hvordan forbedre kurven?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan forbedre kurven?

Hei, har slitt i flere dager med å plassere b&w 683 ht, hadde en grusom dipp ved 80hz å en enda værre en som nesten forsvant ut av grafen på 50hz. har flyttet rundt på sub i hele stuen å etter hva jeg har kommet frem til ved bruk av rew, er at den skal stå til høyre bak sofaen. fremdeles har jeg en peak på 37 hz som er den absolutt høyeste db. det har den vært under hele testingen. legger ved en graf på hvordan lyden er slik den er nå, så håper jeg noe experter kanskje kan gi noen råd til meg rommet er 362bredt og 467 langt. ht står på den smaleste veggen, da det er eneste mulighet her pga ovn.har prøvd ht 80 cm frem fra bakvegg å 80 cm fra sidevegg. derifra har de gått hit å dit, men har havnet ganske langt inn mot veggen der jeg syntes de fikk mest punch i bassen. Vedlegg 71768

Slik opsettet er nå, stå ht 68cm fra bakvegg og 52cm fra sidevegg, målene er fra senter på elementene. mellom ht er det259 i center å lytteposisjonen er 259 på øreflippen. Syntes det spiller greit, men det er noe som jeg ikke helt skjønner med de store svingningene på grafen. eller er det jeg som missforstår grafen?

Mvh sliten b&w eigar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar!

Det første du burde gjøre er å sette oktaven til 1/3 så det blir lettere å tyde. Tror det å flytte rundt på ht vil hjelpe deg litt til, å når de er på plass kan du begynne å plassere suben. Tror du ender litt nærme sideveggene dine til slutt, uten at jeg er synsk eller noe. men tror det vil gi deg et løft i lyden, siden førstereflexsjonen på ht alikevell forsvinner ut mellom 2 åpninger uansett :lol:

Uansettt, kurven min er forbredet dramatisk, å trykket i mellomgulvet har kommet, dypbassen hører man ikke, men føler den. Har prøvd alle mulige plasseringer i stuen, å har funnet den perfekte plassen i min stue. det ble 132 fra bakvegg, 53 fra sidevegg. med disse avstandene sitter jeg også i en gylden trekant samtidig som plassen er bra utnyttet. Har etter første skriv også gått i annskaffelse av en dali mk2 sub å en denon 2311. Har også tatt nytte av lyd dempene matter rundt i stuen i refleksjonspunktene jeg fant ved bruk av speil som andre har skrevet.

suben ble plassert midt på veggen bak sofaen, å det ga en flott opplevelse her. Pga 2 åpninger på hver side i rommet, så måtte suben komme bak.

Har brukt radioshacken til det meste, å oxo rew selvsagt. da kurvene mine var bra (dvs-Bunn topp skilte 10 db. Toppene skiller 4 db å bunnene skiller 6 db på hele registret fra 20-10000 hz. men jeg kjørte audyssey helt til slutt, å det gjorde hele krona på verket syntes jeg. Nå er spikes satt på, teip som viser plassering og filmen snurrer

har nok gått med rund 30 timer for å få dette til.
    Så må takke avforum for mye nyttig info. Skal også holde dere oppdatert når jeg begynner med seriøs hjemme kino bygging til sommeren

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En peak et eller annet sted i bassområdet vil du få uansett hvordan du plasserer subben din, dette er din "room mode", altså det området du får den største stående bølge som følge av avstanden mellom gulv/tak og/eller vegger i rommet ditt.

Dette må du nesten ha EQ for å løse 100%.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Room node på rundt 50hz ser ut til å være veldig vanlig. Jeg har også strevd endel med et hull der.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard takhøyde (240cm) gir vel en peak på rundt 43hz, og mange med typisk størrelse på sin norske stue har vel andre flater som bygger opp under området 40-60hz eller noe i tillegg. Så da blir det gjerne litt boost rundt der ja.

Her kan man kose seg med å kalkulere room modes.
    Room Mode / Standing Wave Calculator (plott inn 344 som lydens hastighet, så kan man plotte inn resten i meter)
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp minst en sub til og en Antimode.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En peak et eller annet sted i bassområdet vil du få uansett hvordan du plasserer subben din, dette er din "room mode", altså det området du får den største stående bølge som følge av avstanden mellom gulv/tak og/eller vegger i rommet ditt.

Dette må du nesten ha EQ for å løse 100%.
    Har en peak i stua på + 10 db ved ca:90 Hz, dette bekymret meg ikke da stua ikke blir brukt som et seriøst lytterom, men jeg satte inn en rør eq for å dempe peaken. Dette fungerte bra.
    Som sagt var anlegget i stua ikke særlig prioritert så forsterkeren til subben var en integrert gammel forsterker. Hadde jeg sett nærmere på forsterkeren kunne jeg hatt slippet hele rør eq da det viste seg at den gamle integrerte forsterkeren hadde en tonekontroll i bassen som virket som følgende: +- 12 db ved 90 Hz......
    man lærer mens man lever......
    (kan jo nevne at rør eq ikke kostet allverden)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kjøp minst en sub til og en Antimode.
    Holder i massevis for meg med en skjønner at man kan fase ut dipper å topper, men tror jeg har funnet andre løsninger på det :twisted:

fikk satt opp 2 bassfeller i hjørnene bak sofaen ikveld sammen med 4 halvlitere:-D Noen ganske enkle sådaner.. 2 ruller isolasjon rullet i filt (Duk man legger under veien) å 2 slike stående fra gulv til tak i hvert hjørne8) Hadde ikke de største forventningene til det, men så klar bedring i følge grafene i rew. En skikkelig bassfelle hadde vel sikkert vært bedre, men det får bli da byggingen begynner til sommeren :neutral: lenge å vente men...

Trodde man ødela litt headroom ved å bruke eq jeg? man gjør kanskje ikke det i bassommerådet, men har nå mest tro på at lyden skal være slik den er, å heller gjøre en jobb med rommet istede.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru

Trodde man ødela litt headroom ved å bruke eq jeg? man gjør kanskje ikke det i bassommerådet, men har nå mest tro på at lyden skal være slik den er, å heller gjøre en jobb med rommet istede.
    Litt avhengig av hvordan du ser det så delegger du headroom hvis du bruker EQ til å øke dipper, ikke når du bruker den til å dempe peaker. Hvis du demper en peak ved å redusere dette området med f.eks -6dB, så får jo subforsterkeren din mindre å gjøre, ikke mer. Denne ekstra effekten kan du så utnytte ved å øke volumet jevnt over hele bassområdet.

Har du nok effekt i subben så er det ikke noe praktisk problem å også øke dipper innenfor rimelighetens grenser.

Har du mulighet til å løse alt i rommet gir vel det teoretisk et bedre resultat, men EQ er svært effektivt i bassområdet. Du kommer sannsynligvis aldri 100% i mål med kun romjustering heller. Men en fin variant kan jo være å dempe det du kan i rommet, og så ta siste finpuss med EQ.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Standard takhøyde (240cm) gir vel en peak på rundt 43hz, og mange med typisk størrelse på sin norske stue har vel andre flater som bygger opp under området 40-60hz eller noe i tillegg. Så da blir det gjerne litt boost rundt der ja.

Her kan man kose seg med å kalkulere room modes.
    Room Mode / Standing Wave Calculator (plott inn 344 som lydens hastighet, så kan man plotte inn resten i meter)
    Takk for den , den var ny for meg enda en ting å leke med :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste et sted at denon 2311 bestod av 7 identiske effektforsterker innebygd, vil det da si, at hvis jeg bi amper forsterkeren så har jeg 4*105 watt? tenker jeg feil nå jeg tror det blir 2*200 watt? vil det si, at denon er en bedre forsterker enn nadc372 når det gjelder power?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste et sted at denon 2311 bestod av 7 identiske effektforsterker innebygd, vil det da si, at hvis jeg bi amper forsterkeren så har jeg 4*105 watt? tenker jeg feil nå jeg tror det blir 2*200 watt? vil det si, at denon er en bedre forsterker enn nadc372 når det gjelder power?
    Ja, da tenker du feil. Biamping av høyttalerne gir kun marginal økning i effekt. Men du får potensielt noe mer effekt, bedre separasjon og da etter sigende bedre lyd.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, Takk for svarte:-D
    Da ble det som først tenkt, å biampe basserne på nad å melomtonen på denon reciveren:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet litt om på stuen min, å etter uendelig mange timer med ny kalibrering sitter jeg igjen med denne kurven som ligger ved.

Problemet nå, som kan være litt hørbart er at de blir noen ekstra db ved 4 khz å frem til 8 khz ca, å det rare med det er at når jeg isolerer inn ht så spiller den automatisk høyere i de frekvensene når rommet ikke spiller inn? Kjører som sagt denon 2311 som forforsterker på de, å en nad 372c som effektforsterker. Kan det være "hardware" som spiller meg et puss der?

Har også noen topper å bunner på 500 hz og 280hz men føler jeg kan leve med de, siden jeg ikke greier å få en like bra kurve ved andre plasseringer:???:Vedlegg 72421

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...et-100-hz.html

Dette er helt basic, og kan brukes til å beregne hvor problemet ligger, også ved dypere frekvenser.

I ettermiddag skal jeg slenge opp rockwool bak høytalerne, for å teste hypotesen "min"!

Ja, riktig...MIN! hehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...et-100-hz.html

Dette er helt basic, og kan brukes til å beregne hvor problemet ligger, også ved dypere frekvenser.

I ettermiddag skal jeg slenge opp rockwool bak høytalerne, for å teste hypotesen "min"!

Ja, riktig...MIN! hehehe

Hmm, ser ikke helt at vi har samme problemet her. skal sies at rommet mitt er dempet i alle 1 refleksjonspunktene med roockwool plater. Glemte også å si at jeg bruker en cambridge dacmagic fra lydkilden.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser ikke helt at vi har samme problemet her. skal sies at rommet mitt er dempet i alle 1 refleksjonspunktene med roockwool plater. Glemte også å si at jeg bruker en cambridge dacmagic fra lydkilden.
    Ikke samme i frekvens, men refleksjon i vegger og overflater har mye å si, ettersom man får mindre absorpsjon ved lave frekvenser. Dermed kan man faktisk regne seg frem til hvor kilden til problemet ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Ikke samme i frekvens, men refleksjon i vegger og overflater har mye å si, ettersom man får mindre absorpsjon ved lave frekvenser. Dermed kan man faktisk regne seg frem til hvor kilden til problemet ligger.
    Stikkordet er at når jeg måler ht uten at rommet booster noe, så er det fortsatt lik kurve på slutten slik at den spiller høyere fra 4khz til 8 khz. det jeg lurer på er om hardware har noe å si på dette

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordet er at når jeg måler ht uten at rommet booster noe, så er det fortsatt lik kurve på slutten slik at den spiller høyere fra 4khz til 8 khz. det jeg lurer på er om hardware har noe å si på dette
    Kan være målingen din som gjør det, ser det synker veldig mye mot 20 khz. Hva slags hardware måler du med?

Jeg syntes forøvrig det er ganske store svingninger i responsen, ifht. oppløsningen som du har brukt. 10 db fra 3 khz til peaken oppover er ekstremt mye mer energi. Samtidig har vi nesten 15 db dips enkelte andre steder.

Kan ta en fullrange måling hos meg i ettermiddag, så kan vi sammenlikne grafer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det hadde vært veldig snilt av deg