Pioneer VSX LX52 og svak bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Pioneer VSX LX52 og svak bass?

Har en Pioneer VSX LX52 receiver, Dali 606 front, og en XTZ 99W12 sub.
    Har siden jeg fikk denne slitt med å få like "stram" bass som med min gamle Pioneer receiver (VSX 835 eller noe slikt).
    Den gamle forsterkeren ga skikkelig trøkk, dvs det ristet godt i stolen når bassen var på det dypeste, hvilket ga en god følelse. Den nye forsterkeren går dypt, men godfølelsen når det rister i stolen er borte, og søker derfor assistanse.

Jeg har bortimot null greie på proff innstilling av frekvenser, db, EQ, faser, osv, og etter å ha lest diverse forum og prøvd alskens innstillinger på EQ, db, satt høyttalere til large/small/plus, justert lydnivå på sub, så er jeg langt fra mål. (Jeg har vært forsiktig med lydnivå på sub, da et høyre nivå bare ga grøtete lyd, og slett ikke noe strammere bass.)

Så:
    Er det noen som vil dele med meg sine innstillinger på LX52 (og evt XTZ-sub) så det nok en gang klirrer i barskapet når film og musikk når sitt dypeste?
    Og siden jeg er "ufaglært", så gjerne gi meg det med teskje hvor i menyene jeg skal tukle med ting, og hva det nøyaktig skal stå på.

Takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom denne "svake" lyden etter at du kjørte MCACC? Prøv å følge MCACC tråden som ligger her på forumet. Ellers er det viktig at du har kalibrert inn sub FØR du kjører rom korreksjon. Hvordan er den i stereo? Bruker du også sub der? Prøv å kjøre den i Pure direct i Stereo. Samt å uten MCACC aktivert når du ser film å hør hva du synes da.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Kom denne "svake" lyden etter at du kjørte MCACC? Prøv å følge MCACC tråden som ligger her på forumet. Ellers er det viktig at du har kalibrert inn sub FØR du kjører rom korreksjon. Hvordan er den i stereo? Bruker du også sub der? Prøv å kjøre den i Pure direct i Stereo. Samt å uten MCACC aktivert når du ser film å hør hva du synes da.
    Prøvde først å justere alt på egen hånd, og deretter MCACC siden flere har vært fornøyd med det, men syntes det ble verre da. Gikk da inn og justerte på EQ til jeg fikk det så bra som mulig. Samme problem i stereo, god basslyd men mangler snert/stram bass som var på forrige receiver. (Bruker sub der også.) Skal prøve med Pure Direct, for det har jeg ikke prøvd!

Newcomer Deeenon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-Amping?

Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Prøvde først å justere alt på egen hånd, og deretter MCACC siden flere har vært fornøyd med det, men syntes det ble verre da. Gikk da inn og justerte på EQ til jeg fikk det så bra som mulig. Samme problem i stereo, god basslyd men mangler snert/stram bass som var på forrige receiver. (Bruker sub der også.) Skal prøve med Pure Direct, for det har jeg ikke prøvd!

Kjedelig å ha problemer! Hmm... Har du Bi-Ampet, eller kjører du effekttrinn til denne?
    Du har vel ikke fjernet "lasken" mellom terminalene på høyttalerne?
    Den skal isåfall være på, så lenge du ikke bruker BI-Wire kabler...
    (...da må du IKKE bruke dem...!)

Rart det derre altså! Det skulle da ikke være noe stress for en LX-50 å drive 600-serien til B&W...

Lurer på hva som er problemet isåfall..?
    Det var vel ikke noe sånn som denne du brukte tidligere: VSX-817-K - Pioneer Produktarkiv

Newcomer Deeenon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rrrrettelse!

Har siden jeg fikk denne slitt med å få like "stram" bass som med min gamle Pioneer receiver (VSX 835 eller noe slikt).
    Den gamle forsterkeren ga skikkelig trøkk, dvs det ristet godt i stolen når bassen var på det dypeste, hvilket ga en god følelse. Den nye forsterkeren går dypt, men godfølelsen når det rister i stolen er borte, og søker derfor assistanse.

Jeg har bortimot null greie på proff innstilling av frekvenser, db, EQ, faser, osv, og etter å ha lest diverse forum og prøvd alskens innstillinger på EQ, db, satt høyttalere til large/small/plus, justert lydnivå på sub, så er jeg langt fra mål. (Jeg har vært forsiktig med lydnivå på sub, da et høyre nivå bare ga grøtete lyd, og slett ikke noe strammere bass.)

Så:
    Er det noen som vil dele med meg sine innstillinger på LX52 (og evt XTZ-sub) så det nok en gang klirrer i barskapet når film og musikk når sitt dypeste?
    Og siden jeg er "ufaglært", så gjerne gi meg det med teskje hvor i menyene jeg skal tukle med ting, og hva det nøyaktig skal stå på.

Takk!

Oi, der satt jeg på for mange forum samtidig!
    Men, sh*t the same! Skal ikke være stress for LX52'en å drive Dali 606 på en bra måte heller

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet fra NAD T763 til LX52 og opplevde at bassen ble mye spinklere. Før var det nok bass i mine TL260 uten sub, med kun NAD som receiver. Nå bruker jeg sub til musikk for å få nok bass.

Du må justere inn riktig volum på suben din før du kjører romkorreksjon. Deretter velger du SMALL og deling på 80Hz. Det vil nok gi deg optimal lyd.

Føler Pioneer er bra på lysere frekvenser, men de sliter litt med trykk i bunnen sammenlignet med f.eks Yamaha/NAD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så:

Takk!
    Hei! Ser at denne tråden er gammel, men snublet over den da jeg hadde akkurat samme problemet som deg. Har faktisk samme forsterkeren og samme subwooferen. Gikk igjennom MCACC kalibreringer uten at noe som helst forandret seg med tanke på bassen. Det som endte opp med å forandre hele lydbilde hos meg var noe så enkelt som å sette inn begge proppene som fulgte med subwooferen. Gikk så inn på oppsettet på receiveren og satte alle høyttalerne fra LARGE til SMALL og cross over freq til 120. Nå har det gått fra en liten lokal mutring i subwoofer-hjørnet til en risting av hele kjelleren:-D

Håper dette er noe som også kan hjelpe deg også!
    God jul:-D

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av admonisher
    Hei! Ser at denne tråden er gammel, men snublet over den da jeg hadde akkurat samme problemet som deg. Har faktisk samme forsterkeren og samme subwooferen. Gikk igjennom MCACC kalibreringer uten at noe som helst forandret seg med tanke på bassen. Det som endte opp med å forandre hele lydbilde hos meg var noe så enkelt som å sette inn begge proppene som fulgte med subwooferen. Gikk så inn på oppsettet på receiveren og satte alle høyttalerne fra LARGE til SMALL og cross over freq til 120. Nå har det gått fra en liten lokal mutring i subwoofer-hjørnet til en risting av hele kjelleren:-D

Håper dette er noe som også kan hjelpe deg også!
    God jul:-D
    Takk for tipset!
    Har forsøkt dette nå, og det ga definitivt mer trøkk, så jeg nærmer meg! Men jeg syntes oppsettet gjorde at mye av mellomregisteret forsvant, men det er muligens noe med EQ-oppsettet mitt på frontene.

Tør jeg be deg om mer info om hvilke øvrige innstillinger du har på receiveren;
    EQ on/off (og i tilfelle hva står EQ-instillingene dine på i front), DNR, Bass, Treble, osv...
    Og hvilke innstillinger har du bak på bryterne på sub'en?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!
    Har forsøkt dette nå, og det ga definitivt mer trøkk, så jeg nærmer meg! Men jeg syntes oppsettet gjorde at mye av mellomregisteret forsvant, men det er muligens noe med EQ-oppsettet mitt på frontene.

Tør jeg be deg om mer info om hvilke øvrige innstillinger du har på receiveren;
    EQ on/off (og i tilfelle hva står EQ-instillingene dine på i front), DNR, Bass, Treble, osv...
    Og hvilke innstillinger har du bak på bryterne på sub'en?

På forhånd takk!
    Jeg kjørte kun en full auto mcaac kalibrering. Tuklet ikke noe med verken DNR, Bass, Treble eller noe annet. Etter å ha sammenlignet et kalibrert oppsett med et standard oppsett så virker det som noe av "varmen" i lydbildet, spesielt i center, muligens har droppet noe. Dette må jeg se nærmere på.

Ellers har jeg på subben lydstyrken på ca kl 11. EQ off, High Pass off, Frequency på max, phase på 0.
    Bruker y splitt på kabel fra forsterker til sub slik at jeg benytter både Left og Right input.

Plasseringsmessig har jeg subben ca 30 cm ut fra vegg ved innsiden av venstre fronthøyttaler. Om dette er optimalt aner jeg ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •