Sony HW15+VideoEq Pro=?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony HW15+VideoEq Pro=?

Hei!

Jeg har en Sony VPL-HW15 som er god på dynamikk og kontraster, men som dessverre ikke holder når det kommer til fargerommet. Innstillingen normal gir et kraftig undersaturert bilde, mens i wide er grønt veldig oversaturet og rødt ligger i magenta. Dette er etter gråskala-kalibrering, og er kanskje et kjent dilemma for flere.

Kan dette produktet hjelpe mot fargesyken: AVshop.no / SpectraCal VideoEq Pro Video Equalizer
    Saker er at i wide er alle fargene oversaturerte og fargerommet er større en BT709, dessverre med unntak av rødt.
    Vedlegg 71076
    Her er er kanskje problemet opp mot dette produktet. Vil jeg kunne dra inn fargerommet i rødt, eller er dyp rød tapt for evig tid?

Forøvrig kommer man her opp i en totalpris der en like gjerne kanskje kan se seg rundt etter andre alternativ?

Hvis noen har erfaring med produktet hadde det vært interessant å høre om det!

Vennlig hilsen
    Odd Erling

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Alltid litt vanskelig å si hva som blir resultatet av en korrigering når du tross alt ikke har SÅÅÅ mye rødt å jobbe med. Det kan veldig lett bli slik at du bare drar fargerommet inn mot midten om du justerer deg inn... Her spørs det om en bare må teste litt, men det er som du sier også et spørsmål om det er verdt såpass mye penger å tweake en HW15. Gitt at en får fargerommet på plass som følge av en slik EQ vil jeg kanskje si at det muligens er verdt det basert på hva projektoren ellers yter til prisen, men får du uansett undersaturert rødt har det jo lite for seg...

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ddO
    Hvis noen har erfaring med produktet hadde det vært interessant å høre om det!
    Jeg fikk muligheten til å leke litt med denne boksen i forbindelse med THX kurs i Las Vegas i januar i år og ble mektig imponert over hva som er mulig å gjøre med korreksjon av fargerom.

Når det gjelder ditt konkrete problem i forhold til det CIE diagrammet du viser til så ville jeg personlig ha ønsket en "no cure - no pay" klausul på et eventuelt kjøp. Det vi gjorde var å korrigere typiske feil som det du har på grønt i diagrammet, en korreksjon som den du trenger på rødt har jeg ikke vært med på og jeg er usikker på om det kommer til å bli korrekt. Du har som Lygren kommenterer ikke så mye å jobbe med.

Produktet er helt klart spennende og for mange projektorer vil det kunne løse problemer med feil i fargerom, men som du selv nevner det koster jo noen kroner da.....
    Sitat Opprinnelig postet av ddO
    Forøvrig kommer man her opp i en totalpris der en like gjerne kanskje kan se seg rundt etter andre alternativ?
    Når det gjelder andre alternativ så er det vel ikke så mange å komme med. En ting å foreslå er jo selvfølgelig å selge projektoren og kjøpe en med fungerende CMS eller korrekt fargerom, men det var kanskje ikke helt den type forslag du hadde i tankene

Alternative løsninger med ekstern CMS er det vel ikke mange av. Personlig har jeg bare sett to - Radiance og Duo - som begge er komplette videoprosessorer med de fordeler og ulemper det bringer med seg. Fordeler fordi de kan gjøre så mye mer, men også ulemper fordi de kan gjøre så mye mer:-)

Radiance prosessoren er det vel ingen norsk importør på, men den er mulig å skaffe fra USA. Det ble solgt en del til dumpingpris for en stund siden, men prosessoren finnes vel fortsatt å få kjøpt. Har ikke kontroll på hva prisen blir i dag, men det er sikkert mulig å finne på nett. Radiance har jeg kun fått demonstrert justering av gråskala når det gjelder kalibrering, men den skal kunne kjøre full gråskala og korreksjon av fargerom.

En annen løsning som har norsk importør er DVDO Duo som etter noen programvareoppgraderinger har fått CMS, i tillegg til alt annet den gjør. Lurer på om ikke prisen er omtrent i samme området som Video Eq for selve hardwareboksen.

Vet ikke om dette egentlig gjorde deg noe klokere:wink:

Gøran

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å nevne her er at det aldri vil være mulig å få et større fargerom ved bruk av en ekstern boks, så dersom man ønsker et videre fargerom så vil ikke det være mulig. Har man et fargerom som i utgangspunktet er for vidt, så vil denne boksen fungere meget bra.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill!

Dere antyder vel det jeg trodde, at man ikke kan legge til noe som ikke er der med en slik boks. Det betyr at det beste jeg antageligvis kan håpe på er noe ala dette?(Teoretisk fargerom med svarte linjer):

Vedlegg 71088

Som du sier lygren, ender man opp med fortsatt undersaturert rødt er det ikke noe poeng.

Jeg kommer nok til å skifte ut projektoren min. Er skuffet over Sony når det kommer til service på denne. De oppgir som kjent i manualen at i normal modus skal denne prestere i henhold til BT709 standarden. Vel, her er mitt normal fargerom:

Vedlegg 71089

Dette er jo beyond rescue. har prøvd å kommunisere dette til Sony over en lang periode, uten å trenge gjennom. De hevder fortsatt min projektor har ett BT709 fargerom i normal modus etter å ha hatt den i tre uker på serviceverkstedet sitt.

Ellers har jeg tittet på Radiance prosessoren Gøran, og den ser heftig ut. Så også prisen dessverre. DVDO Duo prosessoren er mer innenfor rekkevidde økonomisk, og den ser også spennende ut. Tror du den kan være i stand til å lage dyp rød? Vil det bli uønskede bivirkninger i bildet ved å pøse på i rødt utover det projektoren selv kan produsere?

Vennlig hilsen
    Odd Erling

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ingen prosessorer klarer å "produsere" rødt ddO (men det var jo sikkert ikke det du mente... ), de klarer å "strupe" nivået gitt at det er nok "guffe" i utgangspunktet.

Videre er jeg litt usikker på om du faktisk ved bruk av en korrigerende prosessor i etterkant faktisk kan bruke Sonyens CMS til å øke metningen i rødt ytterligere? Spørsmålet er jo selvsagt om det samtidig er nok brightness tilgjengelig om du øker metningen i Sonyens CMS (for den den lar deg jo ikke justere CMSen) eller om rødt uansett brenner ut ved korrigerte brightness-nivåer, og da er du plutselug like langt.

Jeg er for øvrig enig med Gøran at du bør be om en "no cure no pay"-deal okke som prosessor du velger å (eventuelt) kjøpe, er jo bare tull å betale så mye penger om du havner på stedet hvil uansett! Jeg tror i alle tilfelle at det ikke er noen som kan gi deg et endelig svar her før du selv har fått testet dette, både med å prøve å maksimere metningen på Sonyen, og hvis den allerede er maksimert; forsøke å justere deg inn ved bruk av en prosessor og da forhåpentligvis klare å flytte den opp og på plass fremfor innover.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ingen prosessorer klarer å "produsere" rødt ddO (men det var jo sikkert ikke det du mente... )
    :roll: Ser at dette kunne fremstå litt underlig, men med å "lage rød" mente jeg å beskrive en prosesss kokt ned til ett ord. Fingrene holdt ikke følge med hodet...

Dette blir vel som med mye annet; Er ikke råmaterialet godt, er det begrenset hva man kan få ut av det. Høres vel litt ut som rødfargen aldri vil komme til denne modellen. Skal likevel se om det går an å få gjort litt testing rundt dette, har blitt kontaktet av ett hyggelig forums medlem som har en DVDO Duo. Blir det til at vi tester det ut skal jeg formidle resultatet til glede eller ergrelse for andre fargeglade HW15-eiere.

Vennlig hilsen
    Odd Erling

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal teste akkurat denne kombinasjonen (prosessor og HW15) om noen dager, så da kan jeg jo gi deg en tilbakemelding etter det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HW15 er grei på fargesiden, men jeg får antydning til rødstikk (lillaaktig i praksis) fra 20% og nedover når jeg korrigerer gråskalaen slik at rødt er korrekt forøvrig. Jeg har inngått et slags kompromiss (ikke store greiene, dE er vel fremdeles rundt 3 og lavere) og fått fjernet det meste, men jeg ser det fremdeles på noen scener.

I følge det jeg kan lese er gråskalajusteringsmulighetene suverene på denne boksen så det hadde jo vært interessant å sett om den gjør nytten.

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg skal teste akkurat denne kombinasjonen (prosessor og HW15) om noen dager, så da kan jeg jo gi deg en tilbakemelding etter det.
    Veldig gjerne! Blir interessant å høre hvilke erfaringer du gjør deg, og hva prosessoren kan gjøre for HW15.

Vennlig hilsen
    Odd Erling

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en rask helautomatisert kalibrering med Calman 4 og VideoEq pro. Dette resulterte i akseptabelt fargerom, men Calman rotet til fargetemperaturen noe helt vanvittig(!). Skal kjøre en ny (manuell) runde senere i dag, og legger da ut målinger før og etter kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kjørte en rask helautomatisert kalibrering med Calman 4 og VideoEq pro. Dette resulterte i akseptabelt fargerom, men Calman rotet til fargetemperaturen noe helt vanvittig(!). Skal kjøre en ny (manuell) runde senere i dag, og legger da ut målinger før og etter kalibrering
    Det høres ikke bra ut. Har du noen formening hva som kan ha skjedd?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare at auto-kalibrering i Calman 4 ikke fungerte spesielt godt på gråskala. Bruker jeg VideoEq manuelt, får jeg nok gråskalaen på plass
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har du fått gjort deg noen konkluderende erfaringer med VideoEq Pro og HW15?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile AVfoundry VidoEq Pro fungerer

Målte litt på HW15 via VideoEq i kveld. Jeg har ikke brukt for mye tid på gråskala, for det var vel fargerommet som var interessant her. Gråskala er bare grovkalibrert før justering av fargerom, men er selvsagt målt etter fargerom korrigeringen.
    Det ser ut til at vi taper svært lite metning ved korrigering av rødt, noe som var en gledelig overraskelse. Tapet er kun 0.01 på x-aksen (fra 0.63 til 0.62), og det er vel heller ubetydelig. Det er selvsagt ikke mulig å øke metningen, så projektoren fremstår undersaturert i rødt, men altså ikke mer enn utgangspunktet.
    Målinger gjort før kalibrering er helt standard HW15

Måledata før kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-pre-kalibrering-ledata-jpg

Farger før kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-pre-kalibrering-farger-jpg

Målegrafer før kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-pre-kalibrering-legrafer-jpg

Målinger etter kalibrering er basert på at all kalibrering er gjort via AVfoundry VideoEq. Har bare tatt utgangspunkt i Cinama-modus i HW15, og det er sikkert mer å hente ved å velge en fargemodus som gir mer lys.

Måledata etter kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-etter-kalibrering-ldata-jpg

Farger etter kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-etter-kalibrering-farger-jpg

Målegrafer etter kalibrering:

Sony HW15+VideoEq Pro=?-etter-kalibrering-legrafer-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer ddO sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, og tommelen opp for ett spennende produkt! (Nei, jeg tenker ikke på HW15 ) For projektorer med ett vettugt utgangspunkt, men uten CMS, er jo tilbudet til AVshop veldig attraktivt.

For den tekniske nysgjerrigheten; brukte du automatikken via Calman til å justere fargerommet? Jeg tenker på den drag-n-drop funksjonen en kan se på demonstrasjonsvideoen?

Takk for testing og måleresultater!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •