Sitrons kalibrering og grafer (med bl.a Anti-Mode)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitrons kalibrering og grafer (med bl.a Anti-Mode)

Det ble kjøpt inn en Anti-Mode 8033, som resulterte i at jeg måtte ut her på forumet for å spørre og grave om kalibreringer, grafer og slikt. Og folk hjalp til og forklarte, men tråden om Anti-Mode ble fylt opp. Derfor denne tråden!

Og her er en kort oppsummering:

- Utstyret er en Yamaha RX-V1900 med YPAO, en SVS PB10-NSD sub og en Anti-Mode 8033 mellom de. I tillegg til Monitor Audio RS-serie som front og senter.
    - Jeg hadde fått plassert høyttalerne + sub der jeg ville. Jeg hadde gått grundig til verks med Yamaha sin YPAO og en RadioShack lydmåler for å både finne distanse, fase og lydnivå for min optimale sitteposisjon og området rundt.
    - Jeg tok første måling, dog uten å koble Anti-Mode på. YPAO satt delefrekvensen til 80Hz. Se graf under.
    - Deretter koblet jeg Anti-Mode inn, kalibrerte og kjørte ny test/lagde graf.
    - Deretter kjørte jeg YPAO igjen, oppdaget at den satt sub'en til å være mye lengre unna enn det manualen til Anti-Mode sa den skulle være. Stilte denne tilbake, og tok deretter en rekke nye tester og postet de (Se under)
    - De behjelpelige folkene her på forumet sa at jeg kanskje hadde gjort noe dumt i å overstyre YPAOs distansemåling av sub'en og foreslo å sette den tilbake, samt gjøre en rekke nye målinger.

Det er historien så langt. Og her er grafene som alt har vært postet:

Før og etter Anti-Mode:

Grønn: Før Anti-Mode, Rød: Etter Anti-Mode

Etter Anti-Mode og YPAO, men med feil distanse:

Blå: 60Hz, Rød: 80Hz, Grønn: 100Hz og Lilla: 120Hz

Den originale tråden er her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt og kommet fram til følgende:

- Å sette inn de putene i bassporten foran og/eller bak på fronthøyttalerene hadde tilnærmet ingen effekt.
    - Frontene (samlet) gav samme lydbildet/graf uansett delefrekvens, dog noe lavere dB i den nedre delen frekvensskalaen, jo høyere jeg satt delefrekvensen.
    - Det samme gjalt frontene hver for seg.
    - Det samme gjalt sub'en, men der ble det lavere dB i den øvre delen av frekvensskalaen, jo lavere jeg satt delefrekvensen.

Derfor tar jeg med fire utvalgte grafer:

Sub+Front, 60Hz (blå), 80Hz (rød), 100Hz (grønn) og 120Hz (lilla).

Begge front (grønn), venstre front (blå), høyre front (rød). Delefrekvens: 80Hz

Begge front (grønn), sub (blå) og front+sub (rød). Delefrekvens: 80Hz. Merk: Da jeg målte sub og front var volumet skrudd +5dB i forhold til front+sub, pga RoomEQ klagde.

Samme som over, delefrekvens: 100Hz

Konklusjonen min er at jeg bør beholde delefrekvensen på 120Hz for å minke fallet ved 80-90Hz og 150Hz. Om noen ønsker andre grafer eller all data jeg har, så si ifra. Deler gjerne ut :-)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser vi altså en måling av sub og fronter? EDIT: ser du har forklart grafene og lagt til både med og uten sub.

Ved lav deling ser det ut som du mister en del nivå mellom 60 og 120hz? Ser ut som frontene dine enten er veldig små eller sliter med en slags utfasning i dette rommet.
    Greier du å integrere subben bra nok ser det gunstig ut med delingen oppe på 120hz.
    Ved høy deling annbefales gjerne flere subber for å gi troverdig bass ved musikk.

Det viktigeste: Hvordan opplever du lyden etter kalibrering, og hvilken deling syntes du låter best?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har subben plassert sammen med høyttalerne så du ikke får problemer med at du hører at bassen kommer fra subben er det jo sånn sett ikke noe galt i å dele høyt. Det var jo minimale forskjeller på 120 og 100hz, så du kan jo hvertfall dele på 100hz.

Det hadde vært lettere å lese grafene om du zoomet inn et hakk på y-aksen, så man fikk litt mer detaljer på dip/peak. Zoom inn slik at laveste nivå på y-aksen er 48db og høyeste er 104db Kanskje du kan gjøre det hvertfall med den som viser ferdig resultat med alle de forskjellige delefrekvensene og poste.

Men alt i alt ser dette veldig bra ut!
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde vært greit med litt mer zoom på y-aksen, sett nedre limit til 40 dB f.eks. Dessverre vil nok landskapet se en del verre ut da...

Men jeg ser hvertfall at du har en dip på frontene mellom 80-95 Hz som antagelig kommer fra rommet, og denne dipen er suben med på å kompensere for når du stiller opp delefrekvensen. Det er bra. Men som hybris nevner blir det tydeligere å se hvor utfordringene ligger hvis du endrer zoomen på y-aksen.

Men en annen ting, har du kalibrert lydkortet? At grafen går opp igjen under 15 Hz er et typisk tegn på at du ikke har lagt inn kalibreringsfil for lydkortet. Snakker av erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og kommentarer. Jeg så selv etter jeg postet at jeg hadde for liten zoom. Men det ser jo veldig bra ut ifra distanse :-)

@FredrikC: Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hører noen forskjell på de forskjellige delingene. Det kan være fordi jeg ikke har gode nok ører, eller at jeg er bare overlykkelig over resultatet etter kalibreringsrunden! Lyden er mye bedre nå, i allefall til film!

@Hybris: Høyttalerne og sub'en står rett ved siden av seg. Se bilde her.

@tols1: Jeg har kalibrert lydkortet ja, tok tilogmed test av kalibreringen også (fulgte manualen til RoomEQ).

Uansett, jeg poster straks flere grafer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub'en står ca. 2,30cm unna lytteposisjon. Ifølge Anti-Mode så skal en legge til 90cm for å kompansere for Anti-Mode'ens forsinkelse. Noe jeg gjorde.

Men YPAO mente at sub'en nå var hele 3,70cm unna lytteposisjon, og her er forskjellen:

Blå: 2,30cm + 90cm. Rød: YPAO's 3,70cm. Delefrekvens: 80Hz

Blå: 2,30cm + 90cm. Rød: YPAO's 3,70cm. Delefrekvens: 100Hz

Jeg har beholdt den på YPAO's foreslåtte 3,70cm.

EDIT: Grafene over viser lyden ifra sub + front!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafer for sub + fronter:

Delefrekvens: 60Hz (blå), 80Hz (rød), 100Hz (grønn) og 120Hz (lilla).

Slik jeg ser det, er det best med en delefrekvens på 120Hz. Der er ikke dippen mellom 72-95Hz så stor, og ved ca 150Hz er målingen 3dB høyere enn ved delefrekvensen på 100Hz. Tar jeg feil, si ifra!

EDIT: Og for å fortsette med min "kvalifiserte gjetning", så er det nå ønskelig med en mer jevn overgang mellom 70 og 100Hz!?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er som regel et lite frekvensområde som er vanskelig, sliter med det samme selv. Jeg har løst det med to suber som jobber i litt forskjellig frekvensområde. Den ene suben fyller inn litt i problemområdet. Jeg har også eksperimentert litt med bassfeller, resultatet ser du her:

Grønn er med bassfeller, gul uten. Men som du ser så er det fortsatt ikke akkurat snorrett, og jeg har brukt mange timer på å komme frem til den kurven.. .

Poenget er at rommet vil medføre utfasinger ved forskjellige frekvenser uansett hvordan du stiller inn fase og delefrekvenser, så det gjelder som regel å finne en gylden middelvei.

Går ut fra at dine kurver er med Antimode innkoblet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle grafer er med kalibrert Anti-Mode innkoblet ja.

Her er grafen for frontene:

Blå: Begge frontene, Rød: Venstre fronthøyttaler, Grønn: Høyre fronthøyttaler. Delefrekvens: 80Hz. Sub'en var frakoblet.

Der ser man at man har motstående bølger ved 85Hz, og vil anta det er det samme ved 150Hz.

Her er graf over frontene + sub:

Blå: Frontene, Rød: Sub (+5dB), Grønn: Front + Sub. Delefrekvens: 80Hz.
    Merk: Målingene av front, samt front + sub, ble gjort når forsterkeren stod på -25dB, mens målingen av sub alene stod på -20dB.

Min konklusjon er at frontene har et utfasningsproblem(?) ved 85-90Hz, og sub'en sliter med dupp på 75 og 87Hz.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser ut som du har en konklusjon. Hvordan er frontene plassert? Noenlunde symmetrisk i rommet eller?

Selv om det sikkert ikke er særlig fristene kunne du kanskje tatt noen målinger uten Antimode også, for å se om det er noe som kan gjøres med basisoppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser forresten på målingen din at du måler opp til 500Hz. Hvor langt opp måler man? Hva er verdt å bry seg om? Når begynner f.eks en RadioShack å bli upålitelig? Og er det frekvenser en aldri kan gjøre noe med?

Bortsett fra det må det jo sies at grafen din var "rett nok", du får ta trikset mitt å zoome langt ut, så blir den så rett så :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Jeg ser forresten på målingen din at du måler opp til 500Hz. Hvor langt opp måler man? Hva er verdt å bry seg om? Når begynner f.eks en RadioShack å bli upålitelig? Og er det frekvenser en aldri kan gjøre noe med?
    Ingen spesiell grunn til at jeg målte såpass høyt egentlig, det bare ble sånn. Men når man ser hvordan de forskjellige høyttalerne ruller av, så kan kanskje 200 Hz bli lite når man deler på 120.

RS skal være noenlunde brukbar opp til 5000 Hz mener jeg å ha lest. Men i praksis vil det ikke ha noen hensikt å måle såpass høyt. Når man har passert 1000 Hz ser kurven uansett ut som en berg&dalbane, noe som skyldes refleksjoner og utfasinger. Ved disse frekvensene frekvenser får man peaker og diper bare man flytter mikrofonen noen cm. Dette får man aldri gjort noe med i et vanlig lytterom.

Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Bortsett fra det må det jo sies at grafen din var "rett nok", du får ta trikset mitt å zoome langt ut, så blir den så rett så :-)
    Hehe, eller bruke et enda bedre triks; smoothing! De lærde mener nemlig at 1/3 smoothing er mer tilnærmet vår egen hørsels "oppløsning". Da blir kurven min slik:

Men som du ser så har jeg fortsatt lavere nivå fra 80 - 250 Hz, det har jeg ikke fått gjort noe med dessverre. Kunne selvsagt dempet noe under 80 Hz, men da forsvant moroa

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finnes kalibreringsfil for lydkort? Jeg har et innebygget ALC888 koblet optisk til receiver.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man setter en kabelstump mellom utgang og inngang på lydkortet og genererer en kalibreringsfil i REW. Gå inn på Settings -> Soundcard -> Calibration. REW kjører da et sveip 0-20 kHz og lager en fil med korreksjonsverdier, på samme måte som man legger inn en kalibreringsfil for RadioShack-måleren.

På mitt lydkort (Behringer UControl 202) fikk jeg en dramatisk endring i responsen, særlig under 15 Hz. Før kalibrering fikk jeg en økning i målt nivå fra 20 Hz og nedover, etter kalibrering dalte kurven mer som forventet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker tols1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, ser ut som du har en konklusjon. Hvordan er frontene plassert? Noenlunde symmetrisk i rommet eller?
    Vel, nå har jeg tatt fram mine beste tegnekunnskaper:

Bakhøyttaleren til venstre i bildet, foran er sofaen med meg (sweetspot) i grønt. Oppe til høyre er venstre front, "nedenfor" er sub, så senter og så høyre front. Se bildene på minhjemmekino.no.

Pga liten leilighet, har jeg ikke store muligheter for å flytte utstyret så veldig mye..

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Selv om det sikkert ikke er særlig fristene kunne du kanskje tatt noen målinger uten Antimode også, for å se om det er noe som kan gjøres med basisoppsettet?
    Det skal jeg, men det blir nok dessverre ikke før neste uke..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke måle lenger opp enn til 200hz, og du skal IKKE slå på noe smoothing under 200hz.

Hvilket referansenivå spiller du med her? 70dB? Altså, hva viser dbmåleren din når du kjører kalibreringstonen i REW?

Jeg tror ikke det er noen grunn til å anta at yamahaen din måler forsinkelsen feil selvom antimode sier det blir 90cm, så ville jeg stolt på det yamahaen faktisk måler.

Hva gjelder delefrekvens og dippen du ser når du deler lavt - så er det viktig å ikke gå i fellen å bare se på kurvene, du må lytte hva som låter best også. Men den lilla kurven ser jo unektelig best ut, og jevnt over ser det ut som et resultat du kan være fornøyd med synes jeg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en del lyttetester, og kan ikke høre store forskjellen (ennå). Men skal prøve flere og lengre tester. Pr nå synes jeg det høres veldig bra ut på film, men på musikk mener jeg at jeg har mer å hente. Men hvordan jeg skal gå fram vet jeg ikke.. Tror ikke noen grafer kan hjelpe meg med det!

Uansett, med tanke på hvordan rommet er, så er jeg veldig fornøyd med grafene og lyden. Men jeg skal ta kontrollmålinger igjen, der jeg holder forsterkeren på -20dB igjennom alle målingene, sjekker kaliberingen til lydkortet, og leser av og holder samme referansenivå. Og ikke minst, måler sub, måler fronter og måler sub+fronter for å prøve å finne grunnen til dippene.

Så det er bare å følge med :-) Og tusen takk for hjelp og kommentarer så langt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du at du har å "hente" på musikk? Er det noe du savner?

Min første tanke (ut fra egne erfaringer og preferanser) er kanskje at kurven kunne vært litt flatere nedover, og at det kan bli litt basstungt på musikk. Til film derimot er det jo slik man gjerne vil ha kurven Vanskelig...

For øvrig enig med hybris, det er ingen spesiell grunn til å smoothe under kalibrering. Men amtidig skal man ikke se seg blind på smale diper som den du har på 150-160 hz, siden den er såpass smal, og det er i praksis kanskje bare noen få Hz som påvirkes.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •