Til deg som ikke har lydtrykkmåler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil påstå det at å gå til innkjøp av en sliks lydtrykkmåler er helt unødvendig med mindre du skal begynne å justere hjemmekinoanlegg proffesjonellt. Unødvendig fjas synes jeg da, men på den annen side jeg liker jo å ha slikt så.... =P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en har investert mye penger i en hjemmekino er en lydtrykksmåler et billig tweak for å oppnå en stor forbedring av filmopplevelsen. Har utallige ganger hørt om folk (som har justert anlegget etter øret), som virkelig har fått en aha opplevelse etter at anlegget er riktig justert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    Jeg vil påstå det at å gå til innkjøp av en sliks lydtrykkmåler er helt unødvendig med mindre du skal begynne å justere hjemmekinoanlegg proffesjonellt. Unødvendig fjas synes jeg da, men på den annen side jeg liker jo å ha slikt så.... =P
    øh.. Hvem vil ikke ha det profesjonelt???!!
    :roll:

riktig justering gjør faktisk MYE for lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre

øh.. Hvem vil ikke ha det profesjonelt???!!
    :roll:

riktig justering gjør faktisk MYE for lyden.
    Jeg har justert såpass med anlegg at den jobben føler jeg meg ganske så kapabel til selv.
    Det er jo det det handler om ikkesant? Den subjektive opplevelsen av lyd? Eller har jeg misforstått noe vesentlig? En lydmåler kan jo aldri fortelle deg hvordan du faktisk vil ha bassnivå og hvor "riktig" anlegget er for akkurat deg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte sånn jeg også..
    helt til jeg fikk lånt en måler, bare for å prøve.
    innstillingene ble helt annerledes enn det jeg hadde stilt fra før, og lyden ble enda et hakk bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet problem er at en lydmåler koster peng, men man er jo gadgetoholiker så.... Har du noen gode tips til en ok lydmåler da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    radioshack får du hos eltek.
    du kan jo også prøve deg med en "ønskes kjøpt" i kjøp/salg kategorien.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har brukt over 10K på anlegget sitt, noe jeg regner med at de fleste her på forumet har, er ikke 500 kr for en lydtrykksmåler mye penger.

Til dere som har en slik en:
    Hva slags software bruker dere til å justere nivået på subben?
    Hvilket nivå har dere på subben i forhold til de andre kanalene?

Jeg setter subben til 89db når de andre kanalene er 85db slik de anbefaler på Pink Floyd: The wall.

Andre forslag?

MVH
    Frank

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bergen

Noen i Bergen som har en slik sak som vill "leie" den ut en dag ?
    Har bare brukt hørselen og stille inn mitt anlegg.

Så det hadde vært kult og få testen med en DB måler

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ein Radioshack digital lydtrykksmåler bestillt fra selger på ebay. $63 inklusive porto. Om eg er heldig kjem den fram uten noke meir problem, til 392,-.. det må da være rimelig?

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Jeg har helt frem til nylig bertaktet dette som tull, og at hørselen min klarer dette helt bra. Med overgang til 6.1 system, følte jeg at jeg trengte litt hjelp til dette, og handlet inn Radio Shack meteret hos Eltek. Jeg sjekket så kanalene mine som jeg hadde "finjustert" med hørselen, og fikk totalt sjokk over hvor feil det var, spesiellt subben var en kvart omdreining for høyt justert.

Jeg snurret så diverse THX, DTS og DD demoer jeg hadde lastet ned, og kan klart si at dette var den beste "oppgraderingen" på lydsiden i hjemmekinoen siden jeg gikk fra 2.0 til 5.1 Alle lyder blir perfekt plassert, og filmer der jeg før klagde over at det skjedde lite bakkanalene ble med en gang MYE bedre. I tillegg blander subben seg perfekt inn i lydbildet.

Dette instrumentet er helt uunnværelig for enhver som er interessert i hjemmekino. Ikke gå, løp å kjøp.

Frode
    Vil automatisk rom korrigering på f.eks Denon AVR-3805 fungere tilnærmet like bra?

Her følger det med målemikrofon og så kjører den white/pink noise på samtlige høyttalere i rekkefølge inntil alt er stilt inn korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange timer med kalibrering, så må jeg si at kombinasjonen DB-Måler og et frekvensmålingsprogram er et "must" for meg.

Kombinasjonen gjør at man mye lettere, og MYE raskere kan gjøre endringer i plasseringer, instillinger og kjøre nye målinger "on-the-fly"

TrueRTA bruker ca 1 sek på å måle fra 10Hz til 10KHz.
    Tør ikke å tenke på all den tiden jeg ville ha brukt på å kjøre manuelle målinger for så å taste dette inn i regneark.

For de som har litt PC kunnskap så er det verdt å teste ut RoomEQ Wizard eller TrueRTA dersom man har tilgang på PC og DB-Måler.

Jeg bruker forresten Radioshack og TrueRTA.

Når det gjelder Mic'en til 3805'en så har jeg ikke testet denne sammen med frekvensmålingsprogram, men i teorien så skulle vel ikke dette være noen hindring. Problemet er vel å få sjekket om mic'en har avvik ved visse frekvenser.
    Hvis det funker å bruke Mic'en til 3805 så vil man ikke kunne få riktige dB verdier ut, men man får riktige avvik mellom forskjellige frekvenser.
    Dvs. kurven er riktig formet, men dB nivået stemmer ikke. (tog du han ...?)

For å få riktig dB nivå så må man ha f.eks. en RadioShack slik at man kan lese av verdiene i displayet og føre dette inn i frekvensmålingsprogrammet.
    Da er måleprogram og måler "synkronisert".
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har program til PC å anbefale til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Noen som har program til PC å anbefale til dette?
    Room EQ Wizard

Dette er gratis. Husk å bruke calibreringsfil hvis du har analog RadioShack
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Når det gjelder Mic'en til 3805'en så har jeg ikke testet denne sammen med frekvensmålingsprogram, men i teorien så skulle vel ikke dette være noen hindring. Problemet er vel å få sjekket om mic'en har avvik ved visse frekvenser.
    Hvis det funker å bruke Mic'en til 3805 så vil man ikke kunne få riktige dB verdier ut, men man får riktige avvik mellom forskjellige frekvenser.

For å få riktig dB nivå så må man ha f.eks. en RadioShack slik at man kan lese av verdiene i displayet og føre dette inn i frekvensmålingsprogrammet.
    Tror du ikke Denon har tenkt på dette da? De justerer jo dB på hver høyttaler, delay, frekvens osv i tillegg til å sette opp fire forhåndsbestemte profiler; Flat, Front, Off og Normal

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange timer med kalibrering, så må jeg si at kombinasjonen DB-Måler og et frekvensmålingsprogram er et "must" for meg.

Kombinasjonen gjør at man mye lettere, og MYE raskere kan gjøre endringer i plasseringer, instillinger og kjøre nye målinger "on-the-fly"

TrueRTA bruker ca 1 sek på å måle fra 10Hz til 10KHz.
    Tør ikke å tenke på all den tiden jeg ville ha brukt på å kjøre manuelle målinger for så å taste dette inn i regneark.

For de som har litt PC kunnskap så er det verdt å teste ut RoomEQ Wizard eller TrueRTA dersom man har tilgang på PC og DB-Måler.

Jeg bruker forresten Radioshack og TrueRTA.

Jeg sliter med å få RoomEQ til å vise samme måling som RadioShacken viser, på alle nivåer bortsett fra kalibreringsnivået. Vet du hva jeg gjør feil (alt er kalibrert ihht. brukermanualen)?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Tror du ikke Denon har tenkt på dette da? De justerer jo dB på hver høyttaler, delay, frekvens osv i tillegg til å sette opp fire forhåndsbestemte profiler; Flat, Front, Off og Normal
    Joda, den fungerer, delvis. Ikke stol på 3805 når det gjelder delay til sub'er.
    Dette blir skjelden bra. Front-Center-Bak og Surround Bak skal fungere greit.

Når jeg kjørte kalibrering gjennom 3805'en med subene, så satt den fronter til 3.0 meter og sub'ene til 3.2meter. Det låt ikke bra.
    Ved bruk av frekvensmåleprogrammet, endret jeg delay på sub helt til den nådde max nivå, dvs i fase med frontene. Dette ble noe helt annet.
    Jeg endte opp med delay på 6.2meter dvs nesten dobling.

Hvis man bruker et frekvensmåleprogram kan man lettere teste ut forskjellige posisjoner på høyttalere. Jeg har flyttet mine 2 subber i alle tenkelige posisjoner i rommet mitt, og endte opp med en løsning lik Pnerbye, med begge subbene i hvert sitt hjørne foran og med elementenepekende innover mot midten. Jeg "følte" at subbene spilte best slik, og med et frekvensmåleprogram så har jeg det på "papiret". Et mye bedre frekvensområde fra 50Hz til 80 Hz.

Slik kan man ikke gjøre med mic'en til 3805 koblet til forsterkeren. ;-)

Plassering er utrolig viktig. Hvis man bruker litt tid på å flytte rundt for å finne den beste plasseringen, trenger ikke 3805 å korrigere så mye, og man vil antakelig få bedre headrom og høyttalerene vil kunne spille høyere med mindre belastning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg sliter med å få RoomEQ til å vise samme måling som RadioShacken viser, på alle nivåer bortsett fra kalibreringsnivået. Vet du hva jeg gjør feil (alt er kalibrert ihht. brukermanualen)?
    Hmm, er ikke så kjent med dette programmet da jeg kun testet det såvidt før jeg gikk over til TrueRTA.

Sikkert noen som kan svare dette, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er ikke så kjent med dette programmet da jeg kun testet det såvidt før jeg gikk over til TrueRTA.

Sikkert noen som kan svare dette, eller?
    Hellnoob, jeg kunne ikke la være, så jeg kjørte en kalibrering med RoomEQ Wizard også for å se.

Jeg fikk til slutt kalibrert og kjørte et sveip fra 10 til 200Hz. Tok deretter et
    referansepunkt på 80Hz som viste faktisk 80dB. Startet så den manuelle målingen og satt sinuskurven til 80Hz. RadioShack'en viste da 79dB.
    Må vel sies å være godkjent det.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være totalt waste å kjøpe en analog Radio Shack? Jeg byttet forsterker for ikke så lenge siden og valgte å gå for en brukt med masse muskler, i stedet for auto oppsett og sånt jåleri :-P og så er det jo såå mye rart som må kjøpes for tiden at jeg må kjipe inn litt her og der..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •