Tact RCS 2.2X Nyinvestering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tact RCS 2.2X Nyinvestering

Nå har jeg akkurat fått i hus en Tact RCS 2.2X og forsøkt meg på en kjapp runde med rom-korreksjon.

Kjørte "quickstart" guiden i Tact programmet som fulgte med for-forsterkeren og endte opp med resultatet under. Det som overrasker meg litt er at jeg foretrekker bypass fremfor å bruke de 9 forskjellige target kurvene. Er kurvene i quick-start guiden til Tact rett og slett for aggresive? Det som skjer er at jeg mister helheten i lydbilde og en god del "ump" i de lavere frekvensene.

Utstyret som ellers blir brukt er Midgard Oberon 6.1, B&W cdm9nt og en Sunfire true mk2 sub. Signal kilde er Airtunes som kobles til med optisk kabel til den innebygde DACen i RCSen. Delefrekvensen på subben har jeg skrud til max (75hz) og ellers satt den til 0dB på volumet (ikke minimum). Delefrekvensen satt i korreksjonsprogrammet er 95Hz

Linker til bildene vist over..
    Kurve1
    Kurve2
    Kurve3
    Kurve4
    Kurve5
    Kurve6
    Kurve7
    Kurve8
    Kurve9

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nye målinger

Etter å ha fått ferdigstilt oppussingsprosjektet mitt i stuen har jeg endelig fått alt tilbake der hvor det skal stå. Tok så en ny måling i dag for å se om jeg skulle få det bedre til denne gangen, men den gang ei. Jeg ender opp med en "ullen" lyd akkurat som om diskanten har fått tredd en sokk på seg og det er noe som ikke stemmer nedover også. Mellomtone/bass blir litt matt og flat. Jeg er egentlig utrolig fornøyd med hvordan lyden er i bypass og kan nesten ikke se for meg at det er mulig med en forbedring, men det bør det vel være ut i fra den kurven? Er det mulig å gjøre noen feil når jeg tar målingene?

(målingene er de samme på de neste fire bildene, men tok de med for å vise noen forskjellige target kurver jeg har prøvd)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å følge frekvensresponsen din litt mer. I toppen kan du kanskje med fordel heve grafen litt for mer luft. Det er ikke sikkert du har truffet med ønsket targetkurve enda.

Ellers er det jo ingen tvil om at typen korreksjon Tact og en del andre tilsvarende løsninger utfører er omdiskutert. Men i bassen opp til 150Hz burde du i alle fall kunne få en forbedring.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelposting.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du kan prøve å følge frekvensresponsen din litt mer. I toppen kan du kanskje med fordel heve grafen litt for mer luft. Det er ikke sikkert du har truffet med ønsket targetkurve enda.

Ellers er det jo ingen tvil om at typen korreksjon Tact og en del andre tilsvarende løsninger utfører er omdiskutert. Men i bassen opp til 150Hz burde du i alle fall kunne få en forbedring.
    Hmm. Det skal jeg forsøke.

Kan du utdype det litt mer? Er det slik å forstå at med en gang jeg aktiverer romkorreksjonen så må jeg forvente en litt mer "ullen" lyd eller har det med at det er jeg som ikke treffer med korreksjonskurven? Det irriterer meg litt at jeg ikke finner noen steder hvor jeg ser hvordan og hva som har blitt korrigert. Finner ingen mulighet for å sjekke frekvensresponsen etter at korreksjonen er kjørt om du forstår.

Edit: Tusen takk for svar forresten

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Hmm. Det skal jeg forsøke.

Kan du utdype det litt mer? Er det slik å forstå at med en gang jeg aktiverer romkorreksjonen så må jeg forvente en litt mer "ullen" lyd eller har det med at det er jeg som ikke treffer med korreksjonskurven? Det irriterer meg litt at jeg ikke finner noen steder hvor jeg ser hvordan og hva som har blitt korrigert. Finner ingen mulighet for å sjekke frekvensresponsen etter at korreksjonen er kjørt om du forstår.

Edit: Tusen takk for svar forresten
    Det første du trenger å finne ut er om du har ønsket korreksjonskurve. Det skal ikke så mye til før det vipper i feil retning. Litt for lite nivå i f.eks øvre mellomtone eller diskant, og lyden kan føles ullen og matt. Det kreves mye jobbing med dette før du kommer i mål.

Så har du selvfølgelig det faktum at det kan være snakk om tilvenning. Du er muligens vant til å høre mye rombidrag og kanskje også for mye nivå i toppen. Når du har funnet den beste kurven, så bruk litt tid på å bli vant til lyden.

Jeg kan for lite om TACT til å uttale meg noe særlig. Men det kan hende at den fjerner for mye av rommet i forhold til hva du foretrekker. Eller det kan være bieffekter av selve korreksjonen. Mange akustikere er skeptiske til den måten den gjør korreksjon på. Personlig har jeg pr. dags dato mer sansen for måten DEQX utfører korreksjon som er ren parametrisk EQ over bassen. Det låter mer naturlig i mine ører.

Hvis du er komfortabel med å skrive på engelsk, kan du spørre om tips her:
    Digital Room Correction

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •