lar seg lett lure.

Sitat Opprinnelig postet av AV-fallet
    Dette må være det latterligste innlegget jeg har sett her på AV-forum på lenge.
    "Narren ler av det han ikke forstår."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv å se det fra vår side, det vil si oss som ikke hører at en kabel er bedre enn en annen. Hva skal vi forholde oss til når vi skal velge kabler? Vi hører jo ikke forskjell, så da er vi avhengig av dokumentasjon som kan fortelle oss hvilke kabler som er bra og hvilke som er dårlig. Eller skal vi bare stole på det Nordost sier selv om de ikke kan dokumentere noe som helst? Eller skal vi la dere kabelentusiaster føre an og fortelle hvilke kabler som er bra og hvilke som er dårlige basert på subjektive opplevelser? Der kan jo meningene være delt om samme kabelen, hvordan skal jeg vite hvem som har rett?

+1

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bransjeskribenter.... de omtaler jo samme merke på samme måte uansett. Marantz er varm og myk, Nad er dynamisk, Denon er litt hard, Onkyo er nøytral.... De trenger jo ikke teste engang for å skrive, de skriver jo det samme hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være det latterligste innlegget jeg har sett her på AV-forum på lenge. Jeg har ingen tester å vise til, men har selv hørt hvor stor forskjellen er. Hvordan velge kabler når du ikke hører forskjell? Du/dere har jo den enkleste jobben! Kjøp de billigste som finnes! Og stol selvfølgelig ikke på hva leverandørene sier, men prøv selv. Kabelentusiaster? Hvor? Hvem? Og det der Michael Shermer-greiene blir noe helt annet. Alle leser "inni seg", altså folk har den evnen til å lese uten å lage lyd, så når vi kan følge med på teksten samtidig som vi hører en lyd som følger mønsteret så vil det høres ut som det som står på teksten. Dette fordi vår "virtuelle" stemme blandes med sangen. Det er så mange her som tror at bare fordi de lærte ohms lov og litt til i 9ende klasse eller at de lærte å skifte sikringer på elektrolinja så tror de at de kan ALT om elektrisitet.
    Haha, er det spikeren på hodet som gjør deg så opprørt?

Det er ihvertfall MINST like latterlig å påstå at det er forskjell på kabler etter 40 år med testing og ingen har ennå klart å bevise dette.
    Men hvis du hører stor forskjell så har du muligheten for å bli både verdensberømt og en million dollar rikere. Bare ikke kom å si at ikke du har behov for å bevise det til noen, eller at ikke du er interessert i pengene, den har vi hørt så mange ganger før, og det gjør alt sammen så mye mye mer latterlig....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare innse at det er noen som mener det ene, og noen som mener det andre. Hver gang noen nevner ordet kabel, eller selvbygd delefilter så kommer det en gjeng og roper BLASFEMI! UMULIG! Skulle likt å vite hva slags kabling de såkalte skeptikerne (som ikke er skeptiske i det hele tatt, men som avviser alt blankt) har bak anlegget sitt? Anyone?

Tillegg:
    Det har jo vært en del blindtester utført som viser at det ER forskjell på kabler. Forskjellene følger ikke alltid pris, men forskjeller er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare innse at det er noen som mener det ene, og noen som mener det andre. Hver gang noen nevner ordet kabel, eller selvbygd delefilter så kommer det en gjeng og roper BLASFEMI! UMULIG! Skulle likt å vite hva slags kabling de såkalte skeptikerne (som ikke er skeptiske i det hele tatt, men som avviser alt blankt) har bak anlegget sitt? Anyone?

Tillegg:
    Det har jo vært en del blindtester utført som viser at det ER forskjell på kabler. Forskjellene følger ikke alltid pris, men forskjeller er det.

Jeg har av de litt dyrere kablene både i hdmi-phono og ht kabler.... men for ordens skyld er det forde det gjør det hele litt fine utsendemessig. Jeg har prøvd med de enkleste kablene som har fulgt med, å her er det absolutt ingen målbare forskjeller, å da heller ingen hørbare forskjeller! like stor forskjell som når jeg skrur av forsterkeren å setter den på igjen :P

Nok en svada tråd XD

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Red alert, kabeldebatt igangsatt! Fort alle sammen, grip tak i en bombastisk mening, legg dere i fosterstilling og rop "NEEEEEI, jeg vil ikke høre på deg!". Opp med langefingeren, se på nicket til debattanten du misliker, og gjenta etter meg; "Bæsjen! Tissen! Prompen!".

Det er bare j*vla apekatter som driver med drittslenging. Newsflash: Dere blir ikke enige. Med mindre dere er i overkant glade i hverandre og har felles økonomi så foreslår jeg at dere slår dere til ro med at motparten hvertfall ikke sløser dine penger på tullete kabler, uansett om det er i den billige eller den dyre sjangeren.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Jeg har av de litt dyrere kablene både i hdmi-phono og ht kabler.... men for ordens skyld er det forde det gjør det hele litt fine utsendemessig. Jeg har prøvd med de enkleste kablene som har fulgt med, å her er det absolutt ingen målbare forskjeller, å da heller ingen hørbare forskjeller! like stor forskjell som når jeg skrur av forsterkeren å setter den på igjen :P

Nok en svada tråd XD
    Har du måleutstyr som kan måle de utallige forskjellige formene for forvrengning som finnes da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare innse at det er noen som mener det ene, og noen som mener det andre. Hver gang noen nevner ordet kabel, eller selvbygd delefilter så kommer det en gjeng og roper BLASFEMI! UMULIG!
    Da kan jeg spørre deg og andre kabelentusiaster med samme mynt, hvorfor kan dere ikke bare innse at det er noe som heter placebo?

Jeg innser at noen mener det ene og noen mener det andre. Men det er noe helt annet når mange kabelentusiaster slår fast som fakta at det er hørbare forskjeller på kabler. For det er langt i fra fakta.

Kan jeg spørre deg hva din teori er på hvorfor ikke det er påvist hørbare forskjeller på riktig konstruerte billigkabler vs eksotiske må-selge-huset-for-å-få-råd kabler? For det er vel et poeng at skeptikere verden over som også er hifi entusiaster har god hørsel og er minst like flinke til å høre detaljer som kabelentusiastene når de lytter til musikk? Så hvorfor er det ingen andre enn kabelentusiastene som hører forskjell når det skal være så store endringer i lyden som de hevder?

Skulle likt å vite hva slags kabling de såkalte skeptikerne (som ikke er skeptiske i det hele tatt, men som avviser alt blankt) har bak anlegget sitt? Anyone?
    Jeg har biltema høyttalerkabler. Signalkablene kjøpte jeg på expert, det er såkalte lakrissnører. Dette bruker jeg på et relativt bra annlegg, syns jeg selv ihvertfall, se signaturen.
    Jeg prøvde litt forskjellige kabler i mine yngre dager, og innbilte meg at jeg hørte forskjell. Da kjøpte jeg ikke de billigste kablene, jeg trodde det var bedre lyd med dyrere kabler. De siste årene har jeg blitt mer og mer klar over placebo, og er bevisst på at hjernen er lettlurt, og jeg er i dag ikke istand til å høre forskjell på noen kabler. Jeg har i det siste prøvd litt sammen med en kompis med noen dyrere kabler fra Taralabs, Monster og Nordost, jeg hører fortsatt ikke forskjell.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å vite hva slags kabling de såkalte skeptikerne (som ikke er skeptiske i det hele tatt, men som avviser alt blankt) har bak anlegget sitt? Anyone?
    HDMI: Biltema. Fordi 1-ere og 0-er enten kommer gjennom, eller så gjør de ikke det. Digitalt er enkelt sånn. Kablene synes ikke, så billigst var best.
    Signal: Litt usikker på merket, men kjøpte noe middels dyrt for utseendet + "bedre" kontakter, slike som strammes rundt. Det sitter bedre, ikke noe mer bak enn det når jeg kjøpte de.
    HT: 4kv Stinger OFC, kjøpte en liten trommel. Ser litt snasent ut med litt tjukk kabling.

Og for å presisere: Jeg er åpen for konseptet "tweak med kabel" analogt, men har ikke opplevd det selv og er derfor naturlig skeptisk, som med alt annet som er ukjent for meg.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Side 24 av 51 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •