Hifitweaks, og effekten av disse - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 51 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1020
    Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja !!:-D
    Denne var vel kanskje mer modding,vis det og inngår i dette ??

Dette gav en rørforsterker kraft,kontroll og "transistor bass" vis en kan kalle det da for å beskrive en transistor med full kontroll på høyttalerne, Men og uten å miste rørlyden oppover..
    Kjempefornøyd.

Se link..

MA: Min HiFi » Lovemusikk`s anlegg
    Skrotnisse gikk på en liten smell med å linke til konkurerende forum.
    Vet ikke hvor godt mod liker denne linken

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    I dette tilfellet: Hva slags "merarbeid osv"? Er det merarbeid å montere messingskruer i stedet for skruer av stål?
    Du fortsetter å tviholde på egne oppfatninger og generelt sett syltynne teorier, uten å ense at det kanskje kan være noe i de argumentene andre fremsetter?

Hva med en bitteliten"jo, kanskje eg overdreiv litt der"? sånn forslagsvis?

Om du i det hele tatt klarer å komme deg ned av din "jeg alene vite-trone" noengang?
    Eg tenker bare litt eg.. en kan jo ikke bare rekne på skrueprisen..en må jo ta med evnt ekstrakostnader...nå har det jo blitt nemt her fra andre at en bør bore eller skru inn stålskrue først.. Og en annen ting at messingskruer er jo svakere..så kanskje og en ikke vil ha den risikoen.. hva veit eg.. Og nei eg er ikke oppe der og holder på mitt men mener dere bør se litt på helheten av å drive en bedrift og ikke så enkelt med kun prisen på 1 stk skrue eller f.eks 12-20 skruer pr høyttaler,dvs 24-40 skruer pr par..mange ekstra kostnader bare der..så vis en produserer noen tusner,eller titalls tusner blir det jo peng..Men skal ikke tvele mer på det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Skrotnisse gikk på en liten smell med å linke til konkurerende forum.
    Vet ikke hvor godt mod liker denne linken
    Obs.. tenkte eg ikke på.. legger meg flat...
    Nå i ettertid ser eg vel ikke helt forskjellen på det og skrive f.eks navnet til en side som eg ser mange gjør på forumet her.. men jajaja..ups
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på å linke til forum man deltar på for å vise til noe, og å linke til et eget konkurerende forum driftet av en selv.
    Å linke til steder som finn, hifisentralen etc har aldri vært noe problem så lenge man ikke er eier av de aktuelle stedene og bedriver direkte konkuerende virksomhet. Dette burde ha kommet klart frem i den avsluttede tråden til Skrotnisse. Dette har uansett ingen betydning for denne tråden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er forskjell på å linke til forum man deltar på for å vise til noe, og å linke til et eget konkurerende forum driftet av en selv.
    Å linke til steder som finn, hifisentralen etc har aldri vært noe problem så lenge man ikke er eier av de aktuelle stedene og bedriver direkte konkuerende virksomhet. Dette burde ha kommet klart frem i den avsluttede tråden til Skrotnisse. Dette har uansett ingen betydning for denne tråden
    Jamen det er bra, då har vi fått avklart det :-)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi en bedrifte ser på kostnader, og ikke pr element men på årsbasis. Kan dei spare en stor sum så gjer dei det. Men igjen er flere andre som bruker messingskruer, er dei stokk dum da og kun Elac som er smart? Eller dei med samme tru som dei?
    Gjelder jo alt mulig som blir laget i verden det.
    Men alle andre som kjører messingskruer, er dei idiot dei då??

Eg preiker nå på generell basis, da det tydeligvis er bestemt her at det ikke er forskjell på vandlige stål og messingskruer.
    Vert hos han nå å hørt..men eg veit ikke om det var forskjell.. Heile greiene minner om relgion, kristendom der dere er upperprester som seie sånn er da!
    Dette er et tema som har vert diskutert i lang tid, og ingen er enig,
    Mener du seriøst at dette er et ordentelig svar på mitt innlegg ??

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Mener du seriøst at dette er et ordentelig svar på mitt innlegg ??
    Leser du hele tråden, så ser du nok et gjennomgående mønster hvor ordentlige svar ikke er hans sterkeste side, han er bare overbevist om det selv på en pigheaded måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tenker bare litt eg.. en kan jo ikke bare rekne på skrueprisen..en må jo ta med evnt ekstrakostnader...nå har det jo blitt nemt her fra andre at en bør bore eller skru inn stålskrue først.. Og en annen ting at messingskruer er jo svakere..så kanskje og en ikke vil ha den risikoen.. hva veit eg.. Og nei eg er ikke oppe der og holder på mitt men mener dere bør se litt på helheten av å drive en bedrift og ikke så enkelt med kun prisen på 1 stk skrue eller f.eks 12-20 skruer pr høyttaler,dvs 24-40 skruer pr par..mange ekstra kostnader bare der..så vis en produserer noen tusner,eller titalls tusner blir det jo peng..Men skal ikke tvele mer på det.
    Kan du da fortelle oss om det å drive en bedrift ? Ettersom du ofte hentyder at vi ikke har greie på det ?
    Kan du forklare hva "kalkyle" betyr ?

Med utgangspunkt i din teori om at produsenter i hovedsak vil spare kostnader, så hevder eg følgende :

Rart at noen produsenter kan ta seg råd til benytte 3-4 (dyre)elementer i en høyttaler, men ikke tør å ta kostnaden med å bytte til messing skruer for å feste de elementene ???

Eller at de benytter pianolakk på kabinett, som faktisk koster en del mer enn billig laminering ?

Jo, fordi at dette er noe som utgjør en forskjell, henholdsvis lydmessig og visuellt, og av den grunn kan forsvare en høyere utsalgspris.

Hvorfor er så godt som alle nye biler i dag utstyrt med (minimum)6 stk airbag, AC, antispinn, antisladd, radio/cd, sentrallås, parkeringssensor etc, etc...
    Det er fordi at både produsent og kjøper ser nytteverdien av dette utstyr, og at det kan forsvare høyere produksjonskostnad og som følge av det en høyere pris for kjøper.

Poenget her er at dersom messing skruer kan utgjøre en tilstrekkelig forskjell/nytteverdi, lydmessig eller visuellt, som kan forsvare en høyere pris på høyttaler... da ville nok de fleste benyttet denne type skruer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker bare litt ja? Pass nå på, så ikke hjernebarken din går varm!

Samtidig mer enn antyder du jo at vi andre er fullstendig blottet for den slags evner, ved til stadighet, og på en "belærende måte" (gud forby!), å henvise til at "en kan jo ikke bare rekne på skrueprisen" osv?
    Nei, si det du!
    Det har vi jo ikke skjønt!
    Det du derimot absolutt aldri vil skjønne, er at du for alltid vil vasse rundt med buksene rundt anklene.....

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått med meg hele tråden, men av det jeg har sett så er det ikke bare Lovemusic som sliter med å holde seg saklig. De fleste burde ha gjennomskuet trådstarter på det tidspunktet her. Jeg synes han er harmløs i den forstand at han ikke har utnyttet sitt potensiale i å kommunisere, til å infiltrere forumet med vranglære eller noe sånt. Det tror jeg heller ikke er intensjonen. Tastaturkriging trekker ned kvaliteten på forumet, det blir veldig uinteressant for andre å følge med på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haaa!!! du har ikke kommet med noe heller som sier at det IKKE er forskjell.
    Det er ikke sånn det fungerer.

Det er umulig å bevise at noe ikke finnes. Bevisbyrden ligger alltid hos den som påstår at noe virker.

håper på mer teknisk info og bilder + teorier og fakta om dette med høyttalere og mulige avvik.
    Men dette finnes ikke. Det burde du ha innsett nå.

Når det gjelder andre tweaks som er lansert i denne tråden, gjelder forøvrig akkurat det samme som i messingskruesaken:

Hvorfor skulle et billig og enkelt gjennomførlig tweak utført av en amatør, forbedre noe profesjonelle har laget?

Dersom et produkt har en konstruksjonsfeil (og det må vi vel kunne kalle det, om en enkelt forandring utført hjemme kan forbedre det?), er det ett 'tweak' som er verdt å tenke på:

Kjøp heller utstyr fra en seriøs produsent!

Men slik jeg ser det, er problemet heller utstyr som kommer 'ferdig tweaket' fra produsenten, enn utstyr som krever 'tweaks' og 'modding' for å virke som det skal. Noen produsenter har ansatte som tror på hi-fi-myter; andre satser på kjøpere som gjør det.

Det finnes, f.eks., konkrete eksempler på høyttalerprodusenter som har byttet til fancy internkabling fordi en forhandlerkjede har krevd det. Når slikt beviselig forekommer, blir det ganske meningsløst å tro at en produsent ikke velger de skruene som gir 'best lyd' pga noen øre i prisforskjell pr enhet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haaa!!! du har ikke kommet med noe heller som sier at det IKKE er forskjell.
    OG IGJEN, EG ER NØYTRAL PÅ DETTE enda så vennligst slutt med dette tullet.
    Når du hevder at det er forskjell, så er det du som må bevise det, skal noen tro deg.
    Jeg har i det minste prøvd, uten å kunne registrere forskjeller.

Du skriver MED STORE BOKSTAVER at du er nøytral, skjedde dette nettopp?
    Isåfall har du endret mening underveis, det er jo ikke første gang du bytter mening... uttrykksmessig.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ikke sånn det fungerer.

Det er umulig å bevise at noe ikke finnes. Bevisbyrden ligger alltid hos den som påstår at noe virker.

Men dette finnes ikke. Det burde du ha innsett nå.

Når det gjelder andre tweaks som er lansert i denne tråden, gjelder forøvrig akkurat det samme som i messingskruesaken:

Hvorfor skulle et billig og enkelt gjennomførlig tweak utført av en amatør, forbedre noe profesjonelle har laget?

Dersom et produkt har en konstruksjonsfeil (og det må vi vel kunne kalle det, om en enkelt forandring utført hjemme kan forbedre det?), er det ett 'tweak' som er verdt å tenke på:

Kjøp heller utstyr fra en seriøs produsent!

Men slik jeg ser det, er problemet heller utstyr som kommer 'ferdig tweaket' fra produsenten, enn utstyr som krever 'tweaks' og 'modding' for å virke som det skal. Noen produsenter har ansatte som tror på hi-fi-myter; andre satser på kjøpere som gjør det.

Det finnes, f.eks., konkrete eksempler på høyttalerprodusenter som har byttet til fancy internkabling fordi en forhandlerkjede har krevd det. Når slikt beviselig forekommer, blir det ganske meningsløst å tro at en produsent ikke velger de skruene som gir 'best lyd' pga noen øre i prisforskjell pr enhet.
    Men, f.eks i et delefilter, vil det ikke kunne ha noe for seg å bruke komponenter med større nøyaktighet? Er jo ofte det brukes billigere komponenter (typisk +- 5-10% toleranse), istedenfor langt dyrere, relativt sett, med +- 1-2% toleranse.
    Men jeg regner egentlig ikke med at det vil kunne gi store hørbare forskjeller, muligens målbare.

Jeg ser heller ikke problemet med å avstive et kabinett, så lenge det ikke går utover tuningen mellom elementet og kabinettvolumet. Det er vel nettopp kabinettet som en den største forskjellen mellom gode(dyre) og dårligere(billige) høyttalere.
    Men om man får noen direkte hørbar gevinst er jo en annen sak...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Men, f.eks i et delefilter, vil det ikke kunne ha noe for seg å bruke komponenter med større nøyaktighet?
    Dersom det dreier seg om en seriøs produsent, går jeg ut fra at de har jobbet en del med tilpasning av de ulike komponentene. En person med fagkunnskap og profesjonelt utstyr kunne sikkert fått en bra resultat ved å bytte komponenter -- men jeg tviler på om en hvilken som helst amatør ville det.

Enkelte småprodusenter diskuterer gjerne produktene sine og valget av komponenter i brukerfora. I slike diskusjoner går det gjerne igjen argumenter av typen, 'ja, vi kunne ha byttet ut komponent A med en bedre uten særlige merutgifter -- men denne bedre komponenten vil faktisk gi et dårligere resultat om vi ikke også bytter ut komponentene B og C, og da snakker vi om store prispåslag.'

Jeg ser heller ikke problemet med å avstive et kabinett, så lenge det ikke går utover tuningen mellom elementet og kabinettvolumet. Det er vel nettopp kabinettet som en den største forskjellen mellom gode(dyre) og dårligere(billige) høyttalere.
    Men igjen: Det finnes relativt rimelige høyttalere som holder mål på dette området. Så hvorfor kjøpe en marginalt billigere høyttaler som ikke holder mål, og bruke tid, penger og energi på å gjøre forandringer du uten profesjonelt måleutstyr ikke kan vurdere nytten av?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest hele denne tråden, men fant en artikkel som kanskje er relevant...

Placebo Effect Works Without the Bluff : Discovery News

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det dreier seg om en seriøs produsent, går jeg ut fra at de har jobbet en del med tilpasning av de ulike komponentene. En person med fagkunnskap og profesjonelt utstyr kunne sikkert fått en bra resultat ved å bytte komponenter -- men jeg tviler på om en hvilken som helst amatør ville det.

Enkelte småprodusenter diskuterer gjerne produktene sine og valget av komponenter i brukerfora. I slike diskusjoner går det gjerne igjen argumenter av typen, 'ja, vi kunne ha byttet ut komponent A med en bedre uten særlige merutgifter -- men denne bedre komponenten vil faktisk gi et dårligere resultat om vi ikke også bytter ut komponentene B og C, og da snakker vi om store prispåslag.'

Men igjen: Det finnes relativt rimelige høyttalere som holder mål på dette området. Så hvorfor kjøpe en marginalt billigere høyttaler som ikke holder mål, og bruke tid, penger og energi på å gjøre forandringer du uten profesjonelt måleutstyr ikke kan vurdere nytten av?
    Jeg er klar over at man, i de fleste tilfeller, er tjent med å investere i en bedre modell/merke, enn å begynne å modifisere et allerede "ferdig" utviklet produkt.
    Men det har seg slik at det går en grense på hvor mye en produsent legger ned i investerte midler, som forskning og deler, i en mid end-/ budsjettmodell.

Slik jeg ser det, er det ikke noe i veien for en som har litt peiling å kunne bytte ut komponenter i et enkelt delefilter med noen i bedre kvalitet og med mindre toleranse. Her snakker vi vel om noen enkle resistorer, spoler og kondensatorer. Om "godfølelsen" av en slik oppgradering overgår de faktiske resultatene, er en annen sak.

Kanskje en noe søkt analogi; det er mange som bruker helt andre dekk (mønster, bredde, profil, produsent, gummiblanding etc.) enn det bilen ble testet/utviklet/justert med. Noen opplever bedre resultater med andre typer dekk enn det bilen ble levert med. Men i noen tilfeller må man selvsagt inngå et kompromiss med f.eks støy vs. friksjon, sporing vs grep, respons vs felgbeskyttelse etc... Poenget er at produsentene velger nok et dekk som er sikkert, billig, kjent og behagelig. Men ikke nødvendigvis det "beste" man får tak i.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste å oppgradere på en bil er eksosen

Altså etter låsebolter i messing da! He he he

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Slik jeg ser det, er det ikke noe i veien for en som har litt peiling å kunne bytte ut komponenter i et enkelt delefilter med noen i bedre kvalitet og med mindre toleranse.
    Men hvor mange har 'litt peiling' nok til å gjøre dette med full kontroll?

De aller fleste som diskuterer 'tweaking' og 'modding' på hi-fi-fora har det helt åpenbart ikke...

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Why use diamond for tweeter domes? It may seem extravagant, but the move is simply an extension of Bowers & Wilkins’s pursuit of the perfect loudspeaker.

Det er vel ikke ekte diamanter b&w bruker i sin nye serie, men såvidt jeg har forstått industrielle diamanter..
    Men allikevel, en veldig kostbar oppgradering fra alliminiums diskant, om jeg forstår b&w sin hjemmeside rett..
    Men det illustrerer bare at høytaler-produsenter gjør nesten hva som helst for å lage den perfekte høytaler.. (som man kan lese i strofen over)

Om messingskruer hadde vært så fantastiske, kontra tradisjonelle skruer, hadde selvfølgelig b&w og mange andre ht produsenter brukt de!
    Blir, i mine øyne, latterlig å høre at det er p.g.a penger osv! Spesielt i dette tilfelle, som det er snakk om noen usle skruer!
    Tipper disse skruene koster 0.1% (om det er så mye) av hva en f.eks 800- serie høytaler koster å produsere..

Kan da ikke være så vanskelig å forstå!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mange har 'litt peiling' nok til å gjøre dette med full kontroll?

De aller fleste som diskuterer 'tweaking' og 'modding' på hi-fi-fora har det helt åpenbart ikke...
    Helt umulig å svare på
    Jeg anser ihvertfall meg selv til å kunne utføre slikt, men får meg ikke til å utføre slike inngrep uten en meget god grunn.

Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Det viktigste å oppgradere på en bil er eksosen

Altså etter låsebolter i messing da! He he he
    Vet at på de eldre wankel-motorene i bl.a. Mazda RX7, fikk man rundt 30% mer hester, kun ved å oppgradere eksosen. Man altså fjernet katalysatoren og økte dimensjonen 1 tomme på resten av eksos-anlegget.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Why use diamond for tweeter domes? It may seem extravagant, but the move is simply an extension of Bowers & Wilkins’s pursuit of the perfect loudspeaker.

Det er vel ikke ekte diamanter b&w bruker i sin nye serie, men såvidt jeg har forstått industrielle diamanter..
    Men allikevel, en veldig kostbar oppgradering fra alliminiums diskant, om jeg forstår b&w sin hjemmeside rett..
    Men det illustrerer bare at høytaler-produsenter gjør nesten hva som helst for å lage den perfekte høytaler.. (som man kan lese i strofen over)

Om messingskruer hadde vært så fantastiske, kontra tradisjonelle skruer, hadde selvfølgelig b&w og mange andre ht produsenter brukt de!
    Blir, i mine øyne, latterlig å høre at det er p.g.a penger osv! Spesielt i dette tilfelle, som det er snakk om noen usle skruer!
    Tipper disse skruene koster 0.1% (om det er så mye) av hva en f.eks 800- serie høytaler koster å produsere..

Kan da ikke være så vanskelig å forstå!
    For noen, kan det være vanskelig å forstå.

Side 20 av 51 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •