Hifitweaks, og effekten av disse - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 51 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 1020
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    din idè med messingskruer er et av utallige tweaks.
    Diplomatisk sagt!
    Men det er et meget tvilsomt tweak og egentlig er det ikke noe tweak overhodet, men derimot en fiks idé som han har satt seg i hodet.
    Snap out of it!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ...då stoler eg heller på ørene mine, det må nå vere det beste måleinstrumentet som finnes då eg vil lytte på musikk etterpå og ikke sitte der å måle.. Eg får lite utav den målingen,selv om det er målt bra er det ikke nødvendigvis bra og omvendt...
    Det sier sitt, at du mener ørene dine er det beste måleinstrumentet. Jeg er enig at det er kun hva du hører som egentlig spiller noen rolle. Men om det er korrekt i forhold endringer i lyden, er en annen.

Kordan kan du si det ikke er hørbare forskjeller, da du ikke har testet dette selv med din hørsel, prøv først og kom tilbake å si det,først da kan du si det. Samme måte som eg ikke kan si det er forskjell uten å ha testet selv.
    Se post #125 i denne tråden.

Trur du dei hadde det? Det går i penger mer enn du aner gutten min..
    Forskjellene er vel ikke store nok for at dei skal gidde lage hull først for å skru i skruer etterpå.. Slikt koster.
    Men f.eks på mine B&W 683, gidder de å gjøre seg bryet med å frese ut logoen ved bruk av laser i en aluminiumsplate rundt diskanten. Eller frese ut hull til innfesting av gjengestykke for montering av spikes, gummiknotter eller dempeplaten? Og dette på høyttalere til under 10k...
    Jeg kan ikke se hvorfor ikke alle produsenter ville benyttet messingskruer på alle høyttalere over mid-end segmentet, hvis forskjellene var hørbare og målbare. Det måtte jo vært en enkel og billig tweak!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Diplomatisk sagt!
    Men det er et meget tvilsomt tweak og egentlig er det ikke noe tweak overhodet, men derimot en fiks idé som han har satt seg i hodet.
    Snap out of it!
    Dette er et syn på saken, og Lovemusikk har et annet. Poenget er jo at vi får en diskusjon rundt dette emnet generelt, og det finnes et uatall mer eller mindre merkelige rariteter i salg som skal gi uendelige løft i lydbildet.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Tråden er døpt om for å få lov til å leve videre etter alle gangene den har stukket av i usakligheter. Den omhandler derfor hifitweaks generelt, med eller uten dokumentert effekt.
    Grunnen til dette er at tweaks er et interessant emne, og din idè med messingskruer er et av utallige tweaks. Å ha en lang dikusjonstråd rundt hvert enkelt tweak blir helt umulig, så her er det derfor åpent for diskusjon rundt dette generelt.
    Alternativet hadde vært å stenge tråden. Håper dette kan føre til at vi kan få en konstruktiv debatt rundt netopp emnet tweaking i anlegget

E
    Ja, okai, er med på den.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, eg har eit syn? nææ.. eg er intressert i å teste om det har noe for seg..det er poenget.
    Har ingen syn på dette enda, men det er intressant tema,det er det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, eg har eit syn? nææ.. eg er intressert i å teste om det har noe for seg..det er poenget.

Du har ingen syn på det enda!
    Det er vel nettopp ditt syn på dennne saken vi diskuterer i denne tråden?
    Eller har jeg missforstått?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos syn:

Mach2 Music Server

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet kobber- og messingskruer i dag. Synes det høres litt tullete ut at det skal ha noen betydning for lyden, men jeg er da ikke høyere på pæra enn at jeg gir det en kjangs. Det er da tross alt mye som høres helt koko ut men som likevel er sant. Uansett blir det penere enn de jeg har nå

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, når man faktisk leser det du skriver Lovemusikk:

MESSINGSKRUER I ELEMENTA????

Hugser dere eg nemte noe i en annen tråd om dette med å skifte ut skruene til elementa med messingskruer?
    Eg lo av broderen og sa han innbilte seg ting vis han syns det var så mye bedre.
    Nå har eg vert hos broderen å fått hørt litt. Joda det er forskjell.
    Men må sies eg hørte ikke imellom der han strammet orginalelementa og nå når han har skiftet til messing.
    Så må bare stole på det han sa, men dette må jo testes selv en gang eg har for lite å gjøre på.

Men på hans høyttalere nå: Lyden kommer mer utav høyttalerne og bedre dynamikk, fastere bass f.eks.
    Husverten hans hadde spørt om han hadde fått nye høytttalere..nå etter han skiftet skruer.
    Innbilling? Kvifor i huleste sku husverten hans som bor over han spørre om det??

Så det kan vere noe i dette med dynamikk osv..

Bare synd mine høyttalere er garanti på, ellers sku eg prøvd.

:-D

Men noe som vet? Og spar meg for jalla og dritslening.
    og dette....

Er det bare meg som blir forvirret over hva du egentlig mener og hva vi egentlig diskuterer? :roll:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Handlet kobber- og messingskruer i dag. Synes det høres litt tullete ut at det skal ha noen betydning for lyden, men jeg er da ikke høyere på pæra enn at jeg gir det en kjangs. Det er da tross alt mye som høres helt koko ut men som likevel er sant. Uansett blir det penere enn de jeg har nå
    Det er selfølgelig en av de bedre måtene å finne ut om dette tweaket har noe for seg, men bare pass på å ikke vri av noen av disse kobber/messingskruene. De tåler langt mindre tiltrekkning enn stålskruer, samt at kobber/messingen blir fort litt sprøtt ved deformasjon og litt hard tiltrekning, noe man gjerne finner ut med at de knekker når man skal skru ut skruen igjen.... Da kan man fort få frem div lyder i lytterommet som ikke kommer fra høytalerene, for å si det slik....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Du har ingen syn på det enda!
    Det er vel nettopp ditt syn på dennne saken vi diskuterer i denne tråden?
    Eller har jeg missforstått?
    Ikke mitt syn nei.. men om dette har noe for seg.
    Selv skal eg handle skruer til helga, en tur til åsane, så blir det testing etterpå.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Tja, når man faktisk leser det du skriver Lovemusikk:

og dette....

Er det bare meg som blir forvirret over hva du egentlig mener og hva vi egentlig diskuterer? :roll:
    Eg ser ikke så mye forvirring i dette eg..

Det er selfølgelig en av de bedre måtene å finne ut om dette tweaket har noe for seg, men bare pass på å ikke vri av noen av disse kobber/messingskruene. De tåler langt mindre tiltrekkning enn stålskruer, samt at kobber/messingen blir fort litt sprøtt ved deformasjon og litt hard tiltrekning, noe man gjerne finner ut med at de knekker når man skal skru ut skruen igjen.... Da kan man fort få frem div lyder i lytterommet som ikke kommer fra høytalerene, for å si det slik....
    Er no ikkje stål en skal skru i då.. treverket ryker nok før skruene..
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du slett ikke ta for gitt!!
    Nå er det riktignok snakk om MDF som baffelmateriale i de fleste tilfelle, men merk at denne kan være ganske tykk!
    Skruen får godt tak når baffelen er 25-30mm.....
    Endel produsenter bruker også islagsmuttere og maskingjengede skruer, og da er det jo slett ikke snakk om gjenger i treverk. ;-)

Uansett er det snakk om å bruke sunn fornuft når man trekker til sine skruer, selv om en og annen lurifaks vifter frenetisk med en momentnøkkel!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ER KOKO!! Hiv skiten!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det skal du slett ikke ta for gitt!!
    Nå er det riktignok snakk om MDF som baffelmateriale i de fleste tilfelle, men merk at denne kan være ganske tykk!
    Skruen får godt tak når baffelen er 25-30mm.....
    Endel produsenter bruker også islagsmuttere og maskingjengede skruer, og da er det jo slett ikke snakk om gjenger i treverk. ;-)

Uansett er det snakk om å bruke sunn fornuft når man trekker til sine skruer, selv om en og annen lurifaks vifter frenetisk med en momentnøkkel!
    Jada det er klart..må vere litt forsiktig.
    Eg så for meg å kjøpe like skruer eller?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ser ikke så mye forvirring i dette eg..
    Nei, da er det nok bare jeg som sliter med å prøve å forstå deg og de uttalelsene du kommer med da....:neutral:

Det er ikke gjengene på skruene som pleier å ryke (som vel er mer typisk når man jobber med stål skruer i stål ), men en overbelsatning som består av vridningsmoment og strekk og kanskje litt skjev belastning like under skruehodet.
    Har skruen stått inne i treverket en stund, kan man f.eks få et for stort moment på skruen med brudd, i det man skal overvinne friksjonen og løsne den igjen. Ellers så har Messing ved div spennings belastninger en lei tendens til å sprekke hvis den kommer i kontakt med Ammoniakk (NH3) i atmosfæren...

Eg så for meg å kjøpe like skruer eller?
    Mye av vridningsmomentet man må tilføre skruen i tre og mdf kommer av friksjon og deformasjon av treverket, så jeg ville nok valgt sammen skruedimmensjon som stål skruene, for å redusere faren for å vri av skruen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da er det nok bare jeg som sliter med å prøve å forstå deg og de uttalelsene du kommer med da....:neutral:
    Tror ikke du er alene om det, nei. Men all erfaring tilsier at det nytter lite med rasjonelle argumenter overfor enkelte. Jeg skal ikke bruke karakteristikker som pigheaded her, for forhåpentligvis ikke å bli moderert bort, men må simpelthen bare le av dette våset.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du er alene om det, nei. Men all erfaring tilsier at det nytter lite med rasjonelle argumenter overfor enkelte. Jeg skal ikke bruke karakteristikker som pigheaded her, for forhåpentligvis ikke å bli moderert bort, men må simpelthen bare le av dette våset.
    Du kunne jo eventuelt moderert deg selv ut av tråden, siden du ikke tilfører noe til debatten likevel.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo eventuelt moderert deg selv ut av tråden, siden du ikke tilfører noe til debatten likevel.
    Nei, hvis man mener noe er crap, så er det jo et bidrag i "debatten". Mange mener vel det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvis man mener noe er crap, så er det jo et bidrag i "debatten". Mange mener vel det samme.
    Absolutt.

Det som ikke bidrar til debatten, er å gjenta det samme tullet om igjen og om igjen, uten å ta stilling til saklige argumenter.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde nå med messing skruer å popnagler null effekt her i såfall:-?

Side 13 av 51 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •