Hifitweaks, og effekten av disse - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 51 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 1020
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det ses på som seriøst hevde at messingskruer gir et løft i lyden med begrunnelsen at noen svært få produsenter har dette som et salgstriks forlater jeg tråden helt frivillig.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Er det noen som har erfaringer med å bytte ut skruene med messing eller noe annet?
    Kom så langt at jeg handlet skruer, både messing- og kobberskruer. Skal prøve å få gjort en test i morgen. Har et par peerless DIY som jeg bygde for ca.10 år siden som skal få en del oppgraderinger nå. Skal bla.a. prøve å lage impedanskorreksjon samt dempe diskanten litt.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kom så langt at jeg handlet skruer, både messing- og kobberskruer. Skal prøve å få gjort en test i morgen. Har et par peerless DIY som jeg bygde for ca.10 år siden som skal få en del oppgraderinger nå. Skal bla.a. prøve å lage impedanskorreksjon samt dempe diskanten litt.
    Spennende.. Lurer litt på om det virkelig er noe i dette. Ikke fått tid selv til å få teste da, har vert så mye i da siste.
    Men må jo prøve ivertfall.
    Lurer og på om det f.eks berre virker på billige høyttalere, vis det virker da. Eller om det virker uansett.
    Men da må jo vere noe i da, siden det liksom er helt greit å sei at på delefiltra har det noe å sei.
    Uansett..spent på om det blir forskjell.
    Vi må jo teste og sånt, for hadde vert et kjedelig liv vis en kun skulle hørt på måle folk.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka e vitsen med denne tråden? berre vas... skal eg komme inn i andre tråder å gjere narr av alt mulig å slippe unna med da?? ødelegge trådene?
    Dere er nett som små dritunger. Kanskje er dere nettopp det 14-16 åringer..ka veit eg
    Hva som er poenget med denne tråden, kan du gjerne spørre om!

Denne tråden bekrefter at det finnes utallige snakeoil-produkter og tvilsomme tweaks, og at det er noen få som lar seg lure (eller vil la seg lure). Det som er positivt med en slik tråd er at man åpent kan debattere for og imot. Dessverre blir det lett for person-angrep, når avstanden er såpass stor som den er.

Lovemusikk, det er ikke særlig seriøst å kalle voksne folk for dritunger eller fjortis, selv om man er uenig. Dette burde du heve deg over, og du legger selv opp til useriøs diskusjon med slike uttalelser. Alder forteller ingenting om kunnskap, men kan selvsagt ha en viss sammenheng når man drar inn erfaring og utdanning. Selv bærer du ikke preg av å ha så utrolig mye kunnskap, da mange av dine uttalelser begrenses til tro og ikke teknisk innsikt. (dette er ikke ment som et person-angrep på noen måte, men et inntrykk jeg har dannet meg av tidligere uttalelser!)

Da prøver vi igjen.

Er det noen som har erfaringer med å bytte ut skruene med messing eller noe annet? Eller vet noe om dette?
    Og hørt en kjører messingskruer i delefiltra, hvorfor?
    Også noen hifiprodusenter bruker messing på dyrere komponent produkter..som f.eks Marantz
    men hvorfor?
    Jeg har prøvd, og vet noe om det. Dette har jeg postet om før, men pga resultatet så var responsen fra din side, som forventet... laber!

Uansett..spent på om det blir forskjell.
    Vi må jo teste og sånt, for hadde vert et kjedelig liv vis en kun skulle hørt på måle folk.
    Det blir ikke forskjell i lyden.
    Men om du legger psyken til, så hører du nok forskjell.

Hvorfor er livet kjedeligere med "måle-folk"?
    Det er jo nettopp på denne måten man kan oppnå noen av de beste oppsettene.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hørt en kjører messingskruer i delefiltra, hvorfor?
    Også noen hifiprodusenter bruker messing på dyrere komponent produkter..som f.eks Marantz
    men hvorfor?
    Delefiltre med spoler og stømførende kretser i forsterkere jobber med veklslende elektormagnetiske felt, og der vil metaller som er magnetiske kunne stjele mer effekt som omjøres til varme i jernskruene. blir litt som hvorfor man ønsker ferrit materialer i grytene til induksjons kokeplater.
    Induction cooker - Wikipedia, the free encyclopedia

Det ville sånn sett vært bedre å bruke ikke elektrisk ledende materialer til skruer i innfesting av delefiltere, enn å bruke kobber eller messing.

Angående måling osv i audioverdenen, så er dette litt interessant lesing...
    Audio system measurements - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hva som er poenget med denne tråden, kan du gjerne spørre om!

Denne tråden bekrefter at det finnes utallige snakeoil-produkter og tvilsomme tweaks, og at det er noen få som lar seg lure (eller vil la seg lure). Det som er positivt med en slik tråd er at man åpent kan debattere for og imot. Dessverre blir det lett for person-angrep, når avstanden er såpass stor som den er.

Lovemusikk, det er ikke særlig seriøst å kalle voksne folk for dritunger eller fjortis, selv om man er uenig. Dette burde du heve deg over, og du legger selv opp til useriøs diskusjon med slike uttalelser. Alder forteller ingenting om kunnskap, men kan selvsagt ha en viss sammenheng når man drar inn erfaring og utdanning. Selv bærer du ikke preg av å ha så utrolig mye kunnskap, da mange av dine uttalelser begrenses til tro og ikke teknisk innsikt. (dette er ikke ment som et person-angrep på noen måte, men et inntrykk jeg har dannet meg av tidligere uttalelser!)

Jeg har prøvd, og vet noe om det. Dette har jeg postet om før, men pga resultatet så var responsen fra din side, som forventet... laber!

Det blir ikke forskjell i lyden.
    Men om du legger psyken til, så hører du nok forskjell.

Hvorfor er livet kjedeligere med "måle-folk"?
    Det er jo nettopp på denne måten man kan oppnå noen av de beste oppsettene.
    At det ikke er forskjell er jo helt greit det, men avventer litt for å se om flere har samme erfaringer.
    Men poenget mitt var dette med å komme med det eg kaller svada, alså tull.
    Poenget var og å få en tråd der folk kan lese med interresse om kanskje hva folk har av erfaringer om denne ene tingen som en alltid hører om, og da er det jo trist at denne tråden blir "sabotert", er du ikke enig da?
    (tenker ikke på motforestillinger til at messingskruer skal vere bra)

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Delefiltre med spoler og stømførende kretser i forsterkere jobber med veklslende elektormagnetiske felt, og der vil metaller som er magnetiske kunne stjele mer effekt som omjøres til varme i jernskruene. blir litt som hvorfor man ønsker ferrit materialer i grytene til induksjons kokeplater.
    Induction cooker - Wikipedia, the free encyclopedia

Det ville sånn sett vært bedre å bruke ikke elektrisk ledende materialer til skruer i innfesting av delefiltere, enn å bruke kobber eller messing.
    Ja, sånn ja. Er jo egentlig logisk ja..
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen tro på messingskruer fordi det er så mange andre faktorer som åpenbart har større betydning for lyden. Som plassering, avstand til veggene, akustikken i rommet osv. Jeg er ikke audiofil nok til å høre forskjell på lyden når jeg vrir på HF Level Adjust-knappen på studiomonitorene mine engang.

Likevel kommer jeg tilbake til tråden for å se hva som blir skrevet, om det er en konklusjon. Det var en del vittige innlegg her (det lille jeg så), men å krangle og diskutere tull trekker bare ned kvaliteten på forumet. Så tilbake til topic.

Generelt tror jeg små "tweaks" ofte er humbug, men noen ganger kan det nok også være teoretiske forbedringer som ikke har relevant betydning i praksis. (Da tenker jeg generelt i mange typer bransjer; ta kosttilskudd foreksempel). Nå vet jeg heller ikke noe om hvordan ulike materialtyper påvirker et høyttalerelement, men skal ikke avslå at dette kan ha hatt en teoretisk eller reell innvirkning på en type høyttaler, men høres usannsynlig ut at folk kan høre forskjell på lyden ved å bytte til slike skruer på høyttalerene sine.

Edit: Jeg så den linken du postet til youtube med han nissen som hadde denne teorien om messingskruer. Jeg gidder ikke se hele, men for meg er dette nok til å forstå at dette er bullshit, denne fyren er helt åpenbart full av scam, utifra det jeg har sett av de andre videoene hans. Driver opplagt en business med slike tulleprodukter, bedrageri.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok mulig.
    Men ellers bortsett fra han så er det ikke å legge under en stol at noen produsenter også bruker dette på sine dyrere produkter.. men nå skal ikke eg kjøre så hardt på dette før eg får testet det selv.

Laget en tråd her og eg for å se om det kunne komme litt mer seriøsitet utav den.. For er ganske intressant å få litt info om dette..
    Messingskruer gir eit godt løft ???!
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skruebytte gjennomført

Nå byttet jeg over til messingskruer, og hørte på en klipp fra "Murder Ballads" før og etter. Jeg sitter med et inntrykk at vokal var litt mer behagelig etter bytte, det virket som om lyden "åpnet" seg litt mer.

Likevel sitter jeg med en viss skepsis, det trenger ikke nødvendigvis være selve skruene. Det kan være strammingen, eller det kan være placebo. Uansett ble det penere siden jeg hadde grå skruer fra før av.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skruebytte gjennomført

Nå byttet jeg over til messingskruer, og hørte på en klipp fra "Murder Ballads" før og etter. Jeg sitter med et inntrykk at vokal var litt mer behagelig etter bytte, det virket som om lyden "åpnet" seg litt mer.

Likevel sitter jeg med en viss skepsis, det trenger ikke nødvendigvis være selve skruene. Det kan være strammingen, eller det kan være placebo. Uansett ble det penere siden jeg hadde grå skruer fra før av.
    Ja den placebo effekten...den placebo effekten.. det skyldes alltid på den så lenge en ikke kan/får til å måle.. seff kan det skyldes det, men trur ærlig talt ikke alltid en kan skylde på den hele tiden.. Men intressant å lese erfaringer.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den placebo effekten...
    Litt av problemet er at det tar for lang tid å bytte, så det ble litt lang tid mellom lytting før og etter, og det var marginer det var snakk om i lyden. Men jeg kan selvfølgelig heller ikke utelukke at det er skruene som utgjør forskjellen
    Tror ikke det er for dumt for folk å eksperimentere litt med dette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet er at det tar for lang tid å bytte, så det ble litt lang tid mellom lytting før og etter, og det var marginer det var snakk om i lyden. Men jeg kan selvfølgelig heller ikke utelukke at det er skruene som utgjør forskjellen
    Nei det er klart det blir for lenge mellom, ivertfall vis det kun er små forskjeller.
    Høyttalere:

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt på den ene og kjør mono hvis du har muligheten til det. då trenger du bare legge om kablene. evt bare kjør høyre og deretter venstre kanal. Dette ordner du lett med en pc hvis ampen din ikkje har muligheten

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å stram til de gamle skruene først da vel.

At noen små produsenter bruker slike messingskruer kan jo like gjerne være for å gi inntrykk av at produktet er av høy kvalitet og finish, som et ledd i markedsføringsstrategi.

(Nissen finnes ihvertfall, jeg har faktisk sett han en gang. Vi venta på at bestefar skulle komme tilbake fra bensinstasjonen, så vi ble jo overraska når det var nissen som kom inn døra! Har aldri sett han siden, men jeg vet hva jeg så!)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Bytt på den ene og kjør mono hvis du har muligheten til det. då trenger du bare legge om kablene. evt bare kjør høyre og deretter venstre kanal. Dette ordner du lett med en pc hvis ampen din ikkje har muligheten
    Dette har jeg foreslått tidligere i tråden, bytt kun på en høyttaler og kjør blindtest og målinger (før og etter bytte av skruer) for sammenligning.

Men vet at de som tror på slike tweaks, ikke mener at blindtesting og målinger er veien å gå. Da blir resultatet litt skuffende ;-)
    Hvorfor ikke bare innrømme at man lar seg lure, og bare leve med at man hører forskjell?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg foreslått tidligere i tråden, bytt kun på en høyttaler og kjør blindtest og målinger (før og etter bytte av skruer) for sammenligning.

Men vet at de som tror på slike tweaks, ikke mener at blindtesting og målinger er veien å gå. Da blir resultatet litt skuffende ;-)
    Hvorfor ikke bare innrømme at man lar seg lure, og bare leve med at man hører forskjell?
    okey. har vert litt inn og ut av tråden, så beklager den 8)
    Legger merke til det du sier. har lagt inn kritiske spørsmål og lignende, men det blir ignorert/ingen svar å få fra de som blir spurt.
    Min konklusjon om temaet er vertfall at det ikkje er "my cup of tea".

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dum ide, tenkte ikke på det da jeg holdt på. Nå gidder jeg rett og slett ikke bytte tilbake igjen bare for å blindteste, sånn er det bare. Det neste blir å legge inn en krets for impedanskorreksjon i delefilteret, det er vel en "tweak" som bør gi litt mer opplagte resultater. Er det noen her som har mekket delefilter selv eller? Erfaringer med impedanskorrigeringsledd?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mår eg kjem så langt skal eg teste med en høyttaler mot den andre orginalt..og seff passe på å teite skruene på den orginale først.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedanskorrigering gjennomført.

Dette ga et betydelig løft. Med metal (Pantera), som tidligere ble skrikende og som beit meg i ørene med disse høyttalerne på høyt volum, kunne jeg nå skru opp temmelig høyt.
    Teorien er at delefilteret ikke skal miste virkning oppover i frekvens, hvor de stive peerless'ene blir skrikete og masete. Observasjonen ser ut til å stemme med teorien, så dette kan være en enkel oppgradering (TWEAK) for folk med enkle delefiltere i høyttalerne sine, og som plages med skrikende øvre mellomtone-diskant.

Fremdeles er de noe harde i diskanten, men det later til å være lengre oppover i frekvens, så det neste blir å dempe diskanten med 3 desibel. Noe jeg har tenkt å gjøre ved å koble en motstand i serie sammen med et nytt 12db/okt filter.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Attpåtil uten å bruke så mye som én messingskrue? Fantastisk!

Fleip tilside.
    Det kunne jo ellers være interessant å høre litt mer om hva og hvordan en slik korrigering er gjennomført, eller blir det kanskje for omfattende å beskrive?

Sjøl har jeg antakelig ikke behov for slike tweaks, ettersom det kjøres ganske så bastant på elektrostater her.
    Men for den / de som besitter mer "vanlige" høyttalere, kan det kanskje være interessant?

Side 16 av 51 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •