Hifitweaks, og effekten av disse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1020
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men hvor mye resonanser er det egentlig i en skrue som er skrudd godt til? For at noe skal kunne svinge ved resonansfrekvensen må gjenstanden ha mulighet til å svinge i en eller annen retning?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at selve skruematerialet har noen betydning for lyden. Derimot er jeg overbevist om at det kan ha noe for seg å tighte til skruene dann og wann. Jeg pleier å ta en LETT stramming av samtlige skruer en gang eller to i året. Av en eller annen grunn er det alltid noen som er veldig løse - og av en eller annen grunn synes jeg at det hjelper veldig på lyden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heller ikke selv noe tru på at material valg av skruer er hørbart.
    Men leste en artikkel om en av ingeniørene for Air studio tuning som twiiket G-clef forsterkeren til Pioneer slet med å finne ut om hvorfor lyden på enkelte forsterkere låt forskjellig.
    Det viste seg at noen hadde brukt "vanlige stock" skruer på enkelte steder i forsterkeren med det som resultat at forsterkeren spilte annerledes.
    De byttet ut skruene med "egne" skruer og da falt alt på plass......

Siden dette var en ingeniør så må jo dette være sant......

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Har heller ikke selv noe tru på at material valg av skruer er hørbart.
    Men leste en artikkel om en av ingeniørene for Air studio tuning som twiiket G-clef forsterkeren til Pioneer slet med å finne ut om hvorfor lyden på enkelte forsterkere låt forskjellig.
    Det viste seg at noen hadde brukt "vanlige stock" skruer på enkelte steder i forsterkeren med det som resultat at forsterkeren spilte annerledes.
    De byttet ut skruene med "egne" skruer og da falt alt på plass......

Siden dette var en ingeniør så må jo dette være sant......
    Er dette en ingeniør, så bør det vel finnes målbare forskjeller og data for dette også....

Har du en link til denne artikkelen pseudomono?

Kunne vært interessant å sett eventuell begrunnelse. "Vanlige Stock" vs "egne" skruer kan vel ha en forklaring når det gjelder om skruene er, eller kan bli magnetiske og om de befinner seg på strategiske steder i forsterkeren.
    En forsterker har jo aktivt jobbende elektronikk der det er mye opp forsterkning av signaler, og viktig å ha kontroll på eventuelle jordsløyfer osv.

Det finnes vel eksempler på at en skrue ikke bare er en skrue i andre HIFI sammenhenger. Ta f.eks innfestingen av en pickup mot arm på en platespiller. Dette børr vel ofte gjøres med egnede skruer pga magnetisme og fjærkonstant osv. For en såpass robust innfestning mellom et høytalerkabinett og et høytalerelement, der er vel eventuelle magnetisk påvirkning noe helt annet.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kan være mulig at skruer kan forandre lydbildet så sier det litt om vår evne til å oppdage lyd, selv tror jeg sjelden på hokus pokus men om det funker er det gull men om ikke så er jo den tanken ute av verden. Nå har det vært så mange kabeldiskusjoner som aldri ender med noe godt resultat heller, går lydbildet på vei til galskap eller placeboeffekt?

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er dette en ingeniør, så bør det vel finnes målbare forskjeller og data for dette også....

Har du en link til denne artikkelen pseudomono?

Kunne vært interessant å sett eventuell begrunnelse. "Vanlige Stock" vs "egne" skruer kan vel ha en forklaring når det gjelder om skruene er, eller kan bli magnetiske og om de befinner seg på strategiske steder i forsterkeren.
    En forsterker har jo aktivt jobbende elektronikk der det er mye opp forsterkning av signaler, og viktig å ha kontroll på eventuelle jordsløyfer osv.

Det finnes vel eksempler på at en skrue ikke bare er en skrue i andre HIFI sammenhenger. Ta f.eks innfestingen av en pickup mot arm på en platespiller. Dette børr vel ofte gjøres med egnede skruer pga magnetisme og fjærkonstant osv. For en såpass robust innfestning mellom et høytalerkabinett og et høytalerelement, der er vel eventuelle magnetisk påvirkning noe helt annet.
    Mener at artikkelen stod i Highfidelity i forbindelse med lanseringen av den nye serien. (kan nok være opptil 1 år tilbake i tid) Skal ikke si for sikkert om det gjalt cd spilleren eller forsterkeren, da artikkelen tok for seg flere komponenter i samme artikkel

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, men man har jo den vanlige seende testingen der man lett kan tilegge nye egenskaper som kanskje ikke finnes. Litt morsomt egentlig at man får frem de samme forbedrings egenskaper som man jo får på kabler også. Kan di gi en forklaring på hva du tenker er kan være grunnen til hvorfor det er slik?

Ellers så burde det vel være obligatorisk skru til slike skruer med samme tiltrekknings moment, hvordan gjorde din bror dette?

Du synes fra tidligere tråder at Wikipedia ikke var noe godt sted å finne riktig informasjon og kunnskap, nå bruker du youtube som refferanse. det er kanskje bare jeg som stusser litt på dette ....:-?
    Referanse? Har eg skrevet at eg syns det blir bedre lyd med å skifte ut til messingskruer?????? Kor tid skal dere lese alt eg skriver?
    :evil:

Riktig moment var nemt og på den videoen, då med moment produsentene anbefalte.
    Eg skrev og at youtube er det noen videoer om dette, igjen refererer eg til det første eg skrev her..

Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    prisforskjellen på skruer er jo lik 0. ihvertfall sammenlignet med byggemateriell for kasser. ta f.eks b&w...de kjøper ikkje inn skruer i 50pk. de kjøper nok inn 1million skruer, og prisen pr stk blir veldig lav. og hvis det var noe lydmessig å hente, så hadde de nok brukt det som var best.
    Nja..veit ikkje helt eg.. basert på erfaringer fra diverse bedrifter er det nok ikke sånn at dei kjøper inn pallevis selv om det vil ryke til uansett.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Høres jo litt søkt ut, men skal ikke fullstendig kassere den teorien siden sterkere metaller ofte har mindre resonans enn feks. messing...
    Er vel derfor man gjerne bruker stål og aluminium i kassen til selve elementet?
    Ja,enig med deg på alt du skriv der.. så eg lurer litt på om eg må få testet dei på mine gamle MA høyttalere..bare for å vere sikker liksom..
    :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    så eg lurer litt på om eg må få testet dei på mine gamle MA høyttalere..bare for å vere sikker liksom..
    Og vi venter spent på resultatet!
    Skjønt, det er vel allerede gitt......

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men hvor mye resonanser er det egentlig i en skrue som er skrudd godt til? For at noe skal kunne svinge ved resonansfrekvensen må gjenstanden ha mulighet til å svinge i en eller annen retning?
    Lurer på om det ikke var noe med at en messingskrue ikke tok opp resonansene som en stålskrue gjer..og dermed fikk en mindre "dirringer/bevegelser" i elementet men også at dei ikke lot seg påvirke av magneten.. osv.. noesånt..

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når det kan være mulig at skruer kan forandre lydbildet så sier det litt om vår evne til å oppdage lyd, selv tror jeg sjelden på hokus pokus men om det funker er det gull men om ikke så er jo den tanken ute av verden. Nå har det vært så mange kabeldiskusjoner som aldri ender med noe godt resultat heller, går lydbildet på vei til galskap eller placeboeffekt?
    Tja si det.. Men ivertfall, dette er jo "gratis" og teste for dei som vil.
    Også for dei som ikke tør si fra her at det evnt måtte virke..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og vi venter spent på resultatet!
    Skjønt, det er vel allerede gitt......
    Nope.. eg er faktisk kritisk til slike ting også høyttalerledning, men er forskjellen betydelig tør eg si det og.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Mener at artikkelen stod i Highfidelity i forbindelse med lanseringen av den nye serien. (kan nok være opptil 1 år tilbake i tid) Skal ikke si for sikkert om det gjalt cd spilleren eller forsterkeren, da artikkelen tok for seg flere komponenter i samme artikkel
    Det her mener jeg var i forbindelse med at de skulle tune surroundrecieverene til Pioneer via AirStudios. De fant ut at japanerene hadde brukt andre skruer, og byttet. Hvorvidt det er målbare ting aner jeg ikke.
    Når det gjelder topic, har jeg ingen kommentar.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referanse? Har eg skrevet at eg syns det blir bedre lyd med å skifte ut til messingskruer?????? Kor tid skal dere lese alt eg skriver?
    :evil:
    Tja eg vil nå si at bedre dynamikk og fastere bass som du skriver er å regne som bedre lyd, eller ?

Sitat fra noe du skrev tidliger :
    Hugser dere eg nemte noe i en annen tråd om dette med å skifte ut skruene til elementa med messingskruer?
    Eg lo av broderen og sa han innbilte seg ting vis han syns det var så mye bedre.
    Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.
    Lyden kommer mer utav høyttalerne og bedre dynamikk, fastere bass f.eks

Leser du selv alt du skriver ??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Tja eg vil nå si at bedre dynamikk og fastere bass som du skriver er å regne som bedre lyd, eller ?

Sitat fra noe du skrev tidliger :
    Hugser dere eg nemte noe i en annen tråd om dette med å skifte ut skruene til elementa med messingskruer?
    Eg lo av broderen og sa han innbilte seg ting vis han syns det var så mye bedre.
    Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.
    Lyden kommer mer utav høyttalerne og bedre dynamikk, fastere bass f.eks

Leser du selv alt du skriver ??
    Forsatt, du og dere må, MÅ lese alt eg skriver.. det var forskjell ja, men skrev eg noe om at det var forskjell etter første gangen han strammet skruene og nå? nope.. forskjellen kan og skyldes dette med å stramme til skruene..

Men eg har mine tanker, alså eg er åpen for at det kan ha noe å si.. Men eg har enda ikke sakt det har noe å si, og det vil eg ikke gjøre før eg evnt har prøvd dette selv.
    Høyttalere:

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yw

..bare for å vere sikker liksom..
    Sikker på at du høyrer forskjell, men ikkje sikker på at det faktisk ER forskjell. Og ærlig talt, dette er så dumt at eg mistenker at det er ein spøk, men det er vel desverre(for din del) ikkje det...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja..veit ikkje helt eg.. basert på erfaringer fra diverse bedrifter er det nok ikke sånn at dei kjøper inn pallevis selv om det vil ryke til uansett.

du har erfaring fra diverse høyttalerprodusenter altså? då skulle vell denne tråden være unødvendig. tror nok at de har ett godt lager med spesifikke skruer, dog ikkje messing.

Ta b&w som ett eksempel. de får kanskje forhåndsbestillt 50 000par med høyttalere i en ny serie, og det går fort nermere 20 skruer på høyttaler. då blir det kjøpt i store kvanta, ikkje ein 100pk på jernvarehandelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får dere til at mer porøst materiale har kraftigere resonanser? Større spekter ja, men ikke kraftigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overrasker meg veldig at denne tråden ikke døde ut etter første post...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hvordan får dere til at mer porøst materiale har kraftigere resonanser? Større spekter ja, men ikke kraftigere.
    Tja si det?

Densitet - Wikipedia

Metallegeringer..

Messing fast 8,4–8,7
    Stål fast ca. 7,8–7,847

E-modul - Wikipedia

Messing og bronse 103-124 103 000-124 000
    Smijern og stål 190-210 190 000-210 000

Resonans - Wikipedia

Det går og i dette med umagnetisk...
    Veit ikke helt..men 4-8 skruer vil jo dra litt magnetisk kraft som høyttaleren skulle hatt.. veit ikke kor mye det har og sei.. blir vel litt som strømreservene til en forsterker, vis det har noe å si..Synser eg no..

http://www.pladespilleren.dk/Baggrun...baggrunden.htm

Se her..Del 2 og under montering, litt langt nede på siden.

Her og..
    Brinkmann’s filosofi:
    Nerds.DK

Her er og angående høyttaler, Carlson
    Google Oversetter

Ligger masse, haugevis vis dere søker på utenlandske sider på google..
    Høyttalere:

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, da har jeg bestilt messingskruer

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN hvor mange dro fram skrutrekkeren og ettertrammet skruene sine (i stål ), etter å ha lest denne tråden

Side 2 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •