Stand-alone romkorreksjon for multikanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stand-alone romkorreksjon for multikanal

Har fått noen alvorlige problemer etter jeg flyttet kinoen ned i stuen. Rommet har behov for litt EQ, noe min prosessor ikke har, så jeg kikker litt på "selvstendige" bokser med denne funksjon.

Har funnet noen bokser fra Audyssey som vil fungere(LINK). Disse er analoge, med det lednings******* og evt negative konsekvenser det får med seg. Men jeg finner verken pris eller leverandør på slikt i norge. Noen som vet? Jeg vet heller ikke om denne kan "manipuleres" i ettertid, noe som klart hadde vært en fordel.

Finnes det andre løsninger? Gjerne digitale med bl.a. hdmi inn-ut? Hadde fått en noe mindre kabelsalat da.

Alternativer mottas med takk.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet og hvilke romproblemer har du?

For det første vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gjøre noen akustiske tiltak. Du finner masse pene produkter i dag som fint kan gli inn i en stue. Å løse alle problemer med korreksjon gir ikke noe optimalt resultat. Her har du noen linker:
    Ljudabsorbenter för alla typer av miljöer.
    RealTraps - Planter Traps
    GIK Acoustic products ensures proper acoustics for your recording studio or home theater!

Snickers-is satte opp en prosessor for en kunde ganske nylig. Med denne kunne han korrigere subene, frontene og koble den sammen med surround reiceiver. Tror ikke den kan korrigere for andre kanaler, men frontene og subene er jo det mest vesentlige. Du kan sjekke med han.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å henge opp 8stk 10cm rockwool akustikk-plater i taket. Men det er det meste jeg vil gjøre i utgangspunktet. Det vil ikke bygge mer enn 12cm nedover med litt lufting bak og kan gjøres ganske usynlig. Problemområdet har jeg ikke helt lokalisert ennå, skal teste litt senere. Men mellom 100-150hz har jeg en kraftig boom. Og kjempesuckout fra rundt 50 og nedover.

Korreksjon er litt som prikken over i'en, men også for å kunne dempe toppen litt da dette anlegget skal være behagelig og ikke nødvendigvis helt korrekt.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett for en korreksjon er 10k.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Planen er å henge opp 8stk 10cm rockwool akustikk-plater i taket. Men det er det meste jeg vil gjøre i utgangspunktet. Det vil ikke bygge mer enn 12cm nedover med litt lufting bak og kan gjøres ganske usynlig. Problemområdet har jeg ikke helt lokalisert ennå, skal teste litt senere. Men mellom 100-150hz har jeg en kraftig boom. Og kjempesuckout fra rundt 50 og nedover.

Korreksjon er litt som prikken over i'en, men også for å kunne dempe toppen litt da dette anlegget skal være behagelig og ikke nødvendigvis helt korrekt.

Geir Arne
    De rockwool platene vil nok gjøre ganske mye totalt sett med akustikken. Ikke sikkert det er nok til knerte boomen ved 100-150 Hz, men vil nok hjelpe på.

Budsjettet ditt er litt lavt, men jeg foreslår følgende. Kjøp enten en Antimode eller Behringer DCX 2496. Behringeren må stilles inn manuelt og mer å sette seg inn i, men vil gi det beste resultatet. Antimode gjør jobben automatisk.
    Området mellom 100-150 Hz må du da løse med plassering og akustikktiltak.

Suckouten ved 50 Hz løser du med subwoofer og Antimode/Behringer. Det er i grunnen det beste jeg kommer på til 10k. Du kan på sikt kjøpe en midbass sub som tar seg av mer av 100-150 Hz og plassere frontene lenger ut på gulvet.
    HSU MBM-12 Mid-bass Module

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva foreslår du å legge budsjettet på? For å få en kraftig forbedring.

Vil i utgangspunktet også kun har 1 boks ekstra. Med antimode trenger jeg vel 3(kanskje 4 om sub/center må ha egen). Antimode har vel heller ikke mulighet for etterkorrigering om det skulle være nødvendig.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva foreslår du å legge budsjettet på? For å få en kraftig forbedring.

Vil i utgangspunktet også kun har 1 boks ekstra. Med antimode trenger jeg vel 3(kanskje 4 om sub/center må ha egen). Antimode har vel heller ikke mulighet for etterkorrigering om det skulle være nødvendig.

Geir Arne
    Det første jeg da ville ha gjort er å skifte høyttalerne til noen med kontrollert spredning.

Med utgangpunkt i høyttalerne du har i dag, så kunne du enten fått Snickers-is til å sette opp en slik prosessor/EQ jeg tidligere nevnte eller kjøpe en surround prosessor fra ADA. ADA surround produkter koster flesk dog, og de er ikke enkle å sette opp selv.
    Products: Home Theater: Home Theater Preamps/Controllers - ADA

Antimode brukes kun til korrigering av suber og mener den kan justere opp til tre stykker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått noen alvorlige problemer etter jeg flyttet kinoen ned i stuen. Rommet har behov for litt EQ, noe min prosessor ikke har, så jeg kikker litt på "selvstendige" bokser med denne funksjon.

Har funnet noen bokser fra Audyssey som vil fungere(LINK). Disse er analoge, med det lednings******* og evt negative konsekvenser det får med seg. Men jeg finner verken pris eller leverandør på slikt i norge. Noen som vet? Jeg vet heller ikke om denne kan "manipuleres" i ettertid, noe som klart hadde vært en fordel.

Finnes det andre løsninger? Gjerne digitale med bl.a. hdmi inn-ut? Hadde fått en noe mindre kabelsalat da.

Alternativer mottas med takk.

Geir Arne
    Den linken du refererer til audyssey, den enheten koster 45-50K!!! Sikler på en slik. Til salgs engang i avtorget tidlig i år.. Men med de prisene så må jeg vel bare sikle videre foreløpig.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan kjøre alt fra pc vil jeg anbefale Audiolense XO. Ut i fra tråden din ser det imidlertid ut til at du har ulike kilder, og da er den løsningen vanskelig sånn praktisk sett. Ville bare nevne det, ettersom du kommer godt under 10k-grensen din med full multikanals-løsning.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det praktisk mulig å bygge en lydprosessorenhet med innganger -> DSP -> utganger? Altså, finnes det PC-komponenter å få kjøpt til en slags lydprosessor-PC som håndterer en slik oppgave?

Man trenger kort med HDMI/digital/analoge innganger, Audiolense eller annen lignende prosesserings-SW og et eller flere kort med HDMI/Digital utgang/analoge utganger, samt i tillegg software og drivere som kan styre lyden til riktige utganger/kanaler.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært noe! Såvidt jeg vet, er det største problemet å finne en software-prosessor for korreksjonsfilteret som virker på all lydstrøm, og ikke bare i bestemte applikasjoner. Noen påstår de får Console eller Bidule til å virke som VST host for Convolver, og de skulle gjerne fått komme hjem til meg å vise hvordan. I såfall kan en slik løsning brukes som en generell filterprosessor. Hvordan man får inn bitstrømmen fra eksterne kilder aner jeg ikke, bare antar at det er uproblematisk :wink:

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det hadde vært noe! Såvidt jeg vet, er det største problemet å finne en software-prosessor for korreksjonsfilteret som virker på all lydstrøm, og ikke bare i bestemte applikasjoner. Noen påstår de får Console eller Bidule til å virke som VST host for Convolver, og de skulle gjerne fått komme hjem til meg å vise hvordan. I såfall kan en slik løsning brukes som en generell filterprosessor. Hvordan man får inn bitstrømmen fra eksterne kilder aner jeg ikke, bare antar at det er uproblematisk :wink:
    Det er noen dll filer knyttet til Convolver som ikke blir registrert ved installasjon. Disse må enten registreres (i pc-ens register) eller kopieres over i prografolderen til Bidule/Console - og så fungerer Convolver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •