Måling av rommets impulsrespons, resultater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av rommets impulsrespons, resultater

Har tenkt noe mer på måling av rommets impulsrespons, så jeg har nå spandert noen timer på å måle og å finne ut hvor de toppene i ETC-grafene kommer fra. Det viser seg at den første synsingen ikke var spesielt riktig. Så her er noen målinger hvor jeg har forsøkt å dempe refleksjoner.

Her er utgangspunktet når jeg bruker venstre høyttaler og sub.

Vedlegg 71945

Rett ved høyttaleren er det en verandadør m/glass. Foran denne kan jeg trekke for et par tunge gardiner. Blå er utgangspunktet, rød er resultatet.

Vedlegg 71946

Neste trinn var å sette to puter på høykant på gulvet midt mellom mikrofon og høyttaler. Da forsvant toppen ved 2.2 ms. Den gjenstående toppen er fra taket.

Vedlegg 71947

Bak mikrofonen er det et stuebord og en sofa. På bordet satte jeg en akustikkplate. Da forsvant toppen ved 12 ms, så da tydeligvis kom fra veggen bak. Et lite aber var nye topper ved 2 ms som er refleksjonen i akustikkplata (30cm bak mikrofon).

Vedlegg 71948

Siste forsøk i denne omgang var å henge et tykt håndkle løst på akustikkplata.

Vedlegg 71949

Ikke så værst, selv med enkle midler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering, blå er utgangspunktet.

Vedlegg 71951

Det som skjer senere.

Vedlegg 71952

Så var det dette taket da....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta med frekvensresponsen. Absolutt-verdien av dB-skalaen er ikke kalibrert.

Vedlegg 71958

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En detalj rundt 100 Hz. Rommet er 5,98m langt. Det skulle gi en resonans på 56,8 Hz. Blå kurve er utgangspunktet.

Vedlegg 71967

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, artige målinger. men du fikk refleksjoner fra akustikkplata også?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne noe annet. Den røde kurven er med gardinene trukket for, pluss putene på gulvet. Den grønne er med plata på stuebordet (i tillegg), rundt 30cm bak mikrofonen. De 2ms passer ganske bra.

Vedlegg 71970

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piken ved ~2.7ms er taket?
    Har du planer om å gjøre noe med den?

Det viktigste er likevel om du hører forskjell i lydbildet, det jeg synes er spennende å høre... :wink:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppen ved 2.7ms passer veldig godt med det som kommer fra taket. Har ikke lange nok armer til å gjøre hyssingtrikset, så jeg målte opp og tegnet på papir. De ekstra 92cm som lyden må gå passer akkurat.

Det var jo veldig enkelt å ta bort gulvrefleksjonen, så i teorien skulle det gå an å gjøre det samme i taket. Det er gipstak så jeg kan ikke henge opp hva som helst. Jeg kikket litt rundt på nettet og fant noe som ser mer praktisk ut enn puter eller akustikkplater fra RockWool, nemlig absorbentene fra Procom Music (Universal Acoustics Mercury Wedge (4 stk.) - Absorbenter - Akustikkbehandling) Det burde gå an få festet et par kroker i de slik at det går an å henge de i taket når det er behov. Når man er i humøret til aktiv lytting av musikk så vil det ta kort tid å henge/putte disse tingene på plass for å få bedre lyd i sweetspot.

Jeg har ikke satt meg ned for å høre om disse tingene gjør noe forskjell i lyden. Teorien sier at det burde det, så forløpig holder det for meg. Hvis ingen har noe bedre forslag har jeg tenkt å prøve de nevnte platene først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags program og utstyr bruker du til å få frem slike resultater?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Post #71 i miniguiden (http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post1570222). Pluss Room EQ Wizard.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tak i noen mer praktiske akustikkplater enn de fra Rockwool. Så da fikk jeg verifisert at den ene refleksjonen kom fra taket. Legger også ved et bilde som viser alle tiltakene. Litt ruskete rent estetisk, spesielt plata ned fra taket, men det går det an å fikse.

Vedlegg 73148

Toppen ved 15ms er fremdeles et mysterium.

Vedlegg 73149

Vedlegg 73152

Grønn kurve er uten tiltak, rød er med alle iverksatt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stolpen midt i rommet er kanskje litt upraktisk?

Jeg har også en refleksjon litt ut i tid som jeg rett og slett ikke finner ut av, fryktelig irriterende :evil: Men ellers har du jo fått gjort en del. Synes du det låter bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ingen kone eller samboer som må være enig med meg, men oppsettet på bildet er selvfølgelig litt halvferdig. Men nå som målingene er gjort så vet jeg hva jeg må gjøre. Når jeg vil gjøre litt "seriøs" lytting så må det være enkelt å sette opp remediene.

Jeg venter med lyttetest til alt er ferdig, veien til målet er jo også morsom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom løsning, men fungere det å sette plata du har på høykant i taket på en annen måte? feks feste den liggende/hengende i taket.?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig kommet i gang med det praktiske, dvs kjøpt lektere. Har først tenkt å bruke en og en halv Rockwool plate (5cm tykk), ramme den inn med 95mm lekter, kle alt med mønstret bomullsstoff og henge saken på veggen over sofaen. "Bildet" blir hengende der hele tiden.

For taket har jeg tenkt å gjøre omtrent det samme og la de henge ned i kroker. Da er det lett å sette opp og ta ned.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •