Hifitweaks, og effekten av disse - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 51 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1020
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at det er veldig mye skeptisisme og kan godt forstå det.
    Har iallefall sett at tweaks feks. på ting i signaldelen som feks. CD-spillere har utbytte av det mens forsterkere vil effekten være noe mindre.
    Uamsett: sjansen er uansett større for en person å få bedre lyd er større ved å gjennomføre visse tweaks enn å la være

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ser at det er veldig mye skeptisisme og kan godt forstå det.
    Har iallefall sett at tweaks feks. på ting i signaldelen som feks. CD-spillere har utbytte av det mens forsterkere vil effekten være noe mindre.
    Uamsett: sjansen er uansett større for en person å få bedre lyd er større ved å gjennomføre visse tweaks enn å la være
    Sant så sant.. eneste som kan skje er jo at det blir bedre..
    Eg kjøpte jo for en tid tilbake noen billige strømkabler fra Hong kong, fordi eg nektet å tru dei hadde noke å sei, så for å bevise at eg hadde rett kjøpte eg nokre som så pene ut og dyrere enn dei eg har så eg fikk litt igjen for dei 200 kr hver kostet.
    Prøvde en på MAen, men ingen forskjell. Det var det eg tenkte og målefolket har sakt.
    Så maste broderen ofte på at eg måtte no prøve på cd spilleren og.. til slutt testet eg og der vart det forskjell.. stillere lydbilde/sortere bakgrunn, bedre dynamikk, ganske stor forskjell. Så da måtte eg jo bite det i meg at det hjelper.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Skeptisk...
    F.eks messingskruer er jo svakere enn stål, og kan således risikere å knekke ved de-/montering eller etterteiting. Det er enda IKKE bevist at messingskruer gir hørbare forskjeller, så det kan ikke brukes som et mot-argument og rettferdigjørelse!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøve på cd spilleren og.. til slutt testet eg og der vart det forskjell.. stillere lydbilde/sortere bakgrunn, bedre dynamikk, ganske stor forskjell. Så da måtte eg jo bite det i meg at det hjelper.
    Og hvordan ble så denne testen utført?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Skeptisk...
    F.eks messingskruer er jo svakere enn stål, og kan således risikere å knekke ved de-/montering eller etterteiting. Det er enda IKKE bevist at messingskruer gir hørbare forskjeller, så det kan ikke brukes som et mot-argument og rettferdigjørelse!
    Ikke for min del, da eg ikke har testet selv, og hvorfor ikke enda? Jo er skeptisk.
    Joda, men trur ikke det er sjangs til at skruene skal ryke, for du skal nå dra til litt då..meir en du drar til eit høyttalerelement. Men klart hadde det skjedd når en sku teite til eit element hadde det ver grådigt kjedelig, den er eg med på.

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Og hvordan ble så denne testen utført?
    Bare ved å høre på før og etter, ingen blindtest. Eg bruker ikke det til vandlig når eg skjølv tester kjapt, for eg klarer skille og sikkert på bakgrunn av eg er skeptisk til slikt :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at de fleste har dårlig "hukommelse" med hørselen sin.
    Ikke enkelt å høre etter mikroskopiske forskjeller på slike tweaks. Ofte så dreier forskjellene seg om små, ikke målbare nyanser i lydbildet, som kun defineres av den enkelte lytter. Erfaring og gjentakelse er det eneste som hjelper når man er ute etter å tweake anlegget. Høre på en sang man har hørt tusen ganger før, på et anlegg man kjenner lydsignaturen til.

Jeg har ved noen anledninger opplevd å høre slike forskjeller tydelig i egen stue.
    Min første opplevelse med kabelbytte var en morsom opplevelse, da jeg byttet fra superbillig 1.5mm2 til supraply 2.0. Lyden ble merkbart bedre over hele spekteret, og for mine ører ble dette noe helt annet. Hos min samboer derimot, som forøvrig har helt normal hørsel slik som alle andre, var ikke forskjellen tilstede.

Du skriver i innlegget ditt at husverten kom og lurte på om han hadde kjøpt seg nye høyttalere kun etter bytte til messingskruer. Dette synes jeg høres meget snodig ut...
    Var forskjellen så tydelig at husverten hørte det gjennom veggen/taket/gulvet?! Da er jo forskjellen ENORM!
    Leser at han strammet skruene også, men elemetene hang vel ikke og dinglet før han strammet de? Klart det skal være tett i baffelen, men en makeover av en middelmådig høyttaler gjøres ikke i et håndgrep. Tør jeg spørre hva slags høyttalere kompisen din har?

Blindtest er jo en nærliggende ting å spørre om. Hva blir resultatet hvis man eliminerer det psykiske (placebo) som alltid vil være en stor faktor når det gjelder dette? Har utført en slik uhøytidelig blindtest med noen kompiser for mange år siden, og der ble resultatet ca 50/50. Halvparten mente at oppsett nr 1 var "best", og halvparten mente at oppsett nr 2 var best. Vi var 8 personer.
    Noen ganger koster kabler, spikes, baseplattformer osv masse penger, og ønsket om en forandring være ofte større enn den faktiske effekten av tiltaket.

Hvis man ikke er førnøyd med lyden fra anlegget, så har det mange grunner. Den vanligste årsaken er økonomi. Det utstyret som har den beste lyden, koster ofte mer enn de fleste er villig til å legge på bordet. Løsningen vil da bli et kompromiss mellom hva man vil ha, og hva man har råd til. Slik er det for nesten alle. Det som er vanskelig, er å slå seg til ro med at man har kjøpt noe ganske dyrt som ikke er helt det du hadde lyst på. Dette er kjernen i veldig mange av diskusjonene på dette forumet.

Så spørsmålet vil bli: Hvordan få mest mulig ut av utstyret uten å bytte komponenter, og til lavest mulig pris?
    Messingskruer er kanskje noe av det billigste, etter høyttalerplassering og qtips.
    Selvfølgelig er det verdt å prøve, hvis du ikke har noe annet å bruke tiden på, men det vil ikke gi deg bedre lyd.
    Og det er ikke slik med tweaks at "det kan bare bli bedre". Vet om mange tweakingprosjekter som har gått til H......

Har jeg prøvd messingskruer på mine høyttalere? Nei

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være en sannhet med store modifikkasjoner, for å si det slik.

Tror du bør tenke litt mer i gjennom gyldigheten til en slik konklusjon.

Hvis en mod skal ha en effekt, så må det i mitt univers i alle fall også være en mulighet for at denne effekten kan ha sine neggative påvirkninger også.

Men på hans høyttalere nå: Lyden kommer mer utav høyttalerne og bedre dynamikk, fastere bass f.eks..

Så maste broderen ofte på at eg måtte no prøve på cd spilleren og.. til slutt testet eg og der vart det forskjell.. stillere lydbilde/sortere bakgrunn, bedre dynamikk, ganske stor forskjell. Så da måtte eg jo bite det i meg at det hjelper.
    Hva slags forskjeller var det som ble beskrevet i startinlegget for din bror sin messingskrue tweak igjen... , ser du noen likhetstrekk?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Vi har ingen hukommelse i det hele tatt når det gjelder små forskjeller i lydbildet. Går det mer enn noen få sekunder mellom to lytteeksempler, sammenligner vi ikke -- vi gjetter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Ikke enkelt å høre etter mikroskopiske forskjeller på slike tweaks. Ofte så dreier forskjellene seg om små, ikke målbare nyanser i lydbildet, som kun defineres av den enkelte lytter. Erfaring og gjentakelse er det eneste som hjelper når man er ute etter å tweake anlegget. Høre på en sang man har hørt tusen ganger før, på et anlegg man kjenner lydsignaturen til.

Jeg har ved noen anledninger opplevd å høre slike forskjeller tydelig i egen stue.
    Min første opplevelse med kabelbytte var en morsom opplevelse, da jeg byttet fra superbillig 1.5mm2 til supraply 2.0. Lyden ble merkbart bedre over hele spekteret, og for mine ører ble dette noe helt annet. Hos min samboer derimot, som forøvrig har helt normal hørsel slik som alle andre, var ikke forskjellen tilstede.

Du skriver i innlegget ditt at husverten kom og lurte på om han hadde kjøpt seg nye høyttalere kun etter bytte til messingskruer. Dette synes jeg høres meget snodig ut...
    Var forskjellen så tydelig at husverten hørte det gjennom veggen/taket/gulvet?! Da er jo forskjellen ENORM!
    Leser at han strammet skruene også, men elemetene hang vel ikke og dinglet før han strammet de? Klart det skal være tett i baffelen, men en makeover av en middelmådig høyttaler gjøres ikke i et håndgrep. Tør jeg spørre hva slags høyttalere kompisen din har?

Blindtest er jo en nærliggende ting å spørre om. Hva blir resultatet hvis man eliminerer det psykiske (placebo) som alltid vil være en stor faktor når det gjelder dette? Har utført en slik uhøytidelig blindtest med noen kompiser for mange år siden, og der ble resultatet ca 50/50. Halvparten mente at oppsett nr 1 var "best", og halvparten mente at oppsett nr 2 var best. Vi var 8 personer.
    Noen ganger koster kabler, spikes, baseplattformer osv masse penger, og ønsket om en forandring være ofte større enn den faktiske effekten av tiltaket.

Hvis man ikke er førnøyd med lyden fra anlegget, så har det mange grunner. Den vanligste årsaken er økonomi. Det utstyret som har den beste lyden, koster ofte mer enn de fleste er villig til å legge på bordet. Løsningen vil da bli et kompromiss mellom hva man vil ha, og hva man har råd til. Slik er det for nesten alle. Det som er vanskelig, er å slå seg til ro med at man har kjøpt noe ganske dyrt som ikke er helt det du hadde lyst på. Dette er kjernen i veldig mange av diskusjonene på dette forumet.

Så spørsmålet vil bli: Hvordan få mest mulig ut av utstyret uten å bytte komponenter, og til lavest mulig pris?
    Messingskruer er kanskje noe av det billigste, etter høyttalerplassering og qtips.
    Selvfølgelig er det verdt å prøve, hvis du ikke har noe annet å bruke tiden på, men det vil ikke gi deg bedre lyd.
    Og det er ikke slik med tweaks at "det kan bare bli bedre". Vet om mange tweakingprosjekter som har gått til H......

Har jeg prøvd messingskruer på mine høyttalere? Nei
    Stort sett enig eg. :-)
    Ja nei syns og det hørtes voldsomt ut at husverten hans sku høre så forskjell.
    Høyttalerne han har er dynabel en eller annen rimelig modell med 8 tommer på siden.

Hegel er jo noe som vinner alt av tester.. Nå har eg jo fått det i hus og bra joda.. men slett ikkje sikker på om dette blir stående.. muligens vil eg prøve å kobinere rørforsterkeren og weber med hegel effekt og vis det er knall ryker jo pre'en ut døra :-)
    Kanskje og effekten vis den ikke er nøytral nok.. muligens må eg kjøpe en som er nøytral, vi får se
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det må jo være en sannhet med store modifikkasjoner, for å si det slik.

Tror du bør tenke litt mer i gjennom gyldigheten til en slik konklusjon.

Hvis en mod skal ha en effekt, så må det i mitt univers i alle fall også være en mulighet for at denne effekten kan ha sine neggative påvirkninger også.

Hva slags forskjeller var det som ble beskrevet i startinlegget for din bror sin messingskrue tweak igjen... , ser du noen likhetstrekk?
    Joda, det kan slå begge veier, helt klart.
    Han maste om bedre dynamikk og åpnere diskant.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vi har ingen hukommelse i det hele tatt når det gjelder små forskjeller i lydbildet. Går det mer enn noen få sekunder mellom to lytteeksempler, sammenligner vi ikke -- vi gjetter.
    Tviler eg ikke på.. av egne erfaringer, som når fruen maser om noe..poff glemt. Kjem og litt an på kor intressant det er og da.
    :-)
    Høyttalere:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kan slå begge veier, helt klart.
    Han maste om bedre dynamikk og åpnere diskant.

Tviler eg ikke på.. av egne erfaringer, som når fruen maser om noe..poff glemt. Kjem og litt an på kor intressant det er og da.
    For noen er noen messignskruer nok, for andre er det RCA-XLR som er tingen for å oppgradere.... :P...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett enig eg. :-)
    Ja nei syns og det hørtes voldsomt ut at husverten hans sku høre så forskjell.
    Høyttalerne han har er dynabel en eller annen rimelig modell med 8 tommer på siden.

Hegel er jo noe som vinner alt av tester.. Nå har eg jo fått det i hus og bra joda.. men slett ikkje sikker på om dette blir stående.. muligens vil eg prøve å kobinere rørforsterkeren og weber med hegel effekt og vis det er knall ryker jo pre'en ut døra :-)
    Kanskje og effekten vis den ikke er nøytral nok.. muligens må eg kjøpe en som er nøytral, vi får se

Må skrive litt til angående det over.
    Var meint mest for at eg ikke spikrer noe som best, Kjører Hegel nå selvom EC har vert min favoritt.. Grunnen at eg ville gi det en sjangs før eg dømmer noe nedom. Eg er glad for det nå i dag.
    Seff på sikt kan det nok hende eg prøver annet.
    F.eks EC eller en blanding..en må prøve å feile før alt sitter. :-)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat oss kjøre RCA som det ivertfall er forskjell på.
    I følge hvem? Deg?

Her har og "målefolket" hevdet hele tiden at det ikke er forskjell på kablene og at en får ikke bedre signalkabler enn europris og biltema fordi det måler likt med en seriøs kabel, f.eks Chord Chameloon silver pluss som eg har.
    Nå kan jeg jo si det samme som du sier hele tiden. DU LESER IKKE DET VI SKRIVER!!!

Eg vil tru det er målbare forskjeller på disse kablene som kan forklare at det er forskjell på lyden.
    Det har ingen klart å bevise ved blindtesting pr dags dato!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    I følge hvem? Deg?

Nå kan jeg jo si det samme som du sier hele tiden. DU LESER IKKE DET VI SKRIVER!!!

Det har ingen klart å bevise ved blindtesting pr dags dato!

1: tja meg, basert på folk sier.

2: joda dere sier en billigkabel er like god som dyre. Eller har dere snudd i saken no?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere sier en billigkabel er like god som dyre. Eller har dere snudd i saken no?
    Vi sier nå, som vi alltid har sagt:

Det er ingen hørbar forskjell på kabler som er riktig laget til formålet og ikke er ødelagt på noen måte.

Og hvis det er hørbare forskjeller (p.g.a. skader eller feilkonstruksjon) er dette også målbart.

Hva er det du ikke skjønner med dette?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vi sier nå, som vi alltid har sagt:

Det er ingen hørbar forskjell på kabler som er riktig laget til formålet og ikke er ødelagt på noen måte.

Og hvis det er hørbare forskjeller (p.g.a. skader eller feilkonstruksjon) er dette også målbart.

Hva er det du ikke skjønner med dette?
    Skjønner at du ordlegger deg på den måten for å unngå hva? Er du redd for å sei dei er like god uansett pris, så lenge dei er iorden, for det må vi vel regne med dem rimligste også er?
    Nå må ikke dere trekke dere..Blir for dumt..
    Alså ingen hørbare forskjeller = like gode!

Yes da vet vi det. Den sorte rca kabelen på europris, er like god som Chord signatur f.eks.
    Og du/dere kan ikke nekte på det, da dere overalt sier at det ikke er hørbare forskjeller vis kabelen er ok.

Høyttalere:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei, nei, nei!
    To streker fra å bli helt "språkk fordrva" her! Tillot meg å forslå et bedre språk med eksempel i en forutgående post (#456):

Skjønner det og skjønner at du ordlegger deg på den måten for å, - hva da? Er det noe å vere redd for å seie dei er like gode som dyre - uansett pris - hvis dei er i orden?
    Nå må ikkje du og dere andre trekke dere.. hehehe..
    Blir for dumt..

Yes,
    då veit vi det. Den sorte rca-kabelen på Europris er like god som Chord Signature, f.eks.

Lang og tung setning her:
    Og du/dere kan ikke nekte på det da dere side på side her og andre plasser overalt sier at det ikke er hørbare forskjeller vis kabelen er ok.

Bedre:
    Du/dere kan ikke nekte på det. Her og andre steder skriver jo du/dere side opp og side ned at det ikke er hørbare forskjeller hvis kabelen ellers er OK.
    Generelt: Å blande bokmål og nynorsk (sammen med dialekt!) er heller ikke bra. Her må det nok jobbes litt dersom hensikten er å gjøre seg forstått og delta i debatten ut fra et ønske om å bidra konstruktivt, Lovemusikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes då veit vi det. Den sorte rca kabelen på europris er like god som Chord signatur f.eks.
    Lydmessig er lakrissnøret like god, det er ingen som ennå har klart å skille typiske billige kabler fra dyre eksotiske kabler i en blindtest. Byggekvaliteten er nok ikke like god på Europris kablene, men det er heller ingen som har hevdet det.

Og du/dere kan ikke nekte på det da dere side på side her og andre plasser overalt sier at det ikke er hørbare forskjeller vis kabelen er ok.
    Ingen som nekter på det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Nei, nei, nei, nei, nei!
    To streker fra å bli helt "språkk fordrva" her! Tillot meg å forslå et bedre språk med eksempel i en forutgående post (#456):

Skjønner det og skjønner at du ordlegger deg på den måten for å, - hva da? Er det noe å vere redd for å seie dei er like gode som dyre - uansett pris - hvis dei er i orden?
    Nå må ikkje du og dere andre trekke dere.. hehehe..
    Blir for dumt..

Yes,
    då veit vi det. Den sorte rca-kabelen på Europris er like god som Chord Signature, f.eks.

Lang og tung setning her:

Bedre:
    Du/dere kan ikke nekte på det. Her og andre steder skriver jo du/dere side opp og side ned at det ikke er hørbare forskjeller hvis kabelen ellers er OK.
    Generelt: Å blande bokmål og nynorsk (sammen med dialekt!) er heller ikke bra. Her må det nok jobbes litt dersom hensikten er å gjøre seg forstått og delta i debatten ut fra et ønske om å bidra konstruktivt, Lovemusikk.
    Minte meg om norsklæreren min hehehe.. :-)
    Men du har helt rett.

Jeg blander mye..er fra Sogn og bor nå utenfor Bergen, så da blir det mye tull.
    Ellers er jeg dårlig til å skrive. Legger meg helt flat på skrivemåten.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Lydmessig er lakrissnøret like god, det er ingen som ennå har klart å skille typiske billige kabler fra dyre eksotiske kabler i en blindtest. Byggekvaliteten er nok ikke like god på Europris kablene, men det er heller ingen som har hevdet det.

Ingen som nekter på det.

Nei men da er jo alt klart.
    Vi kommer ingen vei, og jeg er en plass mellom "målegutta" og "kabelkutta" men nærmest "kabelgutta"

Basert på "kabelgutta er det forskjell på en lakris og f.eks Chord signatur.
    Basert på "målegutta" er den ingen forskjell på noen av dem vis begge er ok.
    Høyttalere:

Side 23 av 51 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •