Hifitweaks, og effekten av disse - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 51 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Attpåtil uten å bruke så mye som én messingskrue? Fantastisk!
    hrmpfh... det er messingskruer i alle elementene, men det utgjorde ikke det helt store...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne jo ellers være interessant å høre litt mer om hva og hvordan en slik korrigering er gjennomført, eller blir det kanskje for omfattende å beskrive?

Sjøl har jeg antakelig ikke behov for slike tweaks, ettersom det kjøres ganske så bastant på elektrostater her.
    Men for den / de som besitter mer "vanlige" høyttalere, kan det kanskje være interessant?
    Det er en krets bestående av en motstand 8,2ohm og en kondensator 10uF i serie som er koblet paralelt med element(ene), som er i serie i dette tilfelle (4+4ohm). Skrekkelig enkelt, med andre ord. På de fleste konvensjonelle elementer med 8 ohm nominell impedans så bør denne konfigurasjonen funke, etter de regnestykkene jeg har gjort.
    Dette er vel mest aktuelt på budsjetthøyttalere med bass/mellomtone som strekker seg opp i 3khz eller høyere. Ofte er det bare en spole som deler av bassen, og med stigende impedans oppover i frekvens får et så enkelt filter nesten ingen virkning.
    Delene koster ned mot 10kr for en motstand og 9kr for en kondensator.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men igjen er jo spørsmålet:

Hvis dette er en enkel og rimelig sak -- hvorfor har ikke høyttalerfabrikken gjort det?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verre nei!
    Motstanden på 8,2 Ohm = 4 eller 8 watt?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men igjen er jo spørsmålet:

Hvis dette er en enkel og rimelig sak -- hvorfor har ikke høyttalerfabrikken gjort det?
    Igjen... Penger...hugs det må betales mer og det koster for fabrikkene..alt går på penger.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Igjen... Penger...hugs det må betales mer og det koster for fabrikkene..alt går på penger.
    Fabrikken betaler en brøkdel for komponentene, i forhold til det du og jeg gjør -- og arbeidet blir det samme, enten noe gjøres slik eller sånn.

Prisspørsmålet er nok relevant om vi snakker om plasthøyttalere til noen hundrelapper -- men for skikkelige hi-fi-konstruksjoner til tusenvis av kroner?

Noen mindre produsenter er svært åpne om hva de virkelige kostnadene er, og om hvilke forhold som faktisk spiller en rolle for lyden. Engelske AVI (drevet av Martin Grindrod og Ashley James) er en slik -- de selger også direkte til kundene, og behøver ikke å ta hensyn til forhandlere med behov for inntekter fra kabelsalg etc. Uttalelsene deres er ganske avslørende for bransjen, og svært tankevekkende for hi-fi-entusiaster...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du til grunn for at en høyttalerprodusent ikke tar seg bryet eller utgiftene for en oppgradering som vil føre til en merkostnad på noen få kroner per enhet? ...tilsynelatende for en oppgradering som er markant for lydkvaliteten (i ditt hode)? :roll:

Hvorfor ikke sende en mail til noen av de store produsentene og spørre de rett ut? 8)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men nå er det vel sånn at høytalerprodusenter som kan lage gode høytalere også kan beregne, måle og teste ut de delefilterkomponentene som de trenger for at høytalerne skal yte best mulig.

Det å tweake med en slik sugekrets, det vil jo like gjerne ødelegge hele delefilteravstemmningen i et godt delefilter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hva legger du til grunn for at en høyttalerprodusent ikke tar seg bryet eller utgiftene for en oppgradering som vil føre til en merkostnad på noen få kroner per enhet? ...tilsynelatende for en oppgradering som er markant for lydkvaliteten (i ditt hode)? :roll:

Hvorfor ikke sende en mail til noen av de store produsentene og spørre de rett ut? 8)
    Korfor skal eg gjere alt for dere??? Eg gir no katten i da, for eg veit det står på penger..sett deg litt inn i å styre en bedrift..det går ikke på kun ka delen koster.
    Høyttalerprodusentene ikke oppgraderer? Hva kaller du "MKII" f.eks?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Joda, men nå er det vel sånn at høytalerprodusenter som kan lage gode høytalere også kan beregne, måle og teste ut de delefilterkomponentene som de trenger for at høytalerne skal yte best mulig.

Det å tweake med en slik sugekrets, det vil jo like gjerne ødelegge hele delefilteravstemmningen i et godt delefilter.
    Ja, dette med delefilteret veit eg ikke så mye om så eg bare uttalte meg på generell basis 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korfor skal eg gjere alt for dere??? Eg gir no katten i da, for eg veit det står på penger..sett deg litt inn i å styre en bedrift..det går ikke på kun ka delen koster.
    Høyttalerprodusentene ikke oppgraderer? Hva kaller du "MKII" f.eks?
    Here we go again...
    "Korfor" kan du ikke snart skjønne at slike bombastiske svar - "for eg veit det står på penger", provoserer enkelte / mange?
    Hva pokker "veit" du egentlig, Lovemusikk??
    Enn si om "styring av en bedrift"?
    Attpåtil: "Korfor skal eg gjere alt for dere???"

Kan du ikke for en gangs skyld slippe taket i din bedritne oppfatning om at du vet best, og heller svare litt mer imøtekommende og saklig på slike forslag?
    Og ja, jo!
    Naturligvis har man i enhver bedrift, et fokus på kostnader / fortjeneste.
    Men den / de bedrifter som måtte slite med en merkostnad på noe få øre / kroner for produkter som fort-vekk selges for tusenvis / titusenvis av kroner, har neppe livets rett!
    Men akkurat det, ser det ut til at du har store problemer med å skjønne??

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Here we go again...
    "Korfor" kan du ikke snart skjønne at slike bombastiske svar - "for eg veit det står på penger", provoserer enkelte / mange?

Kan du ikke for en gangs skyld slippe taket i din bedritne oppfatning om at du vet best, og heller svare litt mer imøtekommende og saklig på slike forslag?
    Og ja, jo!
    Men den / de bedrifter som måtte slite med en merkostnad på noe få øre / kroner for produkter som fort-vekk selges for tusenvis / titusenvis av kroner, har neppe livets rett!
    Godt sagt, Scrooge!
    Men det er nok ytterst tvilsomt om rasjonelle argumenter biter på i det hele tatt i dette spesielle kasuset.
    But...who gives a rat's ass anyway?:roll:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen.....

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos tweaks, Sunfire som jeg ihverfall har en smule kjennskap til modifiserer da sine effekttrinn med et lite tweak, de bygger forsterkerne sine med to forskjellige utganger, et sett vanlige og ett sett utganger der de har en motstand for å få en litt mere 'varmere' lyd tilnærmet lik typiske rørforsterkere.
    At alt kommer ned til bare penger er nok i så måte ikke tilfelle.
    Andre produsenter 'tweaker' jo også sine produkter, dette skjer jo i konstruksjonsfasen, der ingeniørene 'voicer' produktene ved feks. målinger, endring av komponenter og lyttetester.

En annen ting man kan tenke på er at i mange tilfeller kjører hi-fi produsenter seg selv på dynga, nettop ved å spare på komponentkvalitet, produksjonskostnader osv..
    For å ta et eksempel jeg kjenner til, Carver Corp med samme gründer som Sunfire ble alt for store for sitt eget beste, de valgte (etter at styret kastet ut Bob Carver), å satse på større og større produksjon, de pøste ut enorme mengder forsterkere osv, uten å ivareta kvaliteten.. det gikk som kjent rett ad undas.
    Det samme er nå desverre i ferd med å skje med Sunfire.
    Bob Carver har solgt seg ut (frivillig denne gangen) produksjonen er flyttet til kina og de har nå ingen Bob Carver til å styre produktutviklingen og godkjenne kvaliteten.
    Bob Carver har ved flere anledninger påpekt hvor viktig det er med god kvalitetskontroll og komponentvalg, kontra produksjonsvolum.
    Det jeg vil fram til med dette er at konstruktørene generelt sett neppe bare tenker produksjonskostnader, de fleste er helt sikkert klar over at komponentkvalitet er vel så viktig, ihvertfall når vi snakker om produkter som ligger i litt høyere prisklasser.

Til sist, jeg er enig med Scrooge i at Lovemusikk bør iføre seg en litt mere ydmyk holdning, vi har fått svar fra mange angående hva de mener om forskjellige mer eller mindre tvilsomme tweak.
    Jeg foreslår derfor at du prøver selv hvis du er i tvil om hvorvidt et tweak har betydning eller ikke.
    Du snakker om at du må gjøre alt selv.. Ja dette er ikke TV2 hjelper deg, selv om det finnes flust av hjelpsomme folk her på forumet.
    Lyden av høyttalerne dine forblir jo uansett den samme selv om så halve forumet hiver seg rundt og bytter skruer, men det er vel kanskje slik at om du selv bytter skruer, så blir lyden bedre etterhvert som du får tilbakemelding fra andre om det samme..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Here we go again...

Og ja, jo!
    Du prøver å få meg til en fjott, mens det er du selv som ikke har peiling.

Ved å legge til noen komponenter som koster noen få dollar, må en og rekne med alt annet dette medfører. Også ekstra tid i montering, noe som utgjer mange mange ekstratimer pr år, osv..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Apropos tweaks, Sunfire som jeg ihverfall har en smule kjennskap til modifiserer da sine effekttrinn med et lite tweak, de bygger forsterkerne sine med to forskjellige utganger, et sett vanlige og ett sett utganger der de har en motstand for å få en litt mere 'varmere' lyd tilnærmet lik typiske rørforsterkere.
    At alt kommer ned til bare penger er nok i så måte ikke tilfelle.
    Andre produsenter 'tweaker' jo også sine produkter, dette skjer jo i konstruksjonsfasen, der ingeniørene 'voicer' produktene ved feks. målinger, endring av komponenter og lyttetester.

En annen ting man kan tenke på er at i mange tilfeller kjører hi-fi produsenter seg selv på dynga, nettop ved å spare på komponentkvalitet, produksjonskostnader osv..
    For å ta et eksempel jeg kjenner til, Carver Corp med samme gründer som Sunfire ble alt for store for sitt eget beste, de valgte (etter at styret kastet ut Bob Carver), å satse på større og større produksjon, de pøste ut enorme mengder forsterkere osv, uten å ivareta kvaliteten.. det gikk som kjent rett ad undas.
    Det samme er nå desverre i ferd med å skje med Sunfire.
    Bob Carver har solgt seg ut (frivillig denne gangen) produksjonen er flyttet til kina og de har nå ingen Bob Carver til å styre produktutviklingen og godkjenne kvaliteten.
    Bob Carver har ved flere anledninger påpekt hvor viktig det er med god kvalitetskontroll og komponentvalg, kontra produksjonsvolum.
    Det jeg vil fram til med dette er at konstruktørene generelt sett neppe bare tenker produksjonskostnader, de fleste er helt sikkert klar over at komponentkvalitet er vel så viktig, ihvertfall når vi snakker om produkter som ligger i litt høyere prisklasser.

Til sist, jeg er enig med Scrooge i at Lovemusikk bør iføre seg en litt mere ydmyk holdning, vi har fått svar fra mange angående hva de mener om forskjellige mer eller mindre tvilsomme tweak.
    Jeg foreslår derfor at du prøver selv hvis du er i tvil om hvorvidt et tweak har betydning eller ikke.
    Du snakker om at du må gjøre alt selv.. Ja dette er ikke TV2 hjelper deg, selv om det finnes flust av hjelpsomme folk her på forumet.
    Lyden av høyttalerne dine forblir jo uansett den samme selv om så halve forumet hiver seg rundt og bytter skruer, men det er vel kanskje slik at om du selv bytter skruer, så blir lyden bedre etterhvert som du får tilbakemelding fra andre om det samme..
    EG laget en tråd for prøve å få til å bli en intressang tråd.
    EG LAGET DENNE TRÅDEN. ikke du eller noen andre! Dere kan plages en annen plass vis det er så gale.
    DERE som vet alt då og alle andre tar feil ???????????
    Høyttalere:

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vås, han har meget god peiling. Du har selv jobbet hardt for å fremstå som en som absolutt ikke har det. Og det er seriøst ment.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg frivillig ut av denne tråden.
    Å diskutere med en som tydeligvis vet alt allerede (i sitt eget sinn), blir uinteressant for meg ihvertfall. Et sted går grensen!

Jeg foreslår at Lovemusikk får ha tråden i fred og diskutere med seg selv, for andres innspill verdsettes overhodet ikke, så lenge man har et kritisk syn og kan underbygge påstander med vitenskapelig bakgrunn.
    Lykke til videre i jakten på å oppnå, hva enn det måtte være.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved å legge til noen komponenter som koster noen få dollar, må en og rekne med alt annet dette medfører. Også ekstra tid i montering, noe som utgjer mange mange ekstratimer pr år, osv..
    Montering av messingskruer medfører ingen ekstra arbeidstid i forhold til f.eks rustfrie på ein fabrikk. motbevis meg gjerne

Side 17 av 51 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •