Hifitweaks, og effekten av disse - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 51 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1020
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hva med å vri tråden over til noe som har dokumentert effekt på oppfattelsen av lyden, både målbart og hørbart i de fleste tilfeller?

Akustisk behandling av rommet!
    Her har ihvertfall jeg mye å lære, da jeg om ikke lenge skal påbegynne nytt dedikert rom primært for film, men også for lytting til musikk.

*Er det noen som kan forklare mer om viktigheten og hva som egentlig skjer ved demping av førsterefleksjon?
    *Bruk av bassfeller, hva skjer og hvorfor? Kan man "overdempe"?
    *Akustiske diffusorer; effekt og plassering av disse i forskjellige rom/oppsett?
    ... og listen er lang :-)
    I huset jeg bodde tidligere, hadde jeg et voksent anlegg i peisestuen.
    Akustikken var mildt sagt forferdelig, med en klang som minnet mest om et lager. Peisestuen var ca 75m2, med tapetserte murvegger overalt, vegg til vegg teppe rett på tørr mur og faktisk en stor potetkjeller på ca 20m2 med rå betong i både vegg og gulv, kun adskilt fra peisestuen med en tynn innerdør.

Dette gjorde at all bassen forsvant inn i potetkjelleren, og ble forsterket, slik at det ble en høy, rumlende lyd og ikke punch i magen, som jeg var ute etter den gangen.
    Det ble litt som å ta med seg store høyttalere + sub inn på et lite flislagt bad, og skru volumet til kl 11.. Skjønner?

Jeg begynte med å dempe rommet ved siden av peisestuen (potetkjelleren).
    Hang opp vanlige tørkesnorer fra vegg til vegg, og hang opp gamle tepper, gardiner osv for å absorbere så mye som mulig av de stående bølgene i dette lille rommet. Kjøpte 50(!) meter med filleryer på tilbud fra jysk og begynte den tidkrevende prosessen med spraylim, knebeskyttere og hodelykt. Etter noen kvelders jobb var alle flater dekt med tykke ryer, og ekkoet var borte! Kledde også noen gamle gipsplater med ryer, og satte disse hulter til bulter inne på rommet for å bryte opp så godt som mulig på et lite budsjett. Godt at dette rommet aldri blir sett! Klebet også noen asfaltplater på døren + nye pakninger for å slippe vibrasjoner.

Peisestuen fikk også gjennomgå, men ikke like drastisk, da estetikken faktisk spiller en viss rolle..
    Slengte utover tre tykke tepper på gulvet, og hang opp noen store og noen små malerier på bokslerret. Limte mange lag med filt på baksiden av selve lerretsduken for å hjelpe på dempingen noe. Gikk også til innkjøp av et veggteppe (litt 80-talls, men det funket i min peisestue).
    Satte også opp lydfeller i hvert hjørne, tror det ble 8 stk til sammen.
    Brukte da papprør ca 18cmØ fra nor engros som ble fylt med grus i bunn for stabilitet, og deretter med en sammenrullet rye + hagebark.
    Rørene ble kledd med sort filt.
    Jeg skal se om jeg har noen bilder av denne prosessen hvis noen er interessert, selv om det er noen år siden.

Lyden ble mange hakk bedre, og etter litt jobb med plassering og delefrekvenser, var lyden absolutt godkjent! Fikk flere kommentarer på lyden, og opplevde selv også at ekkoet var et fjernt minne. Bassen var kontant og fin, lydbildet forøvrig ble noe helt annet, og det ble klart at den dårlige lyden jeg hadde levd med en stund, ikke var høyttalerne eller forsterkerens skyld.

Dette er en tweak som FUNKER hvis rommet ditt er stort, tomt og med harde vegger som reflekterer mye lyd.

Det er fullt mulig å dempe for mye, så her må du bare bruke ører og sunn fornuft

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis dere blar dere litt nedover på denne linken, ser dere denne produsenten bruker kobberskruer i elementa sine..
    Aner eg en heftig diskusjon på hvorfor?
    Men eg lurer jo på hvorfor bruker en produsent kobberskruer?

Bergen Lydlaug Klubbkveld 7
    Noen produsenter bruker torx, det gir også like mye grunn til ettertanke.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    På grunn av design er den eneste grunnen jeg kan skjønne.

Helt klart pga design.
    Tror vi legger messingskrueballen død.
    Det er ingen som oppriktig tror på dette, ingen som er interessert i å prøve det hjemme, og heller ingen som har kommet med noe konstruktivt i debatten.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis dere blar dere litt nedover på denne linken, ser dere denne produsenten bruker kobberskruer i elementa sine..
    Aner eg en heftig diskusjon på hvorfor?
    Men eg lurer jo på hvorfor bruker en produsent kobberskruer?

Bergen Lydlaug Klubbkveld 7
    Edit: du må vel nesten bare spørre produsenten hvorfor han har valgt kobberskruer da....?

Synes det er litt interessant at det var kobberskruene som du merket deg ved i den tråden, og ikke f.eks bruken av oljet heltre i dipol høytalerne, samt CD spiller osv... Tipper kobberskruene mer er ment for velge noen skruer som har en litt treaktig farge, og som også kan feste elementene til treverket.

PS: Heltre er et "levende" materiale, som blandt annet påvirkes av luftfuktighet, temperatur osv, og har hørt om høytaler elementer som har blitt deformert og ødelagt ved slike heltre innfestinger, dvs hvis ikke kontruktøren har tatt hensyn til og limt og "låst" treverket riktig eller har gitt høytalerinfestingen mulighet til å ekspandere uten å deformere spider.

Det å ha en 4w forsterker til å drive høyttalere med en følsomhet på 93db, samt nesten mangel på et akkustiske tiltak er vel blandt de andre ting jeg merket meg med.

Synes forøvrig at det er gøy å tweake ut fra enkelte teorier osv, men dette går kanskje mer på følelser enn reelle hørbare forskjeller, og regner vel messingskruer tweaket som noe tilsvarende de andre audio-tweakene som andre har beskrevet tidligere i tråden.

Skal man virkelig tweake ut godlyden i et anlegg, så tror jeg ikke man kommer utenom rommets betydning og å gjennomføre gode akustiske tiltak.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Det er ingen som oppriktig tror på dette, ingen som er interessert i å prøve det hjemme, og heller ingen som har kommet med noe konstruktivt i debatten.

Nei, nettopp, men vi har da klart å få til 12 sider med svada!:roll:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Edit: du må vel nesten bare spørre produsenten hvorfor han har valgt kobberskruer da....?

Synes det er litt interessant at det var kobberskruene som du merket deg ved i den tråden, og ikke f.eks bruken av oljet heltre i dipol høytalerne, samt CD spiller osv... Tipper kobberskruene mer er ment for velge noen skruer som har en litt treaktig farge, og som også kan feste elementene til treverket.

PS: Heltre er et "levende" materiale, som blandt annet påvirkes av luftfuktighet, temperatur osv, og har hørt om høytaler elementer som har blitt deformert og ødelagt ved slike heltre innfestinger, dvs hvis ikke kontruktøren har tatt hensyn til og limt og "låst" treverket riktig eller har gitt høytalerinfestingen mulighet til å ekspandere uten å deformere spider.

Det å ha en 4w forsterker til å drive høyttalere med en følsomhet på 93db, samt nesten mangel på et akkustiske tiltak er vel blandt de andre ting jeg merket meg med.

Synes forøvrig at det er gøy å tweake ut fra enkelte teorier osv, men dette går kanskje mer på følelser enn reelle hørbare forskjeller, og regner vel messingskruer tweaket som noe tilsvarende de andre audio-tweakene som andre har beskrevet tidligere i tråden.

Skal man virkelig tweake ut godlyden i et anlegg, så tror jeg ikke man kommer utenom rommets betydning og å gjennomføre gode akustiske tiltak.
    Så det kunne ikke spille bra det siden det var så få watt? Trur ikkje du har opplevd "ekte" watt eller?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Messingskruer er ikke død

Messingtråden er ikke død nei.
    Denne tråden er for messingskruer i elementa og om det har noe å si, så kan ikke dere andre bare "bygge om" tråden.
    Då får dere starte deres egen.

Tilbake til tråden..

Her er en produsent f.eks som bruker messingskruer og skriver hvorfor..

Omega Speaker Systems - About > Omega’s Secret Recipe

Og her står og grunnen til at det ikke er vandlig å bruke, igjen pris som eg antok.

Omega Speaker Systems - News
    Og her er noe annet.. Brass Screws
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jeg kan huske å ha sett messingskruer på biltema, kan det stemme? Jeg har et par DIY som er litt skrikete i lyden og jeg har uansett planlagt å bygge om delefilteret, så jeg kan vel like greit bytte skruene med det samme.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Synes jeg kan huske å ha sett messingskruer på biltema, kan det stemme? Jeg har et par DIY som er litt skrikete i lyden og jeg har uansett planlagt å bygge om delefilteret, så jeg kan vel like greit bytte skruene med det samme.
    Ja kan hende, men trur ikkje da, men fåes kjøpt på Clas Ohlson, eller diverse jernvarehandler vil eg tru.
    Har jo lite å tape.. frister å prøve på Mozart, men får vel teste MA høyttalerne først.
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er for messingskruer i elementa og om det har noe å si, så kan ikke dere andre bare "bygge om" tråden.

Tilbake til tråden..
    Men iforhold til overskriften, så er det rom for å diskutere andre tweaks også... ihvertfall de som har en dokumentert effekt!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en produsent f.eks som bruker messingskruer og skriver hvorfor..

Omega Speaker Systems - About > Omega’s Secret Recipe

Og her står og grunnen til at det ikke er vandlig å bruke, igjen pris som eg antok.

Omega Speaker Systems - News
    Og her er noe annet.. Brass Screws
    Klikket meg inn på den Omega-linken.
    Hvor mye TROR du egentlig på alt dette, og hva legger du til grunn for det?
    Hvorfor vil du ikke blindteste eller måle selv, for virkelig å bekrefte overfor deg selv at det ikke er hørbare forskjeller?

Hvorfor vil du ikke diskutere tweaks som har en effekt på lyden?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men iforhold til overskriften, så er det rom for å diskutere andre tweaks også... ihvertfall de som har en dokumentert effekt!
    Den var det no ikkje eg som forandret..men men..

Klikket meg inn på den Omega-linken.
    Hvor mye TROR du egentlig på alt dette, og hva legger du til grunn for det?
    Hvorfor vil du ikke blindteste eller måle selv, for virkelig å bekrefte overfor deg selv at det ikke er hørbare forskjeller?

Hvorfor vil du ikke diskutere tweaks som har en effekt på lyden?
    Veit ikke kor mye eg trur på det..ikke så mye. JO !!! eg vil teste det selv men måle? Nope..gidde ikke kjøpe sånt utstyr,det koster mye for seriøst utstyr som er verdt å stole på..då stoler eg heller på ørene mine, det må nå vere det beste måleinstrumentet som finnes då eg vil lytte på musikk etterpå og ikke sitte der å måle.. Eg får lite utav den målingen,selv om det er målt bra er det ikke nødvendigvis bra og omvendt.
    Kordan kan du si det ikke er hørbare forskjeller, da du ikke har testet dette selv med din hørsel, prøv først og kom tilbake å si det,først da kan du si det. Samme måte som eg ikke kan si det er forskjell uten å ha testet selv.
    Men ja,vil teste det på hørselen, mer er ikke nødvendig på meg.
    Fordi igjen eg er ærlig og sier det som det er. F.eks mp3, den dårligste 128 er ikke dårlig,men kan bli bedre på hi-end anlegg.. kommer vi opp i f.eks 300 og noe så kan ikke eg si at eg hører forskjell på det og full cd oppløsning.
    Ærlighet kommer en lengst med. Ikke bare basere seg på hva andre sier fordi dei har målt da. Vi har sett nok eksp på at målinger var feil oppgjennom åra.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster en pakke med 38 stk messingskruer på Clas Ohlson, i dimensjon 3,5x20mm 29,-.
    Hvis store høytalerprodusenter, som sikkert får en "ørliten" kvantumrabatt, vet at lyden hadde blitt bedre av det, men står over på grunn av prisen så vet ikke jeg......
    Nå bruker selvfølgelig ikke produsentene skruer fra clas, men det viser jo generelt att det ikke burde bli så veldig kostbart.....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det kunne ikke spille bra det siden det var så få watt? Trur ikkje du har opplevd "ekte" watt eller?
    Sier ikke at det ikke kan spille bra med 4 Watt, men de nevner i den tråden du linket til at det satte en klar begrensing, og han som eide anlegget vurderte å gå opp til 8 watt.. Leser du ikke det andre skriver, og det du linker til?

Poenget var ikke antall Klasse A kvalitets Watt, men få watt i forhold til høytaler følsomhet.

Jeg trur du trur mye rart jeg Lovemusikk, jeg vet hva slags kvalitets Watt jeg har hatt gleden av å lytte til, hvem tror du er nærmest sannheten?

Når det gjelder mssingskruer vs stål, så angies det i en av linkene dine:

"Steel screws ring, negatively impacting sound quality. Brass on the other hand is a soft metal and less prone to ringing..."

I min "bok" så er forholdet mellom et mykt materiale vs hardt, at et hardere materiale ved samme konfigurasjon "ringer" med en høyere frekvens enn et mykere materiale. Et hardt materiale vil få en mindre deformasjon og amplitude, og er resonanser et problem, gjelder det å holde spekteret for arbeidsfrekvensen utenfor materialenes resonsns frkevenser.

Det går f.eks fint å feste et diskantelement i et underdempet gummi oppheng med en resonans frekvens på kanskje 4-10 hz når elementet jobber langt oppe i khz området, mens det ville være dumt å gjøre det samme med et bass element. HF 275 Er en høytaler som f.eks har en slik diskant løsning.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var det no ikkje eg som forandret..men men..

Veit ikke kor mye eg trur på det..ikke så mye. JO !!! eg vil teste det selv men måle? Nope..gidde ikke kjøpe sånt utstyr,det koster mye for seriøst utstyr som er verdt å stole på..då stoler eg heller på ørene mine, det må nå vere det beste måleinstrumentet som finnes då eg vil lytte på musikk etterpå og ikke sitte der å måle.. Eg får lite utav den målingen,selv om det er målt bra er det ikke nødvendigvis bra og omvendt.
    Kordan kan du si det ikke er hørbare forskjeller, da du ikke har testet dette selv med din hørsel, prøv først og kom tilbake å si det,først da kan du si det. Samme måte som eg ikke kan si det er forskjell uten å ha testet selv.
    Men ja,vil teste det på hørselen, mer er ikke nødvendig på meg.
    Fordi igjen eg er ærlig og sier det som det er. F.eks mp3, den dårligste 128 er ikke dårlig,men kan bli bedre på hi-end anlegg.. kommer vi opp i f.eks 300 og noe så kan ikke eg si at eg hører forskjell på det og full cd oppløsning.
    Ærlighet kommer en lengst med. Ikke bare basere seg på hva andre sier fordi dei har målt da. Vi har sett nok eksp på at målinger var feil oppgjennom åra.
    Du hører ikke forskjell på mp3 og cd....men kabler hører du forskjell på?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kikinova
    Nå koster en pakke med 38 stk messingskruer på Clas Ohlson, i dimensjon 3,5x20mm 29,-.
    Hvis store høytalerprodusenter, som sikkert får en "ørliten" kvantumrabatt, vet at lyden hadde blitt bedre av det, men står over på grunn av prisen så vet ikke jeg......
    Nå bruker selvfølgelig ikke produsentene skruer fra clas, men det viser jo generelt att det ikke burde bli så veldig kostbart.....
    Det ble vel beskrevet til en av Lovemusikk sine tråder at det ble dyrere med messingskruer fordi det tok mer tid å montere elementene fordi man mått skru inn og ut en stålskrue for å tilpasse skruehullet før messingskruen kunne settes inn.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om disse messing-skruene hadde utgjort så mye forskjell kontra tradisjonelle skruer, hadde selvfølgelig de store ht produsentene brukt de!
    Vet mange har nevnt det tidligere, men ikke alle forstår, tydelighvis..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Om disse messing-skruene hadde utgjort så mye forskjell kontra tradisjonelle skruer, hadde selvfølgelig de store ht produsentene brukt de!
    Vet mange har nevnt det tidligere, men ikke alle forstår, tydelighvis..
    Trur du dei hadde det? Det går i penger mer enn du aner gutten min..
    Forskjellene er vel ikke store nok for at dei skal gidde lage hull først for å skru i skruer etterpå.. Slikt koster.
    Høyttalere:

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er da ingen problem å lage skruhull. Det blir ikke å legge til noe i produksjonspris. Marginalt isåfall.

Men hvis det er slik så lurer jeg på om det ikke er mer egnede festemåter til element, slikt som rammer som limes til kabinett og med en krampe rundt som klemmer elemetn på plass, da trenger man jo ikke metal i konstruksjonen i det hele tatt.

Jeg må bare si at jeg DRITEr i om folk hører forskjell eller ikke, det er mekaniskt målbare resultater jeg bryr meg om. Akurat som når jeg kjøper skjermkort, jeg har jo ikke sjangs å se om skjermkortet kjører 100 eller 150 fps, men kjører benchmark og kjøper det raskeste. mekanisk måling; siden sansene våre bare ikke strekker til=)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden er døpt om for å få lov til å leve videre etter alle gangene den har stukket av i usakligheter. Den omhandler derfor hifitweaks generelt, med eller uten dokumentert effekt.
    Grunnen til dette er at tweaks er et interessant emne, og din idè med messingskruer er et av utallige tweaks. Å ha en lang dikusjonstråd rundt hvert enkelt tweak blir helt umulig, så her er det derfor åpent for diskusjon rundt dette generelt.
    Alternativet hadde vært å stenge tråden. Håper dette kan føre til at vi kan få en konstruktiv debatt rundt netopp emnet tweaking i anlegget

E
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 12 av 51 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •