Hifitweaks, og effekten av disse - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 51 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1020
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hm, har kikket innom denne tråden i ny og ne, for å se hvordan det hele utvikler seg. Tenkte jeg skulle komme med et par observasjoner "utenfra".

Hørte en gang et utsagt som var noe sånt som: "Kun en idiot forstår ikke når han har tapt". Treffende...

Lovemusikk hevder at messingskruer ikke er mer utbredt fordi det er et kostnadsspørsmål for høyttalerprodusentene. Han mener altså, i fullt alvor, at høyttalerprodusenter bevisst velger BORT en, i følge Lovemusikk, absolutt lydoppgradering, til prisen av en tyggegummi.

Dette i en bransje hvis forbrukere alt for ofte er så blendet av myter, ryktebørs og innbilte egenskaper at valg av type isolasjonsgummi på en kabel er "vinn eller forsvinn" for produsenten, selv om man ikke trenger stort mer enn grunnkurs elektro (for å si det mildt) for å forstå idiotien i det.

Disse mytene er så innarbeidet at du skjelden finner en hifi-entusiast som ville funnet på å kjøpe en kabel som IKKE er merket OFC, selv om en hver med littegranne allmennekunnskap utenfor hifi-området vet at selv lampettkabel er laget av OFC. DERSOM det var noe som helst hold i at messingskruer ga en lydforbedring, så ville de værste hifi-tullebukkene plukket dette opp i stor skala for lenge siden. Og alle høyttalerprodusentene ville spandert de ekstra 20 ørene på høyttalerne sine, i den viten om at de ellers ville blitt et uinteressant alternativ for en viss prosentandel av forbrukerne. Det handler nemlig ikke bare om hva som gir REELLE fordeler, men også om hva forbrukeren TROR gir en fordel.

Avslutningsvis så ønsker tydeligvis ikke Lovemusikk å bli utfordret på sine påstander. Han spør forsåvidt ikke ydmykt om dette fenomenet kan være tilfelle. I så fall, så ville han fått et svar han kunne forholdt seg til. Desverre så går han så bastant hardt ut med at dette GIR en effekt, at han pålegger seg selv bevisbyrden, og deretter prøver å skyve den over på andre. Det blir som om jeg skulle hevde at spike-tabletter av gråstein gir bedre lyd enn tabletter av skiferstein, og deretter be tvilerne om å bevise at det IKKE stemmer. Eller som om jeg med henvisning til en kildeløs 2000 år gammel bok skulle påstå at det fantes en gudommelig overmakt, at alle som ikke trodde på det skulle havne i evig pinsel, og at det er tvilerne sin jobb å bevise at jeg IKKE er sinnsyk.

Som sagt. Kun en idiot forstår ikke når han har tapt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel heller ikke tro at ikke selve utgiften med å sette på messing eller kobber skruer vil være noen stor utgift for en høytaler produsent.
    Ser det var link til en produsent tidligere i denne tråden som anga at det var en dyrere prosess pga at man måtte bruke stålskruer først som ble skrudd ut og erstattet med messing. Dette var endatil for høytalere som brukte 4 skruer til ett fulltone element.....:roll:

Vil derimot tro at den økte risikoen for at skruene ryker ved demontering eller etterstramming senere vil være et større problem, og slike utgifte med problemer som skjer ute hos kunden er ofte et mye dyrere problem å løse, samt skader lett produktets renome.

Det ville forundret meg stort om ikke både høytaler produsenter og ikke minst de som produserer selve høytaler elementene ville plukket opp eventuelle målbare/hørbare effekter av bruk av messing/kobberskruer. De vil derimot slite med å få frem eventuelle plasebo effekter....

Synes eller ikke det er riktig å angripe Lovemusikk på den måten noen gjør i innleggene sine her. Kan vi ikke heller sparke på ballen og ikke spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Kan vi ikke heller sparke på ballen og ikke spilleren?
    Mja. Nå har jo ballen blitt sparket så til de grader gjentatte ganger, men det hjelper tydeligvis ikke så veldig da Lovemusikk ser ut til å være utstyrt med et mål som står bak frem, med nettet i front. Vanskelig å score der, gitt...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er du så avgjort inne på noe... ;-)

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GummiTZ
    Mja. Nå har jo ballen blitt sparket så til de grader gjentatte ganger, men det hjelper tydeligvis ikke så veldig da Lovemusikk ser ut til å være utstyrt med et mål som står bak frem, med nettet i front. Vanskelig å score der, gitt...

Hehe, spot on!!

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    EG laget en tråd for prøve å få til å bli en intressang tråd.
    EG LAGET DENNE TRÅDEN. ikke du eller noen andre! Dere kan plages en annen plass vis det er så gale.
    DERE som vet alt då og alle andre tar feil ???????????
    Har liten tro på at noen prøver å ta tråden din fra deg, men på et diskusjonsforum er det vel på sin plass at andre sine synspunkter også kommer fram, eller er dette en tråd ene og alene for deg selv og de som eventuelt deler dine synspunkter?
    Hvis så er tilfelle bør du si klart og tydelig ifra om det.

Det er vel så langt jeg kan se ingen som har påberopt seg at de kan alt..

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo mye å lære her, først og fremst om bisarre vrangforestillinger. Og det er jo interessant i seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes eller ikke det er riktig å angripe Lovemusikk på den måten noen gjør i innleggene sine her. Kan vi ikke heller sparke på ballen og ikke spilleren?
    Lovemusikk er av dem som er best uten ball. Når han spiller, er det ofte det vanskelig å se at det er noen ball på banen i det hele tatt.

Dersom man først og fremst er ute etter å fremsette retoriske spørsmål og løse påstander om ting som det er umulig å ta alvorlig, er vel en privat blogg et bedre sted å gjøre det på, enn et offentlig diskusjonsforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva folkene hos Elac svarer på om messingskruer kan gi noen forsjell...:

Hello,

I am absolutely sure, that no one seriously had measured any acoustic difference between using steeel or brass screws,
    the effect on the magnetic field around the speakers is very very small. To make a comparison: I am sure that the acoustic
    effect of changing the screws (steel to brass) is by a factor of 10 (or 100 or even more) less than the room acoustic effects
    being created by moving your speakers about 1 cm in your sound room - room acoustic effects are much larger than the
    cited magnetic effects on sound quality.

BR
    Dr. U. Franz Thomanek
    Technische Beratung
    ELAC Electroacustic GmbH
    Rendsburger Landstrasse 215
    D-24113 Kiel
    Deutschland / Germany
    Tel.: +49 (0)431 6 477 418
    Fax: +49 (0)431 682 101
    E-Mail: tho@cara.de
    Internet: ELAC ELECTROACUSTIC GmbH
    Registergericht: Amtsgericht Kiel, HRB 1799
    Geschäftsführer: Wolfgang John

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EG laget en tråd for prøve å få til å bli en intressang tråd.
    EG LAGET DENNE TRÅDEN. ikke du eller noen andre! Dere kan plages en annen plass vis det er så gale.
    DERE som vet alt då og alle andre tar feil ???????????
    Dette er et diskusjonsforum, og ingen eier trådene i den grad at de kan avgjøre hva som er tillatt å skrive innen emnet uavhengig av hvem som startet den.

Og til alle andre. Tråden balanserer nå på en syltynn grense opp mot personhets. Vær snille å diskutere tema, og ikke personer bak nick!!!!
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kikinova

Hello,

I am absolutely sure, that no one seriously had measured any acoustic difference between using steeel or brass screws,
    the effect on the magnetic field around the speakers is very very small. To make a comparison: I am sure that the acoustic
    effect of changing the screws (steel to brass) is by a factor of 10 (or 100 or even more) less than the room acoustic effects
    being created by moving your speakers about 1 cm in your sound room - room acoustic effects are much larger than the

BR
    Dr. U. Franz Thomanek
    Technische Beratung
    ELAC Electroacustic GmbH
    D-24113 Kiel
    Deutschland / Germany
    Da er vi heldigvis ferdig med den saken!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Og til alle andre. Tråden balanserer nå på en syltynn grense opp mot personhets. Vær snille å diskutere tema, og ikke personer bak nick!!!!
    Noe som også bør gjelde andre enn alle andre. ;-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

En høyttalerprodusent er jo inhabil pga disse er jo ute etter å spare STORE summer her!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er nett som små dritunger. Kanskje er dere nettopp det 14-16 åringer..ka veit eg
    Trådstarter får vel selv påta seg ansvaret for diverse mindre pene karakteristikker av sine med-debattanter her. Slenger han dritt, må nødvendigvis en viss boomerangeffekt påregnes. I forhold til 'tema', så handler det om hans absurde vrangforestillinger. Flere har hatt stor tålmodighet og forsøkt å argumentere seriøst, men til ingen nytte. Om tråden i fortsettelsen således blir flyttet, stengt eller kreperer av seg selv, er kanskje ikke så viktig.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg melder meg frivillig ut av denne tråden.
    Å diskutere med en som tydeligvis vet alt allerede (i sitt eget sinn), blir uinteressant for meg ihvertfall. Et sted går grensen!

Jeg foreslår at Lovemusikk får ha tråden i fred og diskutere med seg selv, for andres innspill verdsettes overhodet ikke, så lenge man har et kritisk syn og kan underbygge påstander med vitenskapelig bakgrunn.
    Lykke til videre i jakten på å oppnå, hva enn det måtte være.
    Hører dere sier det men dere er her enda.. :wink:

OG EG VET IKKE..det har eg skrevet hele tiden, men dere leser ikke det, bare noen ord som vandlig og legger til andre så det passer til å krangle med. Sånn virker det som.
    Underbygge med vitenskapelig bakgrunn på at det ikke virker..det trur eg ikke at eg har sett enda.

Og det er helt greit å ha eit kritisk syn på dette, det har jo eg og..men helt ærlig..og mase om att og om att, på at eg (som ikke har noe formening enda på dette) er en tufs..det er bare sånn barnselige ting som vi ikke trenger her på forumet.
    Så får eg beklage at eg hisser meg til slutt..Legg meg helt flat der.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Montering av messingskruer medfører ingen ekstra arbeidstid i forhold til f.eks rustfrie på ein fabrikk. motbevis meg gjerne
    Boring av hull fremfor å skru rett inni. Dyrere skruer. Svakere skruer som igjen går utover kvalitet, og der er vel største ankepungtet tenker eg, osv..
    På eit år blir dette mye penger for en produsent vis dei produserer en del par. Det er min tankegang.

Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Har liten tro på at noen prøver å ta tråden din fra deg, men på et diskusjonsforum er det vel på sin plass at andre sine synspunkter også kommer fram, eller er dette en tråd ene og alene for deg selv og de som eventuelt deler dine synspunkter?
    Hvis så er tilfelle bør du si klart og tydelig ifra om det.

Det er vel så langt jeg kan se ingen som har påberopt seg at de kan alt..
    Bare henviser til svaret over. 8)

Sitat Opprinnelig postet av kikinova

Hello,

BR
    Dr. U. Franz Thomanek
    Technische Beratung
    ELAC Electroacustic GmbH
    D-24113 Kiel
    Deutschland / Germany
    Flott, da har vi fått en meining av det som dei mener. 8) Og sett andre, blant annet en amerikansk produsent mente motsatt.

Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    En høyttalerprodusent er jo inhabil pga disse er jo ute etter å spare STORE summer her!
    Tja..eg meiner det blir mye penger spart ved å bruke stålskruer.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Og sett andre, blant annet en amerikansk produsent mente motsatt.
    Amerikanerene mener mye rart8)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boring av hull fremfor å skru rett inni. Dyrere skruer. Svakere skruer som igjen går utover kvalitet, og der er vel største ankepungtet tenker eg, osv..
    På eit år blir dette mye penger for en produsent vis dei produserer en del par. Det er min tankegang.
    Og det må borres hull fordi..?
    ang svakere skruer, ring meg gjerne den dagen ett høyttalerelement knekker/sliter ut ein skrue.
    Og det med dyrere skruer, nok ein gang er det snakk om øreforskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underbygge med vitenskapelig bakgrunn på at det ikke virker..det trur eg ikke at eg har sett enda.
    Det er utallige innlegg, både her og i andre tråder der du kommer med merkelige påstander, som nettopp påpeker det vitenskapelige grunnlaget, eller kanskje heller mangelen på et slikt.

Problemet er at du er helt immun mot fakta og argumenter som motsier dine egne fordommer -- du svarer enten med krav om å få bekreftet det du selv tror, eller med beskyldninger og skjellsord.

Og det er beskyldningene og skjellsordene som provoserer folk til gang på gang å svare, i stedet for bare å ignorere deg.

Jeg har liten tro på at det gjør noe fra eller til å stenge denne tråden -- erfaringen viser at det snart dukker opp en ny av samme slag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Din tankegang ja! Som du da mer eller mindre tar for gitt at er felles med høyttalerprodusentenes sådanne?
    Og samtidig: Er du klar over hva du selv egentlig skriver?
    Len deg tilbake nå, og gjør et alvorlig forsøk på å definere din egen tekst.
    For du skriver jo vitterlig: "Boring av hull fremfor å skru rett inni".
    Dette tolker jeg jo dithen at boring av hull må gjelde montering av messingskruer, ettersom du samtidig nevner "Dyrere skruer".
    Sistnevnte begrep rettes vel nettopp i den retning, ettersom det allerede er "opplest og vedtatt" at dette er en dyrere utgave av arten?
    I alle fall fra din kant.

Det paradoksale her er igjen en villfaren uttalelse fra deg:
    Svakere skruer som igjen går utover kvalitet, og der er vel største ankepungtet tenker eg, osv..
    Messingskruer er og blir svakere enn stålskruer! Og som igjen, går utover kvalitet! Jada! Snakk om å skyte seg selv i foten..

Flott, da har vi fått en meining av det som dei mener. 8) Og sett andre, blant annet en amerikansk produsent mente motsatt.
    En mening?
    Du som til stadighet maser om at vi ikke "leser alt", bør vel i det minste gjøre det selv?
    For her skrives det jo: I am absolutely sure, that no one seriously had measured any acoustic difference between using steeel or brass screws,
    the effect on the magnetic field around the speakers is very very small.

Dette er faktisk ikke en mening, men en konklusjon fra en seriøs høyttalerprodusent!

Ellers tør jeg å påstå at forboring av skruehull, også vil gjelde for stålskruer.
    MDF er et populært materiale å bruke, og som benyttes av svært mange høyttalerprodusenter.
    En av "ulempene" med MDF er at dette fort kan komme til å dele seg lagvis, om man "tvinger inn" en skrue uten å forbore for denne.
    Det vet jo de aller fleste, som har forsøkt seg på nettopp dét.
    Vet du dette, Lovemusikk?
    Medmindre man bruker selvborende skruer, noe jeg fortsatt har tilgode å observere hos noenlunde seriøse høyttalerprodusenter, så er forboring en betingelse for et tilfredsstillende resultat!
    Dermed forsvinner jo den påståtte "gevinsten", ut i det blå....

Side 18 av 51 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •