Problemer med bassrespons i rommet, trenger kyndig veiledning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med bassrespons i rommet, trenger kyndig veiledning.

Hei
    Jeg har en kino hvor plassering av sub i front er det eneste alternativet. Per dags dato står den i hjørnet ved yttervegg. Synes jeg har hatt litt dårlig trykk i SVS'n jeg har hatt et års tid og ville derfor prøve Epik Empire.
    Har gjort en kjapp måling med de to forskjellige subbene jeg har hjemme nå. Usikker på hvilken sub jeg skal beholde og om jeg trenger en antimode e.l. for å komme i mål med tanke på bassresponsen i rommet mitt.
    Målinegene er gjort med alle høyttalere koblet til (må jeg koble fra surrondhøyttalere dersom jeg skal måle?). Forsterker er Yamaha rx-v2067. Har ikke gjort noe annet på den enn å kjøre RK en gang etter hvert bytte av sub, samt satt alle delefrekvenser til 80hz. Ser det finnes noen manuelle justeringer via forsterkeren hvor jeg kan senke eller løfte nivået ved forskjellige hz. Er det mye å hente her?
    Grafen til venstre er Epik Empire, grafen til høyre er SVS pb12-nsd. Usikker på hvilken jeg skal beholde, har fortsatt returrett på Epik. Vurderer å kvitte meg med begge for å kjøpe den nye Ultraen. Men må jeg uansett ha en antimode? Legger også med en skisse av kinoen som jeg KJAPT rota sammen i paint.
    Setter stor pris på hjelp.
    Erlend

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har de samme tendensene i grafene med begge subene. Sånt sett er jo ikke løsningen å bytte til en annen sub. Du bør jobbe med plassering og dernest bruke EQ. Antimode løfter ikke diper. Skal du gjøre det må du bruke et annet verktøy, f.eks Behringer DCX 2496. Men det første du bør gjøre, er å jobbe skikkelig med plassering innenfor de mulighetene du har. Du får ikke god og intregrert bass bare ved å plassere en sub litt tilfeldig, slikt må det jobbes med. Du finner mange tråder om dette.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Det kommer kanskje ikke godt nok fram ut fra skissen min men problemet mitt er at begrenset plass gjør at jeg kun kan plassere sub under lerretet i front. Må nok derfor bruke en eller annen form for korreksjonsenhet. Hadde et håp om at Yamahaen kunne rydde opp litt mer enn det H/K AVR460 gjorde, det ble noe bedre men jeg er fortsatt ikke i mål. Klarer jeg å gjøre det enda bedre ved hjelp av de manuelle justeingene i Yamahaen eller må jeg ha en ekstern løsning? Berhinger, SVS, Antimode etc.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke plass til suben bak sofaen?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av dette kan også være utfasinger av lyden mellom front og sub.
    Lyden fra dem treffer deg til foskjellig tid, og derfor kanseleres noe lyden.

Til sammenligning kan du ta målinger av front alene, sub alene, og begge deler sammen.

Hvis du bruker excel arket som ligger i signaturen til Flageborg, så kan du plotte inn flere grafer i samme arket.

Da kan man se om fasen (tidsforsinkelsen) mellom fronter og sub er riktig.

Hvis du har REW eller XTZ RA, så går jo målingene mye raskere.

Flytt sub litt frem/tilbake og rundt om, små forskjeller på plassering, kan gi stor forskjeller på grafen og responsen.

Ta en måling for hvert punkt den står i, og finn den beste plassen.
    Gjør du dette før RK, så har RK en enklere oppgave.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Er det ikke plass til suben bak sofaen?
    Nei, dessverre. Har forstått det slik at det hadde vært en bra plassering.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Noe av dette kan også være utfasinger av lyden mellom front og sub.
    Lyden fra dem treffer deg til foskjellig tid, og derfor kanseleres noe lyden.

Til sammenligning kan du ta målinger av front alene, sub alene, og begge deler sammen.

Hvis du bruker excel arket som ligger i signaturen til Flageborg, så kan du plotte inn flere grafer i samme arket.

Da kan man se om fasen (tidsforsinkelsen) mellom fronter og sub er riktig.

Hvis du har REW eller XTZ RA, så går jo målingene mye raskere.

Flytt sub litt frem/tilbake og rundt om, små forskjeller på plassering, kan gi stor forskjeller på grafen og responsen.

Ta en måling for hvert punkt den står i, og finn den beste plassen.
    Gjør du dette før RK, så har RK en enklere oppgave.
    Takker for svar. Skal prøve meg litt fram. Har aldri vært borti REW, er det vanskelig å bruke? Jeg har en digital Radioshack, hva trenger jeg av kabler for å få det til å fungere?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnet for lite spillerom mtp plasseringsmuligheter så har jeg nå bestillt en SVS AS-EQ1. Håper den rydder opp i suppa, og kanskje jeg da kan beholde begge subbene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •