plassering av surround anlegg i små rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plassering av surround anlegg i små rom

Heisann!

Vet ikkje om det allerede finnes noen tråd for dette,men har ivertfall startet ein ny ein :-D

Lurer på om noen her har tips og råd angående plassering/kalibrering av hjemmekino i små rom

Har selv eit rom på 3,45m lengde og 3,10m bredde.Utstyret er front b&w 683,center b&w cmc 2,bak b&w 686,sub svs pbd new 10",reciever pioneer lx81,effektforsterker til fronter vincent sp-331,vincent sp-996 til center,pioneer pdb 320 bluray,pioneer lx5090 plasma og diverse kabler.Høytallerene er nok litt "overkill" i forhold til rommet,men synest dei gir utrolig bra lyd,so dei kjem til å bli fast invetar 8)

Tenkte eg skulle ta ein ny kalibrering av anlegget.Kjøpte høytallerene i april eller noe og er no innspillt vil eg tro til nå har fronthøytallerene stått 0,5/0,6m utifra vegg.Tenkte dette skulle gi bra dybde i lydbildet,men synest det blir ganske nærme.I eit så lite rom som eg har,ville dere da hadt høytallerene nærmere veggen (fronter og center)????? bakhøytallerene er plassert høyt opp på vegg og peker rett fram med skummgumiproppen i.har også plassert skummgummipropp i centeren men ikkje i frontene.Sofaen er klint inn i bakvegg.Har ikkje mulighet til å dra den ut

Når man kalibrerer,må man sitte i sweetspoot for å få riktig lyd? Dei gangene eg har gjort det før so har eg gått ut av rommet mens kalibreringen pågår.Men da bliir det jo tomt i sofaen.blir kanskje feil?

Tar imot alle tips og råd angående små rom og hjemmekino med åpne armer

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem. Kan dra de ennå lenger ut også. Regner med at du måler bakfra.

Bakhøytalerne derimot ville jeg satt på siden. Hvis ikke spiller de over deg om jeg forstod deg rett.

Ved kalibrering kan du gå ut av rommet uten problemer.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke noe problem. Kan dra de ennå lenger ut også. Regner med at du måler bakfra.

Bakhøytalerne derimot ville jeg satt på siden. Hvis ikke spiller de over deg om jeg forstod deg rett.

Ved kalibrering kan du gå ut av rommet uten problemer.

Geir Arne
    Bakhøytallerene er plassert på hver sin side på bakvegg høyt opp og pekker rett fremover.

Lurte på om eg burde flytte fronthøytallerene nærmere veggen (front veggen).dei er jo ganske nærmt sweetspot.Men mister kanskje dybden i lydbildet :-D

Ps:har målt fra baksiden på frontene og inn til veggen.o,5 meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om kanskje flytte frontene/centeren nærmere veggen,og dra sofaen litt ut fra bakvegg hadde gjort seg? Da vil eg få litt avstand fra bakhøytallerene og litt meira kinofølelse av tven da den vil komme nærmere.Ca 2,5 ifra sweetspoot....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet frontene lengre inn mot frontvegg/tv vegg. Nå er frontene ca 16 cm fra frontvegg/bakvegg og 22,5 cm ifra sideveggen (samme som bakhøytallerene).... Centeren er også 16 cm ifra vegg.... Skal kalibrere og se hva resultatet blir

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dra sofaen ut 30-40cm fra bakvegg om du kan.

Har du bakhøytalerne på stativ så setter du de bak sofaen med kraftig vinkling inn mot lyttepos. Har du de på vegg så sett de på sidevegg ved ørene eller litt bakenfor, og 30-50 cm over hodet. Pekende innover.

Plasser fronthøytalerne 80-90 cm ut i rommet og 50cm fra sidevegg målt fra diskant. Her også med litt vinkling innover.Så måler du avstand fra lyttepos til diskant på fronter, og har samme avstand til diskanten på center.

Da har du et rimelig godt utgangspunkt etter min mening. Skal du har mer trykk i frontene setter du de nærmere frontvegg, samme for center såklart, og vil du ha mer dybde drar du de videre ut i rommet.

Vil tro dette kan låte ganske kanon.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •