Audiolense - trenger hjelp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Nå virker det som bare det Må si det var en litt kronglete vei datateknisk for å komme dit, men når det først virker så er det enkelt som en lek å lage targetcurve og bruke Audiolense generelt.

Lyden er anderledes, det er det ingen tvil om! Den targetkurven jeg synes låter best til nå er vedlagt under. Jeg trenger en god lyttekveld med denne før jeg uttaler meg om hva jeg vil finpusse på, men jeg kan si allerede nå at det er uvant med så lite trøkk i 50hz området. Den kraftige peaken jeg hadde i dette området er forsvunnet som dugg for solen.
    Dette høres jo bra ut.

Jeg vil anbefale deg å lytte til så variert musikk som du ellers har smak og interesse for. Det kan variere litt fra musikktype til musikktype og innspilling til inspilling hvordan bra det fungerer. Erfaringsmessig så er det mulig å finne fram til en respons som er rimelig altetende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar rådene dine til etterretning Bernt. Kommer til å konsentrere meg om å teste ut ulike target kurver med forskjellig musikk fremover for å finne en target som fungerer best for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet med litt ulike target og et lys har gått opp.

Mange sier at en bør starte testingen med en flat kurve for å ha noe å jobbe seg ut i fra. Det gjorde jeg, men jeg synes lyden var blodfattig og kunstig. Prøvde å heve i bassen uten at det hjalp noe særlig. Begynte etterhvert å bli litt frustrert, følte jeg havnet litt i samme bås med de som aldri helt får RK til å sitte skikkelig etter egen smak.

I utgangspunktet er jeg svært fornøyd med lyden. Det er kun noen få bemerkninger, f.eks mer ryddig bass pga romforsterkningen, som jeg ønsket å fikse på. Det var når det gikk opp for meg at jeg så lyset En flat kurve er laangt unna den ukorrigerte, derfor laget jeg en target kurve som fulgte den naturlige frekvensresponsen. Plutselig var det vanskelig å høre forskjell på korrigert vs ukorrigert. Med det som utgangspunkt tweaket jeg meg til bedre bass og enda klarere/mer åpen mellomtone/diskant. Vedlagt er den siste target kurven lagt over den naturlige frekvensresponsen. Det er garantert fremdeles mer å gå på for å øke lydkvaliteten, men dette er så langt jeg har kommet til nå. Jeg gir meg selvsagt ikke...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant observasjon. Det forteller jo at å korrigere mye forringer lyden, og at korreksjonen som Audiolense utfører da ikke er uten bieffekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig! Thorsten Loesch har skrevet litt om targetkurver her: GoodSoundClub - Romy the Cat's Audio Site - Suggested target curves and setup techniques for Pro Audio Digital Equalisers....

Basert på dette laget jeg kurven som vises under. Ikke helt ulikt din.

bumski

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Interessant observasjon. Det forteller jo at å korrigere mye forringer lyden, og at korreksjonen som Audiolense utfører da ikke er uten bieffekter.
    Det er en tolkning. En annen er at hvis en er nesten fornøyd med lyden så trenger en ikke gjøre drastiske endringer. Jeg regner også med at det er forskjellig fra anlegg til anlegg, og rom til rom. Mange hevder de får best lyd med ganske flat target, og jeg ser ingen grunn til å tvile på at det passer best hos dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss bumski, det der er jo i grove trekk min kurve!

Jeg har en del mer nivå i bunn, men med åtte elleve tommere er det synd og skam og fjerne alt det naturlige trøkket

Edit: takk for glimrende link foresten, den drøvtygges nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange hevder de får best lyd med ganske flat target
    Hva mener du med "flat" target? En linje som holder samme nivå fra 20Hz til 20kHz, eller en rett linje som f.eks. har +5dB ved 20Hz og -5dB ved 20kHz? Den første varianten fungerer dårlig hos meg.

bumski

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Hva mener du med "flat" target? En linje som holder samme nivå fra 20Hz til 20kHz, eller en rett linje som f.eks. har +5dB ved 20Hz og -5dB ved 20kHz? Den første varianten fungerer dårlig hos meg.

bumski
    Jeg mener det første alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall synes jeg at konklusjonen til orso er ganske søkt.

bumski

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver at når jeg lot target kurven følge den naturlige frekvensresponsen var det vanskelig å høre forskjell, med andre ord mener jeg at Audiolense skal være transparent.

Angående kraftig korreksjon er det vel ingen hemmelighet at det ikke er anbefalt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tolkning. En annen er at hvis en er nesten fornøyd med lyden så trenger en ikke gjøre drastiske endringer. Jeg regner også med at det er forskjellig fra anlegg til anlegg, og rom til rom. Mange hevder de får best lyd med ganske flat target, og jeg ser ingen grunn til å tvile på at det passer best hos dem.
    Ikke for å være frekk, men målekurven din viser at du har veldig mye å gå på i forhold til jevn frekvensrespons. Du har ganske store avvik og behov for mye korrigering for virkelig god lyd. Og du er ikke alene om det.

Har ikke ikke sett noe dokumentasjon som tyder på at helt panneflat kurve er å foretrekke. Poenget mitt var vel mer at dersom det ikke fungerer å rette opp store avvik, så tyder det på at noe ikke er som skal være. Jeg var nok for rask med å konkludere at det skyldes svakheter i Audiolense. Det kan selvsagt også være mangel på krefter fra forsterker eller begrensninger i høyttalerne også. Hvilke forsterker og høyttalere har du? Synes i alle fall dine erfaringer er interessante. En svak helling mot diskanten tror jeg er fornuftig, men det hadde nok vært bra om du kan løfte noen av dipene enda mer.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at Ivaols lydideal er noe annet. Mer slik den siste target curven ser ut. Er vell ikke akkuratt alene om å like litt ekstra bass og litt roligere diskant i området ørene våre er svært følsomme.

For min del vil ønsket target curve også ha med lyttevolum å gjøre.
    Ved et betydelig høyere eller lavere volum vil den idielle target være en annen enn ved "normalt" lyttevolum etter mine erfaringer. Det er ikke helt stikk i strid med hvordan ørene våre fungerer heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men målekurven din viser at du har veldig mye å gå på i forhold til jevn frekvensrespons. Du har ganske store avvik og behov for mye korrigering for virkelig god lyd. Og du er ikke alene om det.

Har ikke ikke sett noe dokumentasjon som tyder på at helt panneflat kurve er å foretrekke. Poenget mitt var vel mer at dersom det ikke fungerer å rette opp store avvik, så tyder det på at noe ikke er som skal være. Jeg var nok for rask med å konkludere at det skyldes svakheter i Audiolense. Det kan selvsagt også være mangel på krefter fra forsterker eller begrensninger i høyttalerne også. Hvilke forsterker og høyttalere har du? Synes i alle fall dine erfaringer er interessante. En svak helling mot diskanten tror jeg er fornuftig, men det hadde nok vært bra om du kan løfte noen av dipene enda mer.
    Jeg tolker deg ikke som frekk Jeg har aldri hevdet den naturlige målekurven min er jevn, jeg skriver vel heller det motsatte. Poenget mitt er at jeg er nesten fornøyd med lyden ukorrigert, på tross av målekurven kan en vel si. Når jeg korrigerte den til flat passet det meg overhodet ikke. Når jeg da lot target responsen mer følge den naturlige responsen ble jeg mer fornøyd. Legger ved den korrigerte kurven under. Den fremstår flatere enn target kurven skulle tilsi.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan selvsagt også være mangel på krefter fra forsterker eller begrensninger i høyttalerne også. Hvilke forsterker og høyttalere har du? Synes i alle fall dine erfaringer er interessante.
    Anlegget ser du i signaturen min under, du kan også følge linken til min hjemmekino.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av noen beist av høyttalere. Vi liker stort ja.
    Regner med målingene er uten subene? Har du en måling med subene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget ser du i signaturen min under, du kan også følge linken til min hjemmekino.
    Har du vurdert mer power på frontene?

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av noen beist av høyttalere. Vi liker stort ja.
    Regner med målingene er uten subene? Har du en måling med subene?
    Målingene er uten suber. Bruker ikke subene til musikk så jeg har ingen målinger med suber via Audiolense. Kunne godt tenkt meg å implementere subene men da trengs flere kanaler, oppgradert Audiolense til XO versjonen, pc basert avspilling med dyrt lydkort osv osv. Det er ikke aktuelt nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Har du vurdert mer power på frontene?

Dag
    Det er vurdert og vil komme når økonomien tillater det.

Prøvde du litt forskjellig effekt på disse? Forstod på Flageborg at dere hadde testet to stk Doxa Modell 73 opp mot McIntoshen din. Kan du si noen ord om forskjellene?

En til Doxa Modell 73 vil nok være det rimeligste alternativet siden jeg har en fra før. Ellers må jeg vel en del opp i pris...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng dere opp i hvor flat targetkurven er, er uansett alt for mange ukjente variabler her til å kunne trekke noen som helst konklusjon. Og det viktigste av alt er jo tross alt at svært mange liker en relativ "fargerik" inroom respons når det kommer til stykket

Dessuten er ikke denne targeten strengt tatt så uvanlig heller. Vi snakker jo 20 - 20.000 Hz +/- 3dB, i sweetspot, med en nøytral mellomtone, BBC-dip og avpasset avrulling oppover...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •