Temperaturpåvirkning av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Temperaturpåvirkning av høytalere

Det er jo slik at mange mener (enkelte) forsterkere låter best oppvarmet, men hva med høytalere? Der er det jo spesielt opphenget som er relevant - Utendørs har temperaturen de siste dagene vært rundt null, og jeg tipper det kanskje er 15 grader hjemme hos meg (er gnien på fyringen av prinsipp).

Høytaleropphengene er jo (ofte) i gummi (som blir stivt i kulde), og jeg vil tro at dersom temperaturen faller 5-10 grader så vil dette signifikant påvirke elementene, på samme måte som innspilling myker opp over tid? Altså at man får en temporær reversert innspilling (effektmessig, opphengene er naturligvis like myke ved en gitt temperatur, men temperaturen er lavere).

Ser for meg Klipsch Palladiumene mine - 15-16 grader hjemme hos meg. I Florida vil de kanskje være over 30 grader varme.

Noen med erfaring på dette feltet?

Den elastiske koeffisienten stiger ved høyere temperatur i hvert fall

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på dette da jeg startet bilen i fjor vinter da det var 20 minus ute. Hadde regnet med at høyttalerene nesten ikke ville spille før det ble varmt i bilen, men da tok jeg feil...
    Ble overrasket over hvor liten forskjell det var, selv om det hørtes litt "kaldt" ut.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer en del fra element til element. For eksempel er såkalte høytapsoppheng mer påvirket av temperatur enn lavtapsoppheng. De fleste basselementer bruker lavtapsoppheng. Tekstil og skumoppheng er ofte mindre påvirket enn plast/gummivarianter. Høytapsoppheng er en del brukt på rene mellomtoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og olje kjølte diskanter da?
    Ringe Statoil og spør.:-D
    Står i brosjyren min til B&W at godlyden kommer først når alle matrialene i høytaleren får lik temperatur etter og ta den inn fra kaldt lager til lytterom.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er litt spennende... jeg har lite fyring selv i lytterommet mitt, fyrer bare opp da jeg skal sitte der og lytte på musikk.. hmm kanskje jeg burde sette på litt varme da:P tipper det er rundt 15 grader der nede nå:P

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    dette er litt spennende... jeg har lite fyring selv i lytterommet mitt, fyrer bare opp da jeg skal sitte der og lytte på musikk.. hmm kanskje jeg burde sette på litt varme da:P tipper det er rundt 15 grader der nede nå:P
    Tipper materialet opphengene er laget av har mye å si. Ser for meg at tekstiloppheng er ganske upåvirket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •