Hifitweaks, og effekten av disse - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 51 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tar sterk avstand fra personangrep, men det har heller ikke vært mye av det her. På de siste sidene har det mest forstyrrende elementet vært "trådpisk"-kommentarene. Selv om det skled litt ut det med noe faktabasert bilprat så kom det frem noen viktige poeng på side 10 og 11!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Poenget er å få en intressang tråd, noe som er i tråd med avforum også..
    Dei vil ikkje ha berre tull og vas..då blir ryktet at forumet er det berre useriøse folk og svar...
    Vel...du har jo lagt første steinen selv, etter min mening...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg ryddet litt i denne tråden

Etter MANGE klager på denne tråden har jeg tatt en kraftig opprydning her og slettet innlegg som på ingen måte berører topic, og ikke minst de som heller mot personangrep.
    Siden tråden etterhvert omhandler mange former for hifitweaks og effekten av disse har jeg omdøpt tråden til nettopp dette og lagt den innunder "Generelt Audio Hifi"
    Dette emnet er utvilsomt svært interessant for mange, og prøver alle å holde seg sånn nogen lunde til tema er dette et veldig bra diskusjonsemne.
    Anbefaler også at alle forkjellige mer eller mindre seriøse tweaks diskuteres her da det blir håpløst å ha en egen tråd for alle påfunn for bedre lyd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså eg laget denne tråden fordi, eg lurer på hva folk veit om dette. Tenkte en kunne lære mye om dette temaet osv.. Noe sakelig kom frem tidligere, men så altfor lite. Selv om eg ikke har fått testet dette selv enda, bør en vel kunne lage en tråd om dette syns eg.
    Håper vi alle inkl meg kan kjøre på fremover i tråden med litt seriøs holdning.

Så spør eg, er det ikke noe fakta om hva som blir mest resonanser i av en stålskrue og en messingskrue, eller andre metaller?

Dette med magnetisme virker for meg som en intressant ting, da spes på diskanten som har liten magnet og vis noen skruer trekker effekt blir det jo mindre på elementet. Tenker ikke på skjermet diskant, dog kan vel skjermingens effekt variere og.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med resonans har jo med stivhet å gjøre, og noen rustfri-skruer jeg har brukt i de siste DIY'ene er veldig myke (Europris) Det burde vel gi mer vibrasjon enn stivere skruer, rent teoretisk. Hvis man vil ha sterkere magnetfelt er det vel fullt mulig å sette på ekstra magnet, slike som de har på Dynabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En etter min mening svært seriøs høyttalerprodusent har sagt noe sånt som, at "resonanser er ikke noe problem i en godt konstruert høyttaler".

Selv har jeg en enkel leveregel:

Jeg antar at produsentene faktisk vet hva de driver med, og at det ikke er noe jeg som amatør kan gjøre for å forbedre et profesjonelt fremstilt produkt. Spesielt ikke ting som produsenten kunne gjort med en merkostnad på 5 kroner.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns forsatt at trådstarter bør skru inn skruene sine i blanke messingen. Da får du akkurat like mye lydforbedring som du gjør av selve skruene.

At trådstarter etter så mange kommentarer ikke greier å ta inn over seg at messingskruer ikke gir noe løft i lyden syns jeg er noe underlig.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det burde vel gi mer vibrasjon enn stivere skruer, rent teoretisk.
    Nei, bare ved en annen frekvens. (ethvert mykt materiale vil stabiliseres/stoppe å resonere raskere enn et hardere materiale)

Det spiller uansett ingen rolle så lenge skruen er fastskrudd i et materiale som har en egenresonans/frekvens som ikke tillater skruen å vibrere/resonere/bevege seg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Nei, bare ved en annen frekvens. (ethvert mykt materiale vil stabiliseres/stoppe å resonere raskere enn et hardere materiale)

Det spiller uansett ingen rolle så lenge skruen er fastskrudd i et materiale som har en egenresonans/frekvens som ikke tillater skruen å vibrere/resonere/bevege seg.
    Intressant. :-)
    Det første er jo logisk sånn sett.. Men nr 2 der..kan det tenkes at dette muligens, muligens har noe å si på billige høyttalere med dårlige kabinetter, sånn jalla til 2000-3000 kr??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså eg laget denne tråden fordi, eg lurer på hva folk veit om dette. Tenkte en kunne lære mye om dette temaet osv.. Noe sakelig kom frem tidligere, men så altfor lite. Selv om eg ikke har fått testet dette selv enda, bør en vel kunne lage en tråd om dette syns eg.
    Håper vi alle inkl meg kan kjøre på fremover i tråden med litt seriøs holdning.

Så spør eg, er det ikke noe fakta om hva som blir mest resonanser i av en stålskrue og en messingskrue, eller andre metaller?

Dette med magnetisme virker for meg som en intressant ting, da spes på diskanten som har liten magnet og vis noen skruer trekker effekt blir det jo mindre på elementet. Tenker ikke på skjermet diskant, dog kan vel skjermingens effekt variere og.
    Hvis interessen er stor nok, så er det vel bare å sette i gang testingen selv.
    Prøv å få med noe måledata før og etter tweak. Gjerne oppfulgt av en blindtest. Da har du noe å dokumentere og argumentere med.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvis interessen er stor nok, så er det vel bare å sette i gang testingen selv.
    Prøv å få med noe måledata før og etter tweak. Gjerne oppfulgt av en blindtest. Da har du noe å dokumentere og argumentere med.
    Nei har ikke noe å måle med, og om interessen er stor nok, tja si det?
    Blindtest før og etter er jo umulig. Har ikke to like par høyttalere.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke noe å måle med, og om interessen er stor nok, tja si det?
    Blindtest før og etter er jo umulig. Har ikke to like par høyttalere.
    Synes det sier litt, når du sier "tja" om interessen er stor nok til å finne ut svaret på din egen tråd.

Men du har to høyttalere. Så hvis tweaken er hørbar, bør den gi utfall også ved bruk av en høyttaler. Altså: kjør en lyttetest på en og en høyttaler for å eventuelt påvise forskjell på de, sannsynligheten er tilstede for at de låter forskjellig. Bytt om skruer på en av høyttalerne (vedkommende må ikke vite hvilken høyttaler det er, hvis det påvises forskjell i overnevnte test), og foreta blindtest som normalt ved bruk av en høyttaler om gangen.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant. :-)
    Det første er jo logisk sånn sett.. Men nr 2 der..kan det tenkes at dette muligens, muligens har noe å si på billige høyttalere med dårlige kabinetter, sånn jalla til 2000-3000 kr??
    Det spiller ingen rolle, det ettersom det blir brukt enten rent treverk, mdf eller spon i høyttalere uavhengig av pris, resonansfrekvensen som skruen blir festet i blir dermed den samme.
    En skrue som blir brukt til å feste feks. en metallplate mot jern, vil (om den blir utsatt for vibrasjoner år etter år) kunne slites av pga. materialtretthet, dette blir dog kun av akademisk interesse i forbindelse med høyttalere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å vri tråden over til noe som har dokumentert effekt på oppfattelsen av lyden, både målbart og hørbart i de fleste tilfeller?

Akustisk behandling av rommet!
    Her har ihvertfall jeg mye å lære, da jeg om ikke lenge skal påbegynne nytt dedikert rom primært for film, men også for lytting til musikk.

*Er det noen som kan forklare mer om viktigheten og hva som egentlig skjer ved demping av førsterefleksjon?
    *Bruk av bassfeller, hva skjer og hvorfor? Kan man "overdempe"?
    *Akustiske diffusorer; effekt og plassering av disse i forskjellige rom/oppsett?
    ... og listen er lang :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Synes det sier litt, når du sier "tja" om interessen er stor nok til å finne ut svaret på din egen tråd.

Men du har to høyttalere. Så hvis tweaken er hørbar, bør den gi utfall også ved bruk av en høyttaler. Altså: kjør en lyttetest på en og en høyttaler for å eventuelt påvise forskjell på de, sannsynligheten er tilstede for at de låter forskjellig. Bytt om skruer på en av høyttalerne (vedkommende må ikke vite hvilken høyttaler det er, hvis det påvises forskjell i overnevnte test), og foreta blindtest som normalt ved bruk av en høyttaler om gangen.
    Joda,men da må det testes på samme kanal og samme høyttalerplssering osv.
    Høyttalere:

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg syns forsatt at trådstarter bør skru inn skruene sine i blanke messingen. Da får du akkurat like mye lydforbedring som du gjør av selve skruene.

At trådstarter etter så mange kommentarer ikke greier å ta inn over seg at messingskruer ikke gir noe løft i lyden syns jeg er noe underlig.
    Helt enig!
    Hifitweaks, og effekten av disse-stop-messing-stage-tour-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså eg laget denne tråden fordi, eg lurer på hva folk veit om dette..
    Da foreslår jeg at du endrer det første innlegget ditt, for der kommer du med en påstand om at det er lydforskjell med messingskruer, det er ingenting der som tyder på at du er genuint interessert i å vite hva folk vet om dette, som du nå hevder var motivet for å starte denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Da foreslår jeg at du endrer det første innlegget ditt, for der kommer du med en påstand om at det er lydforskjell med messingskruer, det er ingenting der som tyder på at du er genuint interessert i å vite hva folk vet om dette, som du nå hevder var motivet for å starte denne tråden.
    Ja, redigert det litt.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis dere blar dere litt nedover på denne linken, ser dere denne produsenten bruker kobberskruer i elementa sine..
    Aner eg en heftig diskusjon på hvorfor?
    Men eg lurer jo på hvorfor bruker en produsent kobberskruer?

Bergen Lydlaug Klubbkveld 7
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis dere blar dere litt nedover på denne linken, ser dere denne produsenten bruker kobberskruer i elementa sine..
    Aner eg en heftig diskusjon på hvorfor?
    Men eg lurer jo på hvorfor bruker en produsent kobberskruer?

Bergen Lydlaug Klubbkveld 7
    På grunn av design er den eneste grunnen jeg kan skjønne.

Side 11 av 51 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •