Sitrons kalibrering og grafer (med bl.a Anti-Mode) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva tenker du at du har å "hente" på musikk? Er det noe du savner?

Min første tanke (ut fra egne erfaringer og preferanser) er kanskje at kurven kunne vært litt flatere nedover, og at det kan bli litt basstungt på musikk. Til film derimot er det jo slik man gjerne vil ha kurven Vanskelig...

For øvrig enig med hybris, det er ingen spesiell grunn til å smoothe under kalibrering. Men amtidig skal man ikke se seg blind på smale diper som den du har på 150-160 hz, siden den er såpass smal, og det er i praksis kanskje bare noen få Hz som påvirkes.
    Den dipen ved 150-160 er ikke noe å bry seg om nei, den er veldig smal.

Angående økningen i bånn kan det kanskje se ut som volumet på subben er en anelse høyt, det er jo over 10dB økning under 20hz på flere av grafene. Kan mistenke at lydkortet ikke er kalibrert her kanskje.

Foreslår at lydkortet kalibreres, og at man passer på å måle på samme lydnivå hver eneste gang, ellers blir det lett forvirrende å sammenligne grafene
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Den dipen ved 150-160 er ikke noe å bry seg om nei, den er veldig smal.
    Ja, det var egentlig poenget mitt også, men jeg ser at de kanskje ikke var særlig godt formulert...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var egentlig poenget mitt også, men jeg ser at de kanskje ikke var særlig godt formulert...
    Heller jeg som var dårlig til å formulere - jeg forstod hva du mente, og forsøkte å kommunisere at jeg var helt enig.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du at du har å "hente" på musikk? Er det noe du savner?

Min første tanke (ut fra egne erfaringer og preferanser) er kanskje at kurven kunne vært litt flatere nedover, og at det kan bli litt basstungt på musikk. Til film derimot er det jo slik man gjerne vil ha kurven Vanskelig...
    Vel, det er faktisk det motsatte! Jeg synes det er for lite bass, den blir nesten sekundær i forhold til resten. Føler at diskanten og kanskje mellomtonen er for mye frampå.. Er litt vanskelig å sette ord på hva som er galt, men bra er det ikke! For å si det på en annen måte: selv om Koss Porta Pro har sine svakheter, så synes jeg at lyden var bedre balansert når de var koblet i forsterkeren, enn da det ble spilt via høyttalerene.

Det var nettopp derfor jeg lurte på hvor høyt (frekvens) en RadioShack kunne måle, for har en mistanke om at grafen vil peke oppover mot slutten!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at lydkortet kalibreres, og at man passer på å måle på samme lydnivå hver eneste gang, ellers blir det lett forvirrende å sammenligne grafene
    Forslag støttes og vil bli utført ved første anledning! :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Vel, det er faktisk det motsatte! Jeg synes det er for lite bass, den blir nesten sekundær i forhold til resten. Føler at diskanten og kanskje mellomtonen er for mye frampå.. Er litt vanskelig å sette ord på hva som er galt, men bra er det ikke! For å si det på en annen måte: selv om Koss Porta Pro har sine svakheter, så synes jeg at lyden var bedre balansert når de var koblet i forsterkeren, enn da det ble spilt via høyttalerene.

Det var nettopp derfor jeg lurte på hvor høyt (frekvens) en RadioShack kunne måle, for har en mistanke om at grafen vil peke oppover mot slutten!
    Tja, i følge en test http://diyaudioprojects.com/Testeq/R...vel-Meters.pdf
    er det ingen god idé å bruke RS-meteret til mer avanserte formål enn subwoofer-kalibrering, siden de er såpass unøyaktige. En fullrange responsmåling vil nok kreve en kalibrert målemikrofon dersom man skal kunne bruke det til noe fornuftig. Et avvik på 3-4 dB vil jo gi et helt feil bilde av den faktiske responsen.

Når du synes at diskant og mellomtone er litt pågående, så synes jeg det nesten høres ut som om høyttalerne kanskje ikke matcher dine preferanser helt perfekt? Jeg er derfor litt usikker på om en økning av bassen vil være saliggjørende, er redd du kan få en loudnesseffekt som kan bli slitsom i lengden. Mine erfaringer fra eget anlegg er at en kraftigere bass til en viss grad kompenserer for litt spisshet ellers, men det fjerner ikke årsaken til lyttetretthet dessverre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående radioshack: Først og fremst er det ekstremt viktig at du laster inn korrekt kalibreringsfil for radioshack i REW, regner med at du har gjort det?

Når det gjelder radioshack sin nøyaktighet så er den noenlunde nøyaktig opp til 2.5-3khz, men det er individuelle forskjeller på målerne.

Her er en sammenligning mellom min radioshack og min kalibrerte mic (1/6 smoothing). Som du ser er jo trendene de samme sånn jevnt over selvom det er endel forskjeller, så i dette området (opp til 3khz) vil du få det store bildet også med en radioshack selvom det ikke er så nøyaktig at du kan begynne å EQe etter den.

rød: radioshack, grønn: EMM-6
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål ang. kalibering av lydkort!

RadioShack har jo en output som jeg setter i line-in på lydkortet. Line-out på lydkortet går jo til forsterkeren. Hvis jeg skal bruke en mic, f.eks den som fulgte med Anti-Mode, så antar jeg at den skal kobles i mic-inngangen på lydkortet?

Så, ved kalibering av lydkort, må jeg gjøre det i to omganger, alt ettersom om jeg bruker RadioShack eller en mic? Altså, ved kalibering av lydkort for RadioShack, så kobler jeg en kabel ifra line-out til line-in på lydkortet, men for kalibering av lydkort for mic, så kobler jeg kabelen ifra line-out til mic på lydkortet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål ang. kalibering av lydkort!

RadioShack har jo en output som jeg setter i line-in på lydkortet. Line-out på lydkortet går jo til forsterkeren. Hvis jeg skal bruke en mic, f.eks den som fulgte med Anti-Mode, så antar jeg at den skal kobles i mic-inngangen på lydkortet?

Så, ved kalibering av lydkort, må jeg gjøre det i to omganger, alt ettersom om jeg bruker RadioShack eller en mic? Altså, ved kalibering av lydkort for RadioShack, så kobler jeg en kabel ifra line-out til line-in på lydkortet, men for kalibering av lydkort for mic, så kobler jeg kabelen ifra line-out til mic på lydkortet?
    Tja, det spørs litt på micen. Den micen jeg har (EMM-6) trenger en mikrofonforsterker for å virke, det er ikke bare å putte den micinngangen. Og mikrofonforsterkeren gir linjesignal ut igjen, altså kan den kobles på samme sted som radioshacken. Dermed ingen ekstra kalibrering av lydkortet nødvendig.

Men ja, skal du bruke både linjeinngang og micinngang bør du lage kalibreringsfil av disse hver for seg, og bruke den som stemmer overrens med inngangen som er i bruk.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort "alt" på nytt igjen, og håper jeg har gjort alt korrekt. Hvis ikke, si ifra!

Kalibering av lydkortet:
    - Startet RoomEQ.
    - Koblet Line-Out til Line-In på lydkortet.
    - I "Speakers Properties" for USB-lydkortet i Windows 7, satt jeg -2.0dB under Level. Jeg fjernet alle "Enhanchments".
    - For "Line Properties" satt jeg levelen for "Line" til +8.3db.
    - I RoomEQ: Trykte "Setting -> Soundcard -> Calibrate -> Measure.."
    - For 1kHz tonen var output -12,0, Left var -12,5 og peak var hhv. -9,0 og -9,4
    - Fikk følgende graf:

Den rosa/fiolette linja er lydkortet.

Test av lydkortkalibering:
    - Gikk inn i "Setting -> Mic/Meter". Trykte vekk "C Weighted SPL MEter" og fjernet kalibreringsfilen (for RadioShack'en).
    - Lukket "Settings"-vinduet
    - Trykket "Measure" i hovedvinduet til RoomEQ.
    - Satt start Freq til 0, End Freq til 20 000. Et sweep på 512k.
    - Fikk følgende grafer:

Samme graf, bare zoomet inn:

Sjekk av levels/nivåer i RoomEQ:
    - Kobler om: Line-Out går nå til AV-forsterkeren, Line-In er koblet til RadioShack.
    - Trykker "Settings -> Soundcard" i RoomEQ
    - Ser at kaliberingsfil for lydkortet er lastet.
    - Velger "Check Levels" etter å ha valgt "Use Main Speakers to Check/Set Levels"
    - Skrudde volumet på AV-forsterkeren til -20dB. Dette gav 75,5dB på RadioShack'en.
    - Måtte også øke "Levels" for Line på "USB Line-In" i Windows 7, for å få ca. -18dB i VU-meteret i RoomEQ. Den forble mellom -17,4 og 17,8

Kalibering av SPL (RadioShack):
    - I RoomEQ: Velger "Setting -> Mic/Meter". Velger "C Weighted SPL Meter", laster kaliberingsfil for RadioShack'en min og velger "Use REW speaker cal signal".
    - Trykker "Calibrate SPL", leser av 75,7 og taster denne inn. Han virret litt mellom 75,4 og 76,0, så tok en ca. verdi.

Er alt dette korrekt? Nå er alt klart for målinger?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres riktig ut. Siden du snakker om desimalverdier på målingen regner jeg med at du har digital radioshack? I så fall greit at du også har kalibreringsfilen til en digital radioshack (den har ikke like verdier som den analoge varianten).

Og når du kalibrerer bør du få volumet til å bli nærmest mulig 75.0dB, det er referansenivået "alle" måler på, så da blir grafene mest sammenlignbare hvis du gjør det samme. Og etterpå gjøre målingene på samme volum som du hadde under kalibreringen da.

Ellers er det tut og kjør
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres riktig ut. Siden du snakker om desimalverdier på målingen regner jeg med at du har digital radioshack? I så fall greit at du også har kalibreringsfilen til en digital radioshack (den har ikke like verdier som den analoge varianten).
    Nei, egentlig ikke, men det var der nåla var. Var egentlig minimalt med "skjelving" på nålen, mye mindre enn når jeg bruker sub'en til å generere støyen. Men den var ikke helt rolig, så jeg kan faktisk bomme med opptil 1dB. Vet ikke om det har veldig mye å si?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, egentlig ikke, men det var der nåla var. Var egentlig minimalt med "skjelving" på nålen, mye mindre enn når jeg bruker sub'en til å generere støyen. Men den var ikke helt rolig, så jeg kan faktisk bomme med opptil 1dB. Vet ikke om det har veldig mye å si?
    På radioshacken har du en skyveknapp som det står "fast" og "slow" på. Sett denne på slow, så vil ikke nåla skjelve så mye.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På radioshacken har du en skyveknapp som det står "fast" og "slow" på. Sett denne på slow, så vil ikke nåla skjelve så mye.
    Ok, kanskje "skjelve" var feil ord. Men den står vanligvis på 75,5.. Men så gjør den plutselig et lite hopp opp til 76, er der i et sekund eller to, faller ned til 75 og er der i et halvt sekund før den går tilbake til ca 75,5. Og sånn holder den på. Den står på "slow", og beveger seg ikke fort, så skjelve var feil ord. Men det er bevegelser nå og da, som jeg ikke helt forstår. Jeg (eller noe annet i rommet) lager ikke lyd..

Men som sagt, når jeg bruker frontene til målingen er den mye roligere enn når jeg brukte sub'en. Da kunne den bevege seg (i et rolig tempo) over flere dB. Og om den beveger seg litt, har det noe å si??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt noen nye målinger. Først en graf der både frontene og sub'en spiller, og crossover er satt til 120Hz:

Den kan igjen deles mellom front, front + sub og sub alene:

Crossover er her 120Hz.

Zoomer inn til mellom 0 og 200Hz:

Også det samme, men her er crossover satt til 80Hz:

Og litt mer zoom igjen:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som sagt, når jeg bruker frontene til målingen er den mye roligere enn når jeg brukte sub'en. Da kunne den bevege seg (i et rolig tempo) over flere dB. Og om den beveger seg litt, har det noe å si??
    Bruk frontene til kalibreringen, blir mest nøyaktig.

Kurvene dine ser bra ut
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er mer fornøyd nå! Problemområdet mellom 70 og 100Hz har blitt mindre (ved å sette crossoveren til 120Hz), men har fortsatt den dippen ved 150Hz. Den er derimot veldig smal, så..

Skulle derimot ha hatt en fullfrekvensmåling, bare for å sjekke.

Når det gjelder lyden og at jeg synes diskanten var veldig frampå, vel, det oppdaget jeg at var bassen som var bakpå. Så jeg skrudde den opp noe hakk og alt ble mye bedre. Skal også leke meg med 35 lift på Anti-Mode'en, se om det gjør ting bedre.

Uansett, takk for hjelp så langt. Ting er mye bedre nå :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullfrekvensmåling er jo moro i seg selv, men du får i praksis ikke gjort så mye uansett, så det har vel mest akademisk interesse. Hvis du ikke skal begynne å behandle selve rommet med akustiske tiltak da.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •