Hifitweaks, og effekten av disse - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 51 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1020
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Noe som også bør gjelde andre enn alle andre.
    Personhets skal ikke forekomme i noen retning, og det gjelder selvfølgelig oss alle.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Korfor skal eg gjere alt for dere??? Eg gir no katten i da, for eg veit det står på penger..sett deg litt inn i å styre en bedrift..det går ikke på kun ka delen koster.
    Høyttalerprodusentene ikke oppgraderer? Hva kaller du "MKII" f.eks?
    Hva har du gjort for oss i denne tråden da (bortsett fra å krangle på alt vi andre skriver) ?
    skylder på dårlig tid og garanti på høyttaler som årsak til at du selv ikke har testet ved å bytte skruer... ? Hva har du gjort for oss sa du ?

Hva vet du om å styre en bedrift da ?
    Mener du virkelig at dette å bytte til messingskruer blir så veldig mye dyrere grunnet økt lønnskostnad ?

La oss da ta utgangspunkt med et land der mange "europeiske" produsenter har fabrikker/bygger utstyr.
    (Ja, det er faktisk mye "europeisk" Hi-Fi komponenter som bygges i Kina)

Minstelønn pr måned for fabrikkarbeidere i Kina i 2009 var på ca 810 Norske Kroner..., dessverre så er det mange fabrikker som har lønninger under dette minstekravet...

Nå tar eg utgangspunkt i en fabrikk som faktisk betaler over minstelønn
    La oss da ta et relevant regnestykke :
    Lønn pr mnd:
    1000,- NOK
    delt på 10 timer pr dag 6 dager i uken (som faktisk er realiteten i kina)
    1000,- Nok /240 timer = 4,17,- Nok pr time
    Så tar vi utgangspunkt i din teori (som eg betviler) at messingskruer krever mer tid å montere, la oss ta i kraftig og si ca 5 minutter i ekstra tidsforbruk.
    Det vil da gi en merkostnad basert på følgende regnestykke :
    4,17 i timelønn
    / 60 minutt
    = 0,069 Nok pr minutt
    * 5 minutt
    = ca 35 øre !! i merkostnad når det gjelder lønn.......

Til sammenligning så koster kanskje elementer og kabinett ca 200,- Nok .. eller det doble ??

Mener du fortsatt at økte lønnskostnader er årsaken ????????

Du skrev "at du VET at det står på penger"
    Vennligst forklar...

Nå forventer eg at du tør å gi meg et ordentlig og saklig svar på dette !
    Kan du ikke gi meg det, så kan du like gjerne avslutte denne tråden med en gang !!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hva har du gjort for oss i denne tråden da (bortsett fra å krangle på alt vi andre skriver) ?
    skylder på dårlig tid og garanti på høyttaler som årsak til at du selv ikke har testet ved å bytte skruer... ? Hva har du gjort for oss sa du ?

Hva vet du om å styre en bedrift da ?
    Mener du virkelig at dette å bytte til messingskruer blir så veldig mye dyrere grunnet økt lønnskostnad ?

La oss da ta utgangspunkt med et land der mange "europeiske" produsenter har fabrikker/bygger utstyr.
    (Ja, det er faktisk mye "europeisk" Hi-Fi komponenter som bygges i Kina)

Minstelønn pr måned for fabrikkarbeidere i Kina i 2009 var på ca 810 Norske Kroner..., dessverre så er det mange fabrikker som har lønninger under dette minstekravet...

Nå tar eg utgangspunkt i en fabrikk som faktisk betaler over minstelønn
    La oss da ta et relevant regnestykke :
    Lønn pr mnd:
    1000,- NOK
    delt på 10 timer pr dag 6 dager i uken (som faktisk er realiteten i kina)
    1000,- Nok /240 timer = 4,17,- Nok pr time
    Så tar vi utgangspunkt i din teori (som eg betviler) at messingskruer krever mer tid å montere, la oss ta i kraftig og si ca 5 minutter i ekstra tidsforbruk.
    Det vil da gi en merkostnad basert på følgende regnestykke :
    4,17 i timelønn
    / 60 minutt
    = 0,069 Nok pr minutt
    * 5 minutt
    = ca 35 øre !! i merkostnad når det gjelder lønn.......

Til sammenligning så koster kanskje elementer og kabinett ca 200,- Nok .. eller det doble ??

Mener du fortsatt at økte lønnskostnader er årsaken ????????

Du skrev "at du VET at det står på penger"
    Vennligst forklar...

Nå forventer eg at du tør å gi meg et ordentlig og saklig svar på dette !
    Kan du ikke gi meg det, så kan du like gjerne avslutte denne tråden med en gang !!
    Fordi en bedrifte ser på kostnader, og ikke pr element men på årsbasis. Kan dei spare en stor sum så gjer dei det. Men igjen er flere andre som bruker messingskruer, er dei stokk dum da og kun Elac som er smart? Eller dei med samme tru som dei?
    Gjelder jo alt mulig som blir laget i verden det.
    Men alle andre som kjører messingskruer, er dei idiot dei då??

Eg preiker nå på generell basis, da det tydeligvis er bestemt her at det ikke er forskjell på vandlige stål og messingskruer.
    Vert hos han nå å hørt..men eg veit ikke om det var forskjell.. Heile greiene minner om relgion, kristendom der dere er upperprester som seie sånn er da!
    Dette er et tema som har vert diskutert i lang tid, og ingen er enig,
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle andre som bruker messingskruer er ikke idioter, det kan sikkert ver forsjellige grunner til dette, sikkert noen pga design osv..
    Er det ikke lit rart att høyttalerfabrikkene bruker mye tid, som igjen blir mye penger, på å fintune og "forske" (med kabinettene, delefilter osv) på å gjøre høyttalerene bedre? Viss de kunne droppet litt av dette, og heller kjørt i noen messingskruer som også hadde gitt ett løft i lyden, og fått bedre lyd, så hadde det jo vert en rimeligere måte og få løftet lyd kvaliteten.
    Tror ikke det blir noen enighet her i tråden nei.. ;-)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heile greiene minner om relgion, kristendom der dere er upperprester som seie sånn er da!
    Dette er et tema som har vert diskutert i lang tid, og ingen er enig,
    Jeg ser stikk motsatt på saken, du opptrer som en troende!
    Du har ingenting som underbygger dine påstander vitenskapelig, utenom synsing og diverse subjektive observasjoner foretatt av andre. I tillegg har du en immunitet mot andres meninger og observsajoner, uansett hvordan man begrunner/bevis de.

Minner sterkt om religion spør du meg :twisted:

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi en bedrifte ser på kostnader, og ikke pr element men på årsbasis. Kan dei spare en stor sum så gjer dei det. Men igjen er flere andre som bruker messingskruer, er dei stokk dum da og kun Elac som er smart? Eller dei med samme tru som dei?
    Gjelder jo alt mulig som blir laget i verden det.
    Men alle andre som kjører messingskruer, er dei idiot dei då??
    Å se på messignskruene - isolert sett - er altfor snevert. En høyttalerprodusent kan godt betale en haug med kroner - eller dollar, eller hva du vil - ekstra for å bruke messingskruer, så sant denne merkostnaden gir en eller annen fordel i sluttenden av verdikjeden. Et bedre produkt som kundene er villige til å betale mer - mye mer for - kan være en god begrunnelse. Eller at man får mer fornøyde kunder som sprer et godt rykte om produktet, slik at man får solgt flere enheter. Nå er dette med garantikostnader kan hende ikke noe stort poeng akkurat når det gjelder skruer, men en produsent kan generelt se seg tjent med å betale ekstra for kritiske komponenter - eller å legge ekstra omhu i produksjonsprosessen - for å være sikker på at han leverer et produkt som ikke går i stykker i garantitiden.

Når mange høyttalerprodusenter velger å bruke vanlige stålskruer, tyder det på at gevinsten ved å bruke messingskruer ikke er stor nok til at det er bryet verdt. At produktet ikke blir så mye bedre at det betinger en merpris. At skruene ikke tilfører produktet noen reklame- eller jungeltelegrafverdi som gjør det verdt å bruke messingskruer. At produktet blir akkurat like holdbart og driftssikkert med stålskruer.

De fleste produsenter må tenke litt lenger enn nesetippens lengde.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusic er ikke helt på jordet når han sier at produsentene kutter kostnader der det er mulig å spare inn noen kroner, slik er det i alle bransjer. En designer et produkt, så setter man opp en kostnadskalkyle for å finne ut hvor mye det vil koste å produsere et gitt volum.

Kostnad per enhet bestemmes av antall enheter som lages. En regner ut hvor mye produktet skal koste ut til kunden for å oppnå tilfredsstillende fortjeneste. Her kommer markedsføringsstrategien inn. Hvor mye tar konkurrenten for tilsvarende produkt? Hvor stort er markedet, hvor mange enheter kan produseres? For å øke avansen må en selge flere enheter eller kutte ned på kostnadssiden.

Det er da ikke en selvfølge at produsenten velger de beste komponentene til enhver tid. Kanskje de går ned på kvaliteten på et komponent og legger pengene i et annet som gjør produktet bedre. (Her har brukeren mulighet til å bytte ut komponent selv for å oppnå forbedring, men det går som regel på bekostning av andre egenskaper eller pris). En annen faktor er tilgjengelighet på materialer fra leverandøren, forretningsforbindelse osv. Det er ingen selvfølge at prisforskjellen på ulike typer materialer er den samme for produsent som i butikken.

Det Lovemusic må ta hensyn til er hvilken prisklasse høyttaleren befinner seg i. Sannsynligheten for å oppnå forbedring med messingskruer i dyre høyttalere, basert på teorien om at produsenten har spart penger på feil skruener, er ikke stor. Og sannsynligheten for at det er noe å hente lydmessig på billige høyttalere tilsvarende liten. Tror egentlig ingen av oss vet nok til å krangle om dette.

For å summere det opp, det hele koker ned til at de fleste synes messinskruer høres idiotisk ut, mens trådstarter ikke lykkes i å komme opp med noe relevant info eller gode argumenter. Her er det Lovemusic som bærer bevisbyrden!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at hvis messingskruer - av en eller anne merksnodig grunn (lydmessig, statusmessig, salgsfremmende eller hva det nå måtte være) - skulle være en del av designen til høyttalerne, vil naturligvis produsenten sørge for at disse koster minst mulig både i innkjøp og produksjon.

Poenget mitt er at for de fleste høyttalerprodusenter, synes ikke ekstrakostnadene med å bruke messingskruer å være betalbart i markedet - og den mest sannsynlige grunnen til det, er at messingskruer ikke representerer noen som helst merverdi. Ikke engang for den mest ihuga audiotullingen der ute.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Lovemusic er ikke helt på jordet når han sier at produsentene kutter kostnader der det er mulig å spare inn noen kroner, slik er det i alle bransjer.
    Neida, prinsipielt er jo dette riktig!
    Jeg vil gjerne se den bedriften som ignorerer slikt.......

Men i dette tilfellet er det høyst sannsynlig, snakk om en prisforskjell og en merkostnad for messing- kontra stålskruer som neppe kan regnes inn som et kostnadsmessig pluss.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve å dreie denne tråden over på andre "tweaks", siden dette med skruer kan se ut til å ha gått litt i stampe. Er det noen her som har "tweaket" noe som helst? Hva med f.eks.innvendig forsterkning av kabinetter, oppgradering av delefilter, ekstra dempematerialer. Anyone?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva med å prøve å dreie denne tråden over på andre "tweaks", siden dette med skruer kan se ut til å ha gått litt i stampe. Er det noen her som har "tweaket" noe som helst? Hva med f.eks.innvendig forsterkning av kabinetter, oppgradering av delefilter, ekstra dempematerialer. Anyone?
    Håper diskusjonen kan dreie mer over til overnevnte tweaks, for her kan man nok gjøre relativt effektive endringer sett resultat per krone investert.
    Hadde vært interessant å høre om det er noen andre som har "tuklet" med komponentene og oppnådd positive resultater av det. Jeg tør ikke med det første :shock:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En artig ting jeg lagte for noen mnd siden var høyttalerkabel med innebygd høypassfilter. Genialt hvis man har sub, og en forsterker uten delefilter! Kostnadsramme på 2 siffer.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En artig ting jeg lagte for noen mnd siden var høyttalerkabel med innebygd høypassfilter. Genialt hvis man har sub, og en forsterker uten delefilter! Kostnadsramme på 2 siffer.
    Slikt har jeg også gjort i mine yngre dager.
    Koblet en stor spole i serie med basselementet for å fjerne (mest mulig) av diskant/mellomtone, men noen tweak kan det ikke akkurat kalles ;-)
    Heller en nødløsning for at jeg ikke hadde råd til aktiv EQ eller dedikert subforsterker med innebygget pass-filter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg ser stikk motsatt på saken, du opptrer som en troende!
    Du har ingenting som underbygger dine påstander vitenskapelig, utenom synsing og diverse subjektive observasjoner foretatt av andre. I tillegg har du en immunitet mot andres meninger og observsajoner, uansett hvordan man begrunner/bevis de.

Minner sterkt om religion spør du meg :twisted:
    Haaa!!! du har ikke kommet med noe heller som sier at det IKKE er forskjell.
    OG IGJEN, EG ER NØYTRAL PÅ DETTE enda så vennligst slutt med dette tullet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Lovemusic er ikke helt på jordet når han sier at produsentene kutter kostnader der det er mulig å spare inn noen kroner, slik er det i alle bransjer. En designer et produkt, så setter man opp en kostnadskalkyle for å finne ut hvor mye det vil koste å produsere et gitt volum.

Kostnad per enhet bestemmes av antall enheter som lages. En regner ut hvor mye produktet skal koste ut til kunden for å oppnå tilfredsstillende fortjeneste. Her kommer markedsføringsstrategien inn. Hvor mye tar konkurrenten for tilsvarende produkt? Hvor stort er markedet, hvor mange enheter kan produseres? For å øke avansen må en selge flere enheter eller kutte ned på kostnadssiden.

Det er da ikke en selvfølge at produsenten velger de beste komponentene til enhver tid. Kanskje de går ned på kvaliteten på et komponent og legger pengene i et annet som gjør produktet bedre. (Her har brukeren mulighet til å bytte ut komponent selv for å oppnå forbedring, men det går som regel på bekostning av andre egenskaper eller pris). En annen faktor er tilgjengelighet på materialer fra leverandøren, forretningsforbindelse osv. Det er ingen selvfølge at prisforskjellen på ulike typer materialer er den samme for produsent som i butikken.

Det Lovemusic må ta hensyn til er hvilken prisklasse høyttaleren befinner seg i. Sannsynligheten for å oppnå forbedring med messingskruer i dyre høyttalere, basert på teorien om at produsenten har spart penger på feil skruener, er ikke stor. Og sannsynligheten for at det er noe å hente lydmessig på billige høyttalere tilsvarende liten. Tror egentlig ingen av oss vet nok til å krangle om dette.

For å summere det opp, det hele koker ned til at de fleste synes messinskruer høres idiotisk ut, mens trådstarter ikke lykkes i å komme opp med noe relevant info eller gode argumenter. Her er det Lovemusic som bærer bevisbyrden!
    Du skjønte hva eg mente ja. :-)

Eg tenkte mer på rimlige høyttalere med høy produksjon.
    Hehe bevisbyrden får vi komme tilbake til når eg en gang sjekker det ut selv.
    Men da eg er mer nøytral så prioriterer eg ikke dette så høyt akkurat, men det er intressant å få en diskusjon på dette, selv om det var synd det ble så mye personhets.
    Men det er kommet noen gode seriøse innlegg i denne tråden, så håper på mer teknisk info og bilder + teorier og fakta om dette med høyttalere og mulige avvik.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Neida, prinsipielt er jo dette riktig!
    Jeg vil gjerne se den bedriften som ignorerer slikt.......

Men i dette tilfellet er det høyst sannsynlig, snakk om en prisforskjell og en merkostnad for messing- kontra stålskruer som neppe kan regnes inn som et kostnadsmessig pluss.
    Nei kanskje ikke alene, men legger du og til merarbeid osv vil det for en bedrift som produserer mange mange par vere en forskjell som har betydning på økonomien,som igjen seff vil komme an på eierens inntektkrav.
    Osv..
    Teori fra meg, bare det alså.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja !!:-D
    Denne var vel kanskje mer modding,vis det og inngår i dette ??

Dette gav en rørforsterker kraft,kontroll og "transistor bass" vis en kan kalle det da for å beskrive en transistor med full kontroll på høyttalerne, Men og uten å miste rørlyden oppover..
    Kjempefornøyd.

Se link..

MA: Min HiFi » Lovemusikk`s anlegg
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei kanskje ikke alene, men legger du og til merarbeid osv vil det for en bedrift som produserer mange mange par vere en forskjell som har betydning på økonomien,som igjen seff vil komme an på eierens inntektkrav.
    Osv..
    Teori fra meg, bare det alså.
    I dette tilfellet: Hva slags "merarbeid osv"? Er det merarbeid å montere messingskruer i stedet for skruer av stål?
    Du fortsetter å tviholde på egne oppfatninger og generelt sett syltynne teorier, uten å ense at det kanskje kan være noe i de argumentene andre fremsetter?

Hva med en bitteliten"jo, kanskje eg overdreiv litt der"? sånn forslagsvis?

Om du i det hele tatt klarer å komme deg ned av din "jeg alene vite-trone" noengang?

Side 19 av 51 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •