Hifitweaks, og effekten av disse - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 51 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1020
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    (Lettet) Må si det falt en stein fra mitt hjerte nå.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ bør dere holde dere til tråden her!
    :twisted:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Gjorde vi ikke det nå da? Jeg forstod hovedpoenget slik at det var magnetisk påvirkning som var hovedgrunnen til å skifte skruer, men høyttalerne har jo ikke magnetiske skruer....

Æ bli heilt ferrvirra her æ!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe ønske om å mobbe deg, men med utgangspunktet for tråden må du regne med litt pes :-D

Ting som dette får svadavarsleren min til å slå kraftig ut.
    Er forskjellen hørbar, så skal det også kunne måles og dokumenteres .

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Har ikke noe ønske om å mobbe deg, men med utgangspunktet for tråden må du regne med litt pes :-D

Ting som dette får svadavarsleren min til å slå kraftig ut.
    Er forskjellen hørbar, så skal det også kunne måles og dokumenteres .
    Poenget er ikke om eg får pes eller ikke, men å holde denne tråden litt mer seriøs..det er jo bare vas her jo..
    Ingen har nytte av å lese i denne tråden og for og imot og evnt argumenter.
    Dere nesten alle med noen unntak er jo bare "småunger" etter oppførsel.
    Lag gjerne en egen tråd vis dere ikke klarer vere litt seriøse.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett en del innlegg i denne tråden, så er det en del brukere som har mistet min respekt !!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om den positive effekten av å stramme skruene på en høyttaler/sub. Selv nye enheter rett ut av esken behøver en "oppstramming".
    På aktive subber bør man trekke til skruene rundt forsterkeren også.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er ikke om eg får pes eller ikke, men å holde denne tråden litt mer seriøs..det er jo bare vas her jo..
    Ingen har nytte av å lese i denne tråden og for og imot og evnt argumenter.
    Dere nesten alle med noen unntak er jo bare "småunger" etter oppførsel.
    Lag gjerne en egen tråd vis dere ikke klarer vere litt seriøse.
    Det er vel utgangspunktet for tråden som gjør at det ikke er særlig seriøst. Med vas, skal vas bekjempes :twisted:

Det blir som å diskutere lydmessige fordeler og ulemper med å bone/polere parketten i lytterommet, kontra bare vaske den med grønnsåpe.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er ingen tvil om den positive effekten av å stramme skruene på en høyttaler/sub. Selv nye enheter rett ut av esken behøver en "oppstramming".
    Dette er det vel lite tvil om, om de er av messing, rustfritt stål, aluminium eller titan... spiller ingen rolle for lyden!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Greit nok å stramme skruer, blir vel litt som hjulbolter som må tightes etter en stund, men an skal være forsiktig med å dra til med mindre det er bolt med mutter det er snakk om. Bruk av for mye kraft i tre, MDF og spon anbefales ikke, da det er fort gjort å ødelegge slik at skruen slipper taket.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Etter å ha sett en del innlegg i denne tråden, så er det en del brukere som har mistet min respekt !!
    +1
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør du nevne hvilke?

Husk at begrepet "respekt", også berører en viss grad av troverdighet, innsikt og forståelse, for hva som diskuteres. ;-)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    +1.. Synes Admin burde gå gjennom denne tråden.. Noen negative svar er mer rettet mot trådstarter enn diskusjonen.. ærlig talt
    Du står jo fritt til å rapportere de innleggene du måtte ønske.

Personlig synes jeg det bør finnes mye takhøyde i denne tråden, tatt trådstarter og emnet i betraktning. Det er mye subjektiv hifi-religion som blir presentert, og trådstarter legger selv opp til heftig debatt.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har peiling på hvor mye en skrue som er fastskrudd i treverk/mdf eller lignende har mulighet til å resonere?
    Uten å påberope meg noe grunnlag for ekspertise på området i så måte, tror jeg svaret sier seg selv.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret bør vel strengt tatt være gitt, ja!
    En "riktig" fastspent skrue vil neppe representere en resonans innenfor det hørbare området.
    Egensvingningen på en skrue i de dimensjonene vi snakker om hva innfesting av høyttalerelement angår, vil uansett ligge LANGT over hva det menneskelige øret kan fatte, og er derfor et ikke-eksisterende problem, uansett materiale.
    Hva "magnetiske forstyrrelser" angår, så er jo disse nær sagt utopiske, og beveger seg strengt tatt i grenseland i forhold til de kreftene man forholder seg til i magnetfeltet til en høyttalerspole?

Det som allerede er påpekt av ganske mange, er det faktum at skruene for innfesting av elementene innimellom bør sjekkes / etterstrammes. Og som i mange tilfelle, kan gi et godt resultat!
    En momentnøkkel er i så henseende mer eller mindre bortkastet, så lenge man har en viss idé om hva materialet bak elementet tåler!
    Sunn fornuft......

Faktisk er det også slik, at enkelte / mange produsenter bruker islagsmuttere på baksiden av baffelen, som langt på vei tåler et tiltrekkingsmoment som nærmer seg flytgrensen for materialet skruene er laget av.
    Attpåtil er slike muttere laget i et magnetisk metall!
    "Tvi vøre", messingskruer!
    Akkurat som om dette skulle ha noen betydning?
    HAH! Men, la gå. Det finnes jo fortsatt mennesker som tror at jorden er flat.
    Stakkars.......

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Svaret bør vel strengt tatt være gitt, ja!
    En "riktig" fastspent skrue vil neppe representere en resonans innenfor det hørbare området.
    Egensvingningen på en skrue i de dimensjonene vi snakker om hva innfesting av høyttalerelement angår, vil uansett ligge LANGT over hva det menneskelige øret kan fatte, og er derfor et ikke-eksisterende problem, uansett materiale.
    Hva "magnetiske forstyrrelser" angår, så er jo disse nær sagt utopiske, og beveger seg strengt tatt i grenseland i forhold til de kreftene man forholder seg til i magnetfeltet til en høyttalerspole?

Det som allerede er påpekt av ganske mange, er det faktum at skruene for innfesting av elementene innimellom bør sjekkes / etterstrammes. Og som i mange tilfelle, kan gi et godt resultat!
    En momentnøkkel er i så henseende mer eller mindre bortkastet, så lenge man har en viss idé om hva materialet bak elementet tåler!
    Sunn fornuft......

Faktisk er det også slik, at enkelte / mange produsenter bruker islagsmuttere på baksiden av baffelen, som langt på vei tåler et tiltrekkingsmoment som nærmer seg flytgrensen for materialet skruene er laget av.
    Attpåtil er slike muttere laget i et magnetisk metall!
    "Tvi vøre", messingskruer!
    Akkurat som om dette skulle ha noen betydning?
    HAH! Men, la gå. Det finnes jo fortsatt mennesker som tror at jorden er flat.
    Stakkars.......
    Var ingen som trudde jorden var rund heller da? :smile:
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tør du nevne hvilke?

Husk at begrepet "respekt", også berører en viss grad av troverdighet, innsikt og forståelse, for hva som diskuteres. ;-)
    Jeg tør, Jan, og jeg starter med deg, dette burde du hevet deg over.
    Respekt i mine øyne nå, har ingenting med kompetanse å gjøre, i dette tråden mangler det en stor dose med folkeskikk.

Det bør være takhøyde på et såpass stort forum at folk må få lov til å spørre og lure på forskjellige ting og tweaks, UTEN at det skal bli peronangrep.
    Er det heller ikke litt bedre og dra på smilebåndet og tenke "jaja, går det ann", enn å skrive det.

Personlig tror jeg ikke at messingskruer har noe for seg i det hele tatt.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør, Jan, og jeg starter med deg, dette burde du hevet deg over.
    Respekt i mine øyne nå, har ingenting med kompetanse å gjøre, i dette tråden mangler det en stor dose med folkeskikk.

Det bør være takhøyde på et såpass stort forum at folk må få lov til å spørre og lure på forskjellige ting og tweaks, UTEN at det skal bli peronangrep.
    Er det heller ikke litt bedre og dra på smilebåndet og tenke "jaja, går det ann", enn å skrive det.

Personlig tror jeg ikke at messingskruer har noe for seg i det hele tatt.
    Jeg er nå glad alle ikke er som deg, for da hadde denne tråden bare vært kjedelig og død ut ganske fort.
    Dette er tross alt et forum, kommer man med en slik påstand så må man forvente å få et par humoristiske svar tilbake. Greier man ikke å svelge de så bør man tenke seg om to ganger før man trykker på "post"knappen.

Når man i tillegg vakler frem og tilbake mellom å ha hørt anlegget eller ikke og et par andre viktige ting så faller det virkelig i grus for min del.
    Da kan man heller spare seg for bryet med å lage en tråd og heller teste ut i kjente omgivelser FØR man lager tråden. Slik at man faktisk kan si noe konkret om hva man merket før og etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn

Når man i tillegg vakler frem og tilbake mellom å ha hørt anlegget eller ikke og et par andre viktige ting så faller det virkelig i grus for min del.
    Da kan man heller spare seg for bryet med å lage en tråd og heller teste ut i kjente omgivelser FØR man lager tråden. Slik at man faktisk kan si noe konkret om hva man merket før og etter.
    Jeg er forsåvidt enig i det, men en del innlegg har vært direkte angrep på trådstarten, det har jeg lite sans for.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke fått med meg, men da er vi grunn skremmende enige da
    Direkte personangrep sier uansett mer om vedkommende som angriper.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personangrep bør ikke forekomme uansett tema, men jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at enkelte sliter med å holde seg helt seriøse i denne debatten.

Her er vi etter min mening på nivå med å tegne med sprittusj rundt CDen.
    --
    Thorbjørn

Side 10 av 51 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •