Digital romkorreksjon Audyssey MultEQ XT m. NAD responskurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital romkorreksjon Audyssey MultEQ XT m. NAD responskurve

Hvordan skal volumkontrollen settes når man kalibrerer. skal man settes volumet på maks eller er et annet nivå anbefalt?

Høytaleroppsett

DALI IKON 8 Høyttalere
    DALI IKON SUB MK2 Subwoofer
    DALI IKON VOKAL 2 MK2 Senterhøyttaler
    DALI IKON ON-WALL MK2 Bakhøyttalere

Receiver NAD T785HD

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så høyt som mulig, uten at ting begynner å klirre i rommet. Da har man ulinær oppførsel mellom gjennstander i rommet, og det er lite interessant å korrigere for disse i en slik setting.

Spill så høyt som mulig samtidig som det låter rent og pent. Dette for å få best mulig signal/støyforhold

Du må uansett ikke forvente noen under fra en MultiEQ XT.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpenbart at det er noe jeg går glipp av her. Hva mener du med å spille så høyt som mulig? Når jeg autokalibrerer er det kun en lyd som spilles i hver av høyttalerene. Har ikke sjekket om denne lyden påvirkes av volumkontrollen på receiveren. Suben påvirkes av mastervolum fra receiver, men har egen volumkontroll i tillegg og det er denne volumkontrollen jeg spør om. Skal denne settes på maks eller bør man benytte et annet nivå.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Kristiansen
    Åpenbart at det er noe jeg går glipp av her. Hva mener du med å spille så høyt som mulig? Når jeg autokalibrerer er det kun en lyd som spilles i hver av høyttalerene. Har ikke sjekket om denne lyden påvirkes av volumkontrollen på receiveren. Suben påvirkes av mastervolum fra receiver, men har egen volumkontroll i tillegg og det er denne volumkontrollen jeg spør om. Skal denne settes på maks eller bør man benytte et annet nivå.
    nivå på reciver trenger du ikke tenke på for det styrer reciveren selv når du starter kalibreringen. når det gjelder nivå på subben så er 50% et greit utgangspunkt å starte på. står nivået på subben helt feil så får du som regel opp en slags feilmelding eller noe slikt. du kan gå inn etterpå å se hva volum reciver har satt på subben, og om selve volumet på subben står på ca 50% pleier det å gå veldig greit. om reciver i kalibreringen setter sub volum ut på -12db eller noe slikt kan det kansje være greit å justere i ettertid

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    Om reciver i kalibreringen setter sub volum ut på -12db eller noe slikt kan det kansje være greit å justere i ettertid
    Det er nettopp dette som skjer hos meg. Tenker jeg rekalibrerer med vokum på 50% så kan jeg løfte den litt ved hvis det er behov for det.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Kristiansen
    Det er nettopp dette som skjer hos meg. Tenker jeg rekalibrerer med vokum på 50% så kan jeg løfte den litt ved hvis det er behov for det.
    da er det rett og slett det at du har volumet på selve subben for lavt, skru volumet opp til 70-80% på subben, og kjør kalibreringen igjen, så vil jeg tro at du får bedre resultat

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •